Belasting op frisdrank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12058
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:11

In fruit zitten ook suikers.
Geen toegevoegde maar toch.
Ook daar maar suikertaks op gaan heffen?
Gezellig met zijn allen op groenten, droog brood en water ofzo?
Uiteraard even heel overdreven gesteld maar voor mijn gevoel gaan we wel steeds meer die kant op want zo ongeveer alles is wel slecht tegenwoordig.

juval

Berichten: 13229
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:20

lor1_1984 schreef:
In fruit zitten ook suikers.
Geen toegevoegde maar toch.
Ook daar maar suikertaks op gaan heffen?
Gezellig met zijn allen op groenten, droog brood en water ofzo?
Uiteraard even heel overdreven gesteld maar voor mijn gevoel gaan we wel steeds meer die kant op want zo ongeveer alles is wel slecht tegenwoordig.


Nee, fruit(sap) zou ook niet extra belast moeten worden.

FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:27

Maar volgens mij komt er wel suikertax op vruchtensappen.

(Of heb ik het fout?)

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:31

koeke schreef:
Blij met een dooie mus: Van Rij gaat z'n eigen gang :( https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... rste-kamer


Volgens mij valt het mee.

Ik lees/citeer:
"(...) de motie verzoekt het demissionaire kabinet per 1 januari 2024 of zo spoedig mogelijk daarna een nultarief in de verbruiksbelasting voor alcoholvrije dranken in te voeren voor dranken die geen toegevoegde suikers bevatten.
Via de motie Grinwis in de Tweede Kamer der Staten-Generaal is het demissionaire kabinet reeds opgeroepen zo snel als mogelijk, maar uiterlijk per 2026, een zo eenvoudig mogelijke, uitvoerbare vorm van een gedifferentieerde verbruiksbelasting in te voeren op basis van het suikergehalte in de drank.
Met de voorbereidingen van dit wetsvoorstel is reeds begonnen. In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt uw Kamer een contourenbrief voorgelegd, waarin de mogelijke uitgangspunten van het nieuwe systeem worden uiteengezet. In deze brief komt ook de behandeling van pure vruchten- en groentesappen aan de orde, alsmede de behandeling van zuivel- en sojadranken en plantaardige dranken. Het doel van deze contourenbrief is om met uw Kamer van gedachten te wisselen over de wenselijke opties, zodat die kunnen worden verwerkt in het wetsvoorstel. Het wetsvoorstel zal zo snel als mogelijk in werking treden. Omdat het een systeemwijziging betreft, zal dit niet eerder dan per 2026 het geval kunnen zijn.
Met het opstellen van het wetsvoorstel en de contourenbrief ga ik ervan uit dat ik aan uw motie voldoe."

De motie wordt (deels) uitgevoerd.
Er is sprake van een wetsvoorstel, en komend voorjaar (eerste kwartaal) wordt er nader gepraat over puur vruchten/ groentesap en dingen als havermelk. ('De contourennota'.)

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:36

Dus op producten waar het niet op zou moeten zitten komt wel de tax?

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:40

purny schreef:
Benzz schreef:

Dus jij wil geen zorg meer? Geen goede wegen? Geen schoon drinkwater? Geen veiligheid?

Kan nog wel ff doorgaan?

Jij vindt het wel normaal waarmee ze de burger uit willen kleden?
Hoe ver ze gaan om het leven onbetaalbaar te maken?

Ik vind het allemaal best meevallen. We mogen best gaan wennen aan eerlijke prijzen te betalen. We zijn zo gewend aan overconsumptie, dat is niet meer normaal. Thee, water, koffie en ranja doordeweeks en in het weekend een glas frisdrank is toch ook prima? Uit het seizoen eten is ook niets mis mee.

Maar dat eeuwige zoveel mogelijk voor weinig....nee dank je

juval

Berichten: 13229
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:44

eerlijke prijzen voor wie? de staat? de supermarkten? unilever/cocacola ed?
Denk maar niet dat de prijsverhogingen bij degene die de grondstoffen levert (boer) terecht komt.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:48

@Benzz:Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de burger zoveel mogelijk genaaid wordt door onze overheid.
Wie is er verantwoordelijk voor al die idiote prijzen? De overheid.
Waarom stimuleert de overheid gezond eten niet? Waarom moet het zo moeilijk zijn om btw te verlagen op groente en fruit? Desnoods af te schaffen.
We hadden al verpakkingsbelasting. Waarom dan alsnog 10 cent erop gooien terwijl het demissionair kabinet besloten heeft dat de toeslag vanaf januari terug gedraaid zal worden. Dan mogen de ondernemers zelf beslissen of ze het terugdraaien. Maar dat zal wel niet.
We worden finaal uitgekleed.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:49

Ik vind het vooral raar dat het suiker tax is maar dat er ook tax komt op drinken zonder suiker. De max of light versies!

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:51

juval schreef:
eerlijke prijzen voor wie? de staat? de supermarkten? unilever/cocacola ed?
Denk maar niet dat de prijsverhogingen bij degene die de grondstoffen levert (boer) terecht komt.


Tja.
Er is wel een politieke partij die vindt dat de kartelwaakhond anders ingesteld moet worden zodat de individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten/ het kartel Delhaize-AH.

(Doorgaans is deze partij niet zo getapt op het platteland. Dat is jammer.)

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:52

Van mijn dietiste moet ik juist minder water en thee drinken, maar wel melk, chocolademelk en fristi of optimel( bijvoorbeeld)
Heerlijk nog duurder straks. Mijn salaris stijgt helaas lang niet zoveel mee als alle kosten hoor. Dan heb ik het niet alleen over de boodschappen.
De boodschappen zijn alleen wel eerste levensbehoefte en daarom vind ik het gewoon geen goede ontwikkeling.

Als je het hebt over eerlijke prijzen… Deze belasting komt niet bij de boer / leverancier terecht hoor, dus dat is een kulargument.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:53

nee, precies. De gehele prijsverhoging gaat naar de staat. Maar ff serieus:wat hadden we dan gedacht? Dat al dat coronageld gratis was? Ik was niet vd complottheorieen, maar begin er wel steeds meer in te geloven. T is iig ordinair graaiwerk.

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:55

Janneke2 schreef:
juval schreef:
eerlijke prijzen voor wie? de staat? de supermarkten? unilever/cocacola ed?
Denk maar niet dat de prijsverhogingen bij degene die de grondstoffen levert (boer) terecht komt.


Tja.
Er is wel een politieke partij die vindt dat de kartelwaakhond anders ingesteld moet worden zodat de individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten/ het kartel Delhaize-AH.

(Doorgaans is deze partij niet zo getapt op het platteland. Dat is jammer.)

Dit bedoel ik dus met eerlijke prijzen.

En nee ik voel me niet genaaid, door zoveel mensen zo ongezond veel frisdrank drinken lopen de zorgkosten uit de hand. Moet ergens van betaald worden als we deze verzorgingsstaat willen houden.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:05

Het woord suikertax wordt alleen nog gebruikt om het beleid te verkopen, want het gaat al lang niet meer over het suikergehalte al wil ik best geloven dat dat eerst wel de initiële aanzet was.
Ik heb niet de illusie dat het afgelopen kabinet veel waarde hechtte aan de gezondheid van de groot-suiker gebruikers, terwijl het wel vrij duidelijk is wat voor grote gezondheidsproblemen het kan opleveren. In de UK zijn ze er al veel langer mee bezig, ben benieuwd wat de uitvoering daar is.
Ik geloof ook graag dat het veel makkelijker is iets meer te belasten dan dat te verlagen, al zou het de consument ongetwijfeld meer motiveren gezonder te eten als iets betaalbaarder is.

Ik ben helemaal niet tegen belastingen, want pluk er ook de vruchten van, maar het zijn de onlogische keuzes, of eigenlijk enorme lobby gemotiveerde keuzes, die dit soort dingen zo onbegrijpelijk maken. Of wellicht laten zien dat er meer keuzes in de politiek worden gemaakt die twijfelachtig zijn in de praktijk maar complexer te volgen?

Ik hoop maar dat de eerste kamer voldoende kritisch zal zijn op dit voorstel.

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:19

Benzz schreef:
En nee ik voel me niet genaaid, door zoveel mensen zo ongezond veel frisdrank drinken lopen de zorgkosten uit de hand. Moet ergens van betaald worden als we deze verzorgingsstaat willen houden.

Ware het niet dat het niet werkt. Kijk maar naar roken.
Daarnaast worden mensen letterlijk ziek door armoede. Iets wat heel veel geld kost.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:24

Benzz schreef:
listiglistje schreef:
Ik gun ze niets meer die graaiers in Den Haag, ik doe al mijn boodschappen in Duitsland en tanken in België.

Dus jij wil geen zorg meer? Geen goede wegen? Geen schoon drinkwater? Geen veiligheid?

Kan nog wel ff doorgaan?

Klets niet, ik betaal al meer dan genoeg belasting ;)

Loonbelasting
Vermogensbelasting
Wegenbelasting
Gemeentelijke belastingen
Overal btw en accijnzen op
Box 3 belastingen
Belastingen en accijnzen op gas en stroom
Etc.etc.

Emj_23
Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:29

En al die belastingen gebruiken we om onze verzorgingsstaat te financieren, waar we met zijn allen samen gebruik van maken. Genoeg landen in de wereld waar je minder belasting betaalt, daar wil je echter niet ziek, oud, wees, arbeidsongeschikt etc. worden. Die “graaiers” hebben we allemaal samen voor gestemd. Het is niet dat als ze een nieuwe “ tax” verzinnen een kamerlid daarvan een serre aan het huis kan zetten….

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:35

Je krijgt steeds minder hoor. Bijvoorbeeld heel veel mensen krijgen geen WIA, terwijl ze wél arbeidsongeschikt zijn, maar door de huidige regels komen er ontzettend veel in de bijstand terecht.

Nico12
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:42

Tovaita schreef:
De beste man werkt volgens mij helemaal niet, dus heeft makkelijk praten. Zal sowieso wel geen frisdrank drinken en hoeft ook de deur niet uit / reizen.

Ik was inderdaad, ondanks arbeidsovereenkomst, even zonder werk. Werk nu afgerond reeds 59 (begin jaren en nu niet fulltime) jaren. Met ingang van januari nieuwe arbeidsovereenkomst voor 1 jaar slechts 20 - 24 uren, het is hobby. Leuk werk paar kilometer verderop. Maar nu belde vandaag een ander bedrijf met het aanbod voor een droombaan, 24 uren, maar wel 16 km enkel verderop. Keuze is moeilijk. Waarom die (ongezonde) frisdrank, kraanwater of normaal neem ik halve liter melk mee. Ontbijt havervlokken met melk daar kun je minimaal halve dag mee en als het moet de hele dag zonder hongergevoel.

Miran

Berichten: 4458
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:43

RianneH schreef:
Het woord suikertax wordt alleen nog gebruikt om het beleid te verkopen, want het gaat al lang niet meer over het suikergehalte al wil ik best geloven dat dat eerst wel de initiële aanzet was.
Ik heb niet de illusie dat het afgelopen kabinet veel waarde hechtte aan de gezondheid van de groot-suiker gebruikers, terwijl het wel vrij duidelijk is wat voor grote gezondheidsproblemen het kan opleveren. In de UK zijn ze er al veel langer mee bezig, ben benieuwd wat de uitvoering daar is.
Ik geloof ook graag dat het veel makkelijker is iets meer te belasten dan dat te verlagen, al zou het de consument ongetwijfeld meer motiveren gezonder te eten als iets betaalbaarder is. .


Er is de laatste jaren enorm veel suiker gereduceerd in de frisdrankindustrie dus als tax puur op suikergehalte was het niet interessant meer :+

Miran

Berichten: 4458
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:44

Benzz schreef:
Ik vind het allemaal best meevallen. We mogen best gaan wennen aan eerlijke prijzen te betalen. We zijn zo gewend aan overconsumptie, dat is niet meer normaal. Thee, water, koffie en ranja doordeweeks en in het weekend een glas frisdrank is toch ook prima? Uit het seizoen eten is ook niets mis mee.

Maar dat eeuwige zoveel mogelijk voor weinig....nee dank je


De doordeweekse ranja wordt dus ook fors duurder.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:53

Voor alle dames die de overheid van graaien en uitkleden beschuldigingen even wat vragen. Waar rij/loop jij dagelijks overheen? Wat doe je met je huisvuil? Jij en/of je kinderen hebben particulier onderwijs genoten? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vind de belasting op frisdrank idioot maar vooral vanwege de achterliggende gedachte maar ik word toch ook wel een beetje simpel van de het-zijn-graaiers-committee. Besef je even hoe goed alles hier geregeld is. Ben je ziek? Ziektewet. Blijvend ziek? WIA/WGA Even zonder werk? WW. Andere redenen van thuiszitten? Bijstand. Huur te hoog? Huursubsidie. Kinderen? Kinderbijslag.
Ik snap dat het makkelijker is om de schuld van eigen sores bij de overheid in de schoenen te schuiven maar kom op, we hebben het hier écht niet zo slecht.

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:53

Emj_23 schreef:
En al die belastingen gebruiken we om onze verzorgingsstaat te financieren, waar we met zijn allen samen gebruik van maken. Genoeg landen in de wereld waar je minder belasting betaalt, daar wil je echter niet ziek, oud, wees, arbeidsongeschikt etc. worden. Die “graaiers” hebben we allemaal samen voor gestemd. Het is niet dat als ze een nieuwe “ tax” verzinnen een kamerlid daarvan een serre aan het huis kan zetten….


Dit!

En we hebben tenminste bijstand in dit land. Ik ken echt geen land ( en helemaal anno nu) waar ik mee zou willen ruilen om te wonen. Count you blessings...

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:57

Tazzey schreef:
Voor alle dames die de overheid van graaien en uitkleden beschuldigingen even wat vragen. Waar rij/loop jij dagelijks overheen? Wat doe je met je huisvuil? Jij en/of je kinderen hebben particulier onderwijs genoten? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vind de belasting op frisdrank idioot maar vooral vanwege de achterliggende gedachte maar ik word toch ook wel een beetje simpel van de het-zijn-graaiers-committee. Besef je even hoe goed alles hier geregeld is. Ben je ziek? Ziektewet. Blijvend ziek? WIA/WGA Even zonder werk? WW. Andere redenen van thuiszitten? Bijstand. Huur te hoog? Huursubsidie. Kinderen? Kinderbijslag.
Ik snap dat het makkelijker is om de schuld van eigen sores bij de overheid in de schoenen te schuiven maar kom op, we hebben het hier écht niet zo slecht.

Daar betalen we met zijn allen belasting voor.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:00

Emj_23 schreef:
Die “graaiers” hebben we allemaal samen voor gestemd. Het is niet dat als ze een nieuwe “ tax” verzinnen een kamerlid daarvan een serre aan het huis kan zetten….


Dit vind ik toch zo'n dooddoener. Er zijn veel mensen die niet meer op de VVD stemmen, sterker nog de VVD loopt leeg...
En als je jarenlang met een grote kamermeerderheid bent en je zakt 10 zetels dan is er toch iets niet goed aan je beleid.
De suikertaks is gewoon een doodordinaire maatregel om ons uit te kleden. Maar de 2,5 miljard die volgend jaar naar Oekraïne gaat moet toch ergens van betaald worden :+