Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:06

Ik zeg het al steeds.. Het verstand van een poffertje. Hoop dat het flink zeer doet zodat die andere poffertjes misschien net een keer gaan nadenken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:26

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Dan moet er meer geld naar het handhaving apparaat want ik begrijp dat die nu al mensen tekort hebben.


Nee. Soms kun je dingen veranderen door andere keuzes te maken. Je hebt niet meer geld nodig om een algemeen vuurwerkverbod in te voeren.

Je moet dingen controleren.. dat gaat niet vanzelf ..

En mensen kunnen zichzelf niet reguleren.. dat verstand is er bij sommigen echt al uitgefokt.. helaas mogen deze mensen meedoen in de maatschappij en kosten ze ons geld en tijd..

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:32

Cer schreef:
Je moet dingen controleren.. dat gaat niet vanzelf ..


Een verbod op de legale verkoop is echt vrij eenvoudig. Dat is puur een kwestie van niet willen.

Citaat:
En mensen kunnen zichzelf niet reguleren.. dat verstand is er bij sommigen echt al uitgefokt...

Nee, en door dat te herhalen ontnemen we onszelf kansen om de situatie te veranderen. We kunnen echt wel beter rond oud en nieuw, alleen niet door bij voorbaat te bedenken wat we vooral niet gaan doen.

(Als je geen verbod invoert en niet eens een poging doet om een beetje te handhaven, en vooral heel vaak herhaalt dat het toch niet kan veranderen... dan krijg je inderdaad geen verbetering. Verrassend.)

Maar als we het wel willen veranderen dan zijn daar echt veel dingen te doen. Maar dat begint wel met iets willen veranderen. En daar zit overduidelijk nog heel veel weerstand.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:34

Wie gaat dat verbod checken dan? Of denk je dat mensen het dan niet meer kopen?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:41

Cer schreef:
Wie gaat dat verbod checken dan? Of denk je dat mensen het dan niet meer kopen?


De meeste verkooppunten van vuurwerk zijn echt niet zo dom om openlijk verboden vuurwerk te gaan verkopen hoor. En anders stuur je daar de handhaving op af, trek je zo'n bedrijf leeg en je houdt de eigenaar aan.

Er zijn dingen die lastig zijn, zoals hoe je de illegale import kunt stoppen als we honderden kilometers aan onbewaakte grenzen hebben... en er zijn dingen die heel makkelijk zijn. Als we een algemeen vuurwerkverbod aankondigen, gaan de normale verkooppunten geen vuurwerk meer verkopen. Dat is echt niet moeilijk.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:43

Dan komt het echt nog wel het land in… er wordt hier van alles verkocht wat niet mag

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:48

Dan kun je niet elk bezit voorkomen, maar wel een aanzienlijk deel. En als het helemaal niet mag wordt handhaven ook overzichtelijker.

Wat een sukkel met die vuurpijl in zijn mond. En als dat mis gaat betalen wij met zijn allen zijn zorgkosten en levensonderhoud...

Iets minder slachtoffers in totaal, maar ernstiger letsel en vaker tieners: https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... 1704472140
Laatst bijgewerkt door gomir op 05-01-24 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:48

Cer schreef:
Dan komt het echt nog wel het land in… er wordt hier van alles verkocht wat niet mag


Er komt aanzienlijk minder het land in, dat is een goed begin. En het is een duidelijk verbod, dat is ook een goed begin.

Maar de tegenvraag is: vind je dat de situatie veranderd moet worden? Of is die prima zoals die nu is?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:38

Ik vind dat vuurwerk eruit moet. Maar ik vind ook dat je dan de middelen moet hebben om het uit te kunnen voeren anders wordt burgerlijke ongehoorzaamheid alleen maar erger .. daad bij woord kunnen voegen zeg maar. Dus ook sneller veroordelen .. de strafmaat zou ik niet weten, het moet wel allemaal in verhouding blijven..
Hoewel straffen niet perse helpt dus wat doe je dan?


En tegelijk vind ik dat iemand die een vuurpijl in z’n mond steekt (of ergens anders, hebben we die ook gezien?) alleen recht heeft op minimale doktershulp en niet op reconstructie ofzo.. en later geen kinderen mag krijgen (of gaat dat te ver? :+ )

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:24

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Je moet dingen controleren.. dat gaat niet vanzelf ..


Een verbod op de legale verkoop is echt vrij eenvoudig. Dat is puur een kwestie van niet willen.

Citaat:
En mensen kunnen zichzelf niet reguleren.. dat verstand is er bij sommigen echt al uitgefokt...

Nee, en door dat te herhalen ontnemen we onszelf kansen om de situatie te veranderen. We kunnen echt wel beter rond oud en nieuw, alleen niet door bij voorbaat te bedenken wat we vooral niet gaan doen.

(Als je geen verbod invoert en niet eens een poging doet om een beetje te handhaven, en vooral heel vaak herhaalt dat het toch niet kan veranderen... dan krijg je inderdaad geen verbetering. Verrassend.)

Maar als we het wel willen veranderen dan zijn daar echt veel dingen te doen. Maar dat begint wel met iets willen veranderen. En daar zit overduidelijk nog heel veel weerstand.


Ja ik ben het met jou eens dat je ergens moet beginnen.

Niks doen veranderd ook echt niks aan de gehele situatie.

Verbod op legale verkoop lijkt me prima, sowieso als er nog wel vuurwerk verkocht zou mogen worden dan alleen verkoop op oudjaarsdag. Boetes omhoog op bezit illigaal vuurwerk en illigaal vuurwerk verkopers mega hoog straffen bijv. Politie kan ook best een kliklijn invoeren oid.
Pakken ze mensen met illigaal vuurwerk dat zij hun verkooppunt prijs moeten geven etc.
Maak de gevolgen maar heel erg...dan gaan mensen pas nadenken. (hopelijk)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:40

Cer schreef:
Ik vind dat vuurwerk eruit moet. Maar ik vind ook dat je dan de middelen moet hebben om het uit te kunnen voeren anders wordt burgerlijke ongehoorzaamheid alleen maar erger .. daad bij woord kunnen voegen zeg maar. Dus ook sneller veroordelen .. de strafmaat zou ik niet weten, het moet wel allemaal in verhouding blijven..
Hoewel straffen niet perse helpt dus wat doe je dan?


En tegelijk vind ik dat iemand die een vuurpijl in z’n mond steekt (of ergens anders, hebben we die ook gezien?) alleen recht heeft op minimale doktershulp en niet op reconstructie ofzo.. en later geen kinderen mag krijgen (of gaat dat te ver? :+ )



:') :')

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:54

je wil niet weten wat er zo achter de toonbank verkocht wordt, laatst nog met de e sigaretten, verbod op verkoop smaakjes.. reactie verkopers, ach halen we ze uit schap verkopen we ze wel achter de toonbank..

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:16

Het lijkt me vrij duidelijk dat een deel van de huidige vuurwerkverkopers dat ook buiten de boeken om doen, ook nu al. Je hoort duidelijk een toename van siervuurwerk ruim voor de officiele verkoop.

Maar dat betekent niet dat een verbod niets doet, of onmogelijk is.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:38

speurneusc schreef:
je wil niet weten wat er zo achter de toonbank verkocht wordt, laatst nog met de e sigaretten, verbod op verkoop smaakjes.. reactie verkopers, ach halen we ze uit schap verkopen we ze wel achter de toonbank..


Een filmpje van een paar vuurwerkfreaks die laten zien dat in Tsjechie Cobra's gewoon open en bloot op de markt liggen. En dat zelfs Shells daar voor iedereen te krijgen zijn. Je hoeft er alleen maar even na te vragen.

https://youtu.be/Ly0EotxNxRg?si=4nug79GUd8mtoxII

Cobra's worden ook veel door criminelen gebruikt voor hun intimiderende explosies. Daarvoor hoef je niet eens criminele connecties te hebben om dat in andere EU landen te kopen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:39

Is t eigenlijk in de rest van Europa wel verboden?

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:06

Cer schreef:
Is t eigenlijk in de rest van Europa wel verboden?


Categorie 4 is als ik het goed heb in de hele EU verboden. Maar goed, dat konden ze daar ook kopen in de vorm van shells.

Er mogen in sommige EU landen wel dingen afgestoken worden die hier absoluut illegaal zijn. Het fijne weet ik er ook niet van. Ik heb de afgelopen jaren wel eens op Youtube filmpjes van vuurwerkliefhebbers bekeken. Maar heb het zelf nooit afgestoken.

Een mafkees uit Limburg heeft een aantal jaren terug in Nederland reclame gemaakt voor een Poolse webshop genaamd de Bombashop die alles wat illegaal was gewoon opstuurde naar Nederland. De politie heeft toen een inval bij hem gedaan en zijn Youtube kanaal is toen offline gehaald. Inmiddels heeft hij een nieuwe en kleurt nu binnen de wettelijke lijntjes.

https://youtu.be/c3i24Kgzjmc?si=JXWnr6pdzf-Szo5t

Deze meneer is dan ook goed bekend bij de politie en wordt aan het eind van het jaar regelmatig staande gehouden. Waarvan hij ook een video online heeft geplaatst. Maar hij zal wel uitkijken om illegaal spul in zijn eigen bus of huis op te leggen omdat hij weet dat hij in de gaten gehouden wordt.

https://youtu.be/O7lLRXO9QrE?si=KKkfpxAXYx6fKfju



Ik vond het destijds wel interessant om te volgen, want die malloten deden echt hele twijfelachtige dingen op Youtube en dachten echt dat dat maar voort kon duren. De meeste kanalen zijn verdwenen en wat er nu nog over is zijn een stuk voorzichtiger. Maar destijds was het echt amusant om te zien hoe illegaal ze bezig waren.

Ik zou het geweldig vinden wanneer er in Nederland een algeheel vuurwerkverbod kwam. Al heb ik absoullut niet de illusie dat de problemen dan gelijk opgelost zijn in Nederland. Daarom zou het goed zijn naar mijn mening wanneer vuurwerk onder de wet wapens en munitie zal vallen. Dan zal een groot deel van de vuurwerkliefhebbers die wat te verliezen heeft al wel 3 keer nadenken voordat ze dat spul mee naar Nederland zouden nemen. Dan houd je alleen nog de echte raddraaiers over. Wat het voor de politie een stuk overzichtelijker maakt.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:38

Een Europees verbod dan

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:10

Cer schreef:
Een Europees verbod dan


Dat zal vast nog wel eens kunnen gebeuren nadat een lone wolf dit gat misbruikt heeft voor een of ander terroristisch motief.

Als het kalf verdronken is dempt men pas de put.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:23

Als een Nederlands verbod al niet lukt zal een Europees verbod al helemáál moeilijk worden. Vergeet niet dat de vier onderhandelende partijen alle vier tegen een vuurwerkverbod zijn, en dat de PVV ook nog eens behoorlijk anti-Europa is dus een vuurwerkverbod voorgesteld vanuit de EU zal hier al helemáál in het verkeerde keelgat belanden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:25

Ja Europees lijkt mij het meest logische toch? Dan wordt importeren ook ingewikkeld en is iedere knal er 1 teveel. Vuurwerk alleen nog door pro’s

Nou ja voordat de pvv er was, was er ook geen verbod.. het ligt nu niet perse aan de pvv natuurlijk…

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:26

Ik zeg ook nergens dat het aan de PVV ligt, alleen dat de PVV én anti-vuurwerkverbod én anti-Europa is. Dus een uitdaging kan het zeker worden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:30

Geen idee hoe dwingend Europa kan zijn… ik mag hopen dat we erin blijven en dan moeten ze iets bedenken (maar goed, dat lukt nu ook al niet dus dat zal met vuurwerk ook niet lukken :+ )

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:04

Ik weet niet wat de vuurwerktraditie in die Oost Europese landen is. Maar het ligt daar niet voor niks open en bloot op de markten en in winkels.

Feitelijk verkopen ze daar gewoon explosieven. En daar zal niet snel iets aan veranderen. In Polen zijn ze na 2018 met die invallen bij webshops wat voorzichtiger geworden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:18

Als wij beginnen met het verbieden in eigen land, denk ik eigenlijk dat de samenwerking op Europees niveau vanzelf wel komt over een tijdje.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 05:44