Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
moonsparkle schreef:Heb je een screenshot van het bericht misschien of een betrouwbare nieuwsbron?
Citaat:Vanmorgen, 16 juli 2024, waren wij met BSO Vrijland Amersfoort in Den Treek, op een (open) plek in de buurt van de parkeerplaats aan de Waterlooweg. Daar heeft vanochtend een incident plaatsgevonden met een van de kinderen die aan onze zorg was toevertrouwd.
In de directe aanwezigheid van een medewerker kwam vermoedelijk een wolf in een flits op een kind af. De fysieke confrontatie duurde heel kort, daarna verdween het beest het bos in. Het kind maakt het naar omstandigheden goed, heeft hele lichte verwondingen (schrammen) en is uiteraard erg geschrokken. Het kind is inmiddels bij de huisarts geweest.
‘Vrijland’ is een buiten-bso, waar 99% van de tijd wordt doorgebracht in de natuur. Direct na schooltijd gaan dagelijks gemiddeld 100 kinderen de natuur in, verspreid over verschillende gebieden. Ook in de zomervakantie verzorgen wij opvang. Tot nader bericht verblijven wij deze zomer alleen in natuurspeeltuinen en gebieden waar de wolf niet is gesignaleerd. Wij laten ons eerst adviseren door experts alvorens we terugkeren in Den Treek.
Ouders en kind hebben aangegeven niet in de media te willen verschijnen. Ouders van Vrijland zijn inmiddels over het incident geïnformeerd en kunnen bij vragen contact met ons opnemen.
Directie Vrijland Amersfoort,
16 juli 2024
eilleen333 schreef:Eerste slachtoffer? En die boer uit Wapse dan?
https://nos.nl/artikel/2482129-wolf-val ... dgeschoten
Denk dat er eerst een mens echt opengescheurd of doodgebeten moet voor ze wat gaan doen ofzo…
germie schreef:Ik las gisteren ergens een stukje van een Canadees over hoe wolven leren. Dat dit het aftasten is of de mens een prooi kan worden. Als dat waar is vind ik dat wel een eng idee. Schuw zijn wolven in ieder geval niet, dus de 'experts' in Nederland zitten er goed naast.
En wat me ook stoort is dat er nergens slecht gesproken mag worden over de wolf, terwijl al bekend is dat die wolfwerende rasters hooguit iets vertragen, maar dat ze er al gewoon overheen gaan.
Renee schreef:germie schreef:Ik las gisteren ergens een stukje van een Canadees over hoe wolven leren. Dat dit het aftasten is of de mens een prooi kan worden. Als dat waar is vind ik dat wel een eng idee. Schuw zijn wolven in ieder geval niet, dus de 'experts' in Nederland zitten er goed naast.
En wat me ook stoort is dat er nergens slecht gesproken mag worden over de wolf, terwijl al bekend is dat die wolfwerende rasters hooguit iets vertragen, maar dat ze er al gewoon overheen gaan.
Dat stoort mij ook enorm, je moet iets niet klein gaan maken wat voor een deel van Nederland heel groot is.
Maar wat ik me wel afvraag, naast afschieten, wat voor een opties zijn er om wolven te weren? Ik denk dat de experts vooral overtuigd moeten worden met opties tot een oplossing. Maar is er überhaupt een andere oplossing dan afschieten? En komen de verre familieleden daarna niet nog op de begrafenis? Oftewel is er een optie om samen met de wolf te leven in ons land?
Renee schreef:Ik denk niet dat er andere oplossingen zijn. Uitzetten naar 'wolvenlanden' gaat niet, niemand wil probleem'wolven' hebben. Maar als de eerste wolven die Nederland binnen kwamen lopen direct waren afgeschoten, was er nu niet zoveel leed geweest.germie schreef:Ik las gisteren ergens een stukje van een Canadees over hoe wolven leren. Dat dit het aftasten is of de mens een prooi kan worden. Als dat waar is vind ik dat wel een eng idee. Schuw zijn wolven in ieder geval niet, dus de 'experts' in Nederland zitten er goed naast.
Dat stoort mij ook enorm, je moet iets niet klein gaan maken wat voor een deel van Nederland heel groot is.
Maar wat ik me wel afvraag, naast afschieten, wat voor een opties zijn er om wolven te weren? Ik denk dat de experts vooral overtuigd moeten worden met opties tot een oplossing. Maar is er überhaupt een andere oplossing dan afschieten? En komen de verre familieleden daarna niet nog op de begrafenis? Oftewel is er een optie om samen met de wolf te leven in ons land?
eilleen333 schreef:Eerste slachtoffer? En die boer uit Wapse dan?
https://nos.nl/artikel/2482129-wolf-val ... dgeschoten
Denk dat er eerst een mens echt opengescheurd of doodgebeten moet voor ze wat gaan doen ofzo…
germie schreef:En wat me ook stoort is dat er nergens slecht gesproken mag worden over de wolf, terwijl al bekend is dat die wolfwerende rasters hooguit iets vertragen, maar dat ze er al gewoon overheen gaan.