Origineel was de vraag voor mannen, en als volgt: als je dochter alleen in de bossen rondloopt, heb je dan liever dat ze een vreemde man of een beer tegen het lijf loopt?
Ondertussen wordt de vraag overgenomen en aan vrouwen gesteld, en gaat die echt heel het internet over: loop jij liever tegen een vreemde man aan in de bossen, of tegen een beer?
En het antwoord op die 2de vraag is duidelijk.. de overdonderende meerderheid zegt "geef mij de beer maar".

Niet zo heel "scientific" natuurlijk, het is tenslotte een puur hypothetische vraag.
En het internet ontplofte.
Een heel aantal mannen lijkt beledigd te zijn. Vind de vrouwen die dat antwoord geven idioten. "Ja maar die beer eet jou op hoor". Ja Jantje, we weten dat die kans bestaat.. Maar er zijn ergere dingen dan opgevreten te worden door een beer - en dat lijkt niet iedereen te begrijpen.
De redenen die vrouwen aanhalen zijn talrijk.
- Als ik een berenaanval overleef, zal niemand zich afvragen of ik die aanval door mijn kledij of "flirterige gedrag" heb uitgelokt
- Als ik een berenaanval overleef, zal men mij gewoon geloven
- Men zal medelijden met mij hebben na een beren-aanval (maw, men zal de vrouw als slachtoffer zien en niet aan victim-shaming doen)
- De beer ziet mij als mens (wat lang niet van alle mannen gezegd kan worden)
- Het ergste wat een beer mij kan aandoen, is me doden
- Een onvoorspelbare, vreemde man is enger dan een voorspelbaar wild dier
- De beer zou me niet doden puur voor zijn plezier
- De beer zou me niet in leven houden om me opnieuw en opnieuw en opnieuw te misbruiken
...
En nu reageren er natuurlijk een hoop mannen met idiote memes, ze vinden het wel gaaf dat zij "intimiderender" zijn dan een beer, ze zijn beledigd dat we de beer verkiezen, vinden het antwoord "de beer" idioot en lijken niet te begrijpen waarom "de beer" het winnende antwoord is.
Dus: wat zou jij kiezen? De vreemde man, of de beer?
En natuurlijk: waarom?
Ik zou de beer kiezen hoor.
Natuurlijk wéét ik dat er genoeg normale en goede mannen rondlopen. En ik snap dat die mannen zoiets hebben van "hey hallo, gelieve ons niet allemaal over één kam te scheren". Daar hebben ze gewoon gelijk in - maar gezien het een hypothetische vraag is, en "de man" die we "moeten" tegenkomen niet onze vader, broer of vriend is, is dat nogal een risico, en daarom kiezen zo ontzettend veel vrouwen voor "de beer".
Ik zou volgens mij, alleen in de bossen, ook liever een beer dan een vrouw tegenkomen hoor.
Want ook daar hebben de mannen een punt: "jullie doen alsof alleen mannen gestoord kunnen zijn". Nou, ik denk dat ik een wild dier prefereer over een potentiële psychopaat - man of vrouw -, want daar lopen er heel wat van rond. En die kunnen ergere dingen doen dan een hongerige of kwaaie beer. Die beer zal me, als hij aanvalt, vast en zeker een wereld vol pijn bezorgen - maar dat is dan vanuit dierlijk instinct, en dat zal sneller voorbij zijn dan wanneer de één of andere gek mij vastbindt, drogeert, mijn achillespezen doorsnijdt, ...
Puur hypothetisch natuurlijk. Er zullen genoeg aangename mannen (en vrouwen) zijn die beter gezelschap zijn dan "de beer", maar de vraag is dan vooral: wil je dat risico nemen?
Want "de wereld" toont aan dat er een heleboel gekken rondlopen, en net daarom nemen vrouwen liever het risico van "de beer".
Eén van de dingen die bovenkomt: blijkbaar zien wij vrouwen onszelf op voorhand al als slachtoffer, en lopen we verbitterd rond door wat een man ons eerder zou hebben aangedaan.
Nou, ik ben niet verbitterd, en heb wel één en ander gezien. En ik zie mezelf niet en zeker niet graag als slachtoffer - maar ik neem dus liever het risico van de beer. Die vertrouw ik helaas meer. Of beter gezegd: ik vertrouw dat mijn dood sneller zal zijn door toedoen van een beer, dan wanneer ik de verkeerde man tegen het lijf loop. En minder ziekelijk waarschijnlijk.
Want ja: dat is wat de wereld mij geleerd heeft. Dat is wat ik op het nieuws zie. Heel l*llig natuurlijk - maar helaas wel de realiteit.
Dus: wat kies jij? En waarom?