Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 11:55

Wie is er op bokt pleegouder (single) en in welke vorm?

Ik zou graag ervaringen horen.

Ik overweeg al jaren of ik dit misschien wil.
Daarbij is het dus mogelijk om alleen weekend/vakantie pleegzorg aan te nemen maar misschien zitten daar weer haken en ogen aan.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:02

Ik ben pleegzus, kan dat helpen? :D

Mijn ouders zijn al +- 17 jaar pleegouders, toen was ik 9. We hebben de eerste jaren een aantal crisisopvang kinderen gehad, die max 3-6 maanden bleven. Toen ons laatste crisis pleegzusje eigenlijk weg zou gaan, konden we geen afscheid nemen en hebben we besloten dat we haar vaste pleeggezin zouden worden. Zij woont inmiddels al 13 jaar bij ons.

Wat voor ervaringen wil je precies horen? Met pleegzorg als organisatie is er altijd wel gezeur, rondom voogden extreem veel wisselingen, ook mbt de biologische ouders is het altijd wel wat. Maar het is voor het kind wel heel mooi en dankbaar werk en kan me geen leven meer in denken zonder mijn zusje. :)

Kleine edit nog: zusje heeft wel extreme hechtingsproblemen en nog wat andere kleine dingen, dus makkelijk is het absoluut niet. Helemaal nu in de puberteit is dat wel erg taai voor mijn ouders (ik ben inmiddels uit huis).

Nog één kleine edit: met groot deel van onze crisisopvang kindjes hebben wij weer/nog contact en komen ook regelmatig nog langs voor een weekendopvang. Ze verkeren allemaal hele pittige situaties, maar daarom écht extreem dankbaar werk.
Laatst bijgewerkt door SUSANNEx op 04-06-24 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:07

Ik ben zelf geen pleegouder, maar ken wel pleegouders. Een van de mensen die ik ken is ook single. Hij doet geloof ik inderdaad vnl. Weekend of vakanties. Voor hem bevalt dit erg goed. Voor zover ik weet heeft hij een goede band met de jongeren voor wie hij pleegouder is en houden sommigen ook nog contact als ze volwassen zijn.
Daarentegen ken ik ook wel iemand die zelf pleegkind is geweest en nooit lang in een gezin bleef. Die jongere had veel psychische problemen en stelde van daaruit ook gedragsproblemen voor zover ik weet.
Ken verder nog wel pleegouders en kinderen. Over het algemeen is het iets wat je echt moet willen, waarvoor je stevig in je schoenen moet staan enz. Er wordt best wel veel van je verwacht en niet iedereen kan dat aan.
En natuurlijk: iedere situatie, ieder pleegkind een iedere pleegouder is anders…

Goof

Re: Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:28

Ik ken mensen die dit deden met als bedoeling dat het kind langdurig bij hen zou blijven wonen. Zij hadden al 2 kinderen en het pleegkind bleek (cru gezegd) zo verknipt dat deze een gevaar in huis was voor de andere kinderen. Zij hebben besloten (hoe moeilijk ook, het pleegkind was er immers al een tijd) om weer afscheid te nemen. Hoe het verder afgelopen is met dit kind weet ik niet en ik heb geen idee of zij dit wel weten.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:34

Hier alleenstaand pleegouder geweest en nu (bewust) niet meer.
Wat wil je precies weten?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:25

Is buurtgezin niet iets om mee te beginnen? Hier vang je kinderen op waarvan de ouder even lucht nodig heeft, dus een weekend of een dagje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:28

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel in mijn omgeving. Beide zijn ermee gestopt omdat het niet meer ging. De ene had 2 zusjes in huis maar ze ging er aan een burn-out aan onderdoor, het ging niet, het gedrag was zodanig moeilijk te handelen dat het in het gezin compleet misging. De andere heeft enkele jaren een jongetje in huis gehad maar die vertoonde ook zulk afwijkend gedrag dat hij op school ook niet normaal mee kon en hij is in een ander pleeggezin geplaatst.
Dus geen succesverhalen helaas. Lijkt me heel heftig van beide kanten uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 13:31

gr_roos schreef:
Is buurtgezin niet iets om mee te beginnen? Hier vang je kinderen op waarvan de ouder even lucht nodig heeft, dus een weekend of een dagje.

Oh nog nooit van gehoord! Kan ik daar verder iets van vinden?

Voor de overige vragen:
Ja ik vraag me af of het allemaal wel te handelen is zeg maar. Vaak zijn het toch getraumatiseerde kinderen maar daarnaast het contact inderdaad met jeugdzorg en instanties daar heb ik dan geen beeld bij. Is er kennismaking vooraf met een kind om te kijken of het wel klikt? Een kind wat pertinent niet bij jou wil zijn dat schiet natuurlijk niet op, natuurlijk is het niet leuk maar je hebt uitersten.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:41

Mijn moeder is alleenstaand pleegouder (had wel zelf al vijf kinderen) en ik vind het nog steeds pittig, ook al is mijn pleegzusje er al 10 jaar. Ze heeft een flinke rugzak, haar biologische ouders waren in het begin ongelooflijk lastig, bezoekregelingen zijn nog jaren en jaren doorgegaan, ook als bio-ouders niet kwamen opdagen enz. en pleegzorg is soms echt heel star... Pas toen na een jaar of 4 bleek dat ze nooit meer terug naar haar biologische ouders zou gaan, kwam er rust. Toen wilden de biologische ouders namelijk geen contact meer.

Wat wij als broers en zussen soms ook lastig vinden: mijn moeder is 62, haar pleegdochter 10. Wat als mijn moeder niet meer voor haar kan zorgen? Als er iets gebeurt? Moet ze dan terug het systeem in of voelen wij ons verantwoordelijk? We hebben inmiddels ook onze eigen gezinnen en eigenlijk geen 'zin' om haar in huis te nemen, maar voelen dat wel min of meer als een verplichting.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:43

Zonnetje81 schreef:
gr_roos schreef:

Oh nog nooit van gehoord! Kan ik daar verder iets van vinden?

Kijk eens op buurtgezinnen.nl
Wij zijn steungezin voor een jongetje en een meisje. Ze komen om de week een zaterdagmiddag. Dit geeft moeder en het jongste zusje rust.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:51

Vrienden van ons , echt goede opvoeders , zelf drie kids, en uit hoofden van hun beroep heel veel ervaring met moeilijke kids in de puberleeftijd. Glansrijk door alle toelatingsgesprekken , na een jaar: Eens maar nooit weer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 14:27

Miriam91 schreef:
Kijk eens op buurtgezinnen.nl
Wij zijn steungezin voor een jongetje en een meisje. Ze komen om de week een zaterdagmiddag. Dit geeft moeder en het jongste zusje rust.

Is het geen verkapte oppas?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:31

Die vraag heb ik ook bij weekend opvang!?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:32

Jammer, dat van buurtgezinnen leek ook wel wat voor ons, maar dat zit niet in onze provincie :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:32

Zonnetje81 schreef:

Nee, al is het praktisch niet heel anders op het eerste gezicht en snap ik je vraag. Het gaat om het voor een dag of dagdeel opnemen in je gezin van een kindje van iemand anders. Belangeloos en zonder vergoeding o.i.d., maar juist omdat het 'a village takes' om een kindje op te voeden. Soms gaat het ook om het begeleiden van een gezin/moeder die nieuw in NL zijn of hun weg om een andere reden niet zo goed kunnen vinden of om een 'maatje' zijn voor een gezin dat dit nodig heeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 14:35

Popstra schreef:
Die vraag heb ik ook bij weekend opvang!?

Nee dat zijn bijv kinderen die in een instelling zitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 14:36

Tink89 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nee, al is het praktisch niet heel anders op het eerste gezicht en snap ik je vraag. Het gaat om het voor een dag of dagdeel opnemen in je gezin van een kindje van iemand anders. Belangeloos en zonder vergoeding o.i.d., maar juist omdat het 'a village takes' om een kindje op te voeden. Soms gaat het ook om het begeleiden van een gezin/moeder die nieuw in NL zijn of hun weg om een andere reden niet zo goed kunnen vinden of om een 'maatje' zijn voor een gezin dat dit nodig heeft.

Ik lees namelijk vooral veel van het is een compleet gezin en ze vinden het zwaar en geen tijd voor zichzelf.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:50

Buurtgezinnen kunnen ook ingezet worden juist om een thuissituatie dusdanig goed te houden dat een kind niet uit huis geplaatst hoeft te worden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:53

Buurtgezinnen is geen verkapte oppas, daar screenen ze de vraag gezinnen wel heel goed op. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom kinderen in een gezin niet voldoende aandacht krijgen, bijvoorbeeld een autistisch broertje, ernstig ziek zusje, hulpverleningstraject bij een of beide ouders etc. Dan kan het helpen om een of meer kinderen af en toe uit het gezin te halen en 1 op 1 aandacht te geven in een ander gezin. Daarom hebben wij de 2 oudste kinderen en niet het jongste kindje.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:09

Ik ben pleegouder. Nu zo'n 15 jaar weekend-en vakantieopvang, verschillende leeftijden en achtergronden. Sinds 4 maanden 2 meisjes permanent in huis. Deze meisjes kwamen uit een onveilige situatie op een andere opvangplek. Dit hadden we niet voorzien maar er was ook geen alternatief beschikbaar. Ik beantwoord graag je vragen, fijn te horen dat je dit overweegt want de vraag naar pleegouders is groot en de wachtlijsten zijn veel te lang. Hou vooral in gedachten dat dit niet zozeer moeilijke kinderen betreft, maar kinderen uit een moeilijke situatie.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:09

Ik lees even mee.

Mijn vader heeft van zijn 6e tot zijn 18e in een pleeggezin gezeten (niet via een instantie) en ik zei vroeger altijd vol trots dat ik 6 opa's en oma's had. Zo was het ook echt, zijn pleegouders en echte ouders waren voor mij ongeveer gelijk qua hoeveelheid contact, verjaardagen, kerstmis etc.

Als ik zou overwegen om pleegouder te worden, dan zou ik eenzelfde soort situatie zoeken: a) geen complexe psychiatrische problematiek en b) een kind dat hier voor langere tijd kan blijven, met de intentie om "voor altijd" verbonden te blijven.

Vooral dat eerste weet ik niet of haalbaar is... Pleegzorg 'adverteert' vaak dat alles kan omdat er een perfecte match gezocht wordt, maar uit jullie ervaringen lijkt dat toch wel lastig te zijn.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:41

Wij zijn naar een voorlichting geweest van pleegzorg. Vooral met het idee om weekend en vakantie opvang te doen
Dit kenden we namelijk al van Buurtgezinnen ( hele fijne organisatie en voelt zeker nuttig en niet als oppas)

Maar daar bij de voorlichting werd die vraag vonden wij weggewuifd; er was vrijwel geen vraag naar weekend en deeltijd maar juist crisis en voltijd opvang en daar werd op doorgegaan

Vonden we raar en niet prettig overkomen, en zijn er eerst niet mee doorgegaan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:06

BigOne schreef:
Vrienden van ons , echt goede opvoeders , zelf drie kids, en uit hoofden van hun beroep heel veel ervaring met moeilijke kids in de puberleeftijd. Glansrijk door alle toelatingsgesprekken , na een jaar: Eens maar nooit weer.

Dit ging niet om kinderen uit onveilige situaties maar om echte probleemgevallen, te aanvulling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:22

Mijn vriend heeft dit heel lang gewild, ik stond er altijd wat sceptisch in. Sinds wij in ons nieuwe huis wonen, en onze lieve overburen (pleeggezin) meemaken en er goed contact mee hebben, weten we beide zeker dat wij het niet willen.

Het is intens zwaar, ik ken mensen die om minder een burn out kregen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:56

Ik heb een paar jaar twee neefjes opgevangen toen hun thuissituatie door allerlei omstandigheden ingewikkeld was. Dat was pittig, maar ook heel dankbaar. De twee jongens zijn echt opgebloeid tot mannen die zichzelf goed redden en een mooi leven hebben met hun partners.
De situatie was in die zin wel bijzonder dat er geen sprake was van verplichte uithuisplaatsing, maar van ouders die er volledig achter stonden. Die relatie bleef dus goed en ze gingen met regelmaat een dagje “naar huis”. Het opvangen van heel getraumatiseerde kinderen is echt andere koek.

Nadat ik mijn neefjes heb opgevangen heb ik een paar jaar geen kinderen in huis gehad, maar toen begon het toch weer te kriebelen om iets te doen. Ik ben toen “steungezin” geworden en vang nu eens per week en enkele vakanties een jongetje met autisme&fysieke beperking op zodat de ouders extra aandacht kunnen hebben voor hun andere kindje.

Sinds twee jaar ben ik ook betrokken bij de voorleesexpres, dat houdt in dat je 1x per week gaat (voor)lezen bij een gezin waarin de ouders laaggeletterd zijn (of nog geen Nederlands spreken) zodat de kinderen meer worden blootgesteld aan taal en geen achterstand oplopen.

Via SchoolsCool worden soms ook mentoren gezocht, bijvoorbeeld voor kinderen met een (klein) rugzakje die de overstap maken van groep 8 naar de brugklas en die wat extra begeleiding nodig hebben om die verandering soepel te laten verlopen. Dan help je met bv huiswerk plannen, evt samen huiswerk maken, luisterend oor zijn etc.

Mocht je pleegzorg niet (meer) zien zitten dan zijn er dus ook allerlei andere opties om kinderen te ondersteunen.