Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 16:52

Ik zie nog geen topic maar vestig er toch even de aandacht op want dergelijke grootschalige demonstraties zijn nogal bijzonder!

Honderdduizenden mensen protesteren al een paar weken regelmatig tegen de AfD.

Ik vind dat toch wel hoopgevend. Maar zie het in NL nog niet snel gebeuren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:53

Tja de rechtse populistische partijen zoals PVV, FvD, BBB etc zijn gewoon democratisch verkozen. Daartegen demonstreren kan je ook zien als aanval tegen de democratie.

Hoewel er natuurlijk weinig dingen democratischer zijn dan demonstreren.

Ik weet nog niet goed wat ik vind. :P

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:38

Demonstreren doe je in het stemhokje.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:42

Ik vond het protest ook mooi om te zien in Duitsland :j
Hitler was ooit ook democratisch gekozen.
Met braaf blijven kijken hoe de grondwet misschien wel wordt opengebroken en hoe de complottheorieën de wereld rond gaan lossen we ook niks op. Zo lang er netjes vreedzaam wordt gedemonstreerd, zonder gevaarlijke situaties, zie ik geen problemen.

Demonstreren heeft ons zo veel vooruitgang gebracht. Slavernij, vrouwenrechten enz..

En na heel veel progressie is het nu helaas op veel plekken in de wereld weer nodig om de straat op de gaan voor die zelfde vrouwenrechten, voor homorechten, mensenrechten, dierenrechten en klimaat..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-01-24 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:47

De AFP is niet zomaar een gezellige democratische partij.
Dat ze democratisch gekozen zijn, betekent nog niet dat ze democratisch handelen. Ze heulen daadwerkelijk met fascisten.
Dat dezelfde mechanismen binnen bepaalde partijen in NL voorkomen, is wel duidelijk.
Ik ben blij met dit tegengeluid. In Duitsland weet men ook goed wat er kan voortkomen uit het populair worden van bepaalde partijen.
De overeenkomsten tussen 1924 en 2024 zijn griezelig.
Ik hoop van harte dat mensen wakker worden en dat het meevalt.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 17:54

Ben ik eens met de twee posten hier boven.
Democratisch gekozen maar niet democratisch zijn want ongrondwettelijke maatregelen bekokstoven met neo-Nazi's. Grote groepen mensen deporteren naar Noord-Afrika. Waaronder dus ook mensen met de Duitse nationaliteit..

En dat doet inderdaad denken aan de opkomst van de NSDAP.

Een Duitse dame van 101 zei ook al: "zo is het toen ook begonnen".

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:56

8nnemiek schreef:
Ik vond het protest ook mooi om te zien in Duitsland :j
Hitler was ooit ook democratisch gekozen.
Met braaf blijven kijken hoe de grondwet misschien wel wordt opengebroken en hoe de complottheorieën de wereld rond gaan lossen we ook niks op. Zo lang er netjes vreedzaam wordt gedemonstreerd, zonder gevaarlijke situaties, zie ik geen problemen.

Demonstreren heeft ons zo veel vooruitgang gebracht. Slavernij, vrouwenrechten enz..

En na heel veel progressie is het nu helaas op veel plekken in de wereld weer nodig om de straat op de gaan voor die zelfde vrouwenrechten, voor homorechten, mensenrechten, dierenrechten en klimaat..

Voor dierenrechten heb ik helaas nog niet veel demonstraties gezien. Terwijl die geen stemrecht hebben dus niet voor zichzelf kunnen opkomen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:58

Hoe meer mensen vreedzaam en lief opkomen tegen de nare extreem rechtste partijen hoe beter. Het is gewoon te voorkomen dat een nare wrede geschiedenis zich herhaald maar dan tegen andere groepen die dan de pineut zijn. %)

Hitler had ooit een ogenschijnlijk fatsoenlijke partij. Iedereen weet opelijk hoe die zich uiteindelijk heeft ontwikkeld. Ooit vonden wij als nederland Janmaat extreem en onbehoorlijk. Nou Janmaat was een onschuldig lieverdje bij wat er nu gaande is in de bijna hele wereld, overal lijkt rechts en extreem rechts terrein te gaan winnen. -O- ;(

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:33

Het nare in dit verhaal is dat de generatie die inderdaad de opkomst van de NSDAP mee hebben gemaakt er niet meer is en ook de voortekenen worden hierdoor niet meer herkend.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:43

De AFD zorgt echt wel voor onrust, dus heel terecht dat mensen hiervoor de straat op gaan. Ik ga vrijdag ook mee.
Meisjes bij mijn dochter in de klas zijn bang dat ze het land uit gezet worden (2e of 3e generatie immigranten).
Zwijgen is niet OK in deze situatie.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:56

Misschien moet men zich bezig houden met de vraag waarom dit soort partijen zo een enorme voet aan de grond krijgen tegenwoordig.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:00

Wintu schreef:
Misschien moet men zich bezig houden met de vraag waarom dit soort partijen zo een enorme voet aan de grond krijgen tegenwoordig.


Dit denk k ook.

Mensen zijn het niet eens met hoe het gaat, stemmen dus radicaal tegenovergesteld. En uit emotie (of iets anders?) erger tevenovergesteld dan ze zelf door hebben (denk ik dan maar). Zo golft het van links naar rechts, komen er oorlogen (of hopelijk komt hrt niet zo ver), is er vrede en gaat de cirkel maar door.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:10

Wie moet zich daarmee bezighouden?
Dit ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om je eigen keuzes goed te overwegen en niet weg te kijken.
Het lag toen niet aan de Joodse mensen en nu niet aan (islamitische) mensen op de vlucht, dat er economische en maatschappelijke problemen zijn.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:15

Deze partij gaat nog wel een stukje verder dan Wilders. Ook subtiel wat zaken als kinderen met handicap uit regulier onderwijs weren en vrouwenrechten inperken.
Tevens de grens met polen dicht en alle buitenlanders uitzetten.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:41

senna21 schreef:
Wie moet zich daarmee bezighouden?
Dit ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om je eigen keuzes goed te overwegen en niet weg te kijken.
Het lag toen niet aan de Joodse mensen en nu niet aan (islamitische) mensen op de vlucht, dat er economische en maatschappelijke problemen zijn.

Wat een rare conclusie trek jij uit mijn post.
Er is een reden waarom dit soort partijen een voet aan de grond krijgen. Waarom is dat opeens in heel veel landen zo, over wegkijken gesproken...

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:44

Sizzle schreef:
Deze partij gaat nog wel een stukje verder dan Wilders. Ook subtiel wat zaken als kinderen met handicap uit regulier onderwijs weren en vrouwenrechten inperken.
Tevens de grens met polen dicht en alle buitenlanders uitzetten.

Waarom denk je dat mensen opeens zoveel meer stemmen op dit soort partijen. Uit een soort van ontevredenheid. Maar er wordt geen aandacht besteedt aan die ontevreden heid en dan krijg je dit. Je kunt mensen en hun mening, wat je er ook van vindt, niet negeren, want dan krijg je uiteindelijk iets wat je helemaal niet wilt. Er is heel lang weg gekeken door vele regeringen over wat een groot deel van de bevolking roept. Dit is het resultaat en zelfs dan wordt er nog weg gekeken en dat leidt uiteindelijk tot een hoop ellende.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:48

senna21 schreef:
Wie moet zich daarmee bezighouden?
Dit ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om je eigen keuzes goed te overwegen en niet weg te kijken.
Het lag toen niet aan de Joodse mensen en nu niet aan (islamitische) mensen op de vlucht, dat er economische en maatschappelijke problemen zijn.

Dit is niet wat Wintu zegt. Of bedoelt.

Er heerst al langere tijd veel onvrede, steeds meer mensen moeten steeds meer opbrengen met minder middelen. Je ziet in meer landen in Europa dat er extremer een kant op gestemd wordt.

Als je terug kijkt in de geschiedenis zie je die trend ook terug. Men stemde niet op Hitler omdat het Duitsland toen zo voor de wind ging, zeg maar.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-01-24 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:49

Wintu schreef:
Waarom denk je dat mensen opeens zoveel meer stemmen op dit soort partijen. Uit een soort van ontevredenheid. Maar er wordt geen aandacht besteedt aan die ontevreden heid en dan krijg je dit. Je kunt mensen en hun mening, wat je er ook van vindt, niet negeren, want dan krijg je uiteindelijk iets wat je helemaal niet wilt. Er is heel lang weg gekeken door vele regeringen over wat een groot deel van de bevolking roept. Dit is het resultaat en zelfs dan wordt er nog weg gekeken en dat leidt uiteindelijk tot een hoop ellende.


Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens Wintu, maar wel een kanttekening: het is gebaseerd op jarenlange onvrede én op goede angst-aansprekende marketing vanuit de (extreem)rechtse hoek. Maak mensen bang en je hebt ze, of het nou met waarheid is of met leugens (en alles ertussenin).

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:51

VuurVleugels schreef:
Wintu schreef:
Waarom denk je dat mensen opeens zoveel meer stemmen op dit soort partijen. Uit een soort van ontevredenheid. Maar er wordt geen aandacht besteedt aan die ontevreden heid en dan krijg je dit. Je kunt mensen en hun mening, wat je er ook van vindt, niet negeren, want dan krijg je uiteindelijk iets wat je helemaal niet wilt. Er is heel lang weg gekeken door vele regeringen over wat een groot deel van de bevolking roept. Dit is het resultaat en zelfs dan wordt er nog weg gekeken en dat leidt uiteindelijk tot een hoop ellende.


Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens Wintu, maar wel een kanttekening: het is gebaseerd op jarenlange onvrede én op goede angst-aansprekende marketing vanuit de (extreem)rechtse hoek. Maak mensen bang en je hebt ze, of het nou met waarheid is of met leugens (en alles ertussenin).


Ik weet niet of ik het met je eens ben. Als je de socials bekijkt, wordt door velen geroepen dat dit komt door het constante gedram vanaf de linkerkant.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:52

Eens met Vuurvleugels. Plus de marketing campagne dat we het allemaal heel slecht hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:53

Benzz schreef:
Eens met Vuurvleugels. Plus de marketing campagne dat we het allemaal heel slecht hebben.

Wat makkelijk gestaafd wordt doordat alles de afgelopen jaren echt wel een stuk duurder is geworden, meer mensen in problemen. Daar wordt goed gebruik van gemaakt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:58

_San87_ schreef:
senna21 schreef:
Wie moet zich daarmee bezighouden?
Dit ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om je eigen keuzes goed te overwegen en niet weg te kijken.
Het lag toen niet aan de Joodse mensen en nu niet aan (islamitische) mensen op de vlucht, dat er economische en maatschappelijke problemen zijn.

Dit is niet wat Wintu zegt. Of bedoelt.

Er heerst al langere tijd veel onvrede, steeds meer mensen moeten steeds meer opbrengen met minder middelen. Je ziet in meer landen in Europa dat er extremer een kant op gestemd wordt.

Als je terug kijkt in de geschiedenis zie je die trend ook terug. Men stemde niet op Hitler omdat het Duitsland toen zo voor de wind ging, zeg maar.


Klopt, dat is ook exact waar de demonstraties in Duitsland tegen ageren. Dat extreme politici dit gebruiken voor hun fascistische karretje.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:05

Benzz schreef:
Eens met Vuurvleugels. Plus de marketing campagne dat we het allemaal heel slecht hebben.


Geef me dan eens voorbeelden van de extreem rechtse propaganda die we schijnbaar allemaal meekrijgen in de media.
Ik denk persoonlijk dat je dan een hoop mensen te kort doet, als je denkt dat die allemaal daar zo gevoelig voor zijn.
Ik denk persoonlijk dat het aan een hele hoop factoren ligt, even Nederland als voorbeeld genomen:
De kloof tussen stad en platteland wordt steeds groter, veel is gespitst op het westen en vele mensen in de provincie voelen zich inmiddels als tweederangsburgers. De boeren worden uitgekleed, over onze omgeving wordt maar besloten over ons hoofd, wel hetzelfde betalen niet hetzelfde krijgen, de leegloop, asielzoekers worden vooral daar geplaatst en voor de overlast sluit men de ogen, de leefbaarheid in die gebieden, het bagetalliseren van de problemen in de provincie en dan noem ik maar eens het ov, de problemen in Groningen, de wolf. We worden totaal niet serieus genomen door de politiek. Daar krijg je onvrede van, heel veel onvrede. En dan stemt men op de partijen door wie ze zich wel gehoord voelen. En dan is dit enkel nog maar de onvrede in de provincie, dan gaan we het nog maar niet hebben over de onvrede over klimaat, immigratie, woningnood en het feit dat je je volgens sommigen opeens moet schamen voor je nederlanderschap, vanwege het verleden van Nederland. Dus het enkel op propaganda van extreem rechts gooien en de overheid en links vrij pleiten, nah das niet zo handig, waar daar is juist de onvrede over....

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:08

senna21 schreef:
_San87_ schreef:


Klopt, dat is ook exact waar de demonstraties in Duitsland tegen ageren. Dat extreme politici dit gebruiken voor hun fascistische karretje.


Misschien dan ook eens naar de onvrede in het land luisteren, ipv die mensen af te serveren, want dan hebben de extreme partijen de mensen precies waar ze ze hebben willen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:13

Mensen houden gewoon graag vast aan wat ze altijd al kennen. Wat de boer niet kent dat vreet die niet, dat idee

Helaas moeten we vooruit en daar horen aanpassingen bij. Dat is vooral wat rechts altijd belooft, terug naar het oude. Dat is niet haalbaar op de lange termijn