Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:41

Elisa2 schreef:
Wat betreft de basisvraag, zou dat niet komen omdat (sommige) mannen toch wel sexuele predators zijn? Al dan niet gehersenspoeld door internet of verprutst door cultuur?

Ja ik weet het niet.. ik wil ook absoluut niets beweren over mannen in het algemeen..
Misschien dat het door cultuur komt dat men sex belangrijk vindt, en dat wanneer dat niet in een normale relatie gaat, dat het dan afgedwongen moet worden (of het 'als ik een tijdje 'droog sta' dan 'klappen mn b##') en daardoor aanrandingen plaatshebben? Of het gevoel van macht?
je hebt ook een groeiende beweging aan incells (ik weet daar verder niet veel van, niet eens of ik het goed schrijf) en gewoon overall de slechte reputatie die (gelukkig de minderheid) aan mannen in het algemeen geeft. Landepik, oorlog, agressie, geweld, rellen, voetbalgeweld, serieverkrachters, steekpartijen noem alle soorten van geweld maar op, het zijn, denk ik (of althans zo lijkt het) in de meerderheid mannen die dat om wat voor reden dan ook doen. Ik denk dat de mens in basis het holbewonersverhaal nooit helemaal achter zich gelaten heeft?

Ik heb er geen verstand van alleen de ervaring bijvoorbeeld de groepen hangjongeren die problemen veroorzaken, meestal jongens zijn (want geen aansluiting, ze vervelen zich, ja ze kunnen er ook niks aan doen etc etc) en er zijn ook vrouwen die aggressief zijn tegen mannen (en vrouwen) maar hoe het statistisch gezien zit? Gevoelsmatig lijkt het meer van mannen te komen? (sommige mannen, niet alle mannen)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41782
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:44

Elisa2 schreef:
Fair enough, niet alles is geschiedenis inderdaad en in bepaalde culturen is er nog een hoop winst te behalen. Ben het er ook mee eens dat mannen hier ook een positieve rol in zouden kunnen spelen als ze dat zouden willen.

Wat betreft de basisvraag, zou dat niet komen omdat (sommige) mannen toch wel sexuele predators zijn? Al dan niet gehersenspoeld door internet of verprutst door cultuur?

Ik denk van wel, eerlijk gezegd. In de krochten van het internet vind je groepen incels die een hele rare kijk op normen en waarden erop na houden (seks voor de man is een recht, de vrouw heeft de plicht dat te geven, bijvoorbeeld).

Zij zoeken elkaar op en versterken elkaar in hun kijk op dingen.

Als je dan bedenkt dat deze stelling vanuit Amerika over is komen waaien, een land dat qua normen en waarden en rechten sowieso niet vergelijkbaar is met NL/West-Europa, dan snap ik de uitkomst wel.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:47

Ah, San heeft het ook over incels.. met 1 L :)

maar als ik google op "Seksueel geweld in openbare ruimten" dan zeggen de statistieken dat vrouwen vaker slachtoffer zijn. Dat heeft denk op zich niet zoveel met incels te maken?

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:59

Cer schreef:
Ah, San heeft het ook over incels.. met 1 L :)

maar als ik google op "Seksueel geweld in openbare ruimten" dan zeggen de statistieken dat vrouwen vaker slachtoffer zijn. Dat heeft denk op zich niet zoveel met incels te maken?


Mocht je het interessant vinden om meer over incels en andere vrouwenhaat groeperingen te lezen, dan raad ik het boek "men who hate women" aan. We hebben vaak het idee dat incels een heel minuscuul groepje mannen zijn op het internet, terwijl ze al velen doden op hun naam hebben. En daarbij zijn incels slechts één van de haatgroeperingen die het gemunt hebben op vrouwen, waarvan sommige van deze groepen juist vrouwen in openbare ruimtes lastigvallen als hun tactiek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41782
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:06

Lestrange01 schreef:
Cer schreef:
Ah, San heeft het ook over incels.. met 1 L :)

maar als ik google op "Seksueel geweld in openbare ruimten" dan zeggen de statistieken dat vrouwen vaker slachtoffer zijn. Dat heeft denk op zich niet zoveel met incels te maken?


Mocht je het interessant vinden om meer over incels en andere vrouwenhaat groeperingen te lezen, dan raad ik het boek "men who hate women" aan. We hebben vaak het idee dat incels een heel minuscuul groepje mannen zijn op het internet, terwijl ze al velen doden op hun naam hebben. En daarbij zijn incels slechts één van de haatgroeperingen die het gemunt hebben op vrouwen, waarvan sommige van deze groepen juist vrouwen in openbare ruimtes lastigvallen als hun tactiek.

Het is idd helaas geen klein groepje. En de aantallen groeien, gevoed door social media, behoorlijk.


Cer schreef:
Ah, San heeft het ook over incels.. met 1 L :)

maar als ik google op "Seksueel geweld in openbare ruimten" dan zeggen de statistieken dat vrouwen vaker slachtoffer zijn. Dat heeft denk op zich niet zoveel met incels te maken?

Ik gaf incels als voorbeeld van een groep dat door social media gevoed wordt in hun opvattingen. Het is echt een gevaarlijke groep mannen. Naast andere vrouwonvriendelijke groeperingen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:07

Misschien doe ik dat een keer :j
Ik vraag me heel erg af hoe mensen zover komen.. fascinerend is het..

Ik denk dat dat ook in waves gaat trouwens, alles gaat beetje beter beetje slechter beetje beter etc .. als het eindresultaat een stijgende lijn is waarin beetje beter altijd bovenaan staat, komt t wel goed.. (vooralsnog lijkt het allemaal wel een stijgende lijn over de loop van de eeuwen.. heb ik het idee )

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:08

Popstra schreef:
Erg dat vrouwen zo wantrouwend zijn geworden. Net of elke man slechte bedoelingen heeft.
Belachelijk dit!

Het is echt heel opmerkelijk dat men 10x kan herhalen dat niemand denkt dat iedere man kwade bedoelingen heeft en toch dit nog steeds zo wordt gelezen. :')

foxy80 schreef:
In dit topic zien we eigenlijk beren op de weg... letterlijk en figuurlijk!


:')

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:31

Mannen zijn sowieso vaker dader dan vrouwen, van alle criminelen is 93% man.

https://www.mensenrechten.nl/voorlichti ... ten-zweege
Dit is ook wel een interessante link waarbij er een verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de "goede" mannen die kunnen bijdragen aan het voorkomen van geweld.

Wellicht spelen bij mannen hun hormonen ook een rol, dat je van teveel testosteron een grotere eikel wordt ofzo. Agressie is ook iets wat veelal gelinkt is aan mannen.

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:42

Elisa2 schreef:
Mannen zijn sowieso vaker dader dan vrouwen, van alle criminelen is 93% man.

https://www.mensenrechten.nl/voorlichti ... ten-zweege
Dit is ook wel een interessante link waarbij er een verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de "goede" mannen die kunnen bijdragen aan het voorkomen van geweld.

Wellicht spelen bij mannen hun hormonen ook een rol, dat je van teveel testosteron een grotere eikel wordt ofzo. Agressie is ook iets wat veelal gelinkt is aan mannen.


Wat het hormoon verhaal interessant maakt is dat transgender mannen die aan de testosteron zitten niet vaker dan vrouwen misdaden plegen. Terwijl transgender vrouwen, die juist een lager testosteron niveau hebben, nog steeds net zoveel gewelddadige en seksuele misdaden plegen als mannen.

Ik sluit niet uit dat hormonen een rol spelen, maar op basis hiervan geloof ik dat het meer cultureel/sociaal is.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:44

Dat is zeker interessant! Dat wist ik niet.

Zou het misschien ook kunnen omdat mannen andere hersenverbindingen hebben? Emphatie en inlevingsvermogen bijvoorbeeld hebben vrouwen over het algemeen meer.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:46

Lestrange01 schreef:
Terwijl transgender vrouwen, die juist een lager testosteron niveau hebben, nog steeds net zoveel gewelddadige en seksuele misdaden plegen als mannen.

Is daar echt al onderzoek naar gedaan? het lijkt mij nog zo'n kleine groep?

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:45

een man natuurlijk. De kans dat ik een kerel tegenkom die gewoon fatsoenlijk is en waarmee ik kan samen werken om 1) te overleven en 2) de weg terug naar beschaving te vinden is vele malen groter dan dat ik een creep tegenkom.
Beide verwezenlijken met een beer is kansloos. De kans dat die beer je uiteindelijk zal aanvallen en op zeer gruwelijke wijze zal doden is zeer hoog.

In het kader van willen overleven en de weg terug naar huis te vinden, zou kiezen voor een beer wel een heel erg domme keuze zijn.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:04

LWDaisy schreef:
Het is wel sneu voor "de man" hoor. Mannen zat die je gewoon veilig kunt tegenkomen, zowel in een bos als in een donker steegje. De mijne zou zijn handen thuis houden, en ik kan hetzelfde zeggen over mijn broer en mijn vader.

Dus ja, voor al die normale, fijne mannen is dit heel sneu. Ik kan me voorstellen dat een man alleen de weg niet meer durft vragen aan een vrouwen, uit "angst" dat ze #metoo gaat lopen schreeuwen.

Ik kwam vandaag dit nog tegen:
[ [url=m/ZjXMuC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beetje scheef afgesneden rechts, maar we snappen wel wat er staat.

Sneu, toch? Want.. het is de waarheid.

Ik zie mezelf niet als slachtoffer. Ik heb volgens mij nog nooit iets in mijn glas drinken gehad - maar ik laat dan ook mijn drankje niet onbeheerd achter. Ik loop ook niet 's nachts in mijn eentje op straat. Naakt rondlopen doe ik sowieso niet haha, maar ik snap wel wat er bedoelt wordt.

Daarmee zie je jezelf niet als slachtoffer denk ik - je probeert te voorkomen dat je een slachtoffer wordt.
Het is vooral sneu dàt we dat drankje niet onbeheerd kunnen achterlaten als we naar de wc moeten. Dat we 's avonds de auto nemen naar de nachtwinkel ik plaats van 10 min. te voet te gaan. Dat we ons anders kleden dan we zouden willen, want jeweetmaarnooit.



De implicatie van de vraag speelt idd wel een rol. Want ik zou, als de vraag anders gesteld wordt, het wandelpad kiezen :)
Met de vraag waar nu zoveel gedoe rond is, wordt geïmpliceerd "creepy". Ook de beer, maar vooral de man. En hij wordt volgens mij idd ook gesteld vanuit "the woods", niet vanuit het park achter de hoek.

Goof mwa. Ìs het een compliment? O, dat klink l*llig haha, zo bedoel ik het niet! Ik ken jou niet, en als jij hardloopt op je 44ste ben je sowieso beter in conditie dan mij, maar wat ik bedoel is: er zijn er ook die alles naroepen/nafluiten. En ik weet niet of het perse (altijd) als compliment bedoelt is, of ze bedoelen "hey, jij bent een mooie vrouw, en fijn dat je zo'n goede conditie hebt!" --> dat vind ik een compliment. "Lekkere kont" of "mooi koppel tieten" vind ik geen compliment van een vreemde, doe normaal zeg.
Je kàn het als compliment zien - maar ik vind het degoutant. Ben ik een koe op een vleesmarkt ofzo? Ik voel me heus niet aangerand als iemand fluit of me naroept, maar ik vind zo'n gedrag wél vervelend. Respectloos. What's next? Er hoeft niets te volgen, er zullen er genoeg zijn (mannen) die daar zelf de lijn trekken, maar er zullen er ook zijn bij wie dit "stap 1" is. Want ja - dat is wat de wereld helaas erg vaak laat zien.

Popstra het is wat ons (vaak door schade en schande) is aangeleerd. Moeders moeten hun dochters waarschuwen in plaats van dat vaders hun zonen vrouwvriendelijk opvoeden.
Lang niet allemaal! Maar het zijn er zo ontzettend veel dat heel veel vrouwen dus liever hun kans bij de beer/wolf wagen dan bij een man. Liever het dier dan het potentiële beest. En laat er van die beesten nou ziek veel rondlopen.. Het zijn er blijkbaar zò veel, dat velen de beer verzieken. Arme wereld.

Ik heb wel ooit een door een man gespiked drankje (kop koffie!) gehad. Met een overdosis LSD erin. Het heeft decennia geduurd voordat ik weer van iemand een kop koffie durfde aan te nemen. Pas toen ik in India verbleef durfde ik dat weer en ben ik over dat trauma heengekomen.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:23

xxCYNNxx schreef:
een man natuurlijk. De kans dat ik een kerel tegenkom die gewoon fatsoenlijk is en waarmee ik kan samen werken om 1) te overleven en 2) de weg terug naar beschaving te vinden is vele malen groter dan dat ik een creep tegenkom.
Beide verwezenlijken met een beer is kansloos. De kans dat die beer je uiteindelijk zal aanvallen en op zeer gruwelijke wijze zal doden is zeer hoog.

In het kader van willen overleven en de weg terug naar huis te vinden, zou kiezen voor een beer wel een heel erg domme keuze zijn.


Beren zijn helemaal niet zo agressief. De kans dat een beer je uiteindelijk zal doden is zeer klein, behalve als we het over ijsberen hebben, maar zelfs grizzlyberen vallen mee en zwarte beren zijn over het algemeen juist angsthazen. Je gaat er vanuit dat je de weg naar de beschaving kwijt bent, maar dat is geen onderdeel van het vraagstuk (om de weg te vragen kan je inderdaad beter een mens hebben dan een beer). De meeste mensen weten prima de weg in het bos waar ze lopen.

Lalladidoo
Berichten: 135
Geregistreerd: 06-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:41

xxCYNNxx schreef:
(om de weg te vragen kan je inderdaad beter een mens hebben dan een beer)

_/-\o_ _/-\o_


Ik zou denk ik ook voor de beer gaan, beren vallen bijna nooit mensen aan, mensen vallen veer vaker mensen aan, (zowel man als vrouw)

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:02

Veel liever een beer dan een vrouw. Vrouwen zijn in verhouding tot mannen van mijn leeftijd bijna vijftien in een dozijn, beren superzeldzaam ;)

Verder serieus; gewoon een heel fout tendentieus onderwerp imo.
En nu we toch tendentieus fout bezig zijn; de weg vragen aan een vrouw?? :+

Afgelopen zaterdag trouwens aangevallen door een man. Twee vrouwen hielden hem tegen _/-\o_
Gisteren aangifte van gedaan. Één van de moedige dames heeft getuigenis afgelegd.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:07

Lalladidoo schreef:
xxCYNNxx schreef:
(om de weg te vragen kan je inderdaad beter een mens hebben dan een beer)

_/-\o_ _/-\o_


Ik zou denk ik ook voor de beer gaan, beren vallen bijna nooit mensen aan, mensen vallen veer vaker mensen aan, (zowel man als vrouw)

Ik zou als beer ook uitkijken voor mensen, want mensen vallen vaak beren aan!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:27

anjali schreef:
Ik zou als beer ook uitkijken voor mensen, want mensen vallen vaak beren aan!


+:)+ _O- _O-

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:32

Vandaag in Duitsland in mijn eentje ruim twee uur gewandeld in een natuurgebied.

Ook allerlei sluippaadjes, want ik was urbex locaties/ ruines aan het bezoeken.


In die ruim 2 uur 3x een man alleen tegen gekomen.

1 was druk met een telefoongesprek.
1 was aan het hardlopen, vriendelijke groet met hand omhoog en knik.
1 was aan het fietsen, vriendelijke glimlach en hoofdknik...


Door dit soort stigmatiserende topics zouden mensen haast gaan geloven dat t doodeng is in het bos.

Doorgaans ontmoet je in het bos prima mensen. M, V of X.
Meerendeel op zoek naar rust, natuur of wat fysieke beweging...

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:36

In de coronatijd had ik wel een paar vriendinnen en kennisjes die aan het tinderdaten waren. Bij gebrek aan horeca spraken ze dan in het bos af. Ze leven gelukkig allemaal nog.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:46

Bloodymary schreef:
In de coronatijd had ik wel een paar vriendinnen en kennisjes die aan het tinderdaten waren. Bij gebrek aan horeca spraken ze dan in het bos af. Ze leven gelukkig allemaal nog.

Toch weet je waarschijnlijk dat dat voor een eerste date wordt afgeraden. Het waren toen wel bijzondere omstandigheden. Maar normaliter is een eerste ontmoeting op een openbare plek waar meer mensen zijn het beste.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:56

Ik word eerlijk gezegd misselijk van dat seksisme op internet. Zijn wij vrouwen nu echt weerloze wezens die bang zijn voor onze medemens ? Serieus ? Misbruik en geweld gebeurt in 80% van de gevallen door een bekende en daarvan nog een groot deel onder bedreiging met een wapen, onder invloed of via chantage. Als je echt zo bang bent neem dan ook een mes... maar dat weerloze prooierig profiel die media ons toeschrijft mag echt wel stoppen. Mocht ik kunnen kiezen, was ik als man geboren, als vrouw ben je een zwak lustobject goed om schoon te maken... en dat vinden veel vrouwen nog normaal of waarheid en geven het ook onbewust zo mee aan hun kinderen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:37

Interessant wel betadine…
Hoe zou dat idee van die vrouwen zo gekomen zijn? Hebben ze dat uit het luchtledige gegrepen? Hebben ze het verzonnen?
Ik vind het niet nodig om mannen de spreekwoordelijke zwarte piet toe te schuiven maar hoe makkelijk sommigen aan geschiedenis en ervaring voorbij gaan is echt best apart :)

En daarnaast.. dan moeten vrouwen in 80% van de gevallen dus bang zijn voor een bekende?? Alsof dat alles beter maakt :+

En het gaat niet letterlijk over het bos, het gaat om het idee..
Hoe komt het dat veel vrouwen zich onveilig voelen?
Nou, volgens een aantal is dat dus helemaal geen probleem! (Dan kan ik op die manier nog wel een paar issues weg bagataliseren :=
“Als ik het niet doe of niet ken, dan bestaat het probleem dus niet, stel je niet aan”

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:40

betadine schreef:
Ik word eerlijk gezegd misselijk van dat seksisme op internet. Zijn wij vrouwen nu echt weerloze wezens die bang zijn voor onze medemens ? Serieus ? Misbruik en geweld gebeurt in 80% van de gevallen door een bekende en daarvan nog een groot deel onder bedreiging met een wapen, onder invloed of via chantage. Als je echt zo bang bent neem dan ook een mes... maar dat weerloze prooierig profiel die media ons toeschrijft mag echt wel stoppen. Mocht ik kunnen kiezen, was ik als man geboren, als vrouw ben je een zwak lustobject goed om schoon te maken... en dat vinden veel vrouwen nog normaal of waarheid en geven het ook onbewust zo mee aan hun kinderen.



Helemaal mee eens doch ik als man zou daarom (in Europa!!) juist vrouw kiezen. Aantrekkelijk maar niet knap.
Of voor beer (in goed beschermd natuurreservaat).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:52

Koper schreef:
Cer schreef:
Ohhh als er staat “ik ga alleen want ik heb een hond mee”?

Ja, bij voorbeeld. Volgens mij staat er dan juist: ik neem de hond mee want ik durf/wil niet alleen.

En voor mensen die van honden houden is het natuurlijk ook gezellig om met de hond te gaan. Dat snap ik. Alleen is in dit topic opvallend vaak bescherming de reden, zo lijkt wel. Het juist niet alleen zijn dus.

Ben wel benieuwd of de mensen die al eerder reageerden hier in het topic dat ze met de hond gaan een andere keuze zouden maken als ze alleen (dus zonder hond) naar het bos gaan?


Nou nee, al geprobeerd uit te leggen. Voor ik de hond had ging ik alleen op pad. Maar omdat ik graag wandel en nu weer een hond heb, ga ik samen met de hond. Twee vliegen in 1 klap want we houden allebei van wandelen. Maar ik ga ook rustig helemaal alleen, dus ook zonder hond, eropuit. Als ik de tijd kan vinden want naast gezin, werk, 2 paarden en een hond is daar ook nog tijd voor vinden niet makkelijk. Maar, heerlijk juist. Alleen zijn met en in de natuur.