Temu

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24087
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:20

Er komen zeker ook goede dingen uit China. Maar die hebben dN ook het echte ce logo erop. Betekent ook niet dat alles van temu niet CE gecertificeerd is, maar ook een hoop niet. Daarbij zetten ze wel een ce logo op veel dingen, die bijna niet van ecjt is te onderscheiden.

Afbeelding

Qimm

Berichten: 15187
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:26

Over producten met exact dezelfde foto maar dan veel goedkoper.

Laatst bijgewerkt door Qimm op 09-04-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:45

Yavanna schreef:
Precies dat en er zijn altijd mensen die dat blijven geloven.
En nogmaals, het is een ieders keuze waar of je besteld. Vergeet niet dat heel veel winkels hun spullen ook van Ali of Temu halen.


En helaas zijn er ook nog altijd mensen die blijven geloven dat een betere wereld niet bij hen kan beginnen omdat er altijd mensen/bedrijven zullen zijn die het slechte doen.

DuoPenotti

Berichten: 29898
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:05

En er zijn nu eenmaal mensen die geen 18 euro voor een ledband betalen wat ook 3 euro kost.
Soms zijn die er ook bij de action, waar zou die toch vandaan komen....

Net als mijn telefoonhoesje, ik ga geen 29 euro betalen als het ook voor 4 euro kan.
Jammer dan dat de wereld vergaat door mij... }>

Ik kan ook dingen aandragen waarom de wereld niet vergaat door mij...
Maar dat wedstrijdje verpissen is er 1 waar ik geen zin in heb, meestal wel aangekaart door de mensen die het oh o goed doen....not
Met meestal kinderen, ver gereisd en vaker nieuwe spullen dan ik

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:22

Qerty schreef:
Yavanna schreef:
Precies dat en er zijn altijd mensen die dat blijven geloven.
En nogmaals, het is een ieders keuze waar of je besteld. Vergeet niet dat heel veel winkels hun spullen ook van Ali of Temu halen.


En helaas zijn er ook nog altijd mensen die blijven geloven dat een betere wereld niet bij hen kan beginnen omdat er altijd mensen/bedrijven zullen zijn die het slechte doen.


Dat is een aanname, maar als je als particulier bij Temu of Ali besteld, wil niet zeggen dat je niet goed kan zijn voor de wereld. Je denkt alleen aan je eigen portemonee als je het daar besteld. En nogmaals, de meeste producten op de Nld markt worden in Azie gemaakt, of met kleding in Turkije of Bangladesh.
Dan moet je echt puur Nld producten gaan kopen, dan kun je je voetprint verkleinen. Dus geen H en M, Zara, Stradivarius meer.. Maar aangezien die producten, logisch, vaak veel duurder zijn en de meeste mensen dit niet kunnen opbrengen, zal het gros toch naar producten gaan kijken die wel in hun budget passen..

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:31

DuoPenotti schreef:
En er zijn nu eenmaal mensen die geen 18 euro voor een ledband betalen wat ook 3 euro kost.
Soms zijn die er ook bij de action, waar zou die toch vandaan komen....

Net als mijn telefoonhoesje, ik ga geen 29 euro betalen als het ook voor 4 euro kan.
Jammer dan dat de wereld vergaat door mij... }>

Ik kan ook dingen aandragen waarom de wereld niet vergaat door mij...
Maar dat wedstrijdje verpissen is er 1 waar ik geen zin in heb, meestal wel aangekaart door de mensen die het oh o goed doen....not
Met meestal kinderen, ver gereisd en vaker nieuwe spullen dan ik


Nee maar dat er mensen extreem getraumatiseerd zijn door dit koopgedrag, vind ik onvergeeflijk.
Slavernij - Oeigoeren.
Lekker goedkope spulletjes gemaakt in concentratiekampen.

DuoPenotti

Berichten: 29898
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:35

Dat is verschrikkelijk, maar die accu van al onze apparaten/auto's is ook niet zo mens vriendelijk verkregen....

En als jij iets gewoon zo in de winkel koopt en er staat niet met koeienletters op dat het fair trade is geloof ik ook niet dat die mensen daar beter zijn behandeld.

En nogmaals ik geloof er geen klap van dat mijn ledhalsband of telefoonhoesje bij de welkoop of de mediamarkt ineens een ander is.
de prijs is wel anders.
Dus lekker extra betalen aan de handel na de concentratiekampen....

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:36

komen alle goedkope spulletjes bij de Oeigoeren vandaan?

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:46

Cer schreef:
komen alle goedkope spulletjes bij de Oeigoeren vandaan?

Dat weet ik niet, dat weet denk ik niemand want het is naturlijk ontzettend schimmig en er is te weinig bekend.
Wel weet men zeker dat Temu spullen verkoopt die onder dwang door Oeigoeren zijn gemaakt.
Wat ook duidelijk is, is dat er meer dan 1 miljoen Oeigoeren zijn opgesloten in kampen.
Daar kun je flink wat spullen door laten ontwikkelen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:50

Oh ja maar dat is niet inherent aan goedkoop. Dure spullen komen daar ook vandaan lees ik..

Temu is een doorverkoper, een handelsplatform toch? Waar meerdere verkopers aangesloten zitten.. een soort Etsy? Als ik het goed begrijp?

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:06

Daarom denk ik dat een ieder, nogmaals, voor zichzelf moeten weten of ze wel of niet bij Temu of Ali bestellen.
Je hebt altijd 2 groepen.
En slavenarbeid is er altijd geweest en zal er ook nog zijn als ik dood ben.
Dat krijg je er toch niet uit, of je nu wel of niet daar koopt. Ik praat het absoluut niet goed, maar zolang er geen bewijzen zijn kun je het ook niet beweren. Chinezen doen vaker schimmige dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Ze zijn niet voor niks van plan om de grootste wereldmacht te worden en houden elk land in de gaten.
Ik zou mezelf meer zorgen maken om bv tiktok en alle apparaten die uit China komen met wifi mogelijkheid. Daarvan is al bewezen dat er heel veel info die er gedeeld wordt naar bedrijven in China gaan om overal achter te komen.
Dit is ook een discussie zonder eind, want je hebt altijd voor en tegenstanders.
En ik snap de tegenstanders heel goed en respecteer hun mening, zolang ze mijn mening ook respecteren en niet hun mening op proberen te dringen.
Want dan roep ik, degene die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Qimm

Berichten: 15187
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:14

Yavanna schreef:
Ik zou mezelf meer zorgen maken om bv tiktok en alle apparaten die uit China komen met wifi mogelijkheid. Daarvan is al bewezen dat er heel veel info die er gedeeld wordt naar bedrijven in China gaan om overal achter te komen.



Maar dat is dus de core business van Temu. Gegevens binnenharken en verkopen. Goedkope spullen aanbieden is alleen maar het lokkertje waar ze niets mee verdienen of zelfs verlies op draaien.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:15

Citaat:
Daarbij houden Chinezen ervan giftige stoffen te gebruiken in spullen en eten

Citaat:
Chinezen doen vaker schimmige dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.


Generaliseren? Hoezo? :+

Lestrange01

Berichten: 2820
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:36

Ik heb er laatst voor het eerst gekocht. Ik koop enkel kleding, af en toe. Zo heb ik bij shein vijf jaar geleden vier zomerjurken en een bikini gekocht. Ik draag ze elk jaar, intensief en ze zijn nog prachtig. Ik zal ze de komende paar jaar vast en zeker blijven dragen, ik hou mijn kleding lang mooi.

De zomerjurkjes die ik voor vier keer zoveel geld bij de h&m heb gekocht gaan niet zo lang mee. Die vallen uit elkaar na twee jaar. Tja... Wat is dan de slimste keus? Goedkoop en betere kwaliteit, en ik ben er zuinig mee waardoor ik er jarenlang plezier van heb. De keuze is ook groter bij shein en temu, ik wilde een lange swingrok die zwart was, nergens te vinden behalve temu. Zelfs met een reverse google search kwam ik nergens anders op uit. Hij is binnen en ik ben helemaal verliefd, mooie dikke stof, warm genoeg voor heel het jaar.

Ik kan niet wachten tot ik een echte baan heb en afgestudeerd ben, dan kan ik echt mooie kleding kopen, maar voor nu is dat geen mogelijkheid.

Edit: En daarnaast ben ik heel erg dun, ze verkopen mijn maat niet in normale winkels. De Aziatische maten zijn vaak iets te kort maar passen ten minste wel. Dan ziet een jurk er niet uit als een aardappelzak

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:41

Wat ik aan dit soort discussies zo interessant vind, is dat de hebzucht van de mens schijnbaar zo groot is dat daarbij ieder principe overboord gegooid wordt. Aan de ene kant zijn mensen mordicus tegen het scannen van gezichten en het (mogelijk) verzamelen van data door de overheid of Nederlandse bedrijven. Want privacy, controle, verkeerde handen. Maar wanneer het gaat om gratis spiegeltjes en kraaltjes, dan is het schijnbaar geen enkel probleem om alle data te delen met partijen waarvan het gebruik en opslag van die data onbekend is of zelfs bewezen dubieus.

Ik vind dat een uitermate interessant verschijnsel. Een beetje NIMB (not in my backyard). Uiteindelijk wordt de prijs betaald ergens ver weg.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:48

Ik heb er dus wel elektronica besteld en wel mijn camera's die nu in de stal hangen om te waken.
2 camera's voor nog geen €30 samen en ze werken prima.
Hiervoor een fiks duurdere camera gehad (die verbrand is), maar deze werken net zo prima.

Soepblik
Berichten: 1156
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:23

maaikemuis schreef:
Wat ik aan dit soort discussies zo interessant vind, is dat de hebzucht van de mens schijnbaar zo groot is dat daarbij ieder principe overboord gegooid wordt. Aan de ene kant zijn mensen mordicus tegen het scannen van gezichten en het (mogelijk) verzamelen van data door de overheid of Nederlandse bedrijven. Want privacy, controle, verkeerde handen. Maar wanneer het gaat om gratis spiegeltjes en kraaltjes, dan is het schijnbaar geen enkel probleem om alle data te delen met partijen waarvan het gebruik en opslag van die data onbekend is of zelfs bewezen dubieus.

Ik vind dat een uitermate interessant verschijnsel. Een beetje NIMB (not in my backyard). Uiteindelijk wordt de prijs betaald ergens ver weg.



Uiteindelijk zijn de meeste mensen gewoon beesten, blijkt maar weer.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:26

Ze zijn beesten omdat ze bij "Temu" bestellen? Of omdat ze gratis spiegeltjes willen?
Of wat wordt er bedoelt eigenlijk?
Want bestellen de meesten wel bij Temu, of is het een kleine groep? Ik lees dat het vooral jongeren zijn, maar ik lees weinig over aantallen.
Is daar een bron voor, met aantallen?

Dorine92
Berichten: 5342
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:39

Ik ben eigenlijk door iemand anders getipt over Shein, ik vond dat zij er altijd zo mooi gekleed bij liep. Wat ze bij Shein heel goed doen, is precies maken wat je zoekt. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen maar ze hebben echt ontzettend mooie kleding, bijna alles wat ik daar koop zit prachtig. Ik vind dat gewoon vaak niet in de winkels. En het blijft hartstikke mooi.

DuoPenotti

Berichten: 29898
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:41

Fijn lekker schelden en je verheven voelen boven andere :j
Dat maakt mensen meteen beter mens, dat zie je zo :D


hebzucht, beesten, graaiers.... en als je dan bij de meeste gaat kijken hebben ze zelf elk jaar- 2 jaar een nieuwe telefoon, niet omdat hij kapot is maar omdat het abbo voorbij is.
Dat soort dingen.
Maar dat hoort erbij, je kunt toch niet meer zonder?

Maar als je dan leest dat iemand 4 jaar doet met een temu jurkje is het toch waard om die zijdelings uit te schelden.... tja.... over wie zegt dat wat? De betere wereld verder weg, maar niet bij de naaste.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:53

Cer schreef:
Citaat:
Daarbij houden Chinezen ervan giftige stoffen te gebruiken in spullen en eten

Citaat:
Chinezen doen vaker schimmige dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.


Generaliseren? Hoezo? :+



Niks generaliseren, neem aan dat je het nieuws ook leest? En wat denk je van het leven van de Chinezen zelf, big brother is er niks bij ( ze hebben het over Big Brother 2.0 )en dat is wat het bedrijfsleven, vaak onder auspicien van de overheid, daar doet. Het controleren van burgers. En dat gebeurd nu al wereldwijd, want veel mensen hebben een in China geproduceerde koelkast, auto, tv weet ik veel wat nog meer, die info via wifi stuurt naar China. Ook een feit.
En dat is ook zo met app’s. Ik ben heel voorzichtig, geen app van Temu, ali oid. Maar ook dat is voor een ieder voor zich.
Maar afijn de discussie verlegt zich.

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:57

Ik scheld helemaal niemand uit en verheven voel ik me ook niet. Ik vind het oprecht een interessant verschijnsel dat dezelfde mensen die zo veel op hebben met privacy, wantrouwen in de overheid en zelfbeschikkingsrecht, hun data weggeven wanneer ze gevoelsmatig mazzel hebben bij het gratis of goedkoop verkrijgen van spullen die geen eerste levensbehoefte genoemd kunnen worden. Of mensen die zich zorgen maken over de mate van PFAS in de bodem en vervuiling van hun leefomgeving, maar het geen probleem lijken te vinden dat voor hun 'mazzeltje' er volksstammen mensen worden uitgebuit onder de meest vervuilende omstandigheden.

Eigenlijk zijn we niet zo heel ver gekomen sinds de Spanjaarden en Engelsen in de 18de eeuw het land en de grondstoffen van de indianen opkochten in ruil voor wat spiegeltjes en steentjes. Dit is gewoon een moderne variant waarbij data de nieuwe grondstof is voor machthebbers uit een ver oord.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:01

Citaat:
Niks generaliseren, neem aan dat je het nieuws ook leest? .

Je kan toch nooit een hele groep over 1 kam scheren.. ik denk dat niet alle chinezen het met het beleid eens zijn hoor. Ik denk dat de meeste chinezen ook gewoon veilig willen leven... :j

Citaat:
Ik vind het oprecht een interessant verschijnsel dat dezelfde mensen die zo veel op hebben met privacy, wantrouwen in de overheid en zelfbeschikkingsrecht, hun data weggeven wanneer ze gevoelsmatig mazzel hebben bij het gratis of goedkoop verkrijgen van spullen die geen eerste levensbehoefte genoemd kunnen worden. Of mensen die zich zorgen maken over de mate van PFAS in de bodem en vervuiling van hun leefomgeving, maar het geen probleem lijken te vinden dat voor hun 'mazzeltje' er volksstammen mensen worden uitgebuit onder de meest vervuilende omstandigheden.

Hoe weet je zo zeker dat dit 'dezelfde mensen' zijn? Of is dat een aanname?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:03

maaikemuis schreef:
Ik scheld helemaal niemand uit en verheven voel ik me ook niet. Ik vind het oprecht een interessant verschijnsel dat dezelfde mensen die zo veel op hebben met privacy, wantrouwen in de overheid en zelfbeschikkingsrecht, hun data weggeven wanneer ze gevoelsmatig mazzel hebben bij het gratis of goedkoop verkrijgen van spullen die geen eerste levensbehoefte genoemd kunnen worden. Of mensen die zich zorgen maken over de mate van PFAS in de bodem en vervuiling van hun leefomgeving, maar het geen probleem lijken te vinden dat voor hun 'mazzeltje' er volksstammen mensen worden uitgebuit onder de meest vervuilende omstandigheden.

Eigenlijk zijn we niet zo heel ver gekomen sinds de Spanjaarden en Engelsen in de 18de eeuw het land en de grondstoffen van de indianen opkochten in ruil voor wat spiegeltjes en steentjes. Dit is gewoon een moderne variant waarbij data de nieuwe grondstof is voor machthebbers uit een ver oord.

Jij niet, soepblik wel ;):

Soepblik schreef:
maaikemuis schreef:
Wat ik aan dit soort discussies zo interessant vind, is dat de hebzucht van de mens schijnbaar zo groot is dat daarbij ieder principe overboord gegooid wordt. Aan de ene kant zijn mensen mordicus tegen het scannen van gezichten en het (mogelijk) verzamelen van data door de overheid of Nederlandse bedrijven. Want privacy, controle, verkeerde handen. Maar wanneer het gaat om gratis spiegeltjes en kraaltjes, dan is het schijnbaar geen enkel probleem om alle data te delen met partijen waarvan het gebruik en opslag van die data onbekend is of zelfs bewezen dubieus.

Ik vind dat een uitermate interessant verschijnsel. Een beetje NIMB (not in my backyard). Uiteindelijk wordt de prijs betaald ergens ver weg.



Uiteindelijk zijn de meeste mensen gewoon beesten, blijkt maar weer.

Ponytante

Berichten: 228
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:45

Yavanna schreef:
En slavenarbeid is er altijd geweest en zal er ook nog zijn als ik dood ben.
Dat krijg je er toch niet uit, of je nu wel of niet daar koopt.
/.../
Want dan roep ik, degene die zonder zonde is, werpe de eerste steen.


Als iedereen accepteert dat slavenarbeid er is en "ik" kan er niets aan doen, ja dan is het er idd voor altijd.

Je kunt ook persoonlijke keuzes maken, zelf wil ik niet leven met de acceptatie dat slavenarbeid nu eenmaal bestaat, en doe ik iig mijn best om niet daarbij bij te dragen.*)

En als er genoeg persoonlijke keuzes wordt gemaakt, dan wordt het al een groep, een beweging - en wellicht een verandering.

Als niemand de keuze maakt, ja dan verandert niets. En dan moet je maar blij zijn met je lot uit de loterij, dat je in NL bent geboren en niet in China (1,3% kans :+ ).

En qua het laatste. Heel vaak wordt in deze soort discussies argumenten aangehaald zoals Je bestelt niet bij Temu maar je hebt wel kinderen en een nieuwe mobiel. Het moet 100% of niets zijn. Je moet veganist zijn, in een tiny house wonen (van recycled materiaal en off-grid), alleen per fiets verplaatsen (zonder accu) of hooguit de trein en je moet alles bij de kringloop kopen. Dan pas mag je een mening over Temu hebben. (Maar als je paard rijdt, en die heeft een leren zadel, dan gaat het al he-le-maal mis :') ).

*) Ja ook hier geldt vaak de 100% regel.
Spoiler:
Hoezo draag je er niet bij? Er zijn slaven overal! Kun je niet weten! Vast bij H&M ook. Pas als je naakt rond loopt kun je zeker van zijn!