Kassa's verdwijnen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:20

PhaedraW schreef:
Ik krijg stress van normale kassa's. Het voelt altijd alsof je tegen de klok je spullen ligt in te pakken. :')



Dit heb ik bij zelfscankassas.

Ik ga echt veel liever naar de gewone kassa of ik nou contant betaal of pin.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:22

Heerlijk die zelfscan, ik scan alles met de handscanner of app al winkelend en dan is t alleen nog een kwestie van de handscanner scannen en afrekenen. Hoef je aan die kassa niet meer in te pakken of te klooien met producten.
Soms is er controle maar soit, ik vind t prima.

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:24

Ik ben in coronatijd begonnen met gebruik maken van de zelfscan kassa’s omdat ik het helemaal niet prettig vond om in de rij bij de kassa te staan en mensen in je nek te hebben hijgen.
Sindsdien gebruik ik als ze er zijn altijd de zelfscan , wel zonder handscanner. Ik vind het nl helemaal niet handig om in de winkel al je tas in te moeten delen. Idd, wat Suzanne zegt. Zware dingen moeten onderop en diepvries spullen staan ook vaak aan het eind terwijl ik ook onderop heb.
Helaas heeft de Lidl hier geen zelfscankassa’s en ben ik toch weer veroordeeld tot in de rij staan.

xSannee

Berichten: 4366
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:42

Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik (in Nederland) bij een gewone kassa heb gestaan in een supermarkt :')
Altijd zelfscannen haha.

Albert Heijn app, ideaal, alles in een. Lijstje maken (sorteert zelfs automatisch op volgorde van de winkel _O- ), producten scannen & direct afstrepen met je eigen telefoon.

Bij ons inmiddels ook nog maar 1 gewone kassa en een groter zelfscanplein.

Inpakken lukt ook prima, producten die echt percee bovenop moeten leg ik eerst even in de kar, en vlak voor de kassa stop ik die in de tas.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:31

PhaedraW schreef:
De zelfscan is geweldig. Ik gebruik wel zelden het scannertje, moet ik eens meer gaan doen. Hoe werkt dat als je iets scant en nadien toch terug legt? Kan je dat via de scanner verwijderen of moet dan dan op het einde bij de 'kassa'?

Bij Plus heb je onderin het scherm vd handscanner een + en een - staan.
Je tikt op het scherm het product aan, tikt op - en dan scan je het betreffende product zodat hij eraf gehaald wordt.
Gewoon op de - werkt niet, je moet de barcode scannen.
Meerdere producten toevoegen kan simpelweg door er 1 te scannen en de rest toe te voegen door op de + te tikken.
Wel opletten dat je bij verschillende varianten elke variant afzonderlijk scant. :)

Overigens kun je je statiegeldbon ook scannen, dan wordt dat meteen verrekend. :D
Alleen boodschappenkratten kun je niet scannen, die moet je bij de servicebalie inleveren.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:57

Ik zit in een rolstoel en heb oa last van mijn gewrichten. Ik vind zelfscan fijn mits het er eentje is waar ik niet bij de kassa alles weer moet uit pakken. Dus wel met app of met handscanner. Dan kunnen mn boodschappen gelijk in de tas achterop. Als ik naar een gewone kassa moet dan moet ik weer hulp vragen om alles ip de band te leggen en weer terug te stoppen. Op zich niet erg maar ik doe t liever zelf en de mensen achter mij vinden het vaak vervelend want duurt langer etc. (Persoonlijk trek ik er dan weer niets van aan als ze mij lastig vinden steun en kreun je nog maar een keer.) ik wordt overigens altijd gecheckt met steekproeven. De rolstoel triggert waarschijnlijk omdat ik langer er over doe oid. Zelfs de AH medewerkers lopen al mee als ik in de rij sta omdat ze gegarandeerd mogen checken dus dat hele : het is echt random is banketstaaf. Het systeem heeft wel degelijk redenen om te flaggen

nevica

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:11

Geen problemen mee, behalve contant betalen dan. Maar ik dacht dat ze daar ook mee bezig waren? Als ik nu contant moet betalen gebruik ik alsnog wel de zelfscan trouwens, bij de Jumbo geef je die dan gewoon aan de kassamedewerker en ben je ook zo klaar. Dat ze bij de zelfscan mijn keurig ingepakte tassen overhoop halen heb ik ook echt nog nooit last van gehad. Ze leggen alles altijd precies zo terug als het was. :)

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:27

VillaNeusjes schreef:
Ik zit in een rolstoel en heb oa last van mijn gewrichten. Ik vind zelfscan fijn mits het er eentje is waar ik niet bij de kassa alles weer moet uit pakken. Dus wel met app of met handscanner. Dan kunnen mn boodschappen gelijk in de tas achterop. Als ik naar een gewone kassa moet dan moet ik weer hulp vragen om alles ip de band te leggen en weer terug te stoppen. Op zich niet erg maar ik doe t liever zelf en de mensen achter mij vinden het vaak vervelend want duurt langer etc. (Persoonlijk trek ik er dan weer niets van aan als ze mij lastig vinden steun en kreun je nog maar een keer.) ik wordt overigens altijd gecheckt met steekproeven. De rolstoel triggert waarschijnlijk omdat ik langer er over doe oid. Zelfs de AH medewerkers lopen al mee als ik in de rij sta omdat ze gegarandeerd mogen checken dus dat hele : het is echt random is banketstaaf. Het systeem heeft wel degelijk redenen om te flaggen

Heb je al eens aangegeven dat je je daar niet fijn bij voelt? Misschien lopen ze wel mee om als je hulp nodig hebt je te helpen.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:04

VillaNeusjes schreef:
Zelfs de AH medewerkers lopen al mee als ik in de rij sta omdat ze gegarandeerd mogen checken dus dat hele : het is echt random is banketstaaf. Het systeem heeft wel degelijk redenen om te flaggen


Wie zegt dat dan? Het is toch algemeen bekend dat daar een algoritme achter zit?
Bepaalde productcombinaties, 1 artikel scannen, producten wissen, er lang over doen…
Geeft allemaal verhoogde kans voor een controle. Slechte uitkomst vorige controle op dezelfde bonuskaart. Daarnaast nog een stukje random.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:30

purny schreef:
Ik was werkzaam bij de ap voordat de zelfscan kassa's in het leven geroepen werden. En toen ze er in het begin waren ben ik thuis komen te zitten met een burn out. Ik kon absoluut niet tegen het geautomatiseerde systeem. In mijn filiaal waren in de omtrek zo'n 3 verzorgingshuizen aanwezig en het was geen goed idee dat er daar zelfscans kwamen.
Ik blijf erbij dat de aanschaf van de zelfscan een doodgewone bezuinigingsmaatregel was om minder caissiéres op de vloer te hebben want mijn rij werd alleen maar langer.

Zelf bestel ik vrijwel elke week, als ik dan een keer fysiek boodschappen ga doen ga ik of bij de caissiére of bij de zelfscan.
Soms met de handscanner.

Maar ik las een reactie dat er soms geen geldkassa open is. Ik vind dat contant geld ten alle tijden beschikbaar moet zijn en dat iemand ten alle tijden contant moet kunnen betalen. Ook omdat het pinsysteem nog wel eens plat ligt.
Ik vond het in corona tijd ook zo achterlijk. Geen mogelijkheid om contant te betalen.. pleur op...


Ja, dat het pinsysteem nog wel eens platligt wordt vaak vergeten. Dan sta je daar bij de zelfscan. Of bij de kassa.
Met de DDoS aanvallen op banken kan dat zomaar gebeuren. Maar ja, dat gebeurt gelukkig niet iedere dag.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:30

Ik vind de zelfscan heerlijk. Lekker rustig en ongestoord mijn boodschappen doen, kan gewoon mijn noise canceling oortjes en muziek inhouden. Af en toe een controle, maar bij weinig boodschappen laat ik het gewoon nog even in mijn mandje zitten voor ik op betalen klik en dan pas doe ik het in mijn tas. Bij meer boodschappen doe ik het wel in mijn tas, maar bij een controle plaatsen ze ook alles weer netjes terug. In Utrecht zijn supermarkten ook echt enorm druk op bepaalde tijdstippen, daar sta je soms in een lange rij voor de zelfscan, maar het loopt altijd vlot door. Bij gewone kassa’s had dat veel langer geduurd.

Ik gebruik alleen de handscanner als ik boodschappen moet doen voor mijn werk, dat zijn 2 big shopper tassen vol. Die zet ik dan in het karretje en gescant gaat alles er gelijk in. Bij de zelfscanner betalen, bij een controle pakken ze even 7 producten eruit, maar dat gaat zoveel sneller. Echt ideaal. Ik kan me niet eens voorstellen hoe tijd consumerend en veel gedoe het is om zoveel boodschappen bij een normale kassa af te rekenen.

Bij TS, maar ook bij anderen, lees ik dat ze graag een praatje maken bij de kassa. Maar weten jullie wel zeker dat de kassière daar ook op zit te wachten? Zij zijn verplicht beleefd te doen. Maar volgens mij zit het gros van de mensen die achter een kassa zit echt niet te wachten op een koetjes en kalfjesgesprek met klanten. :=

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:36

Bij de AH gebruik ik altijd de zelfscan. Ik doe ook boodschappen met een handscanner, en pak meteen al mijn boodschappen netjes in.
Ik vind het een gedoe om bij een gewone kassa mijn wekelijkse boodschappen weer uit de kar te halen, op de band te leggen en daarna opnieuw in mijn handen te hebben.
Ik vind het dan ook jammer dat de Lidl dit systeem niet heeft.

Alleen bij de plus, daar gebruik ik liever de gewone kassa.
Want als je daar controle hebt, moet degene die achter de kassa zit de controle komen uitvoeren en sta je dus idioot lang te wachten.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:42

Ik vind de zelfscankassa's fantastisch, ook voor de weekboodschappen. Gister was ik bij de Lidl, en daar hebben ze bij de kassa's geen band na het scannen. Normaal flikker ik dan alles zo snel mogelijk in de tas, waardoor de koekjes onderop liggen en de zware dingen bovenop. Logisch neerleggen op de band werkt ook niet, omdat er vaak een rij achter je staat.

Nu heb ik op mijn dooie akkertje bij de zelfkassa eerst de zware producten gescand, daarna de lichte. Gelijk mooi ingepakt. Doordat er voldoende zelfscankassa's waren heb ik ook niemand opgehouden. Het enige vervelende vind ik dat ze haar kop niet houd, als ik even iets onder uit de kar moet hebben begint ze al te kwekken dat ik moet scannen of betalen.

Hoogvliet/Jumbo/AH vind ik helemaal ideaal met de handscanner. Onderweg al inpakken.

En natuurlijk zijn er mensen die perse met cash geld willen betalen. Natuurlijk zijn er echt mensen die hier een geldige reden voor hebben (geen pinpas, zakgeld). Maar de reden dat "de overheid dan alles kan volgen" vind ik altijd zo'n dooddoener. Ik bedoel, ga dan ook niet op internet, neem geen klantenkaart, geen hypotheek of lening of iets waarbij je bankafschriften moet indienen.
De overheid is echt niet geïnteresseerd in hoeveel aardappels jij wekelijks koopt.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:45

Ik ben zo iemand die de zelfscan zo lang mogelijk blijft ontwijken.
Als er dan bij een te lange rij (omdat er nog maar 1 kassa is en de rest zelfscan) weer geroepen wordt dat je ook naar de zelfscan kan, mompel ik altijd dat ik nog een beetje menselijk contact wil :+

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:47

Ik vind de zelf scan kassa voor kleine boodschappen ideaal.

Vaak zat gehad dat ik maar 3 dingen had en dan op volle karren moesten wachten.. soms werdt je wel eens voor gelaten maar dat werdt de laatste jaren ook minder..

Enige wat ik jammer aan vind is dat we zo steeds meer heer geld loos gaan. Terwijl ik vind dat papier / munt geld niet mag verdwijnen.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:52

Ik pak de gewone kassa als ik contant geld heb en moet wisselen :))

Verder ook vaak de zelfscan. En ja, je hebt soms controle, maargoed als je daar een beetje flexibel mee om gaat (lees: Zelf even de boel een beetje uitpakken en ruimte maken in de tas) dan is dat voor die meiden die controleren ook prettiger. Ze controleren niet om met een vingertje te wijzen en soms vinden ze het zelf al vervelend genoeg :+

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:52

plutolover schreef:
Ik vind de zelf scan kassa voor kleine boodschappen ideaal.

Vaak zat gehad dat ik maar 3 dingen had en dan op volle karren moesten wachten.. soms werdt je wel eens voor gelaten maar dat werdt de laatste jaren ook minder..

Enige wat ik jammer aan vind is dat we zo steeds meer heer geld loos gaan. Terwijl ik vind dat papier / munt geld niet mag verdwijnen.

Er zal altijd papier/muntgeld blijven. Er is een hetze ontstaan omdat mensen van alles roepen. Maar met het aantal overvallen en de gestegen kosten, vind ik het niet meer dat logisch dat winkels zoveel mogelijk over gaan op pinnen. Want, minder cash in huis, dus niet meer aantrekkelijk voor een overval, en minder personeel nodig.
En buiten dat kun je vaak ook gewoon cash afrekenen als je een handscanner hebt gebruikt. Gewoon bij de caissière inleveren. Of bij de servicebalie een waardebon kopen cash en die gebruiken bij de zelfscan.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:38

Suzanne F. schreef:
Maar je wilt toch de zware dingen onderop in je tas? Pas je daar je route op aan door de supermarkt dan? Hoe kan je nou alles meteen in je tas stoppen? Ik sorteer echt de zware dingen onder en brood en eieren bovenop enzo.

Ik pas mijn route er niet op aan. Wel verplaats ik altijd wat dingen ter plekke als er iets zwaars bij komt. Daar houd ik ook altijd rekening mee, dus het kost misschien 5 seconden extra tijd om even een product weg te nemen en het zware artikel daarvoor in de plaats te leggen. Gezien ik altijd lopend ben, heb ik meestal niet meerdere tassen. Maar zo werkt het dus ook gewoon net zo snel. Ik zorg gewoon dat de artikelen die ik al heb gescand aan de kant liggen tot ik de zware artikelen kan toevoegen en dan deel ik het gewoon netjes in.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:46

Ik lees her en der over menselijk contact willen maar ben je daarvoor afhankelijk van een cassiere? Persoonlijk zeg ik die goedemorgen, geef aan dat ik wil pinnen en dan weer ‘tot ziens’. Je houdt toch geen hele verhalen tegen die mensen?

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:50

Net nog met de handscanner mijn boodschappen gedaan bij de Hoogvliet.
Kreeg controle, prima.

Heb een tijdje gehad dat ik steeds controle had.
Kassamevrouw die dat deed zei: er zijn random controles per betaalzuil en ook controles per klantenpas.
Je zou als je klantenpas controle hebt en het is goed daarna geen klantenpas controle moeten krijgen.
Hoe je weet welke controle je hebt, geen idee.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:51

Mars schreef:
Ik lees her en der over menselijk contact willen maar ben je daarvoor afhankelijk van een cassiere? Persoonlijk zeg ik die goedemorgen, geef aan dat ik wil pinnen en dan weer ‘tot ziens’. Je houdt toch geen hele verhalen tegen die mensen?


Nee, ik doe dat zeker niet. Maar de kassa medewerker wel met mij -O-

Al ontkom ik er bij de zelfscan bij AH Leusden ook niet altijd aan (iets met een oud collega die, 3 jaar nadat ik weg ben, nog elke keer dezelfde vragen stelt)

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:52

Ik heb ook wel eens controle met mijn bonuskaart.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:59

Mars schreef:
Ik lees her en der over menselijk contact willen maar ben je daarvoor afhankelijk van een cassiere? Persoonlijk zeg ik die goedemorgen, geef aan dat ik wil pinnen en dan weer ‘tot ziens’. Je houdt toch geen hele verhalen tegen die mensen?

Sommige wel :+

Bij mijn vorige woonplaats was er ook een cassiere waarvan je eigenlijk al direct wist dat je daar een theekransje ging houden. :') Het was dan ook niet mijn favoriete cassiere, alleen al omdat het altijd zolang duurde voor je aan de beurt was gezien er met iedereen een praatje gemaakt moest worden :=

Nu ga ik vaak naar de Plus waar er altijd iemand bij de zelf scan staat om iedereen van dienst te zijn, controles uit te voeren etc. Ik maak meestal gewoon een kort praatje met haar. Hartstikke gezellig mens en niemand die er last van heeft.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:02

purny schreef:
Ik heb ook wel eens controle met mijn bonuskaart.

Hier ook :j soms echt elke week.. Andere keren maandenlang niet. Als ik denk 'goh, het duurt nu wel heel lang' pas ik mijn inpakgedrag er ook op aan. Laat ik alles eerst wel buiten de tassen zodat het sneller is voor de meiden om te controleren. Ben nu ook alweer een heleboel weken niet gecheckt. Zal binnenkort wel weer de sjaak zijn :+

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:08

Ik maak dus liever gebruik van de gewone kassa. Maar wel afrekenen van afrekenen en weg wezen. Ik ga naar de winkel op mijn boodschappen te doen niet om te kletsen. Goede middag en fijne dag nog is voldoende voor mij.