Wereldwijde computerstoring

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Westhof

Wereldwijde computerstoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 14:06

Hallo Bokkers,

Het zal jullie wellicht niet ontgaan zijn: er is momenteel een wereldwijde storing gaande waarbij miljoenen Windows-computers getroffen zijn. Computers blijven hierbij hangen op een blauw scherm. Dit veroorzaakt over de hele wereld veel problemen bij bedrijven. Onder meer ziekenhuizen, luchthavens, banken en mediabedrijven zijn getroffen.

Ondervinden jullie hier momenteel ook hinder van?

Bron: https://nos.nl/artikel/2529464-wereldwi ... -getroffen

8nnemiek

Re: Wereldwijde computerstoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:21

Ik zag het ook voorbij komen. Bizar dat ze zo’n update niet uitgebreid testen voordat hij wereldwijd wordt uitgerold!

Hier nog niks gemerkt, maar ik ben dan ook nog niet op straat geweest vandaag. Online ook nog niks geks tegengekomen.. Ik hoop dat ik straks wel gewoon kan pinnen want ik heb zin in een zak chips voor het weekend :+

En ik werk op een Mac, dus daar ook geen problemen.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:27

Ik weet dat er collega's wereldwijd hier last van hebben, maar buiten dat ik vanochtend in eerste instantie niet op de netwerk schijf kon komen heb ik er vooralsnog geen last van. Om een of andere reden is dus niet ieder systeem bij ons aangedaan.
Onze virtuele robot, die vanochtend rond 6u offline is gegaan, heb ik mbv een collega die op kantoor was ook weer aan de praat kunnen krijgen dus die lijkt ook niet aangedaan.

Ik hoop dat het zo blijft, want ik heb na vandaag vakantie. Ik moet nog wel een paar dagen remote werken dus ik hoop dat mijn systeempje zicht blijft gedragen :')

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 14:33

Ik vind het vooral eng om dan te merken hoe afhankelijk we van dergelijke techniek zijn geworden. En dat het ook meteen chaos is als het niet werkt.

Wij werken ook op Windows 10, maar dan on-premises. Wij hebben er dus gelukkig ook geen last van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:34

Westhof schreef:
Ik vind het vooral eng om dan te merken hoe afhankelijk we van dergelijke techniek zijn geworden. En dat het ook meteen chaos is als het niet werkt.

Wij werken ook op Windows 10, maar dan on-premises. Wij hebben er dus gelukkig ook geen last van.

Dit.. Goede cyberaanval zal het zelfde doen denk ik

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:40

Ik ben zeer blij momenteel dat wij geen CrowdStrike gebruiken. Hun Falcon Sensor software (deel van hun end-point protection oplossing) veroorzaakt dit. Er staat wat goede info op Tweakers hierover.

De update is overal automatisch uitgerold en inmiddels is er als het goed is al een rollback gedaan, dus devices die nu pas online komen zouden geen issues moeten hebben (zeg ik zeer voorzichtig). Het grootste probleem zit in het herstellen nu, en de schade van alles wat stil ligt.

8nnemiek schreef:
Ik zag het ook voorbij komen. Bizar dat ze zo’n update niet uitgebreid testen voordat hij wereldwijd wordt uitgerold!
Het wordt over het algemeen wel getest, maar dit voorkomen is vrij lastig met software op deze schaal. BSOD's duiden op issues nabij hardware, en er zijn heel veel combinaties van hardware die Windows kan draaien. In dit geval lijkt het om een driver te gaan met verkeerd bestandsformaat die niet goed gevalideerd werd waardoor hij door de tests heen is geslopen. Normaal zou zo iets opgevangen moeten worden, maar als je test die dat bestandje valideert vervolgens ook kapot is...

Westhof schreef:

End-point protection draait normaal ook on-premises. Anders heb je malware binnen no-time op je interne netwerk staan. Jullie gebruiken waarschijnlijk domweg een andere tool hiervoor. End-point protection is verplicht voor onder andere de ISO27001, dus menig bedrijf heeft wel iets daarvan. En zonder wil je ook eigenlijk sowieso niet. Dat geeft nog veel meer beveiligingsrisico's.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-07-24 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

I could write a whole Wikipedia page about why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:43

DuoPenotti schreef:
Westhof schreef:

Dit.. Goede cyberaanval zal het zelfde doen denk ik
Een goede ransomware aanval kan je idd zo maanden uit de running hebben, daarom ook juist dat je end-point protection hebt (samen met nog veel meer dingen om je hiertegen te beschermen en als het mis gaat impact te verkleinen). Beetje jammer dat dit issue dus juist door een fout in die software komt.

Besef je wel dat niks 100% veilig is als het op datasecurity aankomt, en zelfs dan worden veel hacks gedaan door middel van zogenaamd "social engineering". Daar helpt geen enkele soft- of hardwaretool tegen. Alles kan gehacked worden. Je moet dus als bedrijf een afweging maken hoe ver je gaat in het beveiligen.

Normaal maakt een bedrijf een complete analyse van wat er mis kan gaan, wat daar de impact van is, en wat voor maatregelen ze treffen ter voorkomen en impactverkleining in een zogenaamde BCP (Business Continuity Plan). Dat gaat om hacks, soft- en hardwarefalen, maar bijv. ook natuurrampen (bijv. een overstroming). Dit naast je verder uitgewerkte oplossingen zoals back-up policies en idd, end-point protection. Helaas hebben heel veel bedrijven dat soort dingen op best een low-prio staan tot het mis gaat. Security kost vaak geld en maakt de workflow minder makkelijk en soepel. Denk alleen al aan iets simpels als hoe stom mensen MFA vinden, laat staat grotere dingen. Terwijl het juist iets is wat je vooraf voor elkaar moet hebben. Dit soort incidenten zijn meestal een tijdelijke eye-opener dat het toch wel belangrijk is. Helaas zakt het na een tijdje bij veel bedrijven weer weg.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-07-24 15:28, in het totaal 6 keer bewerkt

I could write a whole Wikipedia page about why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:46

Mijn vriend zit al sinds vanmorgen half 10 op schiphol, eerst vertraagd en uiteindelijk geannuleerde vlucht naar Engeland. Nu net pas weer de koffers terug en nu aan het kijken of ze het nog redden om met de auto naar Calais te gaan voor de veerboot haha :'j Lange dag maar komt wel goed.

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:52

Het toont weer hoe kwetsbaar we zijn.Er was ook al eens een storing van het alarm nummer wat echt niet zou moeten kunnen volgens zeggen.
En stel dat er een groepje goede hackers zich een beetje inspannen dan kunnen ze bijna heel het land plat leggen.Alles werkt op stroom en computers lijkt wel.
Soms zit een hele buurt zonder stroom omdat er 1 transformator huisje niet werkt bijvoorbeeld.
Ik vind het een griezelig idee.Wat als……de dijk afsluitingen…kern energie …banken…vervoer….telefonie ..verzin het maar het kan kapot….

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 14:53

Dank voor je uitleg Cambionn! Ik zit aan de Marketing-kant, niet aan de ICT-kant. Dat blijkt wel :=

Wat zuur voor je vriend, Walkure... Heb echt te doen met alle reizigers die hierdoor getroffen zijn. Kijk je ontzettend uit naar iets, gebeurt er dit :( Idem voor mensen van wie nu de operatie bijvoorbeeld niet door kan gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:55

Hier op de zaak geen last, mijn directe collega had wel vertraging vandaag op zijn vlucht naar Italië maar kon gelukkig toch vertrekken, er waren zat vluchten geannuleerd zag ik.

Extremely rare and Beyond Compare

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:55

Ik moest vanmorgen wel grinniken toen ik mijn WhatsApp Business groepsapps zag ontploffen met berichten over BSOD :') Ik werk bij een groot IT bedrijf, mijn laptop heeft geen problemen maar veel collega's wel. Onze BI rapporten kunnen niet draaien want de gateway is offline door dit incident.. Balen, maar geen reden tot grote paniek bij ons gelukkig.

Wel bizar hoeveel impact zoiets heeft wereldwijd

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:58

Hier gelukkig geen issues, ik had de beelden al op tv gezien voordat de pc was gestart... en die heb ik dus niet gestart totdat ik hoorde dat het al 'voorbij' is dat het automatisch binnengehaald zou worden. Ik heb nog overwogen om de kabels eruit te trekken (geen internet, geen downloads) maar dat was al niet meer nodig.

Wel fijn dat Bokt niet is getroffen

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:58

office schreef:
Het toont weer hoe kwetsbaar we zijn.Er was ook al eens een storing van het alarm nummer wat echt niet zou moeten kunnen volgens zeggen.
En stel dat er een groepje goede hackers zich een beetje inspannen dan kunnen ze bijna heel het land plat leggen.Alles werkt op stroom en computers lijkt wel.
Soms zit een hele buurt zonder stroom omdat er 1 transformator huisje niet werkt bijvoorbeeld.
Ik vind het een griezelig idee.Wat als……de dijk afsluitingen…kern energie …banken…vervoer….telefonie ..verzin het maar het kan kapot….

Ze zeggen niets voor niets dat oorlogvoering steeds meer een cyberkant op gaat... ;)

Vervelend voor de mensen die vandaag door de storing getroffen zijn!

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:13

Westhof schreef:
Hier nog even op inhakend overigens. Dergelijke techniek maakt ons ook heel veel efficiënter, en dusdanig grote storingen zijn niet veel voorkomend, dus meestal "kan het uit". Alles zonder de techniek blijven doen is uiteindelijk niemand mee geholpen.

Wat ik wel kwalijk vind, is dat essentiële organisaties enzo compleet stil liggen. Wanneer Facebook of zelfs WhatsApp eruit ligt is dat stom, maar geen ramp. Je kan terugvallen op SMS en email enzo, of gewoon een andere chatdienst zoals Signal. Als je vakantievlucht is geannuleerd is dat ook zwaar poedersuiker, maar ook niet het einde van de wereld. Maar het ziekenhuis in Emmen bijvoorbeeld, die zelfs geen spoedeisende hulp meer kan doen, dat is toch anders wat... Dat planbare taken niet kunnen is 1 ding, maar noodsystemen zouden nooit zo makkelijk stil moeten liggen. Normaal zou je voor dusdanig belangrijke functie niet alleen back-ups, maar ook redundante systemen willen hebben. Dat betekend vaak 2 fysieke systemen in 2 locaties, indien online zijn vereist is met 2 aansluitingen op het netwerk van 2 verschillende providers die op andere plekken het gebouw binnen komen (en ook nergens naast elkaar lopen). Zodat als systeem 1 eruit ligt, je kan terug vallen op systeem 2.

Zal overigens grotendeels ook wel het geval zijn, maar die zullen dezelfde end-point protection draaien gezien die systemen softwarematig vaak kopieën van elkaar zijn (zodat er 1 op 1 overgeschakkelijk kan worden in geval van calamiteiten). Verschillende end-point protection gebruiken is echter ook niet praktisch. Dus wat dan wel? Ik heb de discussie al horen opkomen, denk dat die nog wel wat groter wordt zodra het directe probleem verholpen is.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-07-24 15:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:15

Kookaburra schreef:
office schreef:
Ze zeggen niets voor niets dat oorlogvoering steeds meer een cyberkant op gaat... ;)
Yup, en ook criminaliteit in het algemeen, en dat niet enkel de dingen als hackergroepen die enorme bedrijven platleggen, maar ook het soort waar elke Jan Modaal die een telefoon of computer heeft erg makkelijk mee te maken krijgt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:24

Ik ben benieuwd wat voor schadeclaim dit Crowdstrike gaat opleveren. Als je ziet hoeveel schade er wereldwijd is, kan dat zomaar in de miljarden lopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:32

Ik weet van het ziekenhuis waar ik eerder werkte dat er een back up telefoon systeem was. Wat zover ik begrepen had ook op een andere provider draaide.
Het was een uitgeklede versie van de hoofdtelefoon maar zo zou het ziekenhuis altijd bereikbaar moeten zijn en zelf ook weg moeten kunnen bellen.

Maar betreft computer gebeuren?

Dat hele systeem hing natuurlijk gewoon aan een paar pc's.

Betreft de computers van de afdelingen weet ik niks.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:42

Vanaf ongeveer half 7 ging het bij ons offline.
Ik had nog gelukkig eea open staan maar kon niet werken tot een uurtje of half 11 toen begon alles weer wat op te starten.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:58

Cambionn schreef:
Een goede ransomware aanval kan je idd zo maanden uit de running hebben, daarom ook juist dat je end-point protection hebt (samen met nog veel meer dingen om je hiertegen te beschermen en als het mis gaat impact te verkleinen). Beetje jammer dat dit issue dus juist door een fout in die software komt.

Besef je wel dat niks 100% veilig is als het op datasecurity aankomt, en zelfs dan worden veel hacks gedaan door middel van zogenaamd "social engineering". Daar helpt geen enkele soft- of hardwaretool tegen. Alles kan gehacked worden. Je moet dus als bedrijf een afweging maken hoe ver je gaat in het beveiligen.

Normaal maakt een bedrijf een complete analyse van wat er mis kan gaan, wat daar de impact van is, en wat voor maatregelen ze treffen ter voorkomen en impactverkleining in een zogenaamde BCP (Business Continuity Plan). Dat gaat om hacks, soft- en hardwarefalen, maar bijv. ook natuurrampen (bijv. een overstroming). Dit naast je verder uitgewerkte oplossingen zoals back-up policies en idd, end-point protection. Helaas hebben heel veel bedrijven dat soort dingen op best een low-prio staan tot het mis gaat. Security kost vaak geld en maakt de workflow minder makkelijk en soepel. Denk alleen al aan iets simpels als hoe stom mensen MFA vinden, laat staat grotere dingen. Terwijl het juist iets is wat je vooraf voor elkaar moet hebben. Dit soort incidenten zijn meestal een tijdelijke eye-opener dat het toch wel belangrijk is. Helaas zakt het na een tijdje bij veel bedrijven weer weg.

Jawel, ik weet 200% zeker dat jij, of wie dan ook, de computer die hier naast mij staat nooit zult hacken. Kan me niet schelen wat je inzet, lukt je niet.
Die computer heeft geen connectie met de buitenwereld.

Dat is tevens de enige 100% protectie die bestaat, dus ja, dan kun je het invullen...

:D :D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:01

ikke schreef:
Cambionn schreef:

Jawel, ik weet 200% zeker dat jij, of wie dan ook, de computer die hier naast mij staat nooit zult hacken. Kan me niet schelen wat je inzet, lukt je niet.

Dat is tevens de enige 100% protectie die bestaat, dus ja, dan kun je het invullen...

Dat kan wel! Inbreken en een USB stick er in! :D

Zoals hier gedaan is bij een bank, ze deden alsof ze sinterklaas en pieten waren en hackten stiekem. :D

https://fhm.nl/entertainment/sinterklaa ... an-podcast

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:05

DuoPenotti schreef:
Ik weet van het ziekenhuis waar ik eerder werkte dat er een back up telefoon systeem was. Wat zover ik begrepen had ook op een andere provider draaide.
Het was een uitgeklede versie van de hoofdtelefoon maar zo zou het ziekenhuis altijd bereikbaar moeten zijn en zelf ook weg moeten kunnen bellen.

Maar betreft computer gebeuren?

Dat hele systeem hing natuurlijk gewoon aan een paar pc's.

Betreft de computers van de afdelingen weet ik niks.
Dat van die telefoons is idd wat ik bedoel met redundant systemen.

Hoe lang geleden was dit? Het zou niet moeten mogen, iig niet als daar echt systemen op draaien. Menig ziekenhuis dat ik ken heeft iets van een on-prem server waar die computers dan mee verbinden. Dit is in realiteit voor kleinere plekken vaan slechts een paar rekjes in een kamer met airco en slot.

Veel software wordt tegenwoordig ook SaaS geleverd, dan zou het kunnen dat er enkel wat computers staan. Maar dan draaien de systemen zelf daar niet op. SaaS houd in dat het online voor hun gehost en onderhouden wordt door de leverancier. Geen moeilijk onderhoud dat geld kost (want dat is met medische software nog veel meer een ding dan normale software ivm patientdata), gewoon product afnemen en zij regelen het voor je. Dan log je dus enkel in op het systeem (vaak in de browser, maar soms in lokale software die dan verbinding maakt met).Enn meestal zijn servers van die leverancier dan ook weer redundant opgezet. Theoretisch helemaal top dus. Totdat hun servers dus dit issue hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:09

Ik heb geen idee van de software daar. Dus of dat net als de telefonie 2 verschillende manieren waren om te gebruiken.
Weet alleen dat de telefonie zijn nood netwerk had.
Ook helemaal aan de andere kant van het ziekenhuis mocht er bij ons brand zijn.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:10

MarlindeRooz schreef:
ikke schreef:

Dat kan wel! Inbreken en een USB stick er in! :D

Zoals hier gedaan is bij een bank, ze deden alsof ze sinterklaas en pieten waren en hackten stiekem. :D

https://fhm.nl/entertainment/sinterklaa ... an-podcast
Een fantastisch voorbeeld van social engineering! 1 van mijn favorieten :j .

En ja inderdaad, met social engineering kun je ook in offline apparaten komen. Dat houd namelijk in dat je binnen moet weten te komen door te zorgen dat ze je binnen laten, fysiek of digitaal. "Echt" inbreken kan natuurlijk ook (en ik zet het tussen quotes met een reden), maar dan is het geen social engineering meer. Andere, minder leuke maar wel bekendere, voorbeelden van social engineering zijn phising mails (niet perse nut op MarlindeRooz haar casus) en nep-Microsoft support die je opbelt en zegt dat je iets moet doen om je PC te fixen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-07-24 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:28

Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten was ook volledig gesloten, inclusief SEH en verloskunde. Blijkbaar konden ze helemaal niks. Gelukkig ging het in andere ziekenhuizen in de regio beter, maar het is toch wel een dingetje.....

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?