Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10512
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:54

Het is ook vreselijk. Dat vonden veel Israëliërs al vóór 7 oktober. Er zijn in 2023 het hele jaar enorme demonstraties geweest tegen de huidige regering.

Ze storten de Palestijnen in de afgrond en hun eigen land ook.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:26

mysa schreef:
Klopt, 1200. En dat is nog een conservatieve schatting. Er zijn bewijzen voor, bijvoorbeeld gekopieerde berichten op telegram.

Maar ik vind het volkomen logisch. Er werken zo'n 30.000 mensen bij UNRWA. Dat zijn Palestijnen die leven onder Hamas-bewind.
Die kunnen bijna niet anders dan loyaal zijn aan het regime.

Voor wat betreft Netanyahu: er lopen diverse fraude-aanklachten tegen hem.
Zodra hij premier af is, draait hij waarschijnlijk de bak in.

Met alleen Likoed had hij te weinig stemmen en kon hij geen regering vormen, vandaar die coalitie met die rechts-extremistische religieuze partijen.

Was het niet zo dat er 12 medewerkers rechtsstreeks betrokken waren bij de aanval op 7 oktober?

mysa

Berichten: 10512
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:20

Ja dat klopt. Maar nog een heleboel meer die zich schuldig hebben gemaakt aan haatzaaien, indoctrinatie en nog zo wat dingen.
Nogmaals: ik snap het wel. Ik zou ook niet dapper genoeg zijn om te weigeren.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:48

mysa schreef:
Ja dat klopt. Maar nog een heleboel meer die zich schuldig hebben gemaakt aan haatzaaien, indoctrinatie en nog zo wat dingen.
Nogmaals: ik snap het wel. Ik zou ook niet dapper genoeg zijn om te weigeren.

Waarschijnlijk lees ik dingen met een flinke bias maar mij valt op dat islamitische outlets sowieso meer die kant op neigen. Ik kan niet beoordelen of dat een cultuurverschil is in uiten, of dat het werkelijk bedoeld is als haatzaaien, opruien of indoctrinatie. Iemand hier?

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:20

tamary schreef:
DW heeft een een stuk over deze groep. Er was een nederzetting ( Gush Katif ) in Gaza tot 2005.
[ Video ]


Ja, een illegale nederzetting (of meerdere, ik denk dat die Gush Katif een regio was met nederzettingen). En nu zullen ze ook weer zeggen dat hun God het hen beloofd heeft, dat het er vroeger ook was, dus dat het van hen is?

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:36

Ann schreef:
Ik heb ergens gelezen dat 1200 medewerkers banden hadden met terroristische organisaties? Het afdoen als 'gegarandeerd een verzinsel' lijkt me een te vroege (of onjuiste) conclusie...

Hwn, wat je standpunt is en waar jouw loyaliteit ligt, is wel duidelijk. Maar sommige berichten van jou worden imo gebracht als 'feiten' terwijl ze voornamelijk je mening vertegenwoordigen.


Ik had dus juist gelezen van die 12 die zogezegd iets te maken hadden met 7 oktober. Toen onze premier in Israël en de Palestijnse gebieden op bezoek ging in oktober of november, kreeg hij ook al een sneer van Israël dat hij Hamas-supporter was. Dus veel moet je er niet voor doen. Iedere UNWRA-medewerker zou in principe moeten onpartijdig zijn, maar welk rechtschapen mens kan in deze situatie nog onpartijdig blijven? Onpartijdig vind ik hier medeplichtig.
En dat ze banden hebben met Hamas is logisch, Hamas bestuurt Gaza. Ik vind trouwens die hele westerse lijst van terroristische organisaties een hoop grote bullshit, ik vermoed dat er geen enkele verzetsbeweging is in Gaza die er niet op staat, terwijl verzet onder bezetting legitiem is.


En ik krijg stilaan het sch*t van die mensen die mijn berichten niet ok vinden omdat het een mening zou zijn:
1) ten eerste is dit nog altijd een discussieforum, waar we onze mening mogen geven.
2) ik kan me niet herinneren dat ik hier al dingen (hoe onwaarschijnlijk ze ook leken) geplaatst heb, die achteraf flagrant onwaar bleken te zijn, integendeel zelfs. Ik voel me weer net als ten tijde net voor de Irak-oorlog, toen wij als activisten tig getuigenissen/documenten/verklaringen van wapeninspecteurs gehoord/gezien/gelezen hadden dat Irak ontwapend was, maar nee, dat was geen feit, dat was onze mening en we waren in het ootje genomen. Ik wou toen en nu dat ik vaker ongelijk had, en ik loop zeker niet snel triomfantelijk te zeggen "zie je wel", integendeel, ik haat het dat mensen mij zelden of nooit ernstig nemen.
3) Sommige zaken heb ik uit imo betrouwbare bronnen (kan je altijd over discussiëren, sommige mensen vinden zelfs Netanyahu een betrouwbare bron, extreem-rechts hier in België vindt onze nationale zenders corrupt en te links) maar ik vind ze niet altijd direct terug, en als ik ga zoeken, bots ik weer op andere zaken waardoor ik weer afdwaal en mijn draad kwijtraak.
4) Ik denk dat in Nederland de berichtgeving toch anders is dan in België, en daardoor ook de houding van de burgers. Ik merk dat ook op bepaalde FB-pagina's, waar ik in België nog braafjes overkom vergeleken met velen.
5) Ik probeer zo weinig mogelijk te posten, zoveel mogelijk mijn computer aan de kant te leggen, en dan heb ik meestal geen tijd/zin/energie meer om heel mijn teksten te dubbelchecken of er misschien iets in staat dat niet helemaal bewezen kan worden, maar dat hoeft toch niet? Er wordt een land bewoond door iemand anders toegewezen aan een volk omdat God het hen zou beloofd hebben, terwijl er nog niemand heeft bewezen dat God bestaat, maar ik zou ieder woord moeten bewijzen? Nou breekt mijn klomp.
Zo, dit lag al langer op mijn lever, blij dat het eruit is.

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:31

Gebouw van Belgische hulporganisatie platgebombardeerd in Gaza. België had eergisteren beslist om UNWRA te blijven financieren, dus men stelt zich wel vragen over de timing. De Israëlische ambassadrice is al op het matje geroepen, maar die wist nog van niets, ze moet nog uitleg vragen aan haar regering.

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:12

Babootje schreef:
je hebt echt geen idee -O-
Als je iets wil weten over de geopolitieke verhoudingen en wat er allemaal (al jaren) achter de schermen aan de hand is, kan ik je de docu "Niemand die het ziet "van harte aanbevelen.
https://npo.nl/start/serie/niemand-die-het-ziet


Blijkbaar niet te bekijken vanuit België.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 09:47


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:59

mysa schreef:
Klopt, 1200. En dat is nog een conservatieve schatting. Er zijn bewijzen voor, bijvoorbeeld gekopieerde berichten op telegram.

Maar ik vind het volkomen logisch. Er werken zo'n 30.000 mensen bij UNRWA. Dat zijn Palestijnen die leven onder Hamas-bewind.
Die kunnen bijna niet anders dan loyaal zijn aan het regime.


Voor wat betreft Netanyahu: er lopen diverse fraude-aanklachten tegen hem.
Zodra hij premier af is, draait hij waarschijnlijk de bak in.

Met alleen Likoed had hij te weinig stemmen en kon hij geen regering vormen, vandaar die coalitie met die rechts-extremistische religieuze partijen.


Of onder druk gezet worden/bedreigd worden misschien?
Of statistisch normaal dat er binnen een organisatie een aantal dissidenten zijn?

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:24

@Nikass, als Wilders bij jullie bijvoorbeeld premier zou worden, zullen er ook heel wat ambtenaren hun job blijven behouden, ook al zouden ze van een heel andere strekking zijn. Dat betekent niet dat Wilders daarom die mensen gaat bedreigen of met wapens zal beginnen zwaaien :) (hoop ik toch). Ik denk dat je het hiermee kan vergelijken. En dat de Palestijnen meer sympathie hebben voor hun verzetsbewegingen dan voor Israël, dat lijkt me maar logisch, daar heb je geen zgn. opruiende schoolboekjes voor nodig.

Ik las net op de website van Anja Meulenbelt dat ze een boek geschreven heeft over de situatie in Israël-Palestina, ze stelt het voor op 15 februari. Voor mij iets te ver, maar misschien zijn er hier geïnteresseerden. Eventjes gekopieerd van haar FB:

Lieve mensen,
Ik kon het niet laten. Na 7 oktober ben ik begonnen aan een nieuw boek. Ik moest iets doen met mijn woede over wat er in Gaza gebeurt. Dat boek gaat nu naar de drukker, en het heet Nooit meer is nu. Over Israëlisch kolonialisme en Palestijns verzet.
Mijn boek gaat vooral over de ‘framing’ van wat er gaande is - na 7 oktober omschreven vrijwel alle media dat als ‘terreurgroep Hamas viel Israël aan, en Israël moest zich wel verdedigen’. Alsof er aan 7 oktober niets vooraf was gegaan. Ik heb na 30 jaar in Gaza te zijn geweest een andere visie, namelijk dat het gaat om een koloniale onderneming, een kwestie van settler colonialism, waartegen de Palestijnen zich met de moed der wanhoop verzetten. Wat het ingewikkelder maakt is dat dit kolonialisme is verweven met het zionisme, waarvan ik beweer dat dat niet alleen rampzalig was voor de Palestijnen maar ook de joden geen goed heeft gedaan.
Ik nodig jullie van harte uit om op 15 februari bij de boekpresentatie aanwezig te zijn. Ik beloof een interessant programma. Ik zal geïnterviewd worden door Fréderike Geerdink, en de sprekers die al toegezegd hebben zijn Willem Schinkel, Nadia Benaissa, Jaap Hamburger en Lydia de Leeuw. Uiteraard is de toegang gratis. Aanmelding is niet nodig.
De tijd: 15 februari, tussen 17:00 en 19:00.
De plaats: Ru Paré, Chris Lebeaustraat 4, Amsterdam
Er is een lift voor rolstoelers.
Na afloop is er in Rue Paré een benefietavond voor Palestina, met een Palestijnse maaltijd vooraf, waarvoor jullie ook hartelijk zijn uitgenodigd.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:24

Zwanger in Gaza: 'Een grote cocktail van stress, angst en schuldgevoel' - https://nos.nl/l/2507540

Ontzettend aangrijpend.

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:31

Schrijnend inderdaad

En speciaal voor Nikass en de andere Nederlanders die zich ergeren dat hun land niets doet voor Gaza: net gelezen op Al Jazeera: Nederland en Jordanië droppen hulpgoederen in Gaza. Nu mag je ook eens een beetje trots zijn op je land. :)

Jordanian, Dutch air forces carry out Gaza aid airdrops
Aircraft from the Royal Jordanian Air Force and the Royal Netherlands Air Force carried out two airdrops near the Jordan Field Hospital in the besieged coastal enclave, Jordanian media has reported.

The airdropped aid includes humanitarian and medical supplies equipped with GPS-guided parachutes to ensure precise delivery.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:44

Ah dank je hwn, dat is fijn.
Ja ik kan een beetje negatief zijn, maar ik begrijp dan ook daadwerkelijk niet het imo veelvuldige gebrek aan visie en daadkracht.
Er hoeft toch geen maanden, jaren nagedacht te worden over wat daar gebeurt?

mysa

Berichten: 10512
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:18


hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:21

Dank je, Mysa, maar ik raak ook niet ingelogd, hoewel ik de stappen doorlopen heb. Telkens ik wil inloggen, verdwijnt het scherm weer voor ik mijn email kon intikken. Ofwel heb ik maar beperkte gratis licentie die verlopen is, want ik heb nog kunnen inloggen. Mocht iemand anders de tekst hebben, ben ik wel benieuwd naar. Ik had zijn naam inderdaad opnieuw horen vallen bij mogelijke deals. Heel spannend allemaal.

@Nikass, gelezen op Al Jazeera dat de "tandem" Nederland-Jordanië een tweede dropping gedaan heeft van hulpgoederen. Dat maakt de stopzetting van hun financiering van de UNRWA toch weer een beetje goed.

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:53


hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:07

Dank je wel julius_juut! Het artikel kwam me bekend voor, maar ik zie aan de reacties dat het toch recent moet zijn. Ik vind zeker de reacties ook het lezen waard, blijkbaar hebben linkse Israeli's (ik vermoed toch dat het Israeli's zijn die reageren) een nuchterder kijk op de situatie dan hier in het Westen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:29

julius_juut schreef:
Zo kan je hem waarschijnlijk wel lezen: https://archive.ph/D2fTG


Thanks! Ik kon het ook niet lezen. Het is erg interessant.

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:19

Ja inderdaad, maar tenzij ik erover gelezen heb, hebben ze wel een belangrijk "detail" weggelaten: Marwan Barghouti vond de rechtbank niet bevoegd en legitiem, en heeft daardoor geweigerd om zich te (laten) verdedigen tegen de aanklachten. Hij heeft altijd zijn onschuld volgehouden mbt het maken van burgerslachtoffers.

Helaas is de UNWRA-steun van België intussen ook bevroren, dus mijn land doet minder dan dat van jullie. Terwijl ik net in een titel van Haaretz las dat nieuwszenders de aanklachten van Israël bestudeerd hebben, en dat ze er niets van bewijsmateriaal in zien, dus weer allemaal gebakken lucht blijkbaar. Hopelijk gaat de geldkraan snel weer open. Ik hoop dat Zuid-Afrika bij zijn aanklacht het demoniseren van UNWRA ook als boycotten van humanitaire hulp zal zien, en zo de andere landen kan overtuigen weer steun te bieden. En blijkbaar was er in 2021 een aanklacht tegen 450 leden van de Vredesmacht (ook een VN-organisatie) van kindermisbruik en seksueel misbruik. Hoewel de VN-secretaris de aanklachten heel geloofwaardig achtte en deze onderzocht werden (ik vind niet terug of ze veroordeeld zijn of niet), heeft toen geen enkel land zijn financiering stopgezet. Voor het westen geldt : onschuldig tot je schuld bewezen is (zelfs als je al +20 jaar een professionele leugenaar bent zoals Netanyahu), voor de Arabieren geldt blijkbaar: schuldig tot je onschuld bewezen is (als je intussen nog niet platgebombardeerd of uitgehongerd bent). Cru gesteld natuurlijk, maar het heeft er toch alle schijn van.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:24

Die indruk krijg je wel een beetje -O-

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:30

Ik kwam deze hele uitgebreide uitleg tegen over hoe Israel zo ver heeft kunnen komen:
Israel’s Self-Destruction
Netanyahu, the Palestinians, and the Price of Neglect

https://www.foreignaffairs.com/israel/i ... estruction

Het geeft een duidelijk beeld van de situatie in Israel en welke krachten er een rol spelen en hebben gespeeld sinds 1948. De schrijver geeft aan dat de gebeurtenis op 7 okober mede veroorzaakt is door bureaucratie in Israel en de arrogantie van Netanyahu, die er totaal niet op bedacht is geweest dat Hamas grotere plannen had. De schrijver schetst een niet erg rooskleurig beeld voor de toekomst (vind ik) en aan de de titel te oordelen verwacht hij geen goede afloop voor Israel.

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:48

Lange maar interessante tekst, Irmaz. Ziet er inderdaad niet rooskleurig uit, voor geen van beide partijen. Ik was vooral verrast dat er effectief een wet gestemd is die de joden voorrang geeft op niet-joden en dat zij de enige zijn die recht hebben op zelfbeschikking. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat de Arabieren in Israël gelijke rechten hebben.

En ik wist niet dat Netanyahu effectief Hamas steunde/sponsorde, ik had al ergens gelezen dat dat fake news was (ik weet wel dat ze vanaf het begin gesteund zijn door Israël, maar ik weet niet onder welke Israëlische regering dat was).

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:45

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... onden.html

Weet niet of het bij jullie ook in het nieuws was, dit meisje was in het nieuws doordat ze vermist was na hulpverleners aan de lijn te hebben. Haar hele familie was al dood toen ze belde. De hulpverleners kregen na lang onderhandelen met de autoriteiten toestemming om het meisje te gaan zoeken. Sindsdien ontbrak elk spoor. Intussen zijn het meisje en de hulpverleners dood teruggevonden, in een uitgebrande ambulance vlakbij de auto van de vermoorde familie van het meisje. 't Was weer eentje van Hamas zeker? |(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:52