Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:47

fransje23 schreef:
Misschien moeten we in Nederland de vraag stellen kom je liever een wolf tegen dan een vreemde man?


Dan is de keuze nog makkelijker: de wolf.

Er zijn dingen die je kan doen om een roofdier af te schrikken, daarbij zullen negen van de tien wolven je met rust laten, zeker als ze alleen zijn. Als jonge, conventioneel aantrekkelijke vrouw kan ik er geen fiets aan doen als een man het in z'n hoofd krijgt.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:56

Liever een zwarte beer dan een wolf, liever een wolf dan een bruine beer (of dan een ijsbeer).

Raineri
Berichten: 6318
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:04

Lestrange01 schreef:
fransje23 schreef:
Misschien moeten we in Nederland de vraag stellen kom je liever een wolf tegen dan een vreemde man?


Dan is de keuze nog makkelijker: de wolf.

Er zijn dingen die je kan doen om een roofdier af te schrikken, daarbij zullen negen van de tien wolven je met rust laten, zeker als ze alleen zijn. Als jonge, conventioneel aantrekkelijke vrouw kan ik er geen fiets aan doen als een man het in z'n hoofd krijgt.



Ik heb deze tip ooit van een politieagente gekregen. Als je denkt dat een man kwade bedoelingen heeft: doe hysterisch. Schreeuw als een dier zo hard mogelijk. Laat zien dat je ze niet alle 24 in een kratje hebt. Begin desnoods met schuimbekken. Dit kan afschrikken omdat mensen hier in de war van raken.

Nog veel interessanter: wat doen wij in de samenleving wat dit patroon in stand houdt? Is het opvoeding ergens? Of komt dit gedrag later?
Zo las ik eens een artikel van een moeder waarbij haar zoon medeverantwoordelijk was voor het creëren van een bangalijst in z’n studentencorps. Ze schaamde zich en vroeg zich af waar het is misgegaan. Wordt dit gedrag voldoende gestraft in de maatschappij? Want zodra iemand over de schreef gaat het is al te laat.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:11

Lestrange01 schreef:
Als jonge, conventioneel aantrekkelijke vrouw kan ik er geen fiets aan doen als een man het in z'n hoofd krijgt.


Zou je er wel wat aan kunnen doen als je "gewoon" vrouw was? :)

Niet jong, niet conventioneel knap?

Rennie89
Berichten: 37296
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:18

Beeeeeeeeer all the way

Ik volg deze trend al lang op TikTok, erg interessant. Het leed wat een man je aan kan doen is erger dan wat de beer zou kunnen doen. Daarbij, als ik aangevallen word door de beer zal er niet gevraagd worden wat voor kleren ik aan had om de beer te provoceren om mij aan te vallen.

Koper

Berichten: 30409
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:19

Een wolf zou ik toch wel spannend vinden hoor. Één van de weinige keren dat ik echt bang was in het bos was toen ik een leeuw hoorde brullen. Natuurlijk wist ik dat die leeuw veilig opgesloten zat in het dierenpark even verderop. Maar zo 's ochtends vroeg, terwijl ik rustig aan het uitmesten was, ineens een leeuwenbrul, dat was eng. Als in: haar overeind ijskoud bloed eng. Een heel primitieve, instinctieve angst. En ik gok zomaar dat een wolf het ook zou ruiken als ik bang ben.

Een beer lijkt me makkelijker. Vermoedelijk val ik toch wel flauw dus me dood houden lijkt me te doen. Met een wolf heb ik meer moeite, merk ik :')

Rennie89
Berichten: 37296
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:24

Ik zou ook volop voor de wolf kiezen. Geen probleem. Beren vallen ook niet zo snel aan. Heb filmpjes gezien van beren jagers die voor hun dochter ook een beer zouden kiezen boven de man, ondanks dat zij al meerdere keren aangevallen zijn door beren. Zegt een hoop…

Had het laatst een vriendin aan haar man laten vragen en ook hij antwoordde beer over hun dochter.

foxy80

Berichten: 7942
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:26

Ik ga voor de man, vanuit het idee dat de kans op incident daar veel kleiner is en ik, in geval mijnheer toch wat wil proberen, daar iets tegen kan uitrichten a là Martien Meiland "Gewoon doen of je gek bent!". Desnoods plas ik in mijn broek. Als ie me maar laat staan.

Maar je niet als attactief hapje voor een beer presenteren gaat me totaal niet lukken ben ik bang. Ik loop veel te traag en kan niet in een boom klimmen.

Koper

Berichten: 30409
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:27

Ik kan ook niet goed klimmen. Een heel stuk minder goed dan een beer, in elk geval.

friezenfan2

Berichten: 2650
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:29

Ik geloof inderdaad dat mannen zo doen vanwege hun opvoeding of het gebrek er aan.
Al zou het met die bangalijst ook kunnen door groepsdruk dat iemand mee doet.

Het is nog lang niet dat wij als mens mannen en vrouwen als gelijk zien. En dat zou toch moeten veranderen. Zodra dat verandert zouden vrouwen misschien minder angstig over straat moeten. Het is 2024 ergens zou het juist normaal moeten zijn dat een vrouw draagt wat ze wilt en doet wat ze wilt (zolang dat niet strafbaar is) zonder dat een man daar opeens rare gedachtes van krijgt in zijn hoofd. En als die man dat wel krijgt is dat niet mijn probleem maar dan moet die man daar iets mee doen in therapie ofzo. Maar zeker niet opeens die vrouw ongemakkelijk laten voelen. En al helemaal niet aanraken.

Het is toch belachelijk dat vrouwen zich anders gaan kleden of gedragen vanwege mannen.

Elisa2

Berichten: 37712
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:34

Ik denk dat mannen soms ook aardig gehersenspoeld raken door wat ze allemaal zien online. Ze denken dan dat normale vrouwen net zo zijn als de vrouwen in de filmpjes die ze vaak bekijken. Zij denken dan dat een vrouw een sexuele bijbedoeling heeft bij het dragen van een kort rokje zeg maar. Terwijl een "normale" vrouw daar een hele andere gedachte bij heeft.

Een "blik" kunnen ze dan gaan zien als uitdagend, terwijl wederom die vrouw daar een hele andere gedachte bij heeft. And so on...

friezenfan2

Berichten: 2650
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:35

Het is ook geen irl only fans hé.

Elisa2

Berichten: 37712
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:37

Nee, maar dat denken zij soms wel..

friezenfan2

Berichten: 2650
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:41

Dan moeten die mannen daar iets aan doen hé. Het is een hele foute gedachte en daardoor zou je als vrouw je niet anders moeten gaan kleden of gedragen. En ik denk echt dat dat ergens in de opvoeding fout gaat.

Elisa2

Berichten: 37712
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:43

Mee eens hoor, ik vind het ook zorgelijke ontwikkelingen. Vraag me alleen af of er bij die mannen een wil en bewustzijn is om daar iets aan te doen. :o

foxy80

Berichten: 7942
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:47

In dit topic zien we eigenlijk beren op de weg... letterlijk en figuurlijk!

friezenfan2

Berichten: 2650
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:54

De reacties op de filmpjes suggereren dat mannen zich totaal niet bewust zijn van dit probleem.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:05

Ik ben al anderhalf jaar alleen (met hondje, dat wel) op pad door Europa.

Loop ook echt in allerlei bossen.

Voorlopig ben ik nog heel.
Ben toch best de nodige mensen (m/v/x) tegengekomen.
Alleen.
In het bos.

Óóit 1 x een situatie die ik wat vreemd vond, maar ook dat was alleen een gevoel, want er is niets daadwerkelijk gebeurd.


Een beer zou ik best graag eens zien. Op afstand bij voorkeur, dat wel.

En een persoon (m/v/x) kan ook leuk zijn.
Gesprekje over t een of ander, info over mooie locaties uitwisselen, even praten over een pad verderop dat is afgeslo, etc etc.

_Lorette_

Berichten: 12120
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:19

Ik kom zo vaak mannen tegen als ik alleen in het bos loop... Helaas nog nooit een beer gezien! :P

Een beer tegenkomen lijkt me tof, maar als die het op mij gemunt heeft, maak ik geen schijn van kans. :7 Dan kan ik beter tegen een man vechten, lijkt me. De meeste mannen deugen gelukkig gewoon.

JoliekeDH

Berichten: 851
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:28

Ik denk dat er ook al een bepaalde lading zit in de vraagstelling; 'een vreemde man tegen het lijf lopen' en 'man alone in the woods'.
Dat voelt niet als een toevallige wandelaar, maar eerder alsof desbetreffende man daar bewust (alleen) in de bossen rondstruint.

Ben benieuwd wat jullie zouden kiezen bij deze keuze:

Je loopt in de bossen, en komt bij een splitsing: naar links over het wandelpad, of naar rechts door het gebied waar beren leven?

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:38

JoliekeDH schreef:
Ik denk dat er ook al een bepaalde lading zit in de vraagstelling; 'een vreemde man tegen het lijf lopen' en 'man alone in the woods'.
Dat voelt niet als een toevallige wandelaar, maar eerder alsof desbetreffende man daar bewust (alleen) in de bossen rondstruint.


Maar waarom ben ik als vrouw alleen dan wel de 'toevallige wandelaar' en zien we de man als iemand die 'bewust rondstruint'?
Ik vind dat echt een hele nare gedachte richting de man ('de man' in het algemeen) eigenlijk.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:49

Goof schreef:
JoliekeDH schreef:
Ik denk dat er ook al een bepaalde lading zit in de vraagstelling; 'een vreemde man tegen het lijf lopen' en 'man alone in the woods'.
Dat voelt niet als een toevallige wandelaar, maar eerder alsof desbetreffende man daar bewust (alleen) in de bossen rondstruint.


Maar waarom ben ik als vrouw alleen dan wel de 'toevallige wandelaar' en zien we de man als iemand die 'bewust rondstruint'?
Ik vind dat echt een hele nare gedachte richting de man ('de man' in het algemeen) eigenlijk.


Ik sluit me hierbij aan. We maken onszelf bij voorbaat op die manier slachtoffer en de ander, "de man", een dader.

friezenfan2

Berichten: 2650
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:56

Maar jullie hebben dan nooit meegemaakt dat mannen je nafloten, opmerkingen maakte, te lang nakeken of zomaar aanraakte?

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:17

friezenfan2 schreef:
Maar jullie hebben dan nooit meegemaakt dat mannen je nafloten, opmerkingen maakte, te lang nakeken of zomaar aanraakte?


Ten eerste; wat heeft dat te maken met de opmerking dat vrouwen in het bos 'wandelaars' zijn en mannen in het bos 'bewuste rondstruiners'??

Ten tweede; ja hoor. Ik ben 44 en ken het allemaal. Ik word tijdens het hardlopen nog steeds nagekeken en krijg soms een opmerking. Dank voor het compliment en door. Wat word je daar slechter van? En hoe houdt dat dan weer verband met andere mannen in het bos die dus kennelijk allemaal onbetrouwbaar zijn en kwaad in de zin hebben?

MyWishMax

Berichten: 25491
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:21

Er wordt nergens gezegd dat ze allemaal kwaad in de zin hebben. Wel dat mensen nare ervaringen hebben en daardoor voorzichtig zijn met alle mannen. Liever te voorzichtig dan nog een keer zoiets meemaken. En dat gaat niet eens om iets na roepen oid. En voor mij maakt het niet uit of het bos is of stad of noem maar iets.
Als je de cijfers bekijkt is het ook in NL helemaal niet gek dat een deel van de vrouwen voorzichtig zijn. Helemaal niet als je je bedenkt dat er heel veel gevallen niet gemeld worden en de cijfers dus hoger zijn in werkelijkheid