Dries van Agt overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:56

Blue_Eyes schreef:
Zoolgangster schreef:
Als je een priester-roeping krijgt nadat je getrouwd bent, kun je priester worden in de RK. Maar mocht zo'n priester weduwnaar worden, mag hij niet hertrouwen. (Doet hij dat wel mag hij geen priester blijven, heb ik begrepen.)
Komt weinig voor, dat een gehuwd persoon priester wordt (in de RK) maar het gebeurt.

Heb je de berichten daarna ook gelezen? Betreffende meneer is van de chaldeeuwse kerk, waar dat celibaat niet verplicht is.


Inmiddels weet ik dat het om iemand uit de chaldeeuwse kerk gaat, ja.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:11

Religie : kastijd het lichaam, red de ziel.
Dan komen gewoon goede mensen in conflict met zichzelf als ze de stervenslijdensweg zien van ook goede mensen die ze al lang kennen. Religie legt beperkingen op aan goed mens zijn in mijn ervaring. En met een god die de mens zo geschapen heeft en dan regels oplegd die ze niet kunnen naleven zodat hij ze moet straffen. Is dat straffen dan moet? Of opzet? Als zo'n figuur niet god was maar de buurman, dan had iedereen hier incl. streng religieus dat een heel zieke relatie genoemd en de buurman levenslang laten opsluiten.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:08

Janneke2 schreef:
hwn schreef:
@Janneke, dat wist ik niet, dat dat om erfenisredenen was, ik dacht dat ze zich ten volle aan het geloof moesten wijden. Nu, in deze tijden zal het geen zo'n probleem zijn: priester is nu niet bepaald een erg geliefd beroep waar de erfgenamen en anderen om staan te dringen. Ook opheffing van het celibaat zal daar waarschijnlijk niets aan veranderen. Vergis ik mij, of zijn er nog meer gelovigen in Nederland dan in Belgiƫ?


Uiteraard is dat er omheen gehangen, maar het verplichte celibaat ging gewoon over geld.
Stel je de bisdommen en abdijen van destijds ook maar voor zoals het huidige Vaticaanstad: de plaatselijke bestuurder had macht, invloed, kon belasting heffen, knokken, landje pik doen en dus nog rijker worden.

Ik ben protestant genoeg om blij te zijn dat dat allemaal is afschaft, wie nu Rooms priester is heeft een baan met meestal een dienstwoning, verder niet.
Anjali schreef:
In de R.K.Kerk is het celibaat niet afgeschaft

Klopt.
Maar de noodzaak tot celibaat is wel afgeschaft.
Op zich zijn abdijen soms rijk, maar de abt wordt van hetzij binnen de abdij, hetzij van binnen de orde gekozen.
Bischoppen worden helaas nog steeds door Rome benoemd (mag van mij op bijbelse en historische gronden ook worden afgeschaft)
maar het is een baan.
Er hoort niet meer bij dat je landheer bent over Utrecht, Keulen, etc etc. (en dat je daar belasting mag heffen, een leger mag hebben, oorlog kunt voeren enz.).


Citaat:
In principe heeft het de betekenis dat je getrouwd bent met God of met de Kerk. Je krijgt daar van God "roeping" voor.

... in principe ben ik het daar wel mee eens.
(Maar eeuwenlang ging het dus anders en toen kwam de verplichting tot celibaat.)
Citaat:
Zonder die roeping, als je het alleen ziet als een baan, moet je er niet aan beginnen, dan kun je inderdaad beter dominee worden of je aansluiten bij een richting die wel getrouwde priesters heeft.


Ik moest hier een beetje om grinniken.
Dominee zijn is net zo goed een roeping.
"Een gewone baan" ging over 'geen landheer zijn, met het recht om belasting te heffen, een leger te hebben, etc etc.'
Maar wie idd niet uit de voeten kan met het celibaat kan naar de Oud-katholieke kerk, de Oostere Orthodoxie, of de Chaldeeuwse kerk, of de Anglicanen of 'gewoon' ;) dominee worden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:27

anjali schreef:
Bij iets als abortus is het toch pro of contra want het gaat om leven of dood. En niet iets tussenin.


Terwijl het toch heel simpel is: maak je eigen keuze en leg die niet aan anderen op. Je doet alsof de keuze is tussen dood en niet dood. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om dat JIJ de keuze mag maken, of dat iemand anders (wellicht zelfs vanuit andere landen met andere intenties) gaat bepalen wat er niet mag.

DAT is het verband. Als jij geen abortus wilt/nodig hebt: niet doen. Wil je geen euthanasie? Niet doen. Tel iedere dag je zegeningen dat dat vrije keuze is en dat een ander dat dus jou niet op kan leggen.