Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:33

over de mestproblematiek is inderdaad snel opheldering nodig. Wij balen er flink van dat we veel kunstmest moeten aankopen terwijl onze drijfmest afgevoerd moet worden. Beide kost heel veel geld wat we niet in onze kostprijs kunnen doorberekenen.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:34

Kijk. Dat klinkt al heel anders dan ''BBB wil niet want is er enkel voor de boeren''. Ik snap de gedachten achter het tegenstemmen heel goed en de argumentatie lijkt me sterk

prompter

Berichten: 11122
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:45

Die argumenten begrijp ik ook prima. Alleen, waarom stel je het dan zelf eerst voor? Dan heb je toch geen onderzoek van tevoren gedaan?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:48

Het is indeedaad een goede argumentatie en leuk dat de BBB het voor al deze ondernemers op neemt. Alleen moeten deze ondernemers wel beseffen dat bij de BBB het agrarisch belang altijd voorrang krijgt.

Ik heb op zich niks tegen de BBB en ik snap heel goed dat je als boer BBB stemt. Alleen voel ik mij als burger niet vertegenwoordigt ondanks de ene B die voor burger staat.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:49

prompter schreef:
Die argumenten begrijp ik ook prima. Alleen, waarom stel je het dan zelf eerst voor? Dan heb je toch geen onderzoek van tevoren gedaan?

Welk voorstel bedoel je?

In het programma vind ik dit:

-We zorgen ervoor dat niemand buiten zijn schuld onder het bestaansminimum terecht komt en verhogen, op lange termijn, de sociale uitkeringen en het minimumloon. We houden daarbij rekening met
de inflatie en de gestegen kosten van levensonderhoud. Zo zorgen we voor bestaanszekerheid.

- We verhogen de bijstandsuitkering en het minimumloon zodat in voldoende mate rekening wordt
gehouden met de inflatie en de gestegen kosten van levensonderhoud.

Hoe ze dat precies gaan doen staat er niet. Dat staat wel in de argumenatie: ''BBB is voor het verhogen van het nettominimumloon door het verlagen van de belasting- en premiedruk, daar waar nodig gecombineerd met gerichte specifieke inkomensondersteunende maatregelen.''

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:52

juval schreef:
over de mestproblematiek is inderdaad snel opheldering nodig. Wij balen er flink van dat we veel kunstmest moeten aankopen terwijl onze drijfmest afgevoerd moet worden. Beide kost heel veel geld wat we niet in onze kostprijs kunnen doorberekenen.


En daarin begrijp ik weer de boerenstem richting de BBB. Aangezien de boer klem zit.
Aan de andere kant is de waterkwaliteit ook een onderwerp dat iedereen treft. En voor sommige bedrijven die grootverbruiker van water zijn is dat nu al een probleem. Voor die bedrijven is de BBB dan weer minder aantrekkelijk.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:55

juval schreef:
de verklaring van BBB over deze stemmen:
Citaat:
Stemverklaring BBB over Wet verhoging minimumloon
Op dinsdag 2 april heeft BBB in de Tweede Kamer tégen de ‘Wet verhoging minimumloon’ gestemd. Ook de BBB-fractie in de Eerste Kamer heeft nu kenbaar gemaakt dat zij voornemens zijn om tegen dit wetsvoorstel te stemmen. Aannames dat BBB de AOW wil ontkoppelen van het minimumloon kloppen niet. Met deze stemverklaring leggen we uit waarom BBB dit standpunt heeft ingenomen.

Tweede Kamerlid Mona Keijzer: “Heel veel mensen komen aan het eind van de maand geld tekort. De beste manier om hier iets aan te doen is volgens de BBB het versimpelen van het belastingstelsel, waardoor ook de onzekerheid door toeslagen wordt aangepakt. Dán gaat werken weer lonen en houden burgers meer geld in hun portemonnee. Het wetsvoorstel verhoogt het wettelijk minimumloon met 1,2%. Dit komt bovenop de bijna 40% verhoging van de afgelopen 3 jaar. Veel ondernemers in midden – en kleinbedrijf, zoals winkels en horeca, gaan deze rekening weer betalen, terwijl velen nu al grote moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Aan de overheidskant, vanwege de koppeling met bijstand en de AOW, is het prijskaartje 850 miljoen euro. Maar ook daar legt de politiek de rekening weer bij het bedrijfsleven, wat negatief is voor het vestigingsklimaat, verdienvermogen en werkgelegenheid.”

Eerste Kamerlid Eugene Heijnen vult aan: “Dit leidt tot het verlies van minimaal 40.000 banen en een verdere verslechtering van ons vestigingsklimaat, met name voor sectoren die het al zwaar hebben. BBB is voor het verhogen van het nettominimumloon door het verlagen van de belasting- en premiedruk, daar waar nodig gecombineerd met gerichte specifieke inkomensondersteunende maatregelen. Op deze manier verbetert de bestaanszekerheid van ons allemaal. Wij zijn voor een belastingstelsel waar op een eerlijke manier belasting wordt geheven, waardoor werken weer loont. We vinden het onbestaanbaar dat mensen die hun hele leven lang gewerkt hebben, na hun pensionering niet profiteren van structurele verhogingen, terwijl werkenden die wel ontvangen.”

Daarnaast is BBB in de kabinetsonderhandelingen druk bezig voor bestaanszekerheid en een verbetering van de koopkracht.

Dus die 1,2% komt boven op de 40% van de afgelopen 3 jaar, nou dat klinkt echt alsof de BBB Nederland heeft gered van een onbetaalbare ondergang.

En het gaat een verlies van wel 40.000 banen geven. Enorm probleem want de werkloosheid is al zo hoog. Of nee wacht.... overal komen we mensen te kort >;)

Alles is opgelost als we de belastingen maar gaan vereenvoudigen. Wat een briljant idee :)* Volgens mij is daar nog niemand eerder opgekomen, toch? Wanneer kunnen we dat ingevoerd hebben, morgen of volgende week toch zeker?

En o ja, pensionado's gaan niet meer profiteren van loonsverhogingen in de toekomst, belachelijk.

Was het eigenlijk wel de taak van de eerste kamer om deze afwegingen te maken ... :list:

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:56

juval schreef:
over de mestproblematiek is inderdaad snel opheldering nodig. Wij balen er flink van dat we veel kunstmest moeten aankopen terwijl onze drijfmest afgevoerd moet worden. Beide kost heel veel geld wat we niet in onze kostprijs kunnen doorberekenen.


Poeh das knullig!! Ben wel benieuwd naar de samenstelling van die twee mestsoorten. Kan me best voorstellen dat hier de ellende zit. Ik kan alleen een artikel vinden van de WUR uit 97. Maar er is best wat veranderd met de kennis van nu in voeding dus kan me voorstellen dat drijfmest nu beter uit de bus komt dan in 97.

Ik snap de ontevredenheid van de boeren (sorry gooi jullie ff op de grote hoop) ook wel. Hopelijk komt er snel een werkbare oplossing voor jullie.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:06

irmaz schreef:
juval schreef:
de verklaring van BBB over deze stemmen:

Dus die 1,2% komt boven op de 40% van de afgelopen 3 jaar, nou dat klinkt echt alsof de BBB Nederland heeft gered van een onbetaalbare ondergang.

En het gaat een verlies van wel 40.000 banen geven. Enorm probleem want de werkloosheid is al zo hoog. Of nee wacht.... overal komen we mensen te kort >;)

Alles is opgelost als we de belastingen maar gaan vereenvoudigen. Wat een briljant idee :)* Volgens mij is daar nog niemand eerder opgekomen, toch? Wanneer kunnen we dat ingevoerd hebben, morgen of volgende week toch zeker?

En o ja, pensionado's gaan niet meer profiteren van loonsverhogingen in de toekomst, belachelijk.

Was het eigenlijk wel de taak van de eerste kamer om deze afwegingen te maken ... :list:

Is je argument nu dat het vereenvoudigen van het belasting/toeslagen systeem geen optie is omdat dit te lang zou duren?

Quick fixes voor lange termijn visie dus? Of begrijp ik je verkeerd?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:08

Dan ook graag geen quick fixes meer wanneer het om de agrarische sector draait.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:11

Loretta schreef:
Dan ook graag geen quick fixes meer wanneer het om de agrarische sector draait.

Over welke quick fixes heb je het dan?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:17

996981 schreef:
Loretta schreef:
Dan ook graag geen quick fixes meer wanneer het om de agrarische sector draait.

Over welke quick fixes heb je het dan?


Wanneer je bijvoorbeeld nu gewoon door gaat met mest op de oude manier dan los je op dit moment het probleem voor veel boeren op. Maar op de langere termijn krijg je grote problemen met water.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:24

996981 schreef:
Wanneer je bijvoorbeeld nu gewoon door gaat met mest op de oude manier dan los je op dit moment het probleem voor veel boeren op. Maar op de langere termijn krijg je grote problemen met water.

Volgens mij is de problematiek rondom stikstof en de rol van boeren juist ontstaan door een gebrek aan lange termijn visie..

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:57

996981 schreef:
996981 schreef:
Wanneer je bijvoorbeeld nu gewoon door gaat met mest op de oude manier dan los je op dit moment het probleem voor veel boeren op. Maar op de langere termijn krijg je grote problemen met water.

Volgens mij is de problematiek rondom stikstof en de rol van boeren juist ontstaan door een gebrek aan lange termijn visie..


Dat is toch precies wat ik zei. En waar blijft nu die lange termijn visie dan?

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:11

Loretta schreef:
996981 schreef:

Volgens mij is de problematiek rondom stikstof en de rol van boeren juist ontstaan door een gebrek aan lange termijn visie..


Dat is toch precies wat ik zei. En waar blijft nu die lange termijn visie dan?

Geen idee. Volgens mij roepen zowel boeren als burgers steeds harder om die lange termijnvisie. Politieke partijen staan echter op belangrijke standpunten lijnrecht tegenover elkaar

Tango1979

Berichten: 2528
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:17

De langetermijnvisie van BBB: nog een keer uitstel vragen aan de EU |o

Mag hopen dat er eindelijk eens iets besloten wordt. Wat een drama dossier, uitstel, geitenpaadjes en dan is het uiteindelijk allemaal de schuld van de EU.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:19

Loretta schreef:
996981 schreef:

Over welke quick fixes heb je het dan?


Wanneer je bijvoorbeeld nu gewoon door gaat met mest op de oude manier dan los je op dit moment het probleem voor veel boeren op. Maar op de langere termijn krijg je grote problemen met water.


kunstmest spoelt veel sneller uit naar water dan drijfmest.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:29

996981 schreef:
Kijk. Dat klinkt al heel anders dan ''BBB wil niet want is er enkel voor de boeren''. Ik snap de gedachten achter het tegenstemmen heel goed en de argumentatie lijkt me sterk



II. Vragen van de leden van de BBB-fractie
1. De commissie Sociaal Minimum adviseerde om het besteedbaar inkomen van huishoudens op het
sociaal minimum zo snel mogelijk te verhogen, vooral als het gaat om gezinnen met kinderen.
Hiertoe adviseerde de Commissie een verhoging van de bijstand en het minimumloon. Is de
minister het met ons eens dat een verhoging van het besteedbaar inkomen ook bereikt kan
worden door een vermindering van de belasting en premiedruk?

Het klopt dat een verhoging van het besteedbaar inkomen ook bereikt kan worden door een
vermindering van de belasting- en premiedruk. De Tweede Kamer heeft echter gevraagd om een
verhoging van het wettelijk minimumloon.
Belangrijke kanttekening bij een verlaging van de belasting- en premiedruk is dat dit type
maatregelen binnen het huidige stelsel relatief ongericht – en daarmee duur – zijn. Dat blijkt ook uit
een doorrekening die het Centraal Planbureau voor de Commissie sociaal minimum heeft gemaakt.1
Het is bijvoorbeeld mogelijk om de algemene heffingskorting te verhogen. Het CPB merkt daar in de
genoemde doorrekening over op dat deze maatregel weinig effectief is om armoede terug te dringen.
Een generieke verlaging van de belastingtarieven is – per euro – nog minder effectief dan een
verlaging van de algemene heffingskorting. De sleuteltabel die elk jaar als bijlage bij het Belastingplan
wordt opgenomen geeft daarvan een illustratie: een generieke verlaging van het tarief in de eerste
schijf met 1 procentpunt heeft een budgettair beslag van circa € 4,5 miljard (prijspeil 2024). Juist
voor werkende huishoudens met een minimum inkomen geldt bovendien dat zij hun
belastingkortingen relatief vaak niet volledig kunnen verzilveren, waardoor het voordeel van een
belastingverlaging deze huishoudens niet bereikt.
In de toekomst kan dit type instrument mogelijk wel gerichter worden vormgegeven, maar daarvoor
zijn wel aanpassingen nodig aan het belastingstelsel. Rapporten zoals Bouwstenen voor een beter
belastingstelsel kunnen hiervoor aanknopingspunten bieden.2

https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... _van_het_2

Ik vind de argumentatie wat vreemd gezien de stukken, maar goed BBB vond blijkbaar niets nu beter dan iets.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:25

996981 schreef:
irmaz schreef:
Dus die 1,2% komt boven op de 40% van de afgelopen 3 jaar, nou dat klinkt echt alsof de BBB Nederland heeft gered van een onbetaalbare ondergang.

En het gaat een verlies van wel 40.000 banen geven. Enorm probleem want de werkloosheid is al zo hoog. Of nee wacht.... overal komen we mensen te kort >;)

Alles is opgelost als we de belastingen maar gaan vereenvoudigen. Wat een briljant idee :)* Volgens mij is daar nog niemand eerder opgekomen, toch? Wanneer kunnen we dat ingevoerd hebben, morgen of volgende week toch zeker?

En o ja, pensionado's gaan niet meer profiteren van loonsverhogingen in de toekomst, belachelijk.

Was het eigenlijk wel de taak van de eerste kamer om deze afwegingen te maken ... :list:

Is je argument nu dat het vereenvoudigen van het belasting/toeslagen systeem geen optie is omdat dit te lang zou duren?

Quick fixes voor lange termijn visie dus? Of begrijp ik je verkeerd?

Nee, daar ging de regeling toch helemaal niet over. de BBB geeft de vereenvoudiging van de belasting als argument om tegen de loonsverhoging (van 1,2%) te stemmen. Dat is een onzinargument omdat:
1: het al een aantal keer geprobeerd is, iedere keer bleek dat het heel moeilijk was en zeker niet op een korte termijn voor elkaar te krijgen is.
2: het helemaal geen garantie is dat wanneer het belastingstelsel eenvoudiger wordt minima er op vooruit gaan en individuele regelingen voor bepaalde groepen niet meer nodig zijn.
3: De strukturele loonsverhoging nog steeds nodig is (en misschien nog wel meer, zie punt 2)

Het zou hout snijden wanneer een partij een strategie zou ontwikkelen, niemand is tegen belastingvereenvoudiging (op de belastingdienst zelf na misschien). Het is goedkoop populisme om net te doen alsof belastingvereenvoudiging even ingevoerd kan worden. Regelingen die een bepaalde groep snel erop vooruit laten gaan en betaalbaar zijn tegen houden is vooral cynisch en geeft aan dat de BBB helemaal niks geeft om mensen die nu in de knel zitten. Maar goed, het onzinargument past goed in hede rest van het verhaal met de andere onzinargumenten.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:30

irmaz schreef:
996981 schreef:

Is je argument nu dat het vereenvoudigen van het belasting/toeslagen systeem geen optie is omdat dit te lang zou duren?

Quick fixes voor lange termijn visie dus? Of begrijp ik je verkeerd?

Nee, daar ging de regeling toch helemaal niet over. de BBB geeft de vereenvoudiging van de belasting als argument om tegen de loonsverhoging (van 1,2%) te stemmen. Dat is een onzinargument omdat:
1: het al een aantal keer geprobeerd is, iedere keer bleek dat het heel moeilijk was en zeker niet op een korte termijn voor elkaar te krijgen is.
2: het helemaal geen garantie is dat wanneer het belastingstelsel eenvoudiger wordt minima er op vooruit gaan en individuele regelingen voor bepaalde groepen niet meer nodig zijn.
3: De strukturele loonsverhoging nog steeds nodig is (en misschien nog wel meer, zie punt 2)

Het zou hout snijden wanneer een partij een strategie zou ontwikkelen, niemand is tegen belastingvereenvoudiging (op de belastingdienst zelf na misschien). Het is goedkoop populisme om net te doen alsof belastingvereenvoudiging even ingevoerd kan worden. Regelingen die een bepaalde groep snel erop vooruit laten gaan en betaalbaar zijn tegen houden is vooral cynisch en geeft aan dat de BBB helemaal niks geeft om mensen die nu in de knel zitten. Maar goed, het onzinargument past goed in hede rest van het verhaal met de andere onzinargumenten.

Hadden ze dan een compleet uitgewerkt plan klaar moeten hebben alvorens tegen te stemmen? Is dat wat je zegt? Volgens mij stelt BBB nergens dat ze het belastingsysteem even op de kop gaan gooien waardoor alles per direct beter wordt?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:32

martichr schreef:
996981 schreef:


Ik vind de argumentatie wat vreemd gezien de stukken, maar goed BBB vond blijkbaar niets nu beter dan iets.


Voor een deel van de bedrijven binnen de argrarische sector is een verhoging van het minimumloon nadelig.

BBB komt in de eerste plaats op voor de belangen van de argrariscche sector. Daarom begrijp ik ook niet dat zoveel burgers erop gestemd hebben

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:36

Loretta schreef:
Voor een deel van de bedrijven binnen de argrarische sector is een verhoging van het minimumloon nadelig.

Niet alleen voor bedrijven in de agrarische sector.

''Het percentage minimumloners was in 2022 het hoogst in de verhuur en overige zakelijke diensten (10 procent). Tot deze bedrijfstak behoren onder andere de uitzendbureaus, waar veel jongeren werken. In de cultuur, sport en recreatie, de horeca en de overige dienstverlening bedroeg het aandeel minimumloners 7 procent. Van alle minimumloners werkte twee derde in de bedrijfstakken handel, zorg, horeca, verhuur en overige zakelijke diensten.''

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... inimumloon

Tango1979

Berichten: 2528
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:37

Ik heb in ieder geval niets concreets kunnen vinden over wat er dan aan het belastingstelsel veranderd moet worden. En hoe de minima er dan op vooruit zouden gaan.... maar ja dat krijg je als je he plannen niet door laat rekenen he. Vage beloftes van gratis bier. Ach kom op, hoe hebben ze nu in de praktijk OOIT laten blijken dat ze er zijn voor de minima?

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:41

Tango1979 schreef:
Ik heb in ieder geval niets concreets kunnen vinden over wat er dan aan het belastingstelsel veranderd moet worden. En hoe de minima er dan op vooruit zouden gaan.... maar ja dat krijg je als je he plannen niet door laat rekenen he. Vage beloftes van gratis bier. Ach kom op, hoe hebben ze nu in de praktijk OOIT laten blijken dat ze er zijn voor de minima?

Nee dat klopt. Ik ben echter al blij dat ze het balletje over toeslagen en het belastingsysteem überhaupt durft op te gooien. In mijn ogen is daar namelijk zeker (grote) ruimte voor verbetering. (Meer) werken zou wat mij betreft meer mogen lonen. Dat is nu gewoon niet zo.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:48

996981 schreef:
Loretta schreef:
Voor een deel van de bedrijven binnen de argrarische sector is een verhoging van het minimumloon nadelig.

Niet alleen voor bedrijven in de agrarische sector.

''Het percentage minimumloners was in 2022 het hoogst in de verhuur en overige zakelijke diensten (10 procent). Tot deze bedrijfstak behoren onder andere de uitzendbureaus, waar veel jongeren werken. In de cultuur, sport en recreatie, de horeca en de overige dienstverlening bedroeg het aandeel minimumloners 7 procent. Van alle minimumloners werkte twee derde in de bedrijfstakken handel, zorg, horeca, verhuur en overige zakelijke diensten.''

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... inimumloon


Voor die bedrijven is het ook nadelig. Maar die zijn niet waar het bij de BBB echt om gaat.