Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:24

996981 schreef:
Dat heeft niets met incapabel, maar met bias te maken. jij en ik hebben die ook. Door je er bewust van te zijn kun je erop acteren.

https://www.humanpowernow.com/nieuws/20 ... n-hun-klas


Bedankt voor de link delen, super interessant. Dat een buitenlandse naam bias oproept, dat wist ik wel. Maar bijvoorbeeld het verschil tussen een Anne-Fleur en een Priscilla, daar heb ik nog nooit over nagedacht.

En ook interessant dat ik bij een naam als Anne-Fleur meteen aan een blond hockeymeisje denk, en dat idd bij Priscilla niet heb.

Benzz
Berichten: 2930
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:27

Het boek : de 7 vinkjes van Joris Luijendijk maakt je op een verfrissende manier duidelijk hoe het bias werkt. Aanrader!

prompter

Berichten: 11218
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:28

Ja, de typetjes Johnny en Anita kwamen ook niet uit de lucht vallen. Ik heb mezelf er wel eens op betrapt dat ik bij alle namen waar een apostrof in stond (Sha'Toya) direct aan het VMBO moest denken. Bewustwording is een mooi iets.

irmaz

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:30

journee schreef:
Het is prima om kritiek te hebben op partijen. Vaak wordt verweten dat links vooral kritiek heeft op rechts en andersom. Persoonlijk vind ik het niet belangrijk wie de kritiek levert, deze komt vaak genoeg ook uit het midden of uit de eigen partij. De belangrijkste vraag vind ik altijd of de kritiek terecht is en waarom iemand een bepaalde beslissing heeft genomen waar de kritiek op is.

In het geval van Caroline vd Plas heb ik het filmpje niet gezien maar kwam ik het volgende tegen:
https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-formerende-partijen-vandaag-om-de-tafel-over-volkshuisvesting-en-veiligheid~b431a563/
Onder het kopje: Van der Plas en Omzigt: Hou op met dreigen royement als oppositie leden nieuwe kabinet willen steunen

Hierin vraagt zij met klem om partijen die kenbaar hebben gemaakt geen medewerking te willen verlenen aan het nieuwe kabinet hun houding te heroverwegen. Kort gezegd stelt ze: ik begrijp best dat mensen het niet overal mee eens zullen zijn, maar er zullen ook goede voorstellen langs gaan komen. Bijvoorbaat besluiten tegen te stemmen omdat het nieuwe kabinet je niet zint is niet in het landsbelang.

Hier kan ik het persoonlijk alleen maar mee eens zijn!

Blijkbaar heeft groenlinks/PvdA betreffende partijen ook verzocht niet met PVV te gaan samenwerken. Dit is ook in het linkje onder een ander punt terug te vinden. Is de kritiek op GroenLinks/PvdA in dit geval terecht?

Of je nu links, rechts, midden of helemaal niet hebt gestemd, ik denk dat iedereen het erover eens is dat het land bestuurt moet gaan worden en dat het in het landsbelang is dat dit ook zo snel mogelijk gebeurt. Dus dat zou nu ook ieders prioriteit moeten hebben. Ik vind dat je hier ook als oppositie partij achter moet staan, ook als je niet heel gelukkig bent met de partijen in het kabinet. Want uiteindelijk is het de inhoud die er toe doet en ook als oppositie partij telt je stem in de kamer net zo zwaar. Dus gebruik hem dan ook waarvoor hij bedoelt is.

Het is het landsbelang dat one-issue partijen als PVV en BBB niet aan de macht komen. Ik kan me heel goed voorstellen dat andere partijen zich er niet voor lenen om het beleid (als dat al bestaat) van dergelijke partijen uit te willen gaan voeren of glad te willen gaan strijken zodat het salonfähig wordt.
Als de PVV en BBB werkelijk vinden dat zij de waarheid in pacht hebben om Nederland te redden dan moeten ze zelf ook voldoende mensen aan zich kunnen binden die kennis en gewicht genoeg hebben om het uit te voeren. Kunnen ze dat niet dan kun je je afvragen in hoeverre deze partijen werkelijk voor heel nederland kunnen spreken.
NSC is de jongste partij maar die lijkt het wel te lukken om goede mensen aan te trekken :)*

996981
Berichten: 9827
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:32

Benzz schreef:
Het boek : de 7 vinkjes van Joris Luijendijk maakt je op een verfrissende manier duidelijk hoe het bias werkt. Aanrader!

Inderdaad! :)

irmaz

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:35

Tango1979 schreef:
996981 schreef:
Dat heeft niets met incapabel, maar met bias te maken. jij en ik hebben die ook. Door je er bewust van te zijn kun je erop acteren.

https://www.humanpowernow.com/nieuws/20 ... n-hun-klas


Bedankt voor de link delen, super interessant. Dat een buitenlandse naam bias oproept, dat wist ik wel. Maar bijvoorbeeld het verschil tussen een Anne-Fleur en een Priscilla, daar heb ik nog nooit over nagedacht.

En ook interessant dat ik bij een naam als Anne-Fleur meteen aan een blond hockeymeisje denk, en dat idd bij Priscilla niet heb.

Reken er maar op dat Anne-Fleur in Nederland net zo goed gediscimineerd wordt als Priscilla, Anita, Doutze, Miriam of Jihad. Nederland is in de basis een ouderwetse witte mannen sociëteit en doet er onbewust alles aan om dat zo te houden.

996981
Berichten: 9827
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:47

irmaz schreef:
Tango1979 schreef:

Bedankt voor de link delen, super interessant. Dat een buitenlandse naam bias oproept, dat wist ik wel. Maar bijvoorbeeld het verschil tussen een Anne-Fleur en een Priscilla, daar heb ik nog nooit over nagedacht.

En ook interessant dat ik bij een naam als Anne-Fleur meteen aan een blond hockeymeisje denk, en dat idd bij Priscilla niet heb.

Reken er maar op dat Anne-Fleur in Nederland net zo goed gediscimineerd wordt als Priscilla, Anita, Doutze, Miriam of Jihad. Nederland is in de basis een ouderwetse witte mannen sociëteit en doet er onbewust alles aan om dat zo te houden.

Het boek de 7 vinkjes gaat daar heel mee op in. Als vrouw kun je alsnog 6 vinkjes hebben. Als vrouw met migratieachtergrond maar 6. Ben je geen hetero zijn het er maar 5 etc.

1) minstens één hoogopgeleide en/of welgestelde ouder;
2) minstens één in Nederland geboren ouder;
3) man;
4) hetero;
5) wit;
6) gymnasium of vwo;
7) universiteit.

De hoeveelheid ''vinkjes'' bepaald hoe makkelijk het is bepaalde functies te verwerven etc. Heel interessant :j

irmaz

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:59

996981 schreef:
Het boek de 7 vinkjes gaat daar heel mee op in. Als vrouw kun je alsnog 6 vinkjes hebben. Als vrouw met migratieachtergrond maar 6. Ben je geen hetero zijn het er maar 5 etc.

1) minstens één hoogopgeleide en/of welgestelde ouder;
2) minstens één in Nederland geboren ouder;
3) man;
4) hetero;
5) wit;
6) gymnasium of vwo;
7) universiteit.

De hoeveelheid ''vinkjes'' bepaald hoe makkelijk het is bepaalde functies te verwerven etc. Heel interessant :j

Jazeker gelden die 7 vinkjes maar ze zijn niet onafhankelijk van elkaar. vinkje 6 en 7 zijn moeilijker te bereiken wanneer je sommige van de eerdere vinkjes mist. Het vinkje man missen betekend al dat je minder toegang hebt tot 7 wanneer je techniek wilt gaan studeren bijvoorbeeld.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:11

Zolang het nog groot nieuws is wanneer een donkere vrouw het uiteindelijk schopt tot universitair niveau is het bedroevend gesteld met het onderwijs. En dus de maatschappij in het algemeen.
Dat dit soort verhalen de krant haalt moeten we ons collectief voor schamen.

En over de volgende opmerking;

Hou op met dreigen royement als oppositie leden nieuwe kabinet willen steunen!

Dit gaat over een post aanvaarden in het te vormen kabinet Wilders en niet over het wel/niet instemmen met plannen.

996981
Berichten: 9827
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:18

irmaz schreef:
996981 schreef:
Het boek de 7 vinkjes gaat daar heel mee op in. Als vrouw kun je alsnog 6 vinkjes hebben. Als vrouw met migratieachtergrond maar 6. Ben je geen hetero zijn het er maar 5 etc.

1) minstens één hoogopgeleide en/of welgestelde ouder;
2) minstens één in Nederland geboren ouder;
3) man;
4) hetero;
5) wit;
6) gymnasium of vwo;
7) universiteit.

De hoeveelheid ''vinkjes'' bepaald hoe makkelijk het is bepaalde functies te verwerven etc. Heel interessant :j

Jazeker gelden die 7 vinkjes maar ze zijn niet onafhankelijk van elkaar. vinkje 6 en 7 zijn moeilijker te bereiken wanneer je sommige van de eerdere vinkjes mist. Het vinkje man missen betekend al dat je minder toegang hebt tot 7 wanneer je techniek wilt gaan studeren bijvoorbeeld.

Dat was zeg maar ook mijn punt... Dat links in discussie vaak beter geïnformeerd is, is logisch als je naar de demografische en sociaal-economische gegevens van stemmers kijkt. Immers is kennis vergaren en informatie verwerken een aangeleerde vaardigheid, die je eerder mag en kan verwachten bij een hoger opgeleide.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:21

Ik heb daar een hele tijd terug een interessant filmpje van gezien, die dat goed illustreerde. Ik kan het natuurlijk nergens meer vinden.

Ze hadden een stel 20 jarigen bij de start op een hardloopparcours gezet. Degene die als eerste de eindstreep zou bereiken, wint 1000 dollar.

Daarna gaven ze aan: als het antwoord op de vraag die we stellen JA is, mag je alvast een extra stap naar voren zetten.

En dan kreeg je vragen als:
- kunnen je ouders je helpen met je schoolwerk / bijles regelen voor je
- heb je twee ouders thuis
- is er elke dag voldoende eten
- kan je besluiten geen bijbaan te hebben
- etc etc

Soms vergeten we wel eens, hoeveel in het leven bepaald wordt door "geluk" / in wat voor gezin je geboren wordt. Daarom ben ik vrij fel op mensen die roepen: "dan moet je maar wat harder werken". Sommige mensen staan gewoon al 10-0 achter in het leven.

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:21

irmaz schreef:
Het is het landsbelang dat one-issue partijen als PVV en BBB niet aan de macht komen. Ik kan me heel goed voorstellen dat andere partijen zich er niet voor lenen om het beleid (als dat al bestaat) van dergelijke partijen uit te willen gaan voeren of glad te willen gaan strijken zodat het salonfähig wordt.
Als de PVV en BBB werkelijk vinden dat zij de waarheid in pacht hebben om Nederland te redden dan moeten ze zelf ook voldoende mensen aan zich kunnen binden die kennis en gewicht genoeg hebben om het uit te voeren. Kunnen ze dat niet dan kun je je afvragen in hoeverre deze partijen werkelijk voor heel nederland kunnen spreken.
NSC is de jongste partij maar die lijkt het wel te lukken om goede mensen aan te trekken :)*


Dat inderdaad, put your money where your mouth is. Grote bek in verkiezingstijd? Dan inderdaad de grote broek aan - ga het maar eens waarmaken. Tot nu toe gaat dat niet heel erg goed. En, ik kan me dus ook goed voorstellen dat de gevestigde partijen hun vingers niet willen branden (behalve VVD, die zit een soort gegijzeld). Want dan is het natuurlijk altijd weer hun schuld.

Dat Timmermans het goed zou doen lees ik ook niks over. Dat is is de ellende van onze media - schreeuwlelijks en aandachttrekkers, mensen die beledigen komen in het nieuws of onder de aandacht, brave politicussen die hun werk gewoon doen en fatsoenlijk zijn niet. Het loont om je niet fatsoenlijk te gedragen.

996981
Berichten: 9827
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:22

Tango1979 schreef:
Ik heb daar een hele tijd terug een interessant filmpje van gezien, die dat goed illustreerde. Ik kan het natuurlijk nergens meer vinden.

Ze hadden een stel 20 jarigen bij de start op een hardloopparcours gezet. Degene die als eerste de eindstreep zou bereiken, wint 1000 dollar.

Daarna gaven ze aan: als het antwoord op de vraag die we stellen JA is, mag je alvast een extra stap naar voren zetten.

En dan kreeg je vragen als:
- kunnen je ouders je helpen met je schoolwerk / bijles regelen voor je
- heb je twee ouders thuis
- is er elke dag voldoende eten
- kan je besluiten geen bijbaan te hebben
- etc etc

Soms vergeten we wel eens, hoeveel in het leven bepaald wordt door "geluk" / in wat voor gezin je geboren wordt. Daarom ben ik vrij fel op mensen die roepen: "dan moet je maar wat harder werken". Sommige mensen staan gewoon al 10-0 achter in het leven.

Helemaal mee eens!

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:22

Tango1979 schreef:
Ik heb daar een hele tijd terug een interessant filmpje van gezien, die dat goed illustreerde. Ik kan het natuurlijk nergens meer vinden.

Ze hadden een stel 20 jarigen bij de start op een hardloopparcours gezet. Degene die als eerste de eindstreep zou bereiken, wint 1000 dollar.

Daarna gaven ze aan: als het antwoord op de vraag die we stellen JA is, mag je alvast een extra stap naar voren zetten.

En dan kreeg je vragen als:
- kunnen je ouders je helpen met je schoolwerk / bijles regelen voor je
- heb je twee ouders thuis
- is er elke dag voldoende eten
- kan je besluiten geen bijbaan te hebben
- etc etc

Soms vergeten we wel eens, hoeveel in het leven bepaald wordt door "geluk" / in wat voor gezin je geboren wordt. Daarom ben ik vrij fel op mensen die roepen: "dan moet je maar wat harder werken". Sommige mensen staan gewoon al 10-0 achter in het leven.


Klopt helemaal. De grote paradox is en blijft dat de mensen die het meest achter staan het meest rechts stemmen en dus ook het minst gunstig voor zichzelf. Gezien links, al helemaal economisch, veel meer doet voor kansengelijkheid.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:23

Janneke2 schreef:
journee schreef:


.
Ik was me er overigens niet van bewust dat Frans timmermans /GroenLinks/PvdA momenteel in het kabinet zat? Dan heb ik dat even gemist...

Wat jouw prioriteiten betreft, tenzij jij zelf in de kamer zit of minister wordt en het land moet besturen heb ik ook geen interesse in jouw prioriteiten, dus mijn zegen heb je.

... en het zij herhaald: 'hoe tolerant (of: vriendelijk) ga je om met mensen die bij jou op bokt zitten maar een andere mening hebben...?'



Ik ben juist heel tolerant naar mensen met een andere mening. Daarom blijf ik ook in gesprek. (en ja, daar vul je dus best wat pagina's mee, iets waar jezelf ook aan meewerkt door telkens te reageren! :) ) Ik ben ook zo vriendelijk dat ik zelfs alles nogmaals wil uitleggen als iemand mij niet begrijpt.

En als mijn opmerking over jouw prioriteiten je stoort, dat is maar net hoe je het opvat, er staat ook niet voor niets een emoticon bij. Maar het zal best kunnen dat wij beiden een ander gevoel voor humor hebben.

Ik begreep alleen niet wat jouw prioriteiten met de prioriteiten van de regering te maken hebben, het lijkt me vrij logisch dat daar een verschil in zit?

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:38

irmaz schreef:
journee schreef:
Het is prima om kritiek te hebben op partijen. Vaak wordt verweten dat links vooral kritiek heeft op rechts en andersom. Persoonlijk vind ik het niet belangrijk wie de kritiek levert, deze komt vaak genoeg ook uit het midden of uit de eigen partij. De belangrijkste vraag vind ik altijd of de kritiek terecht is en waarom iemand een bepaalde beslissing heeft genomen waar de kritiek op is.

In het geval van Caroline vd Plas heb ik het filmpje niet gezien maar kwam ik het volgende tegen:
https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-formerende-partijen-vandaag-om-de-tafel-over-volkshuisvesting-en-veiligheid~b431a563/
Onder het kopje: Van der Plas en Omzigt: Hou op met dreigen royement als oppositie leden nieuwe kabinet willen steunen

Hierin vraagt zij met klem om partijen die kenbaar hebben gemaakt geen medewerking te willen verlenen aan het nieuwe kabinet hun houding te heroverwegen. Kort gezegd stelt ze: ik begrijp best dat mensen het niet overal mee eens zullen zijn, maar er zullen ook goede voorstellen langs gaan komen. Bijvoorbaat besluiten tegen te stemmen omdat het nieuwe kabinet je niet zint is niet in het landsbelang.

Hier kan ik het persoonlijk alleen maar mee eens zijn!

Blijkbaar heeft groenlinks/PvdA betreffende partijen ook verzocht niet met PVV te gaan samenwerken. Dit is ook in het linkje onder een ander punt terug te vinden. Is de kritiek op GroenLinks/PvdA in dit geval terecht?

Of je nu links, rechts, midden of helemaal niet hebt gestemd, ik denk dat iedereen het erover eens is dat het land bestuurt moet gaan worden en dat het in het landsbelang is dat dit ook zo snel mogelijk gebeurt. Dus dat zou nu ook ieders prioriteit moeten hebben. Ik vind dat je hier ook als oppositie partij achter moet staan, ook als je niet heel gelukkig bent met de partijen in het kabinet. Want uiteindelijk is het de inhoud die er toe doet en ook als oppositie partij telt je stem in de kamer net zo zwaar. Dus gebruik hem dan ook waarvoor hij bedoelt is.

Het is het landsbelang dat one-issue partijen als PVV en BBB niet aan de macht komen. Ik kan me heel goed voorstellen dat andere partijen zich er niet voor lenen om het beleid (als dat al bestaat) van dergelijke partijen uit te willen gaan voeren of glad te willen gaan strijken zodat het salonfähig wordt.
Als de PVV en BBB werkelijk vinden dat zij de waarheid in pacht hebben om Nederland te redden dan moeten ze zelf ook voldoende mensen aan zich kunnen binden die kennis en gewicht genoeg hebben om het uit te voeren. Kunnen ze dat niet dan kun je je afvragen in hoeverre deze partijen werkelijk voor heel nederland kunnen spreken.
NSC is de jongste partij maar die lijkt het wel te lukken om goede mensen aan te trekken :)*


In het artikel wordt gesproken over deelnemen en meewerken aan een nieuw kabinet. Daar zit natuurlijk een verschil tussen. Dat niet iedereen wil deelnemen, zeker door ministers te leveren als het beleid je niet past kan ik begrijpen. Het is vooral het niet willen meewerken aan het nieuwe kabinet dat mij stoort. Wat ik uit het artikel op maak is dat er dus partijen zijn die vooraf kenbaar hebben gemaakt, dat als het nu voorgestelde kabinet doorgang vind, zij straks in de 2e kamer uit principe tegen de beleidsvoorstellen zouden stemmen. En dat vind ik gewoon niet oké omdat alleen de inhoud van een beleidsvoorstel belangrijk zou moeten zijn om de keuze voor of tegen te maken.
Laatst bijgewerkt door journee op 25-03-24 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:44

Nogmaals: zegt Caroline vd Plas dat of heeft iemand van de oppositie partijen dat gezegd?

pien_2010

Berichten: 43659
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:53

Tango1979 schreef:
Nogmaals: zegt Caroline vd Plas dat of heeft iemand van de oppositie partijen dat gezegd?


Precies. Ik volg het op de voet, en ik ben alleen het verwijt tegen gekomen van vd Plas maar nergens gelezen bij de partijen.

Timmermans was heel helder gezien het stemgedrag van de kiezers doet zijn partij een stap terug want ziet alleen een rol als oppositie partij dus stelt zich bescheiden op als het gaat om deelname aan een nieuw kabinet. Waarbij hij heeft aangegeven dat PVV en PvdA/GL teveel uit elkaar liggen om samenwerking logisch te laten zijn. Dat moeten beiden partijen niet willen en ik ben het daar mee eens.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:15

pien_2010 schreef:
Tango1979 schreef:
Nogmaals: zegt Caroline vd Plas dat of heeft iemand van de oppositie partijen dat gezegd?


Precies. Ik volg het op de voet, en ik ben alleen het verwijt tegen gekomen van vd Plas maar nergens gelezen bij de partijen.

Timmermans was heel helder gezien het stemgedrag van de kiezers doet zijn partij een stap terug want ziet alleen een rol als oppositie partij dus stelt zich bescheiden op als het gaat om deelname aan een nieuw kabinet. Waarbij hij heeft aangegeven dat PVV en PvdA/GL teveel uit elkaar liggen om samenwerking logisch te laten zijn. Dat moeten beiden partijen niet willen en ik ben het daar mee eens.


Volgens het stuk is er een oppositiepartij die heeft gezegd nooit te willen samenwerken. Persoonlijk verwacht niet dat Caroline van de Plas dit verzint. Daar had ik eerder aan getwijfeld als het van Geert Wilders afkomstig was, maar aan de andere kant zou hij zeker niet geschroomt hebben om de naam erbij te noemen. Misschien is er een goede reden voor waarom Caroline er geen naam bij heeft genoemd, maar het onderwerp toch ter sprake brengt? Overigens blijven er altijd maar weinig dingen geheim dus best kans dat die naam uiteindelijk toch nog boven water komt.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:20

Journee , dat is dus populisme , geen namen noemen maar wel even iets zeggen dat niet klopt .
Geen enkele partij zal tegen iets stemmen waar ze zich in kunnen vinden alleen omdat het afkomstig is van een partij waar ze niet mee in de coalitie zitten.

pien_2010

Berichten: 43659
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:31

Journee niet samen willen werken is toch totaal iets anders als alle voorstellen afbranden ook als je het een goed voorstel vindt?

Nee ik zie Timmermans en Wilders samen niet in een kabinet, maar wel gewoon met elkaar debatteren enz.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:53

BigOne schreef:
Journee , dat is dus populisme , geen namen noemen maar wel even iets zeggen dat niet klopt .
Geen enkele partij zal tegen iets stemmen waar ze zich in kunnen vinden alleen omdat het afkomstig is van een partij waar ze niet mee in de coalitie zitten.


Dat mag ik hopen, ja! En geen namen noemen kan soms ook een andere reden hebben. Discretie stond bij veel partijen niet echt hoog op het eisen lijstje, maar ik heb wel de indruk dat enkele partijleden sinds de formatie in elk geval een poging doen om iets discreter met informatie om te gaan. :+

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:38

pien_2010 schreef:
Journee niet samen willen werken is toch totaal iets anders als alle voorstellen afbranden ook als je het een goed voorstel vindt?

Nee ik zie Timmermans en Wilders samen niet in een kabinet, maar wel gewoon met elkaar debatteren enz.


In het stuk wordt gesproken over twee zaken, namelijk royeren van leden en over het afbranden van voorstellen, blijkbaar was dit afkomstig van meerdere oppositiepartijen. Onderaan het stuk wordt onder andere aan GroenLinks/PvdA gevraagt dit te heroverwegen. Maar mij is ook niet helemaal duidelijk of dit betrekking had op beide of slechts één van beide zaken.

irmaz

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:42

996981 schreef:
Dat was zeg maar ook mijn punt... Dat links in discussie vaak beter geïnformeerd is, is logisch als je naar de demografische en sociaal-economische gegevens van stemmers kijkt. Immers is kennis vergaren en informatie verwerken een aangeleerde vaardigheid, die je eerder mag en kan verwachten bij een hoger opgeleide.

Ik vind dit best wel een interessante opmerking, die behoorlijk in tegenspraak is met de werkelijkheid. Met linkse partijen werd traditioneel de arbeiders partijen bedoeld, dus PvdA, GL, SP, CPN. Dat zijn niet de mensen met de voorsprong op de arbeidsmarkt of de beste opleidingen. De mensen waar deze partijen voor opkomen zijn dus juist niet degenen die het beste geïnformeerd zijn en vaak demografisch en sociaal-economisch achter blijven.
D66 is een progressieve rechtse partij, dus helemaal niet links. VVD is een conservatieve rechtse partij, de traditionele elite zeg maar. Deze partijen gaan niet uit van een wereldbeeld waarin bepaalde (arbeiders) groepen speciaal geholpen moeten worden maar gaan uit van zelf-redzaamheid en het creeeren van kansen en mogelijkheden die mensen zelf moeten grijpen. D66 vindt het wel belangrijk dat er kansgelijkheid is voor iedereen en vindt dat je daar actief beleid op moet hebben om deze gelijkheid te bereiken en bewaken, de VVD vindt dat niet.

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:55

Tango1979 schreef:
Nogmaals: zegt Caroline vd Plas dat of heeft iemand van de oppositie partijen dat gezegd?

Ging dit niet over de opmerking van Rob Jetten (D66) dat hij vindt dat leden van zijn partij geen minister moeten worden in een extra-parlementair kabinet dat zich uiterst rechts bevindt in het politieke spectrum?