Zakgeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:44

ja klopt, maar ik houd dan wel even een vinger aan de pols :D

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:21

De mijne kregen op de basisschool een klein bedrag. Daarna per jaar leeftijd het bedrag per maand (12 bij 12, etc.). Daarnaast vanaf hun 13de 60 euro kleedgeld. Een keer geïndexeerd tot 62,50 euro.
Daar hoefde niet de sportkleding van en voor de dame de BH's.
Dame probeerde wel altijd de merkkleding sport voor gewoon bij mij te declareren.
De zoon spaarde er flink van.
Nu studiefinanciering.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:31

misschien hoort dit in een eigen topic hoor, maar hoe lang gaan jullie door met ondersteunen van de kinderen? Ik heb er 2 die al volwassen zijn, 23 en 21. De oudste studeert nog, de jongste is net klaar en aan het solliciteren. Ik draag maandelijks 200 bij aan levensonderhoud, maar het begint bij mij ook wel een beetje te knellen inmiddels.

Hebben jullie daar een idee over? of hoe lang hebben jouw ouders bijgedragen?
Ik heb zelf niet gestudeerd, dus geen stufi gehad en ben vrij vroeg fulltime gaan werken en samenwonen, dus mijn ouders hebben vanaf 18 niets meer bij hoeven dragen.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:06

juval schreef:
misschien hoort dit in een eigen topic hoor, maar hoe lang gaan jullie door met ondersteunen van de kinderen? Ik heb er 2 die al volwassen zijn, 23 en 21. De oudste studeert nog, de jongste is net klaar en aan het solliciteren. Ik draag maandelijks 200 bij aan levensonderhoud, maar het begint bij mij ook wel een beetje te knellen inmiddels.

Hebben jullie daar een idee over? of hoe lang hebben jouw ouders bijgedragen?
Ik heb zelf niet gestudeerd, dus geen stufi gehad en ben vrij vroeg fulltime gaan werken en samenwonen, dus mijn ouders hebben vanaf 18 niets meer bij hoeven dragen.


Ja, lastig dit. Mijn ouders hebben mijn huur betaald toen ik nog studeerde, was geloof ik €300 per maand. Vervolgens ben ik gaan samenwonen met mijn toenmalige partner toen ik 21 was dus viel dat weg.

Ik zou zelf zeggen dat je niet meer bijdraagt op het moment dat ze zelf een baan hebben.

Om weer on topic te gaan: ik kreeg zakgeld tot mijn 14e, toen vonden mijn ouders dat ik prima een bijbaantje kon zoeken waar ik zelf wat geld mee verdiende. Ik werkte toen op zaterdag als vakkenvuller. Heeft me erg goed gedaan. Dat had ik nooit gedaan als ze me zakgeld waren blijven geven.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:09

mijn ouders hebben ook bijgedragen tot ik zelf ging werken.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:36

juval schreef:
misschien hoort dit in een eigen topic hoor, maar hoe lang gaan jullie door met ondersteunen van de kinderen? Ik heb er 2 die al volwassen zijn, 23 en 21. De oudste studeert nog, de jongste is net klaar en aan het solliciteren. Ik draag maandelijks 200 bij aan levensonderhoud, maar het begint bij mij ook wel een beetje te knellen inmiddels.

Hebben jullie daar een idee over? of hoe lang hebben jouw ouders bijgedragen?
Ik heb zelf niet gestudeerd, dus geen stufi gehad en ben vrij vroeg fulltime gaan werken en samenwonen, dus mijn ouders hebben vanaf 18 niets meer bij hoeven dragen.


Goede vraag! Mijn zoon wordt dit jaar 18 en zit op het moment dat hij 18 wordt in het tweede jaar van zijn HBO studie. Hij woont nog thuis, wij betalen collegegeld en boeken, kleding, mobiele telefoonabonnement, laptop,opa en oma betalen zijn rijbewijzen (scooter, auto en motor).
Zelf betaalt hij de verzekering en benzine van zijn scooter, sportschool abonnement en uitjes met vrienden.
Hij heeft twee bijbanen (totaal 16-22 uur per week) en hij krijgt studiefinanciering en €50,- zakgeld. De helft van het salaris van zijn beide bijbanen wordt automatisch op zijn spaarrekening gestort en is bestemd voor het kopen van een huis op de lange termijn. Van het geld wat rest spaart hij voor de aanschaf van een auto of motor en snowboard-gedoe.
Zo gaat het goed, maaar zodra hij 18 wordt komt daar een ziektekostenverzekering bij en als hij een auto/motor koopt een verzekering, wegenbelasting, onderhoud en benzine. En dan gaat het knellen. En ik? Ik vind dat zielig en neig ernaar bij te springen. Maar waar houdt dat ook op? Als uitkomt wat zijn wens is, dan is hij nog zeker 8-10 jaar aan het studeren. Ik weet het dus ook nog niet precies.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:52

Het bijdragen is denk ik ook afhankelijk van de hoogte van de aanvullende beurs. Is deze maximaal dan is het duidelijk dat er bij de ouder ook niet veel draagkracht zit in het algemeen.
Zorgverzekering student wordt bijna geheel gecompenseerd door zorgtoeslag. Moeten er natuurlijk niet allerlei andere zorgkosten opduiken. Alleen een paar steunzolen al. Je schrikt je een hoedje.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:28

Plukje schreef:
juval schreef:
misschien hoort dit in een eigen topic hoor, maar hoe lang gaan jullie door met ondersteunen van de kinderen? Ik heb er 2 die al volwassen zijn, 23 en 21. De oudste studeert nog, de jongste is net klaar en aan het solliciteren. Ik draag maandelijks 200 bij aan levensonderhoud, maar het begint bij mij ook wel een beetje te knellen inmiddels.

Hebben jullie daar een idee over? of hoe lang hebben jouw ouders bijgedragen?
Ik heb zelf niet gestudeerd, dus geen stufi gehad en ben vrij vroeg fulltime gaan werken en samenwonen, dus mijn ouders hebben vanaf 18 niets meer bij hoeven dragen.


Goede vraag! Mijn zoon wordt dit jaar 18 en zit op het moment dat hij 18 wordt in het tweede jaar van zijn HBO studie. Hij woont nog thuis, wij betalen collegegeld en boeken, kleding, mobiele telefoonabonnement, laptop,opa en oma betalen zijn rijbewijzen (scooter, auto en motor).
Zelf betaalt hij de verzekering en benzine van zijn scooter, sportschool abonnement en uitjes met vrienden.
Hij heeft twee bijbanen (totaal 16-22 uur per week) en hij krijgt studiefinanciering en €50,- zakgeld. De helft van het salaris van zijn beide bijbanen wordt automatisch op zijn spaarrekening gestort en is bestemd voor het kopen van een huis op de lange termijn. Van het geld wat rest spaart hij voor de aanschaf van een auto of motor en snowboard-gedoe.
Zo gaat het goed, maaar zodra hij 18 wordt komt daar een ziektekostenverzekering bij en als hij een auto/motor koopt een verzekering, wegenbelasting, onderhoud en benzine. En dan gaat het knellen. En ik? Ik vind dat zielig en neig ernaar bij te springen. Maar waar houdt dat ook op? Als uitkomt wat zijn wens is, dan is hij nog zeker 8-10 jaar aan het studeren. Ik weet het dus ook nog niet precies.


Waarom nu 3 rijbewijzen halen vraag ik me dan af.
Scooter snap ik voor nu , auto erop volgend ook.
Maar motor is dan gewoon plezier rijbewijs, en imo niet perse nodig , kan ook als ie klaar is met studeren en het zelf kan halen en betalen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:35

Tja, als opa en oma de rijbewijzen graag sponsoren, is het prima toch...?

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:46

Plukje schreef:
Zo gaat het goed, maaar zodra hij 18 wordt komt daar een ziektekostenverzekering bij en als hij een auto/motor koopt een verzekering, wegenbelasting, onderhoud en benzine. En dan gaat het knellen. En ik? Ik vind dat zielig en neig ernaar bij te springen. Maar waar houdt dat ook op? Als uitkomt wat zijn wens is, dan is hij nog zeker 8-10 jaar aan het studeren. Ik weet het dus ook nog niet precies.


Dat knellen is toch juist de leerschool lijkt me? Een auto of motor is geen eerste levensbehoefte, zeker niet als student. Als je die dan wel wil hebben, dan weet je dat dat ook financieel iets van je vraagt. Dat je andere dingen moet opgeven, niet op vakantie kan of elke keer mee kan met uitstapjes. Zo leer je de waarde van geld pas echt kennen, zou ik zeggen.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:29

Zinzi_jewel schreef:
Waarom nu 3 rijbewijzen halen vraag ik me dan af.
Scooter snap ik voor nu , auto erop volgend ook.
Maar motor is dan gewoon plezier rijbewijs, en imo niet perse nodig , kan ook als ie klaar is met studeren en het zelf kan halen en betalen.

De rijbewijzen hebben betrekking op een hobby van Opa die hij graag deelt met alle kleinkinderen, dus alle kleinkinderen krijgen hun rijbewijzen. Maar ik denk dat de rijbewijzen die hij cadeau krijgt van Opa en Oma ook niet centraal staat in mijn verhaal en overwegingen.
Het kopen van een auto/motor is inderdaad optioneel. Ik snap goed waarom hij het wil en waarom het handig zou zijn. Wij wonen in een gebied zonder OV en waar het ‘s nachts ook echt niet veilig te fietsen is. Nu betekent dat dat man of ik ‘s nachts paraat moet staan om hem op te halen. Maar goed, zoals ik al zei ‘optioneel’. Los daarvan stijgen kosten wel door ziektekostenverzekering en dalen inkomsten door wegvallen kinderbijslag. Dus even los van de optionele zaken betekent dat een aanzienlijke verandering van de financiële situatie.