Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:40

Loretta schreef:
Ik weet niet wat de vuurwerktraditie in die Oost Europese landen is. Maar het ligt daar niet voor niks open en bloot op de markten en in winkels.

Feitelijk verkopen ze daar gewoon explosieven. En daar zal niet snel iets aan veranderen. In Polen zijn ze na 2018 met die invallen bij webshops wat voorzichtiger geworden.



https://www.grootvuurwerk.nl/nieuws/vuu ... se-landen/

Ik vond dit, heel verschillend beleid in de verschillende landen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:45

Loretta schreef:
Bizar verhaal van wat een politieagent op oudjaarsavond zoal meemaakt.

https://youtu.be/tXGJzDcepAA?si=4uthNLmHIUTFhNw9

Wat er allemaal gebeurt lijkt wel een burgeroorlog.
De slag om de LIDL.


Ik vind het echt niet normaal..nogmaals veel respect voor de politie en de mensen die hun werk proberen te doen. Het is gewoon levensgevaarlijk.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:02

Ik mis in dat interview wel wat er gedaan wordt tegen die jongeren in Delft.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:38


hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:42

mce schreef:
tja, daarom zal het ook niet verboden worden want er zijn altijd uitzonderingen, en met de komst van de nieuwe nederlanders komen er ook andere normen en waarden.


Grappig dat je dit zegt... de zogenaamde vuurwerktraditie is begonnen richting de zestiger jaren toen Indonesische mensen en hun gewoonten in NL kwamen wonen...

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:46

Grappig, dat wist ik niet..hoe werd de jaarwisseling daarvoor gevierd?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:53

Vroeger werd er vuur gestookt, veel lawaai gemaakt, maskers gedragen en offers gebracht om geesten te verjagen.

Die traditie van geesten verjagen is erin gehouden met vuurwerk (vuur/geluid). Eigenlijk dus vanuit een heel bijgelovig tijdperk. :D

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:56

Klopt! Het stamt uit het willen verjagen van boze geesten uit het nieuwe jaar, en het brengen van licht.

En maar zo hard volhouden dat we zo seculier zijn allemaal :D

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:56

Ja dat wist ik wel, maar dat is heel vroeger..zat meer te denken hoe het ging in de jaren 50 zeg maar.

Overigens zijn die vreugdevuren er hier in de buurt ook nog wel. Worden nu vaak gebruikt om illigaal vanalles te verbranden. :+

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:04

Elisa2 schreef:
Ja dat wist ik wel, maar dat is heel vroeger..zat meer te denken hoe het ging in de jaren 50 zeg maar.

Overigens zijn die vreugdevuren er hier in de buurt ook nog wel. Worden nu vaak gebruikt om illigaal vanalles te verbranden. :+


Hier gooiden we de kerstbomen erin :')

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:05

Toen ging het meer om samen zijn met familie dan om andere dingen. In sommige uithoeken van Nederland werd op potten en pannen geslagen om lawaai te maken, weer met dezelfde reden als hiervoor (al geloofden ze er misschien toen al niet meer in maar was het hun traditie).

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:05

Vooral het steeds maar willen overtroeven met hardere knallen en nog spectaculairder vuurwerk dan je buurman heeft het wel enorm verziekt.

En ook die gekte om met vuurwerk naar hulpverleners te gooien, auto's in de brand steken en ook gebouwen. Het is gewoon geen leuke traditie meer.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:06

Kijk dat wilde ik weten inderdaad, bedankt!

Op potten en pannen slaan, dat wist ik niet..dat lijkt me ook weleens wat om uit te proberen haha. Is in ieder geval veiliger dan vuurwerk.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:07

Loretta schreef:
Vooral het steeds maar willen overtroeven met hardere knallen en nog spectaculairder vuurwerk dan je buurman heeft het wel enorm verziekt.

En ook die gekte om met vuurwerk naar hulpverleners te gooien, auto's in de brand steken en ook gebouwen. Het is gewoon geen leuke traditie meer.


Nouja dat inderdaad.

Ik vind siervuurwerk echt prachtig om te zien, maar dat het bij ons in de buurt al weken soms op WW3 lijkt vind ik zó kansloos.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:14

Loretta schreef:
Vooral het steeds maar willen overtroeven met hardere knallen en nog spectaculairder vuurwerk dan je buurman heeft het wel enorm verziekt.

En ook die gekte om met vuurwerk naar hulpverleners te gooien, auto's in de brand steken en ook gebouwen. Het is gewoon geen leuke traditie meer.


Eigenlijk is het één groot ego feest geworden. Of het nou gaat om wie het mooiste/hardste/grootste vuurwerk heeft, wie het meeste durft, wie de lekkerste oliebollen bakt, van links tot rechts tot boven tot onder draait het tegenwoordig voor 90% om elkaar aftroeven. Dat is zó zonde eigenlijk, want van oudsher gaat het dus over samenzijn en gelukwensen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:16

Elisa2 schreef:
Op potten en pannen slaan, dat wist ik niet..dat lijkt me ook weleens wat om uit te proberen haha.

er was een hele groep die dat regelmatig deed, ongeveer 1,5 a 2 jaar geleden ongeveer :')

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:48

Die snap ik niet..wat mis ik..? :o?

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:52

Elisa2 schreef:
Die snap ik niet..wat mis ik..? :o?

Tijdens Corona ging een groep telkens op potten en pannen slaan, uit een soort protest.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:54

Oh serieus? dat heb ik echt helemaal gemist haha.

Dankjewel.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:56

VuurVleugels schreef:
Loretta schreef:
Vooral het steeds maar willen overtroeven met hardere knallen en nog spectaculairder vuurwerk dan je buurman heeft het wel enorm verziekt.

En ook die gekte om met vuurwerk naar hulpverleners te gooien, auto's in de brand steken en ook gebouwen. Het is gewoon geen leuke traditie meer.


Eigenlijk is het één groot ego feest geworden. Of het nou gaat om wie het mooiste/hardste/grootste vuurwerk heeft, wie het meeste durft, wie de lekkerste oliebollen bakt, van links tot rechts tot boven tot onder draait het tegenwoordig voor 90% om elkaar aftroeven. Dat is zó zonde eigenlijk, want van oudsher gaat het dus over samenzijn en gelukwensen.

Helemaal met je eens :j

Helaas niet alleen met oud en nieuw, maar met zoveel dingen.
Vakantie in de buurt, nee das niks dat moet toch wel al inclusive in Dubai of anders wel de diepste duik of de hoogste berg....
Best triest voor de mensen die daar niet los van kunnen komen.
Alleen dan hebben ze meestal zelf die last, met vuurwerk ook de ogeving.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:15

VuurVleugels schreef:
Loretta schreef:
Vooral het steeds maar willen overtroeven met hardere knallen en nog spectaculairder vuurwerk dan je buurman heeft het wel enorm verziekt.

En ook die gekte om met vuurwerk naar hulpverleners te gooien, auto's in de brand steken en ook gebouwen. Het is gewoon geen leuke traditie meer.


Eigenlijk is het één groot ego feest geworden. Of het nou gaat om wie het mooiste/hardste/grootste vuurwerk heeft, wie het meeste durft, wie de lekkerste oliebollen bakt, van links tot rechts tot boven tot onder draait het tegenwoordig voor 90% om elkaar aftroeven. Dat is zó zonde eigenlijk, want van oudsher gaat het dus over samenzijn en gelukwensen.


Ik vind oud en nieuw helemaal niks meer aan. Hopen dat er bij het paard niks fout gaat. En ook thuis de boel in de gaten houden voor het geval dat. Leuk is het totaal niet meer.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:37


gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:05

Hier was het vanmiddag weer raak, politie kwam uiteraard weer te laat.
Ik ben er zo zat van dat de jeugd blijkbaar niets anders te doen heeft...
Had gehoopt dat het na de kerstvakantie klaar zou zijn, maar het vuurwerk is blijkbaar nog steeds niet op. Loopstallen morgenochtend maar voor het werk uit doen, om 6 uur slapen die poedersuiker tenminste nog en weet ik zeker dat het veilig is om de groepshokken in te gaan. Heb er van de week al een keer onder gelegen toen de merries op hol gingen en eergister sprong er een in de schrik bovenop mijn voet :=

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:37

Elisa2 schreef:
Oh serieus? dat heb ik echt helemaal gemist haha.
Dankjewel.

Ja :')
Nu is met potten en pannen slaan voor altijd bezoedeld … :+

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:39

Loretta schreef:
Een Grappig Amerikaans filmpje over hoe idioot onze vuurwerktraditie feitelijk is.

https://youtu.be/rGJseovT8ug?si=7YI4HxgSnPOs8XjI

Maar Amerikanen hebben toch ook vuurwerk?
Of gewoon wapens .. ?
Wie zijn zij dan om er wat van te vinden :7