3 Shetlanders dood aangetroffen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 09:26

Opsomming van bewezen aanvallen op grote paarden, in Duitsland zit een roedel die er kundig in is. Verder staat een slachtoffers in de rest van Europa in.
Laten we niet vergeten dat er in Nederland ook al meerdere grote paarden verwond zijn door een wolf. O.a. in Coevorden en Balkbrug.

Citaat:
12-03-2024 Drie Shetlandpony's tegelijk gedood; een nieuw "record"? Nee!!

Helaas zijn er ook al andere voorbeelden. Zo vond in 2020 bij onze 'buren' in Nedersaksen - de deelstaat die grenst aan Groningen en Drenthe - een drama plaats met MEERDERE dode GROTE PAARDEN. Een kudde van 10 HANNOVERANER jaarlingen van tussen de 400 á 600 kg werd daar door wolven aangevallen.

Dat de de "Rodenwalder roedel" daarvoor verantwoordelijk was, werd later ook formeel bewezen door DNA. Zij dreven een kudde van 10 paarden in paniek waardoor die uitbraken. Bij de aanval werd 1 paard gedood en aangevreten gevonden. Een tweede werd met gebroken rug in een sloot gevonden en moest worden ingeslapen. De derde was aanvankelijk vermist, maar werd later - ook verscheurd- teruggevonden.

Link naar FB bericht:
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 3349025115

.

Andere -ons bekende- aanvallen op meerdere paarden zijn:

.
08-10-2019 Italië, "Aanval van wolven op 4 volwassen paarden bij een manege in Umbrïe werd door DNA bewezen":

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 8548653253
.

23-01-2020 Frankrijk. 4 (grotere) merries vinden de dood bij een aanval door een roedel wolven

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 867143331/

.

24-03-2023 Duitsland / Nedersaksen. In een open inloopstal (hit actief stal) worden 4 merries aangevallen en verwond:

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 5247391251
.
19-05-2023 "Wolf verwondt VIJF volwassen paarden: waaronder een zwaar koudbloed paard".

=> https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 524139123/ en

https://www.wochenblatt-dlv.de/feld-sta ... lut-573166
.

11-03-2024 Kroatië. "Wolven verscheurden ZES ezels"

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 174717756/

.

ARTIKEL OVER DE 10 HANNOVERANEN KORT NA DE GEBEURTENIS:

(Zie foto's)
<< 16-06-2020 Duitsland, Nedersaksen (leestijd 2,5 min)

Roedel valt tien paarden aan die in een weiland staan / een dier gewond, één wordt nog vermist…>>

<<"In een weiland in het district Nienburg is op maandag (16-06-2020) is een 14 maanden oude Hannoveraan van ongeveer 400 kilo zwaar verscheurd geworden. ′′Het is voor 99,9 procent zeker een wolvenaanval", zegt Wolfberater Hubert Wichmann, die DNA sporen van het omgekomen paard veilig stelde en ze doorgestuurd heeft naar het Wolvenbureau in Hannover. De DNA sporen worden nu onderzocht in een lab. De aanval mag naar zijn zeggen op konto van de Rodewalder roedel bijgeschreven worden, omdat die op hun territorium heeft plaatsgevonden.
.

Volgens de wolvenadviseur heeft deze aanval een nieuwe dimensie. Aan de ene kant handelt het zich bij het paard om een groot statig dier, en verder stond het in het weiland met negen andere Hannoveranen, die allemaal tussen de 400 en 600 kilo wegen. Daarnaast wisten de wolven, ondanks de snelheid van de paarden, de kudde uit elkaar te drijven en dat ene paard te isoleren, om het vervolgens keer op keer aan te vallen.
.

′′Het heeft meerdere keelbeten ", zegt Hubert Wichmann. Het blessurepatroon doet vermoeden dat het paard van voor en achter is aangevallen. De andere paarden raakten in paniek door de aanval en braken uit de weide. ' Nog dezelfde nacht gingen de eigenaar met een aantal kennissen op zoek naar de dieren. Acht van de paarden, die volgens de eigenaar allemaal ′′in paniek en uitgeput ′′ waren, konden hij en zijn helpers vinden, kalmeren en halsteren. Van een eenjarige miste tot gisteravond nog ieder spoor. Het dier is zwart en heeft een smalle witte bles. Een ander dier heeft zich blijkbaar op de vlucht zo zwaar verwond, dat het alsnog ingeslapen moest worden.
.

Paardeneigenaren in de omgeving moeten hun dieren in de gaten houden en deze indien dat mogelijk is in zekerheid brengen, omdat niet uitgesloten kan worden dat de roedel -als het verantwoordelijk was voor deze aanval- opnieuw grazende weidedieren zal aanvallen, omdat het van deze aanval geleerd heeft adviseert Hubert Wichmann. ′′ Dit geldt voor het gehele Rodewalder roedelgebied ", zegt hij.
.

Het land was in april gestopt met jagen op het mannetje van de roedel (′′ GW717m ′′) omdat die langer dan een jaar niet succesvol was. Het dier had eerder telkens weer boerderijdieren en vee verscheurd. Minister van Milieu Olaf Lies (SPD) heeft die beslissing (tot stopzetten van de jacht) gerechtvaardigd op grond van het feit, dat er sinds juli 2019 geen aanvallen in de regio zouden hebben plaatsgevonden. Als de wolf echter opnieuw voldoende beschermde boerderijdieren aanvalt (W&P lees: "ingeschaard binnen een wolf-werende afrastering!"), dan moet er meteen een nieuwe uitzonderingstoestemming worden gelanceerd, benadrukte hij destijds. Maar dan in de zin van de nieuwe regelgeving van de Bundes natuurbeschermingswet. >>>

.

Link naar artikel:
https://www.dieharke.de/lokales/nienbur ... GMWYD.html

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... tid=WC7FNe

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:01


Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:59

Worden ingehuurd via een pachter....
Hmmm zou dat toevallig Dhr. Mekel zijn?

De wolf was toch zo goed voor de biodiversiteit?

Volgens mij hielden de schapen alles open...

Maar ja die zijn te makkelijk te pakken. Nu dus maar pony's, ietsje moeilijker maar niet onmogelijk is wel gebleken....

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:07

Onali schreef:
MarliesV schreef:
Onali zegt, afgelopen weekend nog 6 gedood en dan komt er een artikel van jaren geleden naar boven.

Niet dat dit niet erg is het. Dat zeg ik niet. Maar wat is er dan waar van Onali haar bewering of is dat stemmingmakerij?


Ik moet geloof ik even mn eigen berichten opzoeken.
Wat heb ik gezegd over 6 dood?

Ah ezels.
Moment.


https://www.facebook.com/share/p/BkvNyVCjGYG7uZHP/


[ [url=m/kO8u33.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/rWAD03.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/64nNXR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Spoiler:
[ [url=m/QHDuii.jpg]Afbeelding[/url] ]


Thanks!

Vind dit echt heftig, want er wordt geroepen, laat je schapen bewaken door ezels. Maar blijkbaar zijn die dus ook niet veilig voor de wolf. En is dit dus niet de eerste keer dat er meerdere ezels door een wolf gepakt worden.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:25

Wolf eet alles, of het nu een hond of een ezel is... beide eten ze wel als ze de kans krijgen.

(In andere landen met die grotere bewskingshindenrassen is vaak een roedel honden die de kudde beschermen)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:30

Christiene schreef:
Wolf eet alles, of het nu een hond of een ezel is... beide eten ze wel als ze de kans krijgen.

(In andere landen met die grotere bewskingshindenrassen is vaak een roedel honden die de kudde beschermen)


Ja dat blijkt en dan schrik ik dus van dit soort artikelen:
https://www.levendehave.nl/nieuws/ezels ... gen-wolven

Want ezels zijn dus ook gewoon prooi voor de wolf.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:20

Citaat:
Omdat wolven momenteel voor veel dood en verderf zorgen .


Er zijn zoveel dieren die in Nederland voor "dood en verderf" zorgen en voor heel veel dierenleed. Veel meer dan een wolf. Maar omdat het niet om schattige pony's en schapen gaat maakt niemand zich daar druk om.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:22

manzano schreef:
Er zijn zoveel dieren die in Nederland voor "dood en verderf" zorgen en voor heel veel dierenleed. Veel meer dan een wolf. Maar omdat het niet om schattige pony's en schapen gaat maakt niemand zich daar druk om.


Geef eens een voorbeeld dan? Inclusief betrouwbare bron.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:30

gillian schreef:
manzano schreef:
Er zijn zoveel dieren die in Nederland voor "dood en verderf" zorgen en voor heel veel dierenleed. Veel meer dan een wolf. Maar omdat het niet om schattige pony's en schapen gaat maakt niemand zich daar druk om.


Geef eens een voorbeeld dan? Inclusief betrouwbare bron.


- Katten met stip bovenaan: miljoenen vogels per jaar.... over de muisjes maar niet te spreken waar ze vrolijk mee gaan spelen tot die beesten in shock raken. En die krijgen dan gewoon thuis hun brokjes, dus voor het eten hoeven ze het niet eens te doen.
- Roofvogels (wel eens een konijn horen gillen als ze gepakt worden.... dat gaat door merg en been)
- Vossen zijn zover ik weet ook nog steeds geen vegetariërs en als je je kippen niet in een (goed!) hok doet ben je ze ook kwijt
- Marters

Neem aan dat je voor deze dieren geen "bronnen" nodig hebt. Dat zijn zo even de roofdieren die ik hier regelmatig over m'n erf heb gaan (los van de wolf die hier ook loopt).
Voor katten is wel vaker een discussie geweest of die nog buiten vrij rond moesten lopen ivm beschermde vogels en broedseizoen, maar oh wee als je wat over iemands geliefde huiskat zegt....

anca

Berichten: 1782
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:31

gillian schreef:
manzano schreef:
Er zijn zoveel dieren die in Nederland voor "dood en verderf" zorgen en voor heel veel dierenleed. Veel meer dan een wolf. Maar omdat het niet om schattige pony's en schapen gaat maakt niemand zich daar druk om.


Geef eens een voorbeeld dan? Inclusief betrouwbare bron.


Ik denk

ooievaars eten kikkers
Egels eten slakken
Bunzings eten muizen.
De hoornaar pakt een bij.

Zoiets :+

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:57

Oja..maar zonder katten een muizen en rattenplaag krijgen, dan piepen mensen wel weer anders.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:05

Het zal aan mij liggen, maar ik vind het opvallend. Op het moment dat je het heb over het leed dat wordt aangericht door iets komen mensen regelmatig op de proppen met iets dat blijkbaar erger is. Sinds wanneer moeten verschillende nare dingen met elkaar concurreren om wat het grootste leed is?

We hebben het in dit topic over dat er 3 shetlanders door wolven zijn gedood. Niet over (huis)katten of ooievaars die (jonge) vogels of muizen doden. Daar heb ik ook wel een mening over, maar dat staat voor mij los van mijn mening over het leed dat de terugkeer van de wolf veroorzaakt.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:13

manzano schreef:
Citaat:
Omdat wolven momenteel voor veel dood en verderf zorgen .


Er zijn zoveel dieren die in Nederland voor "dood en verderf" zorgen en voor heel veel dierenleed. Veel meer dan een wolf. Maar omdat het niet om schattige pony's en schapen gaat maakt niemand zich daar druk om.


Ok, en wat wil je nu precies zeggen? Als mijn schattige pony/schaap het slachtoffer is van een wolf raakt me dat behoorlijk, wat er in de vrije natuur gebeurd boeit me niet. Kan niet al het dierenleed van heel Nederland meedragen.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:14

Europaweg Nieuw Schoonebeek Drenthe... Wolf op erf gewoon woonhuis, wilde merrie met veulen pakken, maar die stonden opgesloten en in plaats daarvan paktje hij de kat... Het geluidsfragment van de kat die gepakt wordt gaat je door merg en been |( . Ik zit in app groep Wolf alert Drenthe, daar stond het in. Ik had het niet moeten luisteren |( .

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:19

manzano schreef:
- Katten met stip bovenaan: miljoenen vogels per jaar.... over de muisjes maar niet te spreken waar ze vrolijk mee gaan spelen tot die beesten in shock raken. En die krijgen dan gewoon thuis hun brokjes, dus voor het eten hoeven ze het niet eens te doen.
- Roofvogels (wel eens een konijn horen gillen als ze gepakt worden.... dat gaat door merg en been)
- Vossen zijn zover ik weet ook nog steeds geen vegetariërs en als je je kippen niet in een (goed!) hok doet ben je ze ook kwijt
- Marters

Neem aan dat je voor deze dieren geen "bronnen" nodig hebt. Dat zijn zo even de roofdieren die ik hier regelmatig over m'n erf heb gaan (los van de wolf die hier ook loopt).
Voor katten is wel vaker een discussie geweest of die nog buiten vrij rond moesten lopen ivm beschermde vogels en broedseizoen, maar oh wee als je wat over iemands geliefde huiskat zegt....


Waarom ga je er van uit dat het mensen niet boeit. Katten worden de tuin uitgejaagd door mijn honden, ik heb vogels en kippen, dus een kat is ongewenst. Ik heb veel konijnen, die zitten in de nacht in een overdekt nachthok met ren, vanwege de marters. Ik kan deze dieren probaat beschermen tegen de roofdieren die ze willen pakken. Als een buizerd een konijn vangt in het veld, dan kan ik daar niet zoveel aan doen, maar vind het een vreselijk gezicht.
Maar waarom moet het in vergelijk met de wolf? Waarom mogen we daar niet verbolgen om zijn?

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:20

BrankaZ schreef:
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het opvallend. Op het moment dat je het heb over het leed dat wordt aangericht door iets komen mensen regelmatig op de proppen met iets dat blijkbaar erger is. Sinds wanneer moeten verschillende nare dingen met elkaar concurreren om wat het grootste leed is?

We hebben het in dit topic over dat er 3 shetlanders door wolven zijn gedood. Niet over (huis)katten of ooievaars die (jonge) vogels of muizen doden. Daar heb ik ook wel een mening over, maar dat staat voor mij los van mijn mening over het leed dat de terugkeer van de wolf veroorzaakt.


Hetzelfde dat in dit soort topics slacht en bio industrie vaak worden aangehaald.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:23

hahahatsjoe schreef:
Europaweg Nieuw Schoonebeek Drenthe... Wolf op erf gewoon woonhuis, wilde merrie met veulen pakken, maar die stonden opgesloten en in plaats daarvan paktje hij de kat... Het geluidsfragment van de kat die gepakt wordt gaat je door merg en been |( . Ik zit in app groep Wolf alert Drenthe, daar stond het in. Ik had het niet moeten luisteren |( .


Ik kijk geen foto's meer en luister ook geen fragmenten meer, je wordt er zo naar van en mij laat het die dag dan ook niet meer los.
Is de kat nog terug gevonden of helemaal weg |(

Ik maak me ook wel zorgen om het camping seizoen, veel mensen met honden uit de stad en ze raken echt in bosjes vermist van de camping of tijdens het wandelen. Met de wolf in de buurt, man daar moet je toch niet aan denken.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:32

Wintu schreef:
manzano schreef:
- Katten met stip bovenaan: miljoenen vogels per jaar.... over de muisjes maar niet te spreken waar ze vrolijk mee gaan spelen tot die beesten in shock raken. En die krijgen dan gewoon thuis hun brokjes, dus voor het eten hoeven ze het niet eens te doen.
- Roofvogels (wel eens een konijn horen gillen als ze gepakt worden.... dat gaat door merg en been)
- Vossen zijn zover ik weet ook nog steeds geen vegetariërs en als je je kippen niet in een (goed!) hok doet ben je ze ook kwijt
- Marters

Neem aan dat je voor deze dieren geen "bronnen" nodig hebt. Dat zijn zo even de roofdieren die ik hier regelmatig over m'n erf heb gaan (los van de wolf die hier ook loopt).
Voor katten is wel vaker een discussie geweest of die nog buiten vrij rond moesten lopen ivm beschermde vogels en broedseizoen, maar oh wee als je wat over iemands geliefde huiskat zegt....




Waarom ga je er van uit dat het mensen niet boeit. Katten worden de tuin uitgejaagd door mijn honden, ik heb vogels en kippen, dus een kat is ongewenst. Ik heb veel konijnen, die zitten in de nacht in een overdekt nachthok met ren, vanwege de marters. Ik kan deze dieren probaat beschermen tegen de roofdieren die ze willen pakken. Als een buizerd een konijn vangt in het veld, dan kan ik daar niet zoveel aan doen, maar vind het een vreselijk gezicht.
Maar waarom moet het in vergelijk met de wolf? Waarom mogen we daar niet verbolgen om zijn?



Er zullen vast mensen zijn die het wel boeit, gelukkig wel zeg.... Al bewijst een van de reacties hierboven ook het tegendeel. Maar het is wel heel opvallend. Al die #geenwolf groepen met mensen die je dood wensen als je wat anders denkt. Ik heb nog nooit een anti-vos beweging gehoord nadat er weer eens kippen geroofd zijn. Nee dan had je een beter hok moeten hebben.... Ik vind het gewoon hypocriet. En dat is MIJN mening. Maar zoals overal op internet mag je dat niet zeggen als het om wolven gaat.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:37

Serieuze waarschuwing voor het geluidsfragment hoor.
Ik kan naar alle foto's kijken, naar de ene wat langer dan de andere. Maar dat geluidsfragment.. Bespaar jezelf en doe het niet.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:37

manzano schreef:
Er zullen vast mensen zijn die het wel boeit, gelukkig wel zeg.... Al bewijst een van de reacties hierboven ook het tegendeel. Maar het is wel heel opvallend. Al die #geenwolf groepen met mensen die je dood wensen als je wat anders denkt. Ik heb nog nooit een anti-vos beweging gehoord nadat er weer eens kippen geroofd zijn. Nee dan had je een beter hok moeten hebben.... Ik vind het gewoon hypocriet. En dat is MIJN mening. Maar zoals overal op internet mag je dat niet zeggen als het om wolven gaat.

Dat soort extreme reacties als dood wensen zijn niet goed te praten. Overigens is dat over en weer, er zijn n.l. steeds meer mensen die niet meer durven te melden omdat ze daarna bedreigd worden.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:39

Wintu schreef:
hahahatsjoe schreef:
Europaweg Nieuw Schoonebeek Drenthe... Wolf op erf gewoon woonhuis, wilde merrie met veulen pakken, maar die stonden opgesloten en in plaats daarvan paktje hij de kat... Het geluidsfragment van de kat die gepakt wordt gaat je door merg en been |( . Ik zit in app groep Wolf alert Drenthe, daar stond het in. Ik had het niet moeten luisteren |( .


Ik kijk geen foto's meer en luister ook geen fragmenten meer, je wordt er zo naar van en mij laat het die dag dan ook niet meer los.
Is de kat nog terug gevonden of helemaal weg |(

Ik maak me ook wel zorgen om het camping seizoen, veel mensen met honden uit de stad en ze raken echt in bosjes vermist van de camping of tijdens het wandelen. Met de wolf in de buurt, man daar moet je toch niet aan denken.



De mensen zijn naar buiten gegaan maar hebben de kat niet meer gevonden.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:42

BrankaZ schreef:
manzano schreef:
Er zullen vast mensen zijn die het wel boeit, gelukkig wel zeg.... Al bewijst een van de reacties hierboven ook het tegendeel. Maar het is wel heel opvallend. Al die #geenwolf groepen met mensen die je dood wensen als je wat anders denkt. Ik heb nog nooit een anti-vos beweging gehoord nadat er weer eens kippen geroofd zijn. Nee dan had je een beter hok moeten hebben.... Ik vind het gewoon hypocriet. En dat is MIJN mening. Maar zoals overal op internet mag je dat niet zeggen als het om wolven gaat.

Dat soort extreme reacties als dood wensen zijn niet goed te praten. Overigens is dat over en weer, er zijn n.l. steeds meer mensen die niet meer durven te melden omdat ze daarna bedreigd worden.


Ja dat laatste is ook echt niet ok. Beiden is gewoon niet ok.
Mijn paarden zijn laatst dood gewenst omdat ik niet anti-wolf ben (ook niet pro-wolf overigens, maar die nuance lezen mensen niet eens). A. wat kunnen mijn paarden daar aan doen en B. hoezo uberhaupt..... ja als ze dan opgegeten zouden zijn zou ik m'n lesje wel leren. Wat is dat voor bullsh*t zeg.


Dat fragment had ik eerder vandaag ook ergens op social media gezien/gehoord inderdaad. Gaat overal rond volgens mij.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:42

Wintu schreef:
Hetzelfde dat in dit soort topics slacht en bio industrie vaak worden aangehaald.


Ja, en dat zou van mij zeker mogen stoppen. Vandaag nog. Ik kan het helaas niet veranderen.

Maar ik ga echt niet wachten tot mijn paarden door wolven gedood worden. Echt niet.

Dat iemand denkt dat het een goed idee is om een apex predator los te laten, zonder enige vorm van beheer, sorry, leuk idee, maar ik vind daar wat van. En van die onzinnige opmerkingen dat er meer paarden, schapen koeien of wat dan ook naar de slacht gaan. Katten, roofvogels, vossen en marters. Sorry, maar volgens mij worden die ook alle beheerd. Op wat voor manier dan ook.

Een aantal wolven die schuw gehouden worden, prima. Beheer tegen de explosieve groei, prima. Een een middel om onze dieren echt te beschermen. Maar die is er niet en aan beheer wordt ook niet gedaan. Dat gaat dus mis. Vroeg of laat zijn de eerste mensen aan de beurt. Oh, dat gebeurt dus al.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:47

Nederland is een land dat op alle vlakken ingericht is voor en door de mens. Tot en met wat we natuur noemen. Eigenlijk hebben we vooral landschap. En in de afgelopen decennia hebben we ook een flinke bevolkingsgroei meegemaakt. Daar onbeheerd een roofdier in laten terugkeren is vragen om problemen. En met het krampachtig niet ingrijpen en braaf de strenge Europese regelgeving blijven naleven, i.p.v. te kijken hoe je e.e.a. kan oplossen zodat wolven in bepaalde regio's wel vrij kunnen leven los je niet op. Sterker nog, de mensen komen zo lijnrecht tegenover elkaar te staan.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:50

manzano schreef:
Er zullen vast mensen zijn die het wel boeit, gelukkig wel zeg.... Al bewijst een van de reacties hierboven ook het tegendeel. Maar het is wel heel opvallend. Al die #geenwolf groepen met mensen die je dood wensen als je wat anders denkt. Ik heb nog nooit een anti-vos beweging gehoord nadat er weer eens kippen geroofd zijn. Nee dan had je een beter hok moeten hebben.... Ik vind het gewoon hypocriet. En dat is MIJN mening. Maar zoals overal op internet mag je dat niet zeggen als het om wolven gaat.

Het verschil is dat je tegen vossen kunt omheinen.
Zelfs tegen een roofvogel.
En ik ken maar weinig mensen die hun kippen of konijnen op een paar hectare hebben zitten. En al helemaal niet verplaatsbaar.

Daarnaast als je kippen of konijnen oid gaat houden was je vóóraf bekend met de wilde dieren die er zijn.
Wat je dus vooraf al kunt doen om deze te beschermen.
En denk je.... mwah mij te duur of teveel werk, dan koop je er geen.

Maar toen ik hier in 2004 ging wonen heb ik omheind met de intentie dat mijn dieren andere niet lastig gaan vallen.
Mijn honden op eigen erf, paarden op eigen erf.
En katten heb ik niet, want mijn erf is te groot om kat proof te omheinen. Want ja, ik vind daar wat van van katten die van eigen erf afgaan.

Maar nu zoveel jaar later word ik geconfronteerd met een wolf die hier niet leefde, al sinds 1897 niet meer. Dus heb daar niet vooraf mij op ingesteld.
Mijn paarden zijn ouder en heb ik al langer dan dat de wolf in Nederland is.

En omdat Nederland niet wil beheren moet ik nu omheinen, duizenden euro's verder voor iets wat ook nog eens bewezen niet werkt. Alleen maar schijnveiligheid creëert.

En mijn mening is dan dat alle weidedierenhouders dan heel terecht tegen die wolf mogen zijn. Omdat er op geen enkele manier behalve in pot dichte stallen zetten, een oplossing is.