Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:51

Doe maar de man. De kans is aanwezig dat het gewoon een aardige man die aan het wandelen is. Van een beer weet je eigenlijk altijd dat het gevaarlijk is. Bij een man is er een kans dat hij gevaarlijk is maar het kan ook gewoon een aardige man zijn. Zoals DP zegt: als de keuze is tussen een losgeslagen TBS’er met moord en verkrachting in het verleden, of een beer… dan de beer.

prompter

Berichten: 11243
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:53

Ik kom heel vaak vreemde mannen tegen in het bos. Beren nog niet veel gezien :D, maar voor nu kies ik de man.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:02

Praten we onszelf als vrouw hier geen zwakte aan?
Ik ben ook eens tegengehouden geweest door een man (bleek achteraf dan ook nog eens niet de minste te zijn) en ben sindsdien ook altijd alert. Maar dit soort "keuzes", ik weet niet, ik krijg daarmee het gevoel dat er geen victim blaming meer nodig is, we zetten onszelf al in de positie van slachtoffer van iets.

Ben al zo vaak mannen die alleen zijn tegengekomen in het bos. Als ik altijd daarvoor iemand bij me moet hebben, bescherming nodig heb...dan moet ik niet meer naar het bos gaan.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:09

Ik denk dat de bossen in Nederland ook anders zijn dan bijvoorbeeld in Canada. Hier kom je eigenlijk altijd wel mensen tegen als je ik het bos loopt. Loop je in Amerika een uur van de bewoonde wereld, dan kies is misschien de beer. Hier is het zo bevolkt dat de kans dat iemand het ziet gebeuren enorm groot is. Het risico voor de dader is om gepakt te worden is vele malen groter.

Daarnaast statistieken. Het is te erg voor woorden dat zoveel mannen vrouwen geweld aan doen. Daar tegenover staat wel dat veel vrouwen vermoord/verkracht worden door bekenden. Als je 10x in je leven 10 minuten een beer ziet is dat natuurlijk anders dan dat je getrouwd bent met een banketstaaf die is 14 uur per dag "ziet" (je slaapt er ook naast). Ik denk dat als je dus kijkt naar het aantal uur in de aanwezigheid van mannen, naast het aantal uren dat je met een beer spendeert je een andere uitkomst hebt.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:38

friezenfan2 schreef:
Dus je wordt liever verkracht en daarna vermoord? Want dat is wel wat veel vrouwen de afweging vinden.


Maar dat is de afweging toch niet? Een man tegenkomen staat goddank niet gelijk aan verkracht en vermoord worden, sterker nog die kans is bizar klein.

Niece
Berichten: 1515
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:05

Man met beer 8-)

Nee hoor geen issues gehad met mannen sinds ik als 12 jarige alleen door de bossen struinde. In het centrum van de stad daarentegen -O-

Pluisje1998
Berichten: 1237
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:23

De beer, en dan niet eens bekeken vanuit het oogpunt van per se aangevallen worden.

Ik zou liever de beer tegen komen omdat de kans dat de beer me met rust zou laten (voor mijn gevoel) veel groter is dan de kans dat een man me met rust zou laten. Mijn ervaring met mannen is dat ze het vaak toch niet kunnen laten om een opmerking te maken, te staren, of te zorgen dat ik me op een andere manier onveilig voel. Een beer wil mij waarschijnlijk net zo graag niet tegenkomen als ik hem...

NB, ik ga hier wel uit van een echt bos, zoals waar de beren ook voorkomen. Niet een park/bos zoals hier in Nederland, waar altijd wel iemand in de buurt is. Al wil ik ook daar liever geen man tegen komen als ik alleen ben.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:29

Ik denk dat je een intentie aan de beer en man moet hangen. Maar zonder intenties kies ik toch echt voor een man ipv een beer. Omdat ik denk dat de kans veel groot is dat ik een gewone voorbijganger overleef tov een beer.

Toch vind ik de reacties op tiktok soms wel spreken. Daar wordt duidelijk uit gegaan van een man met verkeerde intenties (veerkrachtig, moord) VS opgegeten worden door een beer.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:57

Beren leven hier niet dus ik ga voor de man...nu hopen dat die ook nog een beetje leuk is :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:14

Niece schreef:
Man met beer 8-)

Nee hoor geen issues gehad met mannen sinds ik als 12 jarige alleen door de bossen struinde. In het centrum van de stad daarentegen -O-


Of een beer van een vent :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:54

Wat een maffe vraag. Ik wandel bijna altijd alleen, met de hond dat wel. Ik kom altijd vreemde mensen ( als in: ik ken ze niet) tegen, zowel mannen als vrouwen. Heb nog nooit de verkeerde getroffen. Met dieren al wel het nodige meegemaakt en ook al wel eens weg moeten rennen of schuilen, of hoop herrie maken om iets te verjagen. Dus geef mij die man maar. 100 keer liever dan een beer.

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:05

Ik kom de hele dag door vreemde mannen tegen als ik op straat loop of naar de supermarkt of naar het bos.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:12

Ik kom liever een beer tegen. Ja, ik woon in Nederland waar het niet "vrouwonvriendelijk" zou horen te zijn, maar ik heb genoeg meegemaakt met zowel bekende als vreemde mannen. Wild wil mij ook vast niet dichtbij tegenkomen, dus dat hebben we mooi gemeen.

Eerder werd de tbser aangehaald; het punt is juist dat je niet weet of het een prima brave man is of een tbser met een verkrachtingsverleden. En met mijn eigen ervaringen zijn dit soort dingen ook moeilijk in te schatten, want ook mannen die er heel normaal, braaf en lief uitzien en overkomen, kunnen dat soort monsters zijn. Ze kunnen het ook niet zijn. Maar ook wel. Bij een beer weet ik tenminste ongeveer wat ik kan verwachten en hoe ik daarop in kan spelen. (Tenminste, ik persoonlijk niet omdat ik niet in berengebied woon, maar ik ken men die dat wel doet en die weten dan ook gewoon wat je moet doen.)

Maar ik denk ook dat sommige het een beetje te persoonlijk nemen als men voor een beer kiest. :+

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:18

Ik heb ook liever die man. Maar dat is ook meer omdat ik geen beren gewend ben om tegen te komen. Ook ben ik wel eens een naaktloper tegengekomen in een afgelegen stuk bos met de pony. We waren verdwaald en meneer heeft ons heel vriendelijk verteld welk pad we moesten nemen. :D

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:00

Meerdere mannen tegen gekomen toen ik vandaag in mn eentje op buitenrit was. Me niet 1 x bedreigd gevoeld. Beren hebben we niet, maar als ik deze vertaal naar everzwijnen....doe mij dan maar een man tegen komen. Everzwijnen vind ik onvoorspelbaar.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:05

Ik loop 5 keer per dag alleen in het bos en kom dagelijks vreemde mannen tegen. Geen probleem mee. Een beer lijkt me wat spannender.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:35

Beer. Er zijn heel veel berensoorten net zoals dat er mannen zijn die geen slechte intenties hebben.

Ook online kun je terugvinden ontmoetingen met een beer zelden tot een aanval leiden, en nog veel minder met de dood als gevolg.
De mens is vele en vele malen gevaarlijker. Daarnaast kan een mens liegen, een beer niet.

Daarnaast gaat de vergelijking niet alleen over fysiek gevaar maar ook over intentie. Een beer valt aan uit honger/angst/agressie. Een man valt aan en onteerd je in vrouwelijkheid en als mens. Liever het eerste en dat ik waardig sterf.

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:10

"Kom je liever een vreemde man of een beer tegen"

Ik ga er gewoon niet per definitie van uit dat de vreemde man kwaad in de zin heeft.
Ik kom zo vaak kerels tegen in het bos, gaat altijd goed. Met een beer heb ik geen ervaring, maar als die honger heeft heb ik wellicht een probleem.

Ik vind dit eigenlijk weer het zoveelste rondje angstzaaien. Nog even en we zijn echt allemaal doodsbang van elkaar.
En dan ook nog even de zo populaire genderdiscusie erbij halen: hoezo man? Hoezo is een vrouw niet eng? Of iemand in transitie?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:32

Misschien iets met statistieken.

Kabayo

Berichten: 14091
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:50

Hangt er echt van af.

Een beer gaat normaal gesproken weg als je schreeuwt. Als je een verkeerde man treft en je schreeuwt gaat die juist door...
Maar om nou voor elke man weg te rennen, nee, echt niet. Ze zijn niet allemaal verkrachters/moordenaars :')

Maar ben ook wel eens als klein meisje een man in het bos tegengekomen die zichzelf aan het bevredigen was die vervolgens achter mij aan liep terwijl ik alleen was (met een hond). Dus dat maakt mij wel voorzichtiger...

Sellyxx

Berichten: 1220
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:58

Ik heb een keer in het donker in een bos gelopen en toen was ik juist weer een soort heel nuchter, zo van, denk je nou echt dat hier in dat bos waar geen ene kip komt er een man achter de bosjes zit die daar aL die tijd aan het zitten is en niemand tegenkomt s nachts en nu mij opeens aan het opwachten is. :') Zulk soort dingen helpen mij qua relativeren..

Maaar ik kan me wel voorstellen dat het gebied ertoe doet, ik ben verder geen Amerika kenner oid, maar als je daar hele uitgestrekt gebieden hebt, zie je ook weleens vaker losse huizen staan in de middle of knowhere, waarvan je dus in theorie geen idee hebt wie daar woont of wat zo’n persoon kwaad in de zin kan hebben bijv. Ik heb toch het idee dat je in Nederland al veel sneller weer in de bewoonde wereld terecht komt en veel vaker mensen tegenkomt, ook tijdens je wandelingen in de natuur.

Ik merk overigens dat mijn gedachte van zo’n blokhutje aan een meer in de Amerikaanse bossen bij mij ook wel is gevormd door films/series. In hoeverre zou dat meespelen in onze beeldvorming of beantwoording van onze vraag? Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat het niet voorkomt in de praktijk, helaas wel, maar ik weet verder niet wat daar cijfers van zijn. Zoals iemand eerder hier in het topic zei dat zulke zaken vaker binnen kennissenkringen voorkomen. Ik ben soms geneigd heel nuchter te denken “de kans is zo klein”, daarmee wil ik niet naïef zijn, maar bij sommige dingen in het leven en keuzes die we maken gaat dit wel op.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 04-05-24 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:02

Sellyxx schreef:
Ik heb een keer in het donker in een bos gelopen en toen was ik juist weer een soort heel nuchter, zo van, denk je nou echt dat hier in dat bos waar geen ene kip komt er een man achter de bosjes zit die daar L die tijd aan het zitten is en niemand tegenkomt s nachts en nu mij opeens aan het opwachten is. :') Zulk soort dingen helpen mij qua relativeren..

Maaar ik kan me wel voorstellen dat het gebied ertoe doet, ik ben verder geen Amerika kenner oid, maar als je daar hele uitgestrekt gebieden hebt, zie je ook weleens vaker losse huizen staan in de middle of knowhere, waarvan je dus in theorie geen idee hebt wie daar woont of wat zo’n persoon kwaad in de zin kan hebben bijv. Ik heb toch het idee dat je in Nederland al veel sneller weer in de bewoonde wereld terecht komt en veel vaker mensen tegenkomt, ook tijdens je wandelingen in de natuur.

Ik woon ook aardig richting middle of knowhere en heb geen kwaad in de zin. Mijn russische "buur" 4 percelen verderop trouwens ook niet en de alleen wonende spaanse "buur" verder naar boven ook niet. Iemand in een flat kan trouwens ook moordlustig zijn.
princequillo schreef:
Misschien iets met statistieken.

Dan nog. Er zijn zoveel statistieken. Ook m.b.t mensen met een lichtgekleurde huid. Komen in sommige statistieken veel vaker voor. Ook maar allemaal over één kam gaan scheren?

Als ik een man was geweest was ik zo onderhand doodsbang geworden voor vrouwen en waar die mij wel niet allemaal van betichten nog voordat ik uberhaubt iets gedaan zou hebben.
Ik vind het echt een doodenge ontwikkeling.

BigOne
Berichten: 38415
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:08

Goh , dan schiet me alleen de twix reclame door het hoofd :D

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:21

Jij vind dat een doodenge ontwikkeling. Ik vind de statistieken zeer verontrustend, gekoppeld met mijn eigen ervaringen, en die van bijna al mijn vriendinnen. :') Zo hebben we allemaal weer een dingetje.

Niemand zegt ook dat ze mannen compleet ontlopen hè? Ik ben ook gewoon nog steeds aardig en gezellig naar iedere mannelijke collega. Dat betekent echter niet dat ik iedere (onbekende) man die ik tegenkom of ken wel vertrouw dat iemand geen verkeerde bedoelingen kan hebben. Bij een beer weet je in ieder geval meestal wel wat je eraan hebt.

Sellyxx

Berichten: 1220
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:41

Palmera schreef:
Sellyxx schreef:
Ik heb een keer in het donker in een bos gelopen en toen was ik juist weer een soort heel nuchter, zo van, denk je nou echt dat hier in dat bos waar geen ene kip komt er een man achter de bosjes zit die daar L die tijd aan het zitten is en niemand tegenkomt s nachts en nu mij opeens aan het opwachten is. :') Zulk soort dingen helpen mij qua relativeren..

Maaar ik kan me wel voorstellen dat het gebied ertoe doet, ik ben verder geen Amerika kenner oid, maar als je daar hele uitgestrekt gebieden hebt, zie je ook weleens vaker losse huizen staan in de middle of knowhere, waarvan je dus in theorie geen idee hebt wie daar woont of wat zo’n persoon kwaad in de zin kan hebben bijv. Ik heb toch het idee dat je in Nederland al veel sneller weer in de bewoonde wereld terecht komt en veel vaker mensen tegenkomt, ook tijdens je wandelingen in de natuur.

Ik woon ook aardig richting middle of knowhere en heb geen kwaad in de zin. Mijn russische "buur" 4 percelen verderop trouwens ook niet en de alleen wonende spaanse "buur" verder naar boven ook niet. Iemand in een flat kan trouwens ook moordlustig zijn.
princequillo schreef:

.


Uhm ja ik ben het met je eens, tuurlijk zijn er tal van mensen die geen vlieg kwaad doen, waar ze ook wonen, ik denk dat je mijn berichtje een beetje uit de context haalt. Ik denk over het algemeen dat je misschien qua cijfers en waar dingen gebeuren “beter” in de steden kan zijn, dan in de bossen waar je wacht totdat er mensen langs komen. Maar ik zat gewoon even hardop na te denken in welke situatie het wellicht wél onveiliger zou kunnen zijn in bossen.