Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:49

Die Amerikaanse oogkleppen op steun is er door de invloedrijke joodse gemeenschap. Er zijn inmiddels talloze VN resoluties geweest. Israël heeft zich nooit ergens van aangetrokken. Het beleid van Netanyahu
en zijn ultra rechtse steun, is absoluut dodelijk voor de Palestijnen, zeker nadat de rechterlijke macht zo'n beetje is uitgeschakeld.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 07-10-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:50

... ik word als Nederlandse ook liever niet aangesproken op het beleid van de heer Rutte. :o
Terwijl we toch in een democratie leven.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:53

Altijd gek dat mensen in zo'n topic komen spuien terwijl de haat tegen een bevolkingsgroep ervan af druipt.
Vind ik minstens zo walgelijk.

Er zijn vandaag onschuldige burgers afgeslacht. Dat alleen al is dieptriest.

Beiden kampen hebben te maken met heftige politieke beslissingen en we weten ook hier in NL dat wat de politiek doet niet zelden niet direct een wens is van de bevolking.
Als je daarom wordt afgeslacht in je eigen huis is dat vreselijk.

Urbanus

Berichten: 44954
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:55

Sunnda schreef:
Altijd gek dat mensen in zo'n topic komen spuien terwijl de haat tegen een bevolkingsgroep ervan af druipt.
Vind ik minstens zo walgelijk.

Er zijn vandaag onschuldige burgers afgeslacht. Dat alleen al is dieptriest.

Beiden kampen hebben te maken met heftige politieke beslissingen en we weten ook hier in NL dat wat de politiek doet niet zelden niet direct een wens is van de bevolking.
Als je daarom wordt afgeslacht is dat vreselijk.


Nou ja, dat is gewoon fijn en makkelijk en veilig. Hoef je niet na te denken, versimpel je het hele conflict en ben je klaar.

Maar zelf probeer ik er iets genuanceerder in te staan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:58

Urbanus schreef:
Sunnda schreef:
Altijd gek dat mensen in zo'n topic komen spuien terwijl de haat tegen een bevolkingsgroep ervan af druipt.
Vind ik minstens zo walgelijk.

Er zijn vandaag onschuldige burgers afgeslacht. Dat alleen al is dieptriest.

Beiden kampen hebben te maken met heftige politieke beslissingen en we weten ook hier in NL dat wat de politiek doet niet zelden niet direct een wens is van de bevolking.
Als je daarom wordt afgeslacht is dat vreselijk.


Nou ja, dat is gewoon fijn en makkelijk en veilig. Hoef je niet na te denken, versimpel je het hele conflict en ben je klaar.

Maar zelf probeer ik er iets genuanceerder in te staan.

En dat vanuit je veilige omgeving, makkelijker kan niet.

Ik ben blij dat er ook nog genuanceerde mensen zijn. Hopelijk is je vriendin ook veilig nu. :)

mysa

Berichten: 10512
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:58

Probleem is ook een beetje dat we, logischerwijs medelijden hebben met de gewone Palestijnen. Maar bijv Hamas en Hezbollah, daar zit ook steun achter. Van Iran, Syrië, Libanon en in het verleden nog veel meer Arabische landen. Die stoken het vuurtje net zo goed op. Waar denk je dat die honderdduizend raketten vandaan komen waarmee Israël al jaren bestookt wordt?
En nogmaals, ik verafschuw het huidige Israëlische beleid.
Laatst bijgewerkt door mysa op 07-10-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:02

Interessante, hevige discussies.

Inmiddels heeft Israël ook de stroomvoorziening naar de Gazastrook afgesloten.

Cowboy55
Berichten: 8509
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:06

Desty schreef:
Interessante, hevige discussies.

Inmiddels heeft Israël ook de stroomvoorziening naar de Gazastrook afgesloten.


Een uittocht aanmoedigen. En wellicht mensen met nachtkijkers inzetten die als enigen dan wel zicht hebben in de duistere stad…..

Rennie89
Berichten: 37273
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:10

Popstra schreef:
Heel sneu hoor voor al jullie israelische familie en vrinden die moeten onderduiken. Dit is wat de Palestijnen al jaar en dag mee maken!
Israel loopt al jaar en dag te "zuigen"
Dit zat er aan te komen.

Volgens mij is iedereen het er over eens hier dat wat de Palestijnse burgers doorgaan ook vreselijk is. Niemand praat het goed wat er met Palestina is gebeurd met betrekking tot de Gaza strook. Vond je opmerking dan ook best misplaatst en komt over dat zij niet mogen klagen omdat de Palestijnen het al veel langer hebben. Je denkt toch niet dat de Israëlische burgers allemaal achter deze praktijken staan?

Het probleem is alleen dat de Israëlische regering om het maar zo te noemen nu een “goed” excuus heeft om terug in de aanval te gaan. En dit zal een gigantisch bloedbad opleveren waar voornamelijk de burgers onder zullen lijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 21:11

Sunnda schreef:
Altijd gek dat mensen in zo'n topic komen spuien terwijl de haat tegen een bevolkingsgroep ervan af druipt.
Vind ik minstens zo walgelijk.

Er zijn vandaag onschuldige burgers afgeslacht. Dat alleen al is dieptriest.

Beiden kampen hebben te maken met heftige politieke beslissingen en we weten ook hier in NL dat wat de politiek doet niet zelden niet direct een wens is van de bevolking.
Als je daarom wordt afgeslacht in je eigen huis is dat vreselijk.

Dat is het, idd. Voor burgers is dit echt een ramp ;(.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:13

mysa schreef:
Probleem is ook een beetje dat we, logischerwijs medelijden hebben met de gewone Palestijnen. Maar bijv Hamas en Hezbollah, daar zit ook steun achter. Van Iran, Syrië, Libanon en in het verleden nog veel meer Arabische landen. Die stoken het vuurtje net zo goed op. Waar denk je dat die honderdduizend raketten vandaan komen waarmee Israël al jaren bestookt wordt?
En nogmaals, ik verafschuw het huidige Israëlische beleid.

Ik ook, maar ik zie ook een Israel dat klem zit tussen intimideren tot koest van hamas etc. aan de ene kant en veilig houden van eigen burgers aan de andere kant. Dan is het ook balanceren tussen hard genoeg slaan en beperken van de schade om de gewone palestijnen niet mee te laten doen en ze gelijk onder druk te zetten om hun regering en geweld willende componenten terug te fluiten. En dat zullen/kunnen ze niet doen op een manier die de rest van de wereld als netjes en fatsoenlijk ziet.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:23

Rennie89 schreef:
Popstra schreef:
Heel sneu hoor voor al jullie israelische familie en vrinden die moeten onderduiken. Dit is wat de Palestijnen al jaar en dag mee maken!
Israel loopt al jaar en dag te "zuigen"
Dit zat er aan te komen.

Volgens mij is iedereen het er over eens hier dat wat de Palestijnse burgers doorgaan ook vreselijk is. Niemand praat het goed wat er met Palestina is gebeurd met betrekking tot de Gaza strook. Vond je opmerking dan ook best misplaatst en komt over dat zij niet mogen klagen omdat de Palestijnen het al veel langer hebben. Je denkt toch niet dat de Israëlische burgers allemaal achter deze praktijken staan?

Het probleem is alleen dat de Israëlische regering om het maar zo te noemen nu een “goed” excuus heeft om terug in de aanval te gaan. En dit zal een gigantisch bloedbad opleveren waar voornamelijk de burgers onder zullen lijden.

Ik ben bang dat je je daar echt om zult verbazen.

Urbanus

Berichten: 44954
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:29

Ben benieuwt of je gelijk krijgt. Ik denk het namelijk niet.

Rennie89
Berichten: 37273
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:30

Dus omdat een enkeling zo denkt, wat ik niet in dit topic naar voren zie komen, mag er zo een opmerking geplaatst worden?

Daarbij word hier ook de hele tijd religie naar voren gehaald die een rol zou spelen, 17% van de Israëlische bevolking is moslim. Voor een idee, in Nederland is dat 5%.

Het punt is dat dit moet ophouden, grootste gedeelte van de Israëlische burgers wil dit ook. Alleen de vraag is hoe. Als beide partijen zouden loslaten en laten leven dan kan het maar zolang er wrok van 1 kant komt zal dit blijven voortzetten.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:31

Uh… Huh? Ik heb het over niemand persoonlijk. Er zijn feitelijk mensen die het wel goedpraten. Ik heb niet gezegd dat die hier zijn, maar er zijn er genoeg. Er is dus geen “gelijk krijgen”. Het is geen voorspelling.

Je zegt hier 5 en er wordt direct 100 van gemaakt. Ik heb enkel dat dikgedrukte stuk gequote dat het voorkomt, hoe praat ik dingen goed dan?

Edit: misschien lopen discussies ook gemakkelijker als er minder tussen de lijnen wordt gelezen en meer wordt gevraagd? Idk, het is maar een idee.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 07-10-23 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37273
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:34

princequillo schreef:
Uh… Huh? Ik heb het over niemand persoonlijk. Er zijn feitelijk mensen die het wel goedpraten. Ik heb niet gezegd dat die hier zijn, maar er zijn er genoeg. Er is dus geen “gelijk krijgen”. Het is geen voorspelling.

Je zegt hier 5 en er wordt direct 100 van gemaakt. Ik heb enkel dat dikgedrukte stuk gequote dat het voorkomt, hoe praat ik dingen goed dan?

Gezien mijn quote ging over een uitspraak in dit topic vernam ik dat jouw reactie op mij ook doelde op dit topic. Excuus als dit niet zo is maar zo kwam dit wel over :)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:34

Dat is oké.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:38

Desty schreef:
Interessante, hevige discussies.

Inmiddels heeft Israël ook de stroomvoorziening naar de Gazastrook afgesloten.


'... het is weer eens zo ver'.
Er zijn regels wat je als bezetter mag doen met de burgerbevolking, en de stroomvoorziening afsluiten hoort daar niet bij.

(Accoord, de stroomvoorziening is belabberd in Gaza, dus mensen zijn er min of meer op ingesteld - maar toch. Israël is lid van de VN en dan gelden er regels waar je je aan te houden hebt.)

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:03

Vooral de overvolle ziekenhuizen hebben er last van las ik..

En heftige statements van Netanyahu:

Netanyahu says Israel will ‘reach every place Hamas is hiding’
The Israeli prime minister, in a televised address, promised that Israel would defeat Hamas, but but the fighting “will take time”. He said “what happened today has not been not seen in Israel, and I will make sure that it does not happen again.”

Netanyahu added Israel will “reach every place Hamas is hiding”, telling residents of Gaza to “leave those places now”.

Referring to Israeli captives being held in Gaza, he said, “I tell Hamas, you are responsible for wellbeing of captives, Israel will settle the score with anyone who harms them.”

Cowboy55
Berichten: 8509
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:07

Janneke2 schreef:
Desty schreef:
Interessante, hevige discussies.

Inmiddels heeft Israël ook de stroomvoorziening naar de Gazastrook afgesloten.


'... het is weer eens zo ver'.
Er zijn regels wat je als bezetter mag doen met de burgerbevolking, en de stroomvoorziening afsluiten hoort daar niet bij.

(Accoord, de stroomvoorziening is belabberd in Gaza, dus mensen zijn er min of meer op ingesteld - maar toch. Israël is lid van de VN en dan gelden er regels waar je je aan te houden hebt.)


Dat geldt ook voor de ontvoerde en doodgeschoten burgers aan Israëlische kant neem ik aan? En de burgers die straks zichtbaar voor de wereld via X onthoofd worden en waarvan de lijken naakt achter auto’s door de straten gesleept gaan worden?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:21

Janneke2 schreef:
Desty schreef:
Interessante, hevige discussies.

Inmiddels heeft Israël ook de stroomvoorziening naar de Gazastrook afgesloten.


'... het is weer eens zo ver'.
Er zijn regels wat je als bezetter mag doen met de burgerbevolking, en de stroomvoorziening afsluiten hoort daar niet bij.

(Accoord, de stroomvoorziening is belabberd in Gaza, dus mensen zijn er min of meer op ingesteld - maar toch. Israël is lid van de VN en dan gelden er regels waar je je aan te houden hebt.)

Citaat:
Dat geldt ook voor de ontvoerde en doodgeschoten burgers aan Israëlische kant neem ik aan? En de burgers die straks zichtbaar voor de wereld via X onthoofd worden en waarvan de lijken naakt achter auto’s door de straten gesleept gaan worden?


Wat precies geldt voor hen - dat is mij niet zo duidelijk...?

Hamas is niet mijn vriendje, heeft een staatsgreep gepleegd en 'nog het één en ander dat niet fraai is'. Oorlog.
Hamas is géén lid van de VN.
(... en ik wil best verzuchten hoe leuk ik het zou vinden als Hamas zich iets 'van God en gebod' zou aantrekken.)

Daar staat tegenover dat ik in principe achter het bestaan van de staat Israël sta. (Niet over hoe die staat tot stand kwam en niet achter zo ongeveer alle oorlogen na 1990.)
Israël probeert wankel en wel een democratie te zijn. (Meer dan dat is het helaas niet meer...)
Israël is lid van de VN, volstrekt terecht, en heeft dus een serie verplichtingen. Juist ook jegens de inwoners van Gaza.

En wat voor pacifist ik precies ben vind ik zelf ook onduidelijk (ik ben voor wapenleverancies aan Oekraïne), maar ik ben pacifist genoeg om te treuren om ALLE slachtoffers van oorlogsgeweld aan ALLE kanten.

Lau07
Moderator

Berichten: 1585
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:28

Het is voor mij voor het eerst dat een oorlog echt heel erg dichtbij komt. Ik heb veel vrienden en familie in Israël. Mijn vrienden zijn vanmiddag allemaal opgeroepen door de IDF. Gewone jonge mensen zoals ik. Jonge mensen die net hun opleiding hebben afgerond, met wensen en dromen voor de toekomst. Een toekomst die ineens super onzeker is geworden omdat je niet weet waar je naartoe gestuurd gaat worden. Omdat je moet gaan vechten voor je voortbestaan en een veilige toekomst, voor een regering waar je de afgelopen maanden keihard tegen geprotesteerd hebt. Ik vind het zo onwerkelijk.

Cowboy55
Berichten: 8509
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:47

Ik heb al heel lang geen mening meer over dit conflict. We hebben bijna 75 jaar ellende in dat gebied. 3 generaties voor wie oorlog de normale situatie is. Ik heb niet de indruk dat er ook maar iets is wat ik daaraan kan doen. Dus zoek t maar uit.

Waar ik soms last van heb is mensen die lekker veilig vanuit Europa of de VS het nodig vinden om een positie te kiezen. Miljonairs die een Palestijnse vlag ophangen thuis en zich laten gebruiken als pion in een politiek spel terwijl ze zichzelf wijs maken dat ze niet bespeeld worden als een goedkope piano.

Of mensen die -in een ander conflict- besluiten dat ze fan worden van een moorddadige regime terwijl ze op tienduizend kilometer van Killing Fields leven. Lekker makkelijk…..

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:50

Sterkte Lau, Urbanus en anderen die er familie en/of vrienden hebben. Hopelijk zijn ze veilig.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 02:48

Ze verschillen niks van de IS barbaren. Walgelijk en afschuwelijk wat er gebeurd.