Temu

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5699
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Temu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 12:08

Tja, Temu. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Aliexpress heb ik regelmatig wat besteld, en als je ervan uit gaat dat het magere kwaliteit is dan valt het meestal wel mee. Één keer elektronica besteld, werkte niet, dus dat soort dingen bestel ik daar dus nooit meer. Maar bijvoorbeeld mijn titanium kookpot, titanium bestek en titanium lange lepel ben ik erg blij.

Nu is er dus Temu, en ze adverteren met de 1e producten gratis. Te mooi om waar te zijn? Heeft iemand op Bokt hier toevallig al ervaring mee?

Ik weet dat het een niet z'n netjes bedrijf is als het gaat om privacy en als ik al de app instaleer (om een gratis product te ontvangen) dan verwijder ik mijn account én de app zodra ik het product ontvangen heb.

Maar twijfel is groot: aan de ene kant is het heel verleidelijk om een handbagage tas gratis (of voor een hele lage prijs) te kunnen krijgen, maar hoe is de kwaliteit en valt de tas niet tijdens het 1e gebruik direct uit elkaar? Aan de andere kant, mocht het echt gratis zijn, "verlies" je er niets aan..

Wie van de Bokkers heeft al eens iets op Temu besteld en wat zijn jullie ervaringen met kwaliteit, verzending en de "gratis" lokkertjes?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:10


prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:10

De kwaliteit is natuurlijk net zo dramatisch als AliExpress. Temu heeft ook een minimum bestel bedrag, dus even kleine dingetjes kopen, zit er niet in.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:11

Ik heb er één keer iets gekocht en dat werd prima geleverd maar was matige kwaliteit, maar voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden bij Temu koop ik er liever helemaal niks meer.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:11

Ik ben stiekem een beetje temu verslaafd.
Heb er al mega veel gekocht. Met name kleding, handige dingetjes voor in huis en bijvoorbeeld borstels voor de paarden.

Ik heb tot nu toe 1 kledingstuk terug gestuurd omdat het niet paste. Voor de rest was het goede kwaliteit en paste ook goed.
Het terugsturen was ook super makkelijk en had snel mijn geld terug.

Qimm

Berichten: 15167
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:14

Temu maakt verlies op de producten die ze verkopen en het zal ze dus.ook een worst zijn of ze kwaliteit leveren... dus ze verdienen ergens anders dik aan.
En dat zijn jouw gegevens, dat klinkt niet zo heel dramatisch misschien, tot het uitloopt op bijboorbeeld identiteits diefstal.

mvdende

Berichten: 5699
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 12:19

Qimm schreef:
Temu maakt verlies op de producten die ze verkopen en het zal ze dus.ook een worst zijn of ze kwaliteit leveren... dus ze verdienen ergens anders dik aan.
En dat zijn jouw gegevens, dat klinkt niet zo heel dramatisch misschien, tot het uitloopt op bijboorbeeld identiteits diefstal.


Jep, deze geluiden heb ik inderdaad meer gehoord.

In principe als je je account verwijderd, moeten ze al je gegevens verwijderen. Maar ja, hoe betrouwbaar is dat?

Daarnaast iemand ervaring met douane en inklaringskosten?

Qimm

Berichten: 15167
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:22

Ik vermoed maar zo dat jouw gegevens niet op de plank gaan om uiteindelijk eens een keer verkocht te worden.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:22

Vanuit klimaat en afvalberg, wegwerptroep uit Azië, en arbeidsomstandigheden snap ik niet dat je hier bestelt.
’Als het kapot gaat geeft niks, het kost toch niks, gooi ik het gewoon weg’
Iets of iemand betaalt altijd de prijs voor goedkope troep.
Word ik super sad van |(

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:26

Als je iets als een handbagage tas zoekt, dan is marktplaats of de kringloopwinkel ook een goedkope optie. En die jatten niet je data incl. whatever er misschien te vinden is over anderen wat op jouw telefoon staat.
Wil je er toch aan beginnen, koop dan een cheapo foon waar enkel die app op staat en verder geen data waar ze wat aan hebben. En dan nog loop je risico's gezien het op een of andere manier moeten betalen van je aankopen.

Tussen de rommelkwaliteit en de 0 garantie voor jouw digitale veiligheid zou ik er ver van weg blijven.

mvdende

Berichten: 5699
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 12:28

LadyFiesta schreef:
Vanuit klimaat en afvalberg, wegwerptroep uit Azië, en arbeidsomstandigheden snap ik niet dat je hier bestelt.
’Als het kapot gaat geeft niks, het kost toch niks, gooi ik het gewoon weg’
Iets of iemand betaalt altijd de prijs voor goedkope troep.
Word ik super sad van |(


Graag NIET wéér dezelfde discussie als welke kennelijk in het andere topic gevoerd zijn!

Dáár open ik dit topic namelijk niet voor!

Ik wéét van kinderarbeid, lage lonen, milieu enz.

Ik kies vervolgens om misschien wél gebruik te maken van Temu, omdat ik nu eenmaal géén geldboom in mijn achtertuin heb staan.... en de prijzen toch echt een heel stuk lager liggen voor een produkt dat ik überhaupt waarschijnlijk maar één keer ga gebruiken. Ookal zou ik deze op bijvoorbeeld Bol.com bestellen.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:40


Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:48

mvdende schreef:
Graag NIET wéér dezelfde discussie als welke kennelijk in het andere topic gevoerd zijn!

Dáár open ik dit topic namelijk niet voor!

Ik wéét van kinderarbeid, lage lonen, milieu enz.

Ik kies vervolgens om misschien wél gebruik te maken van Temu, omdat ik nu eenmaal géén geldboom in mijn achtertuin heb staan.... en de prijzen toch echt een heel stuk lager liggen voor een produkt dat ik überhaupt waarschijnlijk maar één keer ga gebruiken. Ookal zou ik deze op bijvoorbeeld Bol.com bestellen.


Als je weet van de arbeidsomstandigheden en klimaat impact, dan snap ik echt niet dat he iets uit China laat komen wat je waarschijnlijk maar 1x gaat gebruiken.
Waarom dan inderdaad niet vinted of marktplaats?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:51

LadyFiesta schreef:
Vanuit klimaat en afvalberg, wegwerptroep uit Azië, en arbeidsomstandigheden snap ik niet dat je hier bestelt.
’Als het kapot gaat geeft niks, het kost toch niks, gooi ik het gewoon weg’
Iets of iemand betaalt altijd de prijs voor goedkope troep.
Word ik super sad van |(

Ik luisterde een paar weken terug naar een nieuwsitem hierover, op radio 1, en dat lijkt dus allemaal enorm mee te vallen. Het productieproces is heel erg geautomatiseerd, daar komen bijna geen mensen aan te pas. Chinezen kunnen blijkbaar heel erg efficient, en daarom goedkoop, produceren. De Oeigoeren zitten bijvoorbeeld aan een heel andere kant van het land dan waar de fabrieken van Alibaba staan.

Heel veel bekende Europese merken worden ook gewoon in China gemaakt, bijvoorbeeld. Toch heb ik ook mijn twijfels, hoor. Als ik dan weer naar een programma als Shark Tank kijk, waarbij productieprijzen echt bizar laag liggen tegenover wat de consument betaalt, vind ik het ook weer niet zo lastig te geloven dat het wel goedkoop kan en dat er vooral voor tussenpersonen heel erg veel aan verdiend wordt.

Al met al, lastig. Ik heb wel spullen van Temu in mijn hand gehad (geen kleding, maar decoratie items e.d.) en die kwaliteit is net zo goed als dat wat je in de duurdere winkels vindt. Over electronica kan ik niks zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Ik vind het heel lastig om betrouwbare informatie te vinden hierover en ben ook huiverig om voor de goedkope optie te gaan, omdat het idd te mooi klinkt om waar te zijn.

JesdaJinn

Berichten: 10448
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:54

Heb er nog nooit kleren gekocht maar speelgoed voor de honden en lickmatten en dat is dikke prima

mvdende

Berichten: 5699
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 12:56

Qerty schreef:
mvdende schreef:
Graag NIET wéér dezelfde discussie als welke kennelijk in het andere topic gevoerd zijn!

Dáár open ik dit topic namelijk niet voor!

Ik wéét van kinderarbeid, lage lonen, milieu enz.

Ik kies vervolgens om misschien wél gebruik te maken van Temu, omdat ik nu eenmaal géén geldboom in mijn achtertuin heb staan.... en de prijzen toch echt een heel stuk lager liggen voor een produkt dat ik überhaupt waarschijnlijk maar één keer ga gebruiken. Ookal zou ik deze op bijvoorbeeld Bol.com bestellen.


Als je weet van de arbeidsomstandigheden en klimaat impact, dan snap ik echt niet dat he iets uit China laat komen wat je waarschijnlijk maar 1x gaat gebruiken.
Waarom dan inderdaad niet vinted of marktplaats?



Op marktplaats staat er welgeteld eigenlijk géén! De ene die er wél op staat, is afkomstig van Temu (contact gehad met verkoper) én de vraagprijs is ongeveer het dubbele als een nieuwe van Temu én de maat is de verkeerde die ik nodig heb.

Wat ik zoek: rugtas (géén schoudertas, duffeltas, trolley op wieltjes) van 40x30x20. En officieel geen cm afwijking groter want dan heb ik ruzie met Tui (en Transavia enz.)

Heel marktplaats afgezocht en deze maat in een rugtas is dus niet te vinden.

Aangezien er al een grote ruimbagage koffer mee gaat én een grote handbagage koffer, moet het echt een rugtas zijn, want met 2 koffers heb ik m'n handen al vol. Gaat om een zogenaamde "personal item" wat je standaard nog mee mag nemen naast je grote handbagage.

Edit: zoiets zoek ik
Afbeelding

Maar dan geen €42.

Of dus z'n geval van Temu, die ik dus gratis kan krijgen als ik als nieuwe gebruiker de app instaleer?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mvdende op 01-04-24 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:58

Ik heb er een keer nep kersttakken gekocht en decoratie voor kerststukjes. Was prima. En goedkoop. Bij het tuincentrum betaal je het viervoudige als het niet meer is.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:00

_San87_ schreef:
LadyFiesta schreef:
Vanuit klimaat en afvalberg, wegwerptroep uit Azië, en arbeidsomstandigheden snap ik niet dat je hier bestelt.
’Als het kapot gaat geeft niks, het kost toch niks, gooi ik het gewoon weg’
Iets of iemand betaalt altijd de prijs voor goedkope troep.
Word ik super sad van |(

Ik luisterde een paar weken terug naar een nieuwsitem hierover, op radio 1, en dat lijkt dus allemaal enorm mee te vallen. Het productieproces is heel erg geautomatiseerd, daar komen bijna geen mensen aan te pas. Chinezen kunnen blijkbaar heel erg efficient, en daarom goedkoop, produceren. De Oeigoeren zitten bijvoorbeeld aan een heel andere kant van het land dan waar de fabrieken van Alibaba staan.

Heel veel bekende Europese merken worden ook gewoon in China gemaakt, bijvoorbeeld. Toch heb ik ook mijn twijfels, hoor. Als ik dan weer naar een programma als Shark Tank kijk, waarbij productieprijzen echt bizar laag liggen tegenover wat de consument betaalt, vind ik het ook weer niet zo lastig te geloven dat het wel goedkoop kan en dat er vooral voor tussenpersonen heel erg veel aan verdiend wordt.

Al met al, lastig. Ik heb wel spullen van Temu in mijn hand gehad (geen kleding, maar decoratie items e.d.) en die kwaliteit is net zo goed als dat wat je in de duurdere winkels vindt. Over electronica kan ik niks zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Ik vind het heel lastig om betrouwbare informatie te vinden hierover en ben ook huiverig om voor de goedkope optie te gaan, omdat het idd te mooi klinkt om waar te zijn.

Het valt mogelijk/waarschijnlijk niet heel erg mee :)
Feitelijk weten we het gewoon niet omdat er totaal geen transparantie in de productieprocessen is.

Het kan prima zijn dat ze maar een stukje laten zien en de rest niet. Chinezen weten inmiddels ook dat ze onder een vergrootglas liggen.
TEMU wordt nl op verschillende plekken geproduceerd.

Als iets goedkoper is dan de productieprijs, betaalt iets of iemand anders de prijs en dat is m.i. nooit oké.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:04

Of iedereen wil er gewoon teveel aan verdienen. Al die tussenpersonen en bedrijven en de prijs gaat 4 x over de kop. Kan je beter exact hetzelfde product direct bij de producent/eerste leverancier kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:16

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Ik luisterde een paar weken terug naar een nieuwsitem hierover, op radio 1, en dat lijkt dus allemaal enorm mee te vallen. Het productieproces is heel erg geautomatiseerd, daar komen bijna geen mensen aan te pas. Chinezen kunnen blijkbaar heel erg efficient, en daarom goedkoop, produceren. De Oeigoeren zitten bijvoorbeeld aan een heel andere kant van het land dan waar de fabrieken van Alibaba staan.

Heel veel bekende Europese merken worden ook gewoon in China gemaakt, bijvoorbeeld. Toch heb ik ook mijn twijfels, hoor. Als ik dan weer naar een programma als Shark Tank kijk, waarbij productieprijzen echt bizar laag liggen tegenover wat de consument betaalt, vind ik het ook weer niet zo lastig te geloven dat het wel goedkoop kan en dat er vooral voor tussenpersonen heel erg veel aan verdiend wordt.

Al met al, lastig. Ik heb wel spullen van Temu in mijn hand gehad (geen kleding, maar decoratie items e.d.) en die kwaliteit is net zo goed als dat wat je in de duurdere winkels vindt. Over electronica kan ik niks zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Ik vind het heel lastig om betrouwbare informatie te vinden hierover en ben ook huiverig om voor de goedkope optie te gaan, omdat het idd te mooi klinkt om waar te zijn.

Het valt mogelijk/waarschijnlijk niet heel erg mee :)
Feitelijk weten we het gewoon niet omdat er totaal geen transparantie in de productieprocessen is.

Het kan prima zijn dat ze maar een stukje laten zien en de rest niet. Chinezen weten inmiddels ook dat ze onder een vergrootglas liggen.
TEMU wordt nl op verschillende plekken geproduceerd.

Als iets goedkoper is dan de productieprijs, betaalt iets of iemand anders de prijs en dat is m.i. nooit oké.

Dat is het hele verdienmodel, toch? Goedkoop aanprijzen, spelletjes inbouwen die korting opleveren, kans op kortingen als je vrienden en familie in contact brengt met, het is een groot marketingspel. Tel daarbij op dat de prijzen in China sowieso lager liggen in vergelijking met hier. Iets wat daar een normale prijs is, is hier goedkoop werd in het programma aangegeven.

Ik vind het heel lastig te bepalen waar die grens dan ligt. Die vaas bij het tuincentrum hier, die 60 euro kost, wordt waarschijnlijk in diezelfde fabriek geproduceerd. Wanneer is een product wel eerlijk, en wanneer niet? Die hogere prijs komt door de tussenpersonen die er ook aan moeten verdienen.

De transparantie mist inderdaad, en ik vind het lastig er een conclusie over te trekken. Ik heb namelijk geen idee wat een logische productieprijs is in fabrieken waar iedere week aan de lopende band machinaal honderden miljoenen schilmesjes, potten, schaaltjes en andere decoratie gemaakt wordt. Is dat 0,01 cent, 0,5 cent, 10 cent, 5 euro? Ik weet het oprecht niet :=.

purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:25

Ik heb wel eens op de site van Temu gekeken en ze hebben er leuke dingen. Maar nadat ik het item over de werkomstandigheden en het niet zo netjes omgaan met je privacy heb gezien bestel ik er niets.
Collega van mij daarintegen wel. Die is gek op Temu.
Die had laatst van die laarsjes besteld en ze zagen er erg.. uh hoe moet ik het zeggen... 18+ achtig uit :+

Ze weten het ook aardig te spelen want doordat je dus ziet hoeveel korting je hebt wil je alleen maar meer bestellen..

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:30

Ik bestel regelmatig op Temu of Ali en voor mij is de overweging: heb ik het nodig? Ja, prima dan. Nee? Dan wil ik het omdat het zo goedkoop is. Dat is een no go. Ik heb echt niet het idee dat als ik er veel meer voor betaal bij een Nederlandse webshop dat het dan beter geproduceerd is. Overigens trek ik ook de grens bij electronica , cosmetica en voedsel. Dat vertrouw ik dan weer niet.
Ik moet altijd lachen om de ‘aanbiedingen’ op fb of insta met 50% korting. Voor de sport zoek ik het artikel dan op bij Temu/ali :D

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:31

Ik bestel er vanalles eigenlijk. Kleding, decoratie, gadgets. Ben zeer tevreden en als iets niet goed is dan krijg je het geld terug en hoef je het meestal niet terug te sturen ook :')

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:34

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Het valt mogelijk/waarschijnlijk niet heel erg mee :)
Feitelijk weten we het gewoon niet omdat er totaal geen transparantie in de productieprocessen is.

Het kan prima zijn dat ze maar een stukje laten zien en de rest niet. Chinezen weten inmiddels ook dat ze onder een vergrootglas liggen.
TEMU wordt nl op verschillende plekken geproduceerd.

Als iets goedkoper is dan de productieprijs, betaalt iets of iemand anders de prijs en dat is m.i. nooit oké.

Dat is het hele verdienmodel, toch? Goedkoop aanprijzen, spelletjes inbouwen die korting opleveren, kans op kortingen als je vrienden en familie in contact brengt met, het is een groot marketingspel. Tel daarbij op dat de prijzen in China sowieso lager liggen in vergelijking met hier. Iets wat daar een normale prijs is, is hier goedkoop werd in het programma aangegeven.

Ik vind het heel lastig te bepalen waar die grens dan ligt. Die vaas bij het tuincentrum hier, die 60 euro kost, wordt waarschijnlijk in diezelfde fabriek geproduceerd. Wanneer is een product wel eerlijk, en wanneer niet? Die hogere prijs komt door de tussenpersonen die er ook aan moeten verdienen.

De transparantie mist inderdaad, en ik vind het lastig er een conclusie over te trekken. Ik heb namelijk geen idee wat een logische productieprijs is in fabrieken waar iedere week aan de lopende band machinaal honderden miljoenen schilmesjes, potten, schaaltjes en andere decoratie gemaakt wordt. Is dat 0,01 cent, 0,5 cent, 10 cent, 5 euro? Ik weet het oprecht niet :=.


In de kleding is het een feit dat het erg slecht gesteld is met de arbeidsomstandigheden van sommige merken. Kleding koop ik zeer bewust in.
Andere producten weet ik niet alles van maar ik vermoed dat het daar er net zo slecht aan toe gaat helaas. Dat is de reden dat ik er niks koop.

Het is overigens niet waar dat de spullen die hier in de winkel liggen hetzelfde zijn als die van TEMU.
Hier hebben de spullen iig een keurmerk.
De kleding bv van TEMU/ALI etc zou ik echt niet op mijn huid (of die van mijn kinderen) durven dragen. Barst van de onveilige chemicaliën. Ik koop daarom dus enkel kleding die ecologisch verantwoord is.

Elektronica zou ik ook niet doen, zit geen keurmerk op en is niet getest op veiligheid, en het interesseert TEMU ook niet of je huis in brand vliegt bij gebruik.

Bij spullen waar dit niet voor geldt die je noemt, vazen etc heb ik me nooit verdiept wat het verschil is. Maar vazen haal ik dan ook altijd bij de kringloop. Daar staat het vol met mooie vazen voor weinig.

Marjo

Berichten: 37229
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:38

Ik heb ook regelmatig besteld bij TEMU, ook tassen en ik ben daar heel tevreden over. Ik heb toen ook gebruik gemaakt van de actie om 1 product gratis te krijgen, daarbij heb ik een tas besteld en die is kwalitatief hartstikke goed en sterk. Daar ben ik erg blij mee.

Daarnaast ook kleding besteld, tshirts die heel fijn zitten en sweaters die ik graag draag. Ook koop ik veel dingen voor postcrossing en/of bullet journal daar, zoals washi tapes en stickers. Eigenlijk heb ik nog nooit iets gehad waarvan ik later dacht; wat moet ik hiermee.
Of je kan het wel weer doorverkopen, of op een andere manier alsnog goed gebruiken.

Bij TEMU heb ik ook al vaker besteld met creditcard overigens en daar heb ik nog niets negatiefs van ervaren. Tegenwoordig doe ik meer via Klarna overigens.