Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:59

@dp, zo heb ik eens een redelijk bekende bokker maanden gemist. Toen toch maar eens gaan speuren.
Blijkt dat bewuste bokker wel vaker een lange bokt pauze houdt.

Ooit toch iemand vermoord gevonden (of partner verdacht van moord op zijn vrouw) omdat ze niet meer reageerde op een forum?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:04

Goeie vraag die ook altijd tussen mijn zusje en mij overeind bleef. Die had een heel grote kans op overlijden en we hadden dan ook meerdere keren contact. Maar tegen het einde werd ze steeds vermoeider en sliep ze dieper en heb ik echt meerdere keren al in de auto gezeten om erheen te rijden om te kijken hoe of wat. Dan appte ze als ik halverwege was en maakte ik er maar een Mac bezorgdienst van :D

Ik woon in een heel klein dorp dus de kans dat het hier gebeurt is niet heel groot denk ik. Ik heb ook heel fijne buren (op de draak na) en eentje appt gerust als ze me niet recent gezien heeft, of het wel goed gaat. We letten op elkaar en dat is fijn! Mijn andere buurvrouw is sinds de corona alleen en haar dochter is dus onverwachts overleden in haar slaap en op haar letten we ook.

Ik heb destijds met mijn zusje wel alles besproken, wat als dit wat als dat en ook zeker omdat er plannen waren waarbij ze de regie zelf hield zeg maar. Dan komt er van alles bij kijken en ze wilde dan perse niet dat ik degene was die haar deur openmaakte. Maar goed, dan zou het gepland zijn en had ik de politie denk ik laten komen. Dat is sowieso de juiste manier denk ik.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:13

Mijn oom is in 2009 overleden en heeft ongeveer een week in huis gelegen.
Mijn ouders hadden nog een afspraak met hem, ze stonden voor zijn deur want ze zouden samen koken. Helaas gingen bij hun de alarmbellen niet af.

Uiteindelijk heeft een collega zijn zorgen geuit bij de politie daar hij niet op zijn werk verscheen en het niets was van mijn oom om niet op te komen dagen.

Hij heeft wel kinderen ( toen ook al volwassenen maar had er weinig contact mee).

Vlak voor zijn overlijden is hij op vakantie geweest, heeft daar een parasiet opgelopen wat hem uiteindelijk fataal is geworden.

pjerJarig
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:24

Mijn oom is destijds de volgende ochtend gevonden door zijn zus. Hij had een hartstilstand gekregen vlak voor het naar bed gaan. (De tv stond nog aan en zijn glaasje melk stond nog halfvol naast hem)

En een beste vriendin uit mijn jeugd is in 2020 overleden, zij bleek echt een kluizenaarster geworden te zijn en is na een dag of 3 gevonden doordat de overburen het raar vonden dat ze haar al een paar dagen niet hadden zien zwaaien. Ook bij haar vermoedelijk hartklachten. Wat ik wel in en intriest vond was dat ik toen er achter kwam dat ze dus zo alleen was. Ik had al een paar jaar nauwelijks contact met haar kunnen krijgen maar hoorde op de begrafenis van haar tante dat ook hun weinig contact meer hadden. Echt zo vreselijk triest vind ik dat.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:26

Cayenne schreef:
Onze buurvrouw en overbuurvrouw zijn allebei op leeftijd en alleen.
Zij spreken altijd af dat ze 's avonds het buitenlicht aan doen en 's ochtends weer uit. Als dat niet gebeurd, dan is er iets aan de hand.
Tot nu toe werkt dat heel goed!

Dit doet mijn oma ook. Geeft me een veilig gevoel, want ik woon er niet direct in de buurt.
We bellen wel iedere 2/3 dagen en ik ben er elke week, heeft genoeg bezoek thuis dus ze zal er geen weken liggen.. Mijn oma en haar buurvrouw kijken iedere ochtend bij elkaar of de lampen in de keuken aanstaan, en zwaaien eigenlijk iedere ochtend en avond even naar elkaar! zo niet, gaan ze even kijken. Wel fijn idee, hoor!
Door dit topic ben ik me wel aan het afvragen of ik mijn buren bijvoorbeeld zou missen of dat het me zou opvallen.. Ik weet het niet, misschien toch eens wat bewuster van worden!

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:37

Mijn moeder is weduwe, ze heeft een Apple Watch met valdetectie.
Die heeft ze aangeschaft nadat een familielid van haar de hele nacht voor de toilet pot heeft liggen wachten tot de thuiszorg zou komen.
Die man had een beroerte gekregen en was niet meer in staat om op de alarmknop die hij bij zich droeg te drukken.
Man is nooit meer de oude geworden en kon niet meer zelfstandig wonen.

Enige nadeel van de smartwatch, hij moet toch een keer aan de lading en als mijn moeder haar whatsapp op het horloge leest, is haar status laatst gezien op de telefoon niet meer accuraat.

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:08

Hier binnen de dag. Mijn bazin (en zeer goede vriendin) zou het niet gewoon vinden dat ik er niet ben zonder verwittigen dus die zou bellen en bij niet snel terugbellen schiet ze in actie.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:44

Ik woon samen dus de kans dat ik niet gevonden wordt is nihil. Er is ooit zo’n topic op bokt geweest van iemand die zich zorgen maakte en ergens naar binnen wilde gaan, we hebben haar toen daar vanaf kunnen houden. En die persoon bleek ook overleden.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:06

Caira schreef:
Ik woon samen dus de kans dat ik niet gevonden wordt is nihil. Er is ooit zo’n topic op bokt geweest van iemand die zich zorgen maakte en ergens naar binnen wilde gaan, we hebben haar toen daar vanaf kunnen houden. En die persoon bleek ook overleden.


Maar iemand moet het doen...
Mijn broer en ik voelden dat er iets mis was en dachten het al.
Ik ben alleen gegaan en ik vond mijn moeder overleden op de vloer aan, ze was een dag eerder overleden.
Die dag zelf was ik sterk en heb de Huisarts en de Dela gebeld.
Tijd van vinden, lijkschouwing en ophalen was van 12:30 tot 20:30 uur, tjezus wat duurde dat lang.
Maar daarna heb ik daar serieus maanden last van gehad, je ziet de hele tijd dat vindbeeld voor je.
Ook het plotseling overlijden, dat is toch anders dan dat je het ziet aankomen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:37

Je kan dan toch politie bellen? Die kunnen een check doen

Ik had met mn moeder ook de afspraak dat ze me s ochtends zou bellen, maar uiteindelijkj vergat ze dat nog wel eens, en nam dan ook de lijn niet op als ik belde.. dat heeft voor enorm veel stress momenten gezorgd. Een geluk bij een ongeluk is dat ze nu dagelijks thuiszorg heeft, dus als er iets is, dan vinden zij haar..
Ze heeft ook een val alarm (horloge met valdetectie oid is te ingewikkeld) maar goed, als je echt flauwvalt dan lukt daarop drukken ook niet meer. Maar wel als ze van de toilet afgevallen is ofzo..

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:02

Soms mis ik iemand een tijd maar dat is dan een persoon die erg op zichzelf is en dan durf\wil ik er niet direct achteraan te gaan omdat ik dan denk dat dat niet gewaardeerd zou worden in het geval dat er helemaal niets aan de hand is.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:08

Hier op het werk ook zoiets:
Collega kwam niet opdagen en reageerde niet op zijn mobiel.
We beginnen om 08.00 uur. Om 12.00 uur nog niks gehoord dus ik met een collega naar zijn huis gereden omdat dat niks voor hem is.
Stond wel zijn auto voor de deur, toen we aanbelden deed hij niet open maar er brandde wellicht en de ramen op de kiepstand.

Wij 112 gebeld en de politie zou komen en of we wilden wachten.
5 minuten later belde de politie terug.... collega was idd niet thuis maar kon ook niet komen. Zat dus in de cel!!!! HHAHA opluchting alom hier natuurlijk, dus hier gaan we wel aan de slag als iemand niet op komt dagen.

Maar ik zou ook best lang in huis kunnen liggen als me werk niet zou reageren....
Mijn vader heeft Alzheimer en kan niet goed reageren.
Mijn zusje werkt gewoon en heb ik niet elke dag app-contact mee of zo.
Ik reageer soms ook niet direct op appjes..... hoef niet naar stal elke dag.... dus geen idee hoe dat zou aflopen.
Ik hoop dat werk net zo reageert bij mij als ik destijds bij de collega.


Andere keer een oude vriend van mij.
Die kwam ook niet opdagen op zijn werk in Haarlem op maandag, beste man woonde in Beekbergen.
Omdat hij werkelijk nooit zonder melding niet kwam heeft zijn baas direct de politie gebeld en die vonden hem onderaan de trap, hartaanval. Ws al in weekend gebeurt.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:34

Cer schreef:
Je kan dan toch politie bellen? Die kunnen een check doen

Volgens mij gaat dat niet zo makkelijk. Jaren geleden maakten ik en een buurman ons zorgen om een buurvrouw (woonde twee woningen van mij vandaan, de buurman woonde daar tussen mij en de buuf in). De buurvrouw in kwestie had borderline en het kwam zeg maar niet vaak voor dat we haar een tijdje niet hoorden. Normaal gesproken hoorde je haar regelmatig heel duidelijk :Y)

Maar toen we na een paar dagen het verdacht begonnen te vinden dat het zo stil was kwam de politie weliswaar wel langs maar konden niet veel meer dan wij, namelijk aanbellen en op de deur kloppen. Ze mochten de deur niet forceren want blijkbaar was het niet verdacht genoeg dat het stiller was dan gewoon en konden ze onder deze omstandigheden pas na een bepaald aantal dagen ineens wel de deur openmaken.

Overigens is het later nog helemaal goed gekomen, na de buuf kwam er een jongen wonen die niet helemaal fris was. Zijn "vrienden" uit het criminele circuit kwamen hem op een avond opzoeken en de volgende dag bleek die deur doormidden :=

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:13

Ik vind het altijd heel naar als ik zulke berichten lees dat mensen zo lang dood hebben gelegen. Een vriendin van me heeft ooit een huis gekocht waar een man 6 (ZES!) maanden heeft gelegen na zijn overlijden. Dat was het type kluizenaar en niemand had het door...

Vroeger hadden wij met onze hoogbejaarde achterbuurman een 'afspraak'; als hij om 8:15u de gordijnen nog niet open had gehad (dan gingen wij naar school) dan moesten we zijn zoon bellen. 5 jaar later was het moment daar. De lieve man was in zijn slaap overleden en de gordijnen waren dus niet open. Met lood in de schoenen zijn zoon gebeld.
Mijn moeder die in het buitenland woont heeft een zelfde afspraak met haar overburen; om 9:30u nog geen luiken open? Dan kom maar checken. En als ze eens een weekendje weg is meldt ze het. Ook aan mij en mijn broertje.
Mijn partner heeft met zijn broer, zus en moeder een app groepje; "goedemorgen JennyLand". Elke ochtend even een seintje dat alles oké is. Die ene keer dat ze niet antwoordde bleek ze haar telefoon te zijn vergeten toen ze naar de kapper was en daarna bij de tandarts een afspraak had. Er was even een kleine paniek, tot mijn schoonzus zich herinnerde over de tandarts :-) Tandarts gebeld van schoonmoeder en die zei heel vrolijk; "ja hoor, ze was net hier. En bezorgd omdat ze haar telefoon niet bij zich had".
Een tante van mij heeft een gps horloge, als dat te lang niet beweegt 's ochtends dan springt mijn nicht op de fiets om te gaan kijken als de telefoon ook niet wordt opgenomen.

Een collega die ooit eens niet op kwam dagen op de drukkerij waar ik werkte ben ik na 5x niet opnemen gaan bezoeken; die lag zijn roes uit te slapen...maar leefde dus nog gelukkig wel! Pfff.

Op mijn huidige werk hebben we ook allemaal een extra telefoonnummer van iedereen (we zijn met 6), die we kunnen bellen in geval van twijfel waarom iemand er niet is en niet opneemt etc.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:05

Ik denk dat het bij mij nog best een tijdje kan duren. Heb momenteel geen werk, familie en vrienden wonen ver weg en ik ben niet het type persoon dat dagelijks belt of appt. Buren heb ik geen contact mee.

Mijn opa maak ik mij geen zorgen om. Dat duurt hooguit een paar uur. De deur wordt daar echt plat gelopen.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:27

Rongyos schreef:
Ik vind het altijd heel naar als ik zulke berichten lees dat mensen zo lang dood hebben gelegen. Een vriendin van me heeft ooit een huis gekocht waar een man 6 (ZES!) maanden heeft gelegen na zijn overlijden. Dat was het type kluizenaar en niemand had het door...

Vroeger hadden wij met onze hoogbejaarde achterbuurman een 'afspraak'; als hij om 8:15u de gordijnen nog niet open had gehad (dan gingen wij naar school) dan moesten we zijn zoon bellen. 5 jaar later was het moment daar. De lieve man was in zijn slaap overleden en de gordijnen waren dus niet open. Met lood in de schoenen zijn zoon gebeld.
Mijn moeder die in het buitenland woont heeft een zelfde afspraak met haar overburen; om 9:30u nog geen luiken open? Dan kom maar checken. En als ze eens een weekendje weg is meldt ze het. Ook aan mij en mijn broertje.
Mijn partner heeft met zijn broer, zus en moeder een app groepje; "goedemorgen JennyLand". Elke ochtend even een seintje dat alles oké is. Die ene keer dat ze niet antwoordde bleek ze haar telefoon te zijn vergeten toen ze naar de kapper was en daarna bij de tandarts een afspraak had. Er was even een kleine paniek, tot mijn schoonzus zich herinnerde over de tandarts :-) Tandarts gebeld van schoonmoeder en die zei heel vrolijk; "ja hoor, ze was net hier. En bezorgd omdat ze haar telefoon niet bij zich had".
Een tante van mij heeft een gps horloge, als dat te lang niet beweegt 's ochtends dan springt mijn nicht op de fiets om te gaan kijken als de telefoon ook niet wordt opgenomen.

Een collega die ooit eens niet op kwam dagen op de drukkerij waar ik werkte ben ik na 5x niet opnemen gaan bezoeken; die lag zijn roes uit te slapen...maar leefde dus nog gelukkig wel! Pfff.

Op mijn huidige werk hebben we ook allemaal een extra telefoonnummer van iedereen (we zijn met 6), die we kunnen bellen in geval van twijfel waarom iemand er niet is en niet opneemt etc.


Pfff wat een sociale controle allemaal... Ik moet er niet aan denken, mensen die elke ochtend je appje verwachten dat je nog leeft. Dan lig ik liever zes maanden weg te rotten hoor. Maar goed, ieder zijn meug. Als anderen dat nou wél een fijn idee vinden...

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:20

musiqolog schreef:
Rongyos schreef:
Ik vind het altijd heel naar als ik zulke berichten lees dat mensen zo lang dood hebben gelegen. Een vriendin van me heeft ooit een huis gekocht waar een man 6 (ZES!) maanden heeft gelegen na zijn overlijden. Dat was het type kluizenaar en niemand had het door...

Vroeger hadden wij met onze hoogbejaarde achterbuurman een 'afspraak'; als hij om 8:15u de gordijnen nog niet open had gehad (dan gingen wij naar school) dan moesten we zijn zoon bellen. 5 jaar later was het moment daar. De lieve man was in zijn slaap overleden en de gordijnen waren dus niet open. Met lood in de schoenen zijn zoon gebeld.
Mijn moeder die in het buitenland woont heeft een zelfde afspraak met haar overburen; om 9:30u nog geen luiken open? Dan kom maar checken. En als ze eens een weekendje weg is meldt ze het. Ook aan mij en mijn broertje.
Mijn partner heeft met zijn broer, zus en moeder een app groepje; "goedemorgen JennyLand". Elke ochtend even een seintje dat alles oké is. Die ene keer dat ze niet antwoordde bleek ze haar telefoon te zijn vergeten toen ze naar de kapper was en daarna bij de tandarts een afspraak had. Er was even een kleine paniek, tot mijn schoonzus zich herinnerde over de tandarts :-) Tandarts gebeld van schoonmoeder en die zei heel vrolijk; "ja hoor, ze was net hier. En bezorgd omdat ze haar telefoon niet bij zich had".
Een tante van mij heeft een gps horloge, als dat te lang niet beweegt 's ochtends dan springt mijn nicht op de fiets om te gaan kijken als de telefoon ook niet wordt opgenomen.

Een collega die ooit eens niet op kwam dagen op de drukkerij waar ik werkte ben ik na 5x niet opnemen gaan bezoeken; die lag zijn roes uit te slapen...maar leefde dus nog gelukkig wel! Pfff.

Op mijn huidige werk hebben we ook allemaal een extra telefoonnummer van iedereen (we zijn met 6), die we kunnen bellen in geval van twijfel waarom iemand er niet is en niet opneemt etc.


Pfff wat een sociale controle allemaal... Ik moet er niet aan denken, mensen die elke ochtend je appje verwachten dat je nog leeft. Dan lig ik liever zes maanden weg te rotten hoor. Maar goed, ieder zijn meug. Als anderen dat nou wél een fijn idee vinden...

Nee, lekker fijn idee om zes maanden weg te rotten. :')

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:25

6 maanden liggen rotten is alleen vervelend voor de buren en degene die je vindt. Of je nou ligt te rotten tussen 6 planken of op een bed...

Het is alleen jammer als je een stel huisdieren onbedoeld laat verhongeren en verdrogen. Zolang je die dieren niet hebt is er geen probleem.
En het is ook banketstaaf als je dagenlang ziek ligt en het had kúnnen overleven als iemand je op tijd had gevonden.

Maar verder. Dood is dood, hoe en wanneer je dan gevonden wordt is bijzaak.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:58

Ik woon nu nog samen met mijn man, maar mocht hij overlijden weet ik niet hoe lang het zou duren..

Mijn schoonvader is 2 weken geleden overleden.
Hij was ook alleen en had een Duitse herder die redelijk vocaal was.
Het is dat de buren na 1,5 zijn gaan kijken omdat die hond niet stopte met blaffen en hij toen gevonden is.
Anders had hij daar zeker 2 dagen gelegen tot de schoonmaker hem had gevonden.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:13

Sinds ik meerdere verhalen hoor van mensen die gevallen zijn en de hele nacht ergens hebben gelegen lijkt me het wel handig als mensen zo'n controle hebben... als je niet dood bent maar bewusteloos of niet meer kan lopen...

Ik werk bijna alle ochtenden en de vrije dagen is er ook controle morgens kwa gordijnen of de auto die niet weg is.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:43

Mijn vader leeft nog, maar anders kan het of heel lang duren (als mensen denken, die reageert niet meer op whatsapp en fb), of juist niet omdat mensen denken, die reageert veel op social media. Ik weet niet wat mensen denken als ik niet meer zou reageren. En om eerlijk te zijn, het maakt me ook niet veel uit. Dood is dood. Je merkt er toch niets van.