Oorlog Israël

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:57

tamary schreef:
Er zijn zat schandalen geweest van VN operaties qua seksueel misbruik, corruptie en milieuvervuiling wereldwijd. Dat je eigenlijk geen zin hebt in een mogelijke associatie met de zoveelste beerput valt wat voor te zeggen.


Ik hoop dat je zelf inziet hoe hypocriet het is?

Even perspectief:
30.000 medewerkers;
12 die beschuldigd worden door een partij die al zo vaak gelogen heeft;
hulpgoederen naar honderd duizenden mensen die doodgaan van de honger en ziektes;

Veel van die landen steunen ondertussen zowel met wapens als financieel een land waarvan het internationale gerechtshof nu heeft gezegd dat er genoeg aanleiding is voor de zaak van Zuid Afrika om de beschuldiging van genocide serieus te nemen....

Even serieus... Wtf
Als dit onze moraliteit als het westen reflecteert....

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:09

Nou ja FS, ik snap wat je zegt maar diezelfde landen die we dit nu kwalijk nemen, zijn wel degenen die in financieel opzicht het meeste doen (deden) voor de Palestijnen. En die krijgen zelfs veel meer geld dan andere vluchtelingen. Ik geloof iets van € 280 per dag per hoofd van de bevolking. Terwijl andere vluchtelingen in de wereld € 0,58 per dag per hoofd krijgen.

Ik heb het niet nagerekend trouwens maar jaren geleden al gelezen dat er zoveel verschil is.

Dan mag je, nee moet je, gewoon zorgen dat dat geld goed terecht komt. En dat schijnen niet alle UNRWA-medewerkers te doen.
Wat mijzelf enorm stoort is dat ze dat nu op dit moment stopzetten, naar aanleiding van dit ene incident. (maar goed, als mijn zonen in oktober daar vermoord zou zijn, zou ik misschien anders praten) .

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:13

mysa schreef:
Nou ja FS, ik snap wat je zegt maar diezelfde landen die we dit nu kwalijk nemen, zijn wel degenen die in financieel opzicht het meeste doen (deden) voor de Palestijnen. En die krijgen zelfs veel meer geld dan andere vluchtelingen. Ik geloof iets van € 280 per dag per hoofd van de bevolking. Terwijl andere vluchtelingen in de wereld € 0,58 per dag per hoofd krijgen.

Ik heb het niet nagerekend trouwens maar jaren geleden al gelezen dat er zoveel verschil is.

Dan mag je, nee moet je, gewoon zorgen dat dat geld goed terecht komt. En dat schijnen niet alle UNRWA-medewerkers te doen.
Wat mijzelf enorm stoort is dat ze dat nu op dit moment stopzetten, naar aanleiding van dit ene incident. (maar goed, als mijn zonen in oktober daar vermoord zou zijn, zou ik misschien anders praten) .


Sorry, maar over hoeveel procent heb je het? 12 man op 30.000 waarbij het beschuldigingen zijn van een partij die oa journalisten gericht vermoord heeft?

Heb je ook nagerekend hoeveel geld er vanuit het westen naar Israël gaat?

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:17

Nee, wapens toch? Niks uitgerekend, ik kan niet eens rekenen. :)
En verder zeg ik toch dat ik het aso vind om die hulp juist vanwege dit incident nu stop te zetten?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:03

mysa schreef:
Nee, wapens toch? Niks uitgerekend, ik kan niet eens rekenen. :)
En verder zeg ik toch dat ik het aso vind om die hulp juist vanwege dit incident nu stop te zetten?


Nou, gezien je niet kan rekenen :P
Beetje perspectief is wel fijn, zou wel het hele artikel lezen.

Citaat:
Put another way, Israel has been getting an average of $3.5 billion a year for 66 years — just from the United States — while the Palestinians have received about $1.7 billion a year from international donors. Even if the Palestinian figure is undercounted somewhat — such as some UNWRA funding not recorded in these statistics — there’s little chance it can match the aid figure for Israel.

https://www.washingtonpost.com/politics ... p-history/

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:35

Ah, dan moet ik mailadres invullen. Maar Washington Post zal het wel weten. Misschien zitten mijn bronnen dan fout.

Maar zoals gezegd: ik ben gewoon echt slecht met cijfers en kan die berekening die ik ergens las niet checken.

Ik las ergens wel UNRWA budget 1.6 miljard en een kleine 6 miljoen Palestijnen.

UNHCR budget tien miljoen. Aantal vluchtelingen wereldwijd weet ik zo niet maar zullen er vast veel meer zijn dan 6 miljoen.

Sorry als ik verwarring heb gezaaid.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:11

mysa schreef:
Ah, dan moet ik mailadres invullen. Maar Washington Post zal het wel weten. Misschien zitten mijn bronnen dan fout.

Maar zoals gezegd: ik ben gewoon echt slecht met cijfers en kan die berekening die ik ergens las niet checken.

Ik las ergens wel UNRWA budget 1.6 miljard en een kleine 6 miljoen Palestijnen.

UNHCR budget tien miljoen. Aantal vluchtelingen wereldwijd weet ik zo niet maar zullen er vast veel meer zijn dan 6 miljoen.

Sorry als ik verwarring heb gezaaid.


No worries, denk ook dat het weinig toegevoegde waarde heeft om te kijken naar wie er de meeste hulp krijgt.
Overigens, zo goed als alles loopt via Israël, het is niet zo dat zoveel organisaties zonder tussenkomst van Israël enorme bedragen Palestina in kunnen krijgen. Israël gaat over de grenzen, energie, water etc. van Palestina, je kunt het niet zien als onafhankelijk land ofzo.

Waar het me wel om gaat....
Luisterde laatst naar een live van een Amerikaan (@Greg.J.Stoker op Instagram) en hij had het onder andere over de genocide.
Dat het niet mogelijk is om de hele bevolking te vermoorden dmv bombardementen, maar dat de oliebol die daarna komt voor significant meer doden kan zorgen.
Gebrek aan voedsel, schoon water, hygiëne etc waardoor ziektes zich snel kunnen verspreiden en grotere aantallen mensen dood kunnen gaan.

Dat "wij" op zo'n moment een dikke middelvinger naar een hele bevolking opsteken vind ik gewoon.. Misselijk makend. Weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.

hwn
Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:00

Ik vind jammer genoeg die opname niet meer van die vrouw die zei dat ze van de UNWRA af moeten als ze "deze oorlog willen winnen", zal binnenkort wel ergens opduiken, maar ik vind wel deze link:

https://www.jns.org/israel-wants-unrwa-out-of-gaza/

Israëlische bron, ik haal er even de hoofdzaak uit: ze willen van UNWRA af zodat de vluchtelingen dan onder de UNCHR (hopelijk heb ik alle letters goed) vallen, zodat ze, als ze ergens een andere nationaliteit krijgen, het statuut van vluchteling verliezen en dus geen recht meer hebben op terugkeer (wat ze nu op papier wel hebben, maar Israël laat het niet toe). Past dus perfect in het plaatje dat ze van de Gazanen af willen. En het lijkt me duidelijk dat zeker de VS het spelletje nog altijd meespeelt: de kraan dichtdraaien door een "vermoeden". Terwijl er tegen Israël voor massa's misdaden/overtredingen toch echt meer dan vermoedens zijn, en ze daar nog altijd de wapen-/geldkraan niet toedraaien. Ik snap alleen niet dat de wereld nog altijd zo naïef is om hier in te trappen.

@Mysa, in september 2002 heeft Netanyahu als "burger" tegenover het VS Congres getuigd over Iraks nucleair wapenprogramma. Doordat hij al premier geweest was, hebben ze hem geloofd. Ik ben 2x naar Irak geweest, de eerste keer had ik de eer met een hele delegatie experts te reizen (ben ik niet), tot Amerikaanse veteranen toe (van de Irak-Koeweit oorlog), journalisten, actievoerders tegen bommen met verarmd uranium (makkelijke manier voor de VS om hun kernafval kwijt te raken: verzwaarden ze hun bommen mee, met radioactieve gebieden, misvormde baby's en een half miljoen kankers tot gevolg), dus ik blaat niet zomaar wat na, ik ken mijn bronnen.

hwn
Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:44

FiveSports schreef:
Citaat:
Terwijl Israël al vijftig dagen de Gazastrook bombardeerde, liet België 16 ton aan buskruit naar Israël uitvoeren. Het kruit is afkomstig van een Waalse fabriek en ging in de haven van Antwerpen aan boord van een schip van de Israëlische rederij Zim.


Ik denk dat de uitspraak wel impact kan hebben op ons/landen om ons heen. Zie de quote als voorbeeld, zou dat nog "zomaar" onstrafbaar zijn na de uitspraak?


Blijkbaar was verkopen van wapens aan Israël hier in België al verboden. Maar ze zien buskruit niet als wapen, maar als een grondstof/onderdeel, en zo kon die door de mazen van de wet glippen. PVDA gaat sowieso een klacht indienen hiervoor, maar of dat iets zal uithalen, daar vrees ik voor, met de Amerikaanse wapens naar Irak via Antwerpen probeerden ze het ook, maar tevergeefs. Maar toen had PVDA nog geen verkozenen en kwamen ze hiervoor nauwelijks in de media, dus het zal toch wel wat bewustmaking creëren, en hopelijk ook wat proteststemmen naar extreem-links halen ipv extreem-rechts.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:49

@hwn, bedoel je deze?


mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:42

Die is hier al voorbij gekomen? Of op Twitter. Dat zijn de enige twee online plekken waar ik het gezien kan hebben. Het is trouwens een fragment, ik ben wel benieuwd wat ze verder nog zei? Alleen maar dat UNRWA weg moet maar niet waarom?
Wie is zei trouwens? Lijkt me geen parlement aan de setting te zien?

Ze praat ook irritant, ik vind die mensen die zo opgewonden praten naar om te zien. Doen veel dictators en religieuze leiders ook.

Las trouwens net dat de Hogeschool Utrecht de lezing over de holocaust & antisemitisme schrapt vanwege Gaza. Dat slaat imo ook weer helemaal nergens op. (het is vandaag holocaust remembrance day).

Want? Die lui die toen vermoord zijn door de Nazi's waren ook joden? Dus bij voorbaat schuldig aan wat de huidige Israëlische regering nu doet?
Jemig, het land bestond nog niet eens..

hwn
Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:56

Ja, inderdaad, dank je wel! Is beetje moeilijk te interpreteren wat ze juist bedoelt, maar ik had het zo begrepen, dat ze internationale verplichtingen hebben tegenover de vluchtelingen, en dat ze daar vanaf willen. Of lees jij het anders, FiveSports?

Zou me niet verwonderen als het weer gefabriceerde bewijzen zouden zijn. Ze hebben ook al gezegd dat de VN-hulpkonvooien raketten voor Hamas bevatten, dat gelooft toch geen mens?

En zo erg dat ze direct de financiering stopzetten. Nederland is er ook weer als de kippen bij om het de Palestijnen nog wat moeilijker te maken, zucht (België gelukkig niet, als ze dat wel doen, organiseer ik persoonlijk een grote betoging). En zo hypocriet: er lopen aanklachten tegen Netanyahu, Trump, Biden,... en die zijn voor de wereld allemaal nog aanvaardbare gesprekspartners. 8)7

@Mysa, misschien heb ik haar hier dan toch al gedeeld, dacht dat ik het gewoon vernoemd had. Ik lees zoveel, ik onthou wel behoorlijk de inhoud, maar vergeet soms wat ik ermee doe. Er staat bij de beelden wie ze is (voormalige minister, maar huidige functie is niet duidelijk). Misschien heeft FiveSports meer achtergrond?

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:15

Ik heb het op Twitter gevonden, ze heet Noga Argell en is voormalig minister van BuZa.

Ik kwam ook een Tweet tegen die telegram berichten van UNRWA-medewerkers heeft verzameld waarin bewijs zou staan voor hun vooringenomenheid. Maar die lijst moet je dan downloaden en daar heb ik geen zin in.

@HWN: hoe kwam het dat jij mee kon op die reizen naar Irak?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:21

Afbeelding

Verhelderend plaatje over UNRWA

hwn
Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:42

Tja, vooringenomenheid? Als je voor UNRWA werkt, zal je wel pro-Palestijns zijn, maar of dat nu een misdaad is?

Wat die reis betreft: iedereen kon meegaan, maar ik denk dat de voorbereidingen voor die reis begonnen zo'n 3 of 4 maand na 9/11 (2001, onze reis was april 2002), dus de meeste westerlingen zaten niet te springen om naar een Arabisch land te trekken. Ik kwam per toeval te weten dat na de Golfoorlog in 1991 Irak nog altijd te lijden had onder een moordend embargo, en dat wist ik helemaal niet, net zomin als ik op de hoogte was van de situatie in Palestina. Na een paar keer mailen met de organisator, nodigde hij me uit voor de vergadering in Brussel. Het was op zijn minst gezegd een gevarieerd gezelschap, maar tegen alle verwachtingen in ik voelde direct dat ik op dezelfde golflengte zat (terwijl ik in mijn omgeving vaak "de rare" ben met mijn standpunten), dus na 2 vergaderingen in Brussel (waar ik intussen gebombardeerd was tot tolk: de vergadering verliep in het Frans, maar er waren enkele mensen die geen Frans spraken, dus vertaalde ik, ben nogal goed in talen) besliste ik om me in te schrijven voor de reis. We waren met een grote groep (er voegde zich nog een Algerijnse delegatie bij ons vanaf Damascus), ik denk een 120 personen van 19 nationaliteiten, maar de organisator (die al jaren Irak-reizen organiseerde, ook in betere tijden) had nog nooit zo'n hechte groep meegemaakt. Het was natuurlijk niet evident: zo was er nog altijd "no fly zone", dus moesten we vanaf Damascus met de bus naar Bagdad. Gelukkig konden we naar het zuiden (Basra) het tweede deel van de reis wel een interne vlucht nemen, maar het vliegtuig moest laag blijven, anders kon de VS ons aanzien voor een militair vliegtuig en konden ze ons uit de lucht schieten.

hwn
Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:02

FiveSports schreef:
[ [url=m/oa3TsE.webp]Afbeelding[/url] ]

Verhelderend plaatje over UNRWA


Is de UNWRA dan niet actief in Irak? Dan moet Irak de vluchtelingen daar zelf onder hun hoede genomen hebben, wij zijn in Irak op bezoek geweest op een Palestijnse school. Dat was een memorabel bezoek: toen ze hoorden dat we geen Amerikanen, maar Belgen (en nog vanalles van nationaliteiten :) ) waren, werden we behandeld als popsterren: kleine kinderen kwamen op onze schouders tikken: "hello, how are you, what's your name?", en toen we binnen een glaasje mochten drinken (de lekkerste limonade ooit :P ) vormden de grotere jongens (ik denk 12 à 15 jaar) een soort "erehaag" om die kleintjes op afstand te houden. Ik heb zelfs nog een Palestijns hangertje dat één van die jongens me geschonken heeft. Voor mij was dat misschien wel het bijzonderste moment van de reis, misschien dat ik sindsdien Palestina in mijn hart draag (en nu ook om mijn hals). Maar ik dwaal af (of nee, toch niet, het gaat ook over Palestijnen).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:17

Op het nos Journaal een paar Israeli die willen proberen noodhulp voor Gaza tegen te houden. Ze vinden dat eerst de gijzelaars moeten worden vrijgelaten.
Ik verbaas me over de gigantische plaat voor hun kop.. zouden niet net zo goed de Palestijnen moeten worden bevrijd?
De journalist geeft aan dat er in Gaza baby's geen voeding hebben. "Ga maar aan Hamas vragen om eerst de gijzelaars vrij te laten" is het antwoord.
Waarom zijn zij van mening dat het leven van de gijzelaars meer waarde heeft dan dat van kinderen in Gaza?

Ik struikelde ook over de woorden bij de holocaust herdenking: we zeiden "dit nooit meer", maar kijk wat er op 7 oktober is gebeurd.
Excuse me, maar geldt "dit nooit weer" niet beide kanten op?
Ik vind de holocaust herdenking heel belangrijk. Ik vind het daarom des te erger als daar een soort politiek statement van wordt gemaakt.

En alweer de schaamte dat ook Nederland de financiële hulp aan unrwa heeft stopgezet. -O-
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-01-24 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:21

Nikass schreef:
Op het nos Journaal een paar Israeli die willen proberen noodhulp voor Gaza tegen te houden. Ze vinden dat eerst de gijzelaars moeten worden vrijgelaten.
Ik verbaas me over de gigantische plaat voor hun kop.. zouden niet net zo goed de Palestijnen moeten worden bevrijd?
De journalist geeft aan dat er in Gaza baby's geen voeding hebben. "Ga maar aan Hamas vragen om eerst de gijzelaars vrij te laten" is het antwoord.
Waarom zijn zij van mening dat het leven van de gijzelaars meer waarde heeft dan dat van kinderen in Gaza?

Ik struikelde ook over de woorden bij de holocaust herdenking: we zeiden "dit nooit meer", maar kijk wat er op 7 oktober is gebeurd.
Excuse me, maar geldt "dit nooit weer" niet beide kanten op?
Ik vind de holocaust herdenking heel belangrijk. Ik vind het daarom des te erger als daar een soort politiek statement van wordt gemaakt.

Ik zat ook met verbazing naar het journaal te kijken.

hwn
Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:58

mysa schreef:
Ik las ergens wel UNRWA budget 1.6 miljard en een kleine 6 miljoen Palestijnen.

UNHCR budget tien miljoen. Aantal vluchtelingen wereldwijd weet ik zo niet maar zullen er vast veel meer zijn dan 6 miljoen.

Sorry als ik verwarring heb gezaaid.


Net even opgezocht: in 2020 was het budget van UNWRA 1,4 miljard dollar, van UNHCR 8,8 miljard dollar.

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:12

Compleet foute cijfers dus, die ik las. Vandaag trouwens weer ongeveer hetzelfde. Ik zal in het vervolg beter verder zoeken. Al zal het met cijfers altijd wat moeilijk blijven.

En mooie ervaringen heb je opgedaan in Irak!

Edit: ik vind ook dat het kant noch wal raakt om die 7 oktober te noemen in een herdenking van de holocaust.

irmaz

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:50

Waarom laat Hamas de gijzelaars eigenlijk niet gaan? Gebruiken ze die om te onderhandelen? Wordt er uberhaupt onderhandeld van de kant van Hamas? Ik had begrepen dat Israel een bod heeft gedaan om de gijzelaars te ruilen tegen vrije passage van de Hamas-leiding naar Qatar, maar wat was het tegenbod van Hamas? Mij is helemaal niet duidelijk wat Hamas precies wil. Ik zie wat filmpjes voorbij komen dat een Hamasleider allerlei extreme dingen roept maar is dat hun bod? Israel zegt Palestina van de kaart en Hamas zegt Israel van de kaart?

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:11

Ik denk dat voor hamas de gijzelaars de enige reden zijn dat Israël ze niet volledig platbombardeert/de tunnels volgiet met gas of beton o.i.d. Behalve de gijzelaars hebben ze niets aan onderhandelingsmateriaal. Wanneer ze die terug laten gaan staan ze helemaal met lege handen.

Dat ze niet akkoord gaan met 'kopstukken naar Qatar in ruil voor de gijzelaars' snap ik wel. Dat is natuurlijk niet bepaald het doel wat Hamas voor ogen heeft.

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:50

irmaz schreef:
Israel zegt Palestina van de kaart en Hamas zegt Israel van de kaart?


In a nutshell.

hwn
Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:17

irmaz schreef:
Waarom laat Hamas de gijzelaars eigenlijk niet gaan? Gebruiken ze die om te onderhandelen? Wordt er uberhaupt onderhandeld van de kant van Hamas? Ik had begrepen dat Israel een bod heeft gedaan om de gijzelaars te ruilen tegen vrije passage van de Hamas-leiding naar Qatar, maar wat was het tegenbod van Hamas? Mij is helemaal niet duidelijk wat Hamas precies wil.


Het is typisch Israël/VS om de Palestijnen een onaanvaardbaar aanbod te doen en dan hen de schuld in de schoenen te schuiven dat er geen oplossing uit de bus komt, is al vele jaren zo. Het laatste wat ik gehoord heb, was het volgende: Hamas wil een einde van de oorlog, en alle Palestijnse gevangenen vrij in ruil voor de gijzelaars. Op lange termijn willen ze een Palestijnse staat met Jeruzalem als hoofdstad (niet verder gedefinieerd met welke grenzen exact). Het opheffen van de blokkade van Gaza werd ook al genoemd, dus in feite eisen ze alles wat de VN al jaren eist van Israël, maar wat Israël vertikt.

irmaz

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:17

hwn schreef:
irmaz schreef:
Waarom laat Hamas de gijzelaars eigenlijk niet gaan? Gebruiken ze die om te onderhandelen? Wordt er uberhaupt onderhandeld van de kant van Hamas? Ik had begrepen dat Israel een bod heeft gedaan om de gijzelaars te ruilen tegen vrije passage van de Hamas-leiding naar Qatar, maar wat was het tegenbod van Hamas? Mij is helemaal niet duidelijk wat Hamas precies wil.


Het is typisch Israël/VS om de Palestijnen een onaanvaardbaar aanbod te doen en dan hen de schuld in de schoenen te schuiven dat er geen oplossing uit de bus komt, is al vele jaren zo. Het laatste wat ik gehoord heb, was het volgende: Hamas wil een einde van de oorlog, en alle Palestijnse gevangenen vrij in ruil voor de gijzelaars. Op lange termijn willen ze een Palestijnse staat met Jeruzalem als hoofdstad (niet verder gedefinieerd met welke grenzen exact). Het opheffen van de blokkade van Gaza werd ook al genoemd, dus in feite eisen ze alles wat de VN al jaren eist van Israël, maar wat Israël vertikt.

Mijn vraag was eigenlijk: Heeft Hamas concrete plannen en zo ja, wat zijn die en waar worden ze openbaar gemaakt.

Dat Hamas niet akkoord gaat met het voorstel van Israel snap ik prima, maar wat willen ze wel.