Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:48

mysa schreef:
Geen smerige landen, smerige politici/staatslieden.


Dat is wel een betere benaming ja. Het zijn de leiders van de landen die op oorlog uit zijn.
Het westen speelt ook een hele dubbelzinnige rol in het geheel.

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:50

Loretta schreef:
mysa schreef:
Geen smerige landen, smerige politici/staatslieden.


Dat is wel een betere benaming ja. Het zijn de leiders van de landen die op oorlog uit zijn.
Het westen speelt ook een hele dubbelzinnige rol in het geheel.

Europa heeft olie & gas nodig uit dat gebied, voeg Suezkanaal daar bij ...
Ja er zijn belangen en die zijn niet ergens anders naar toe te verplaatsen, zeker niet op korte termijn en zonder gaat hem ook niet worden.

ruitje

Berichten: 12351
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:31

hwn schreef:
mysa schreef:
Amerika is nou eenmaal het sterkste land op militair gebied. Dat geeft ze het mandaat om politie-agent van de wereld te spelen.


De vraag is of dit wel legitiem is ("Het recht van de sterkste is altijd onrecht"), en of het geen tijd is voor tegenwicht? Daarom vind ik de Brics een goede zet, zeker als ze het op diplomatieke weg doen zoals met het genocideproces. De VS is dan misschien de (corrupte) politie-agent van de wereld, lijkt wel dat Zuid-Afrika het geweten is.

Daarnaast is er in mei het Stockholm Forum on Peace and Development.
https://www.sipri.org/events/2024/2024- ... h-6Wmy4Jhk
Had ik nog nooit van gehoord, benieuwd of zoiets de headlines zal halen. Kan volledig online gevolgd worden blijkbaar.

@Tamary, ik vraag me af of Iran de boel inderdaad al jaren manipuleert, of dit weer een stukje VS-Israël propaganda is. Ik wil daar liever eerst bewijzen van zien. En voor mijn part mag Iran of eender welk land het Palestijnse verzet steunen, is minder schandalig dan de wapenleveringen aan Israël ondanks alle kritiek op hun aanpak. Geef toe, met alles wat de voorbije 6 maand gebeurd is en nog gebeurt, kan iemand met enig moreel kompas onmogelijk nog begrip opbrengen voor Israël, en een Israël in zijn huidige vorm/aanpak moet je sowieso kwijt willen toch?


Vind jij het geweten van de Brics landen beter dan de VS? Weet je wat China, Rusland, Brazilië maar ook India op hun kerfstok hebben? En Zuid Afrika als tegenhanger van corruptie is ook wel grappig als je weet hoe dat land geregeerd word...

Ik ben niet PRO VS, maar ik ben toch liever de bescherming van de VS dan van Brics denk ik zo....

Iran is een vreselijk land qua mensenrechten, is het dan zo: een vijand van mijn vijand is sowieso mijn vriend?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:45

Ik denk dat op veel landen wat aan te merken is. Ook Amerika is bekend bij Amnesty vanwege het schenden van de mensenrechten.
Uiteindelijk zijn het allemaal net een stel kleine kinderen: "ja maar híj begon!"
In plaats van veelal neer te kijken op de dierenwereld zouden we aan veel van hen een voorbeeld kunnen nemen.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:54

mysa schreef:
@HWN: Natuurlijk is het recht van de sterkste niet legitiem maar het is een natuurwet.

Vwb Iran: Dat wordt geleid door de Mullah's. Godsdienstwaanzinnigen dus. En Israël nu ook.
Dat wil zeggen: aan beide kanten godsdienstwaanzinnigen en zij die religie misbruiken voor hun eigen agenda.

Ik merkte eerder op dat vrouwen in Iran zwaar onderdrukt worden met straffen voor het niet dragen van een hoofddoek die variëren van executie, marteling, gevangenisstraf tot zweepslagen. En nee, dat was er niet maar eentje..
Meer info is te vinden bij Amnesty en zelf volg ik bijvoorbeeld Bijan op X, een gevluchte Iraanse.

@BigOne: enorm fout die aanslag in Damascus, ben ik met je eens. Al was het wel een gerichte aanslag op de Republikeinse Garde en niet op het land zelf. In tegenstelling tot de wraakactie van Iran op het land Israël. En in tegenstelling tot Israëls wraakactie op de Palestijnen na 7 oktober.

Ik heb meerdere malen als vrouw alleen in Israel gereisd en dat was heel goed . Maar als vrouw alleen in Iran ,dat is onmogelijk. Mijn keuze voor Israel heb ik al lang geleden gemaakt en dat blijft ook zo. Wie van de mensen hier die alles zo goed weten zijn ooit in Israel geweest?

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:56

Nikass schreef:
Ik denk dat op veel landen wat aan te merken is. Ook Amerika is bekend bij Amnesty vanwege het schenden van de mensenrechten.
Uiteindelijk zijn het allemaal net een stel kleine kinderen: "ja maar híj begon!"
In plaats van veelal neer te kijken op de dierenwereld zouden we aan veel van hen een voorbeeld kunnen nemen.

Tja ook daar is agressie, soms wat beter verborgen misschien, maar zoveel anders/beter?
https://scientias.nl/bonobos-vriendelij ... impansees/

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:57

Wat een vreemde vraag Anjali. En wat een gevaarlijke keuze.

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:02

Zeker, Amerika is ook een naar land. Maar in Amerika worden vrouwen niet onderdrukt en mag er (in principe) wel gedemonstreerd worden.

Voor wat betreft de dierenwereld: daar worden in elk geval geen ideologieën nagestreefd maar discriminatie vindt er wel plaats. En ook geldt daar het recht van de sterkste.

Verder helemaal eens met Irmaz!
Laatst bijgewerkt door mysa op 14-04-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:02

tamary schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat op veel landen wat aan te merken is. Ook Amerika is bekend bij Amnesty vanwege het schenden van de mensenrechten.
Uiteindelijk zijn het allemaal net een stel kleine kinderen: "ja maar híj begon!"
In plaats van veelal neer te kijken op de dierenwereld zouden we aan veel van hen een voorbeeld kunnen nemen.

Tja ook daar is agressie, soms wat beter verborgen misschien, maar zoveel anders/beter?
https://scientias.nl/bonobos-vriendelij ... impansees/


Zo stellig zal ik dat natuurlijk niet beweren, maar globaal gezegd, ja meestal wel. Minder opzettelijk buitenproportioneel denk ik.
Wij mensen voelen ons toch vaak verheven boven de dieren, vanwege ons bewustzijn en onze intelligentie. Helaas missen we het stukje verantwoordelijkheid en sociaal gedrag wat daar bij zou moeten horen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:13

mysa schreef:
Zeker, Amerika is ook een naar land. Maar in Amerika worden vrouwen niet onderdrukt en mag er (in principe) wel gedemonstreerd worden.


Onderschat niet het politiegeweld tegen onschuldige demonstranten, discriminatie van de zwarte-, native- en latino bevolking en vergeet niet al die mensen die jarenlang zonder proces gedetineerd zijn (oa Guantanamo Bay)

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:33

Daarom zeg ik: in principe. In een aantal landen mag het gewoon hoe dan ook niet!

BigOne
Berichten: 38382
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:39

mysa schreef:
Daarom zeg ik: in principe. In een aantal landen mag het gewoon hoe dan ook niet!

Zolang je niet verkracht wordt als 14 jarige en zwanger raakt niet nee.

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:39


mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:40

BigOne schreef:
mysa schreef:
Daarom zeg ik: in principe. In een aantal landen mag het gewoon hoe dan ook niet!

Zolang je niet verkracht wordt als 14 jarige en zwanger raakt niet nee.


Uhm.. We hadden het over het recht op demonstratie. En ja, je hebt natuurlijk gelijk maar dat ligt niet aan de huidige regering.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:50

Nikass schreef:
Wat een vreemde vraag Anjali. En wat een gevaarlijke keuze.

Wat bedoel je ? Hoezo vreemde vraag? En hoezo gevaarlijke keuze? Omdat je tegenwoordig er niet voor uit kunt komen als je pro-Israel bent? Dat is erg inderdaad dat men geen Joodse symbolen in het openbaar meer durft te dragen? Dat begrijp ik want zo is het helaas. Maar waarom is het een vreemde vraag als ik vraag wie er ooit in Israel is geweest? Laat ik erbij vragen wie er ooit in Iran is geweest, dat zou me wel interesseren. Toevallig ben ik bevriend met mensen die uit Iran zijn gevlucht omdat zij een ander geloof hebben nl. het Bahai-geloof wat daar niet mag. En die mogen wel een tempel hebben in Israel nl. in Haifa. Hun vrouwen lopen ongesluierd en zijn volkomen gelijkberechtigd aan mannen. Toen mijn Bahai-vriendin trouwde was het zelfs zo dat haar man haar achternaam aannam i.p.v. andersom wat meestal gebruikelijk is.

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:55

Je hoeft er niet per se geweest te zijn om je een oordeel te vormen. Je moet je wel goed inlezen zowel historisch als actueel. En daarbij ook je eigen neiging tot vooroordeel onderkennen, daarbij, hetgeen gewoon lastig is.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:08

mysa schreef:
Je hoeft er niet per se geweest te zijn om je een oordeel te vormen. Je moet je wel goed inlezen zowel historisch als actueel. En daarbij ook je eigen neiging tot vooroordeel onderkennen, daarbij, hetgeen gewoon lastig is.

Toch is het wel anders als je ergens zelf geweest bent. Of als je mensen die er vandaan komen heel goed kent maar zelfs dat is dan uit de tweede hand.

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:24

Klopt maar enig vooroordeel is daaraan inherent. Omdat het subjectief is.

thequeensmum
Berichten: 3564
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:53

Maar Anjali, waarom maak je een keuze? Moet je een keuze maken? Ik ben niet vóór Israël, of vóór de Palestijnen of vóór Iran.
Ik ben voor vrede, voor mensen, voor kinderen, voor veiligheid, tegen honger, tegen verwoesting, tegen wreedheid, tegen oorlog.
Kan nog wel even doorgaan, maar mijn idee is wel duidelijk denk ik.

Als ik de verwoesting zie in de Gazastrook dan begrijp ik niet dat iemand nog zo pal achter Israël kan en wil staan.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:18

thequeensmum schreef:
Maar Anjali, waarom maak je een keuze? Moet je een keuze maken? Ik ben niet vóór Israël, of vóór de Palestijnen of vóór Iran.
Ik ben voor vrede, voor mensen, voor kinderen, voor veiligheid, tegen honger, tegen verwoesting, tegen wreedheid, tegen oorlog.
Kan nog wel even doorgaan, maar mijn idee is wel duidelijk denk ik.

Als ik de verwoesting zie in de Gazastrook dan begrijp ik niet dat iemand nog zo pal achter Israël kan en wil staan.

In dit geval kan men moeilijk neutraal zijn. Het is hier ,wie niet voor mij is ,is tegen mij. Erg genoeg allemaal. En met Israel heb ik een connectie en met die anderen absoluut helemaal niet. Bij een aantal andere mensen, ook hier op Bokt, proef ik juist het tegenovergestelde, die hebben iets met de andere partij. Daarom vroeg ik ook wie ooit ergens in een van die landen geweest is maar daar kwam geen reactie op. Ook wordt men soms "partijdig" door vriendschappen met mensen uit andere landen of culturen, zonder dat men er zelf geweest is. Dat begrijp ik dan ook.

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:23

Ach, even wat anders: ik zag net twee foto's voorbij komen: eentje van Hussein en Rabin die genoeglijk samen een sigaret opstaken en Husein Rabin een vuurtje geeft. En eentje van een samen lachende Meir en Sadat tijdens een onderonsje. Wat zijn we daar nu ver bij vandaan..

hwn
Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:41

mysa schreef:
https://x.com/oorlog_monitor/status/1779442092772569314

Speculatief maar best aannemelijk lijkt me! (even hele draadje lezen).


Ik kan het niet lezen, alleen t.e.m. "Let's go". Misschien omdat ik geen Twitter-account heb.

@Anjali, nee, ik ben niet in Israël geweest, kort na mijn Irak-reizen was er sprake van een Palestina-reis, maar daarvoor moest je via Israël. Er werd ons gezegd dat we toch wel een pro Israël verhaaltje gingen moeten ophangen of dat we anders geen visum gingen krijgen, en dat het met een stempel van Irak in ons paspoort sowieso moeilijk zou worden. Eén van mijn Irak-medereizigsters is in Iran geweest het jaar erna (zo'n 20 jaar geleden dus), en zij was heel erg onder de indruk van de vriendelijkheid, gastvrijheid en veiligheid in het land. In Irak ben ik trouwens met mijn kamergenote 's avonds rond 22u nog op stap geweest in Bagdad, we waren allebei jong en blond, en hebben ons totaal niet onveilig gevoeld. Ik denk trouwens dat je je qua kennis van Israël ook niet mag baseren op de publieke opinie daar, die staan nog veel meer onder invloed van de medialeugens dan wij, er zijn genoeg Israëlische activisten die dit zelf aangeven, dat de haat van beide kanten heel diep zit en dat tegengeluiden snel geweerd/bedreigd worden (al vind ik de haat van de onderdrukte begrijpelijker dan die van de onderdrukker). Heb je trouwens mijn links hier gelezen over de behandeling van de christenen door Israël? Of het verhaal van de joodse gemeenschap in Iran?

@Ruitje, ik weet niet of de vijand van mijn vijand automatisch mijn vriend is, onbewust misschien wel, maar ik probeer hier wel op te letten. Maar ik merk wel dat ik snel wantrouwig ben als ik de westerse (vooral Amerikaanse) mening hoor over bepaalde landen, omdat ik in het verleden al te veel leugens gehoord heb. Zo vind ik Poetin - wat je er ook van mag vinden - in zijn mening over het conflict Israël-Palestina veel logischer dan het westen, en na de schietpartij in Rusland zei hij: "De daders zijn moslimextremisten, deze vorm van de islam waar ook de moslimlanden tegen strijden". Dat vond ik dus een heel wijze en fijne uitspraak.

Corruptie als argument tegen Zuid-Afrika? Pas nog gehoord dat Europese politici zich laten omkopen door Rusland, dus corruptie vind je overal, dat weegt niet op tegen de stappen die ze nemen om te doen wat de rest van de wereld nalaat: de uitroeiing van het Palestijnse volk (proberen te) stoppen.

Ik weet niet wie hier zei dat we het Midden-Oosten nodig hebben voor olie en gas? Tamary dacht ik? Ik vind het toch wel sneu als mensen moeten lijden voor onze luxe en welvaart, zeker aangezien er intussen ook al hernieuwbare energiebronnen bestaan.

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:13

hwn schreef:
Corruptie als argument tegen Zuid-Afrika? Pas nog gehoord dat Europese politici zich laten omkopen door Rusland, dus corruptie vind je overal, dat weegt niet op tegen de stappen die ze nemen om te doen wat de rest van de wereld nalaat: de uitroeiing van het Palestijnse volk (proberen te) stoppen.

Ik weet niet wie hier zei dat we het Midden-Oosten nodig hebben voor olie en gas? Tamary dacht ik? Ik vind het toch wel sneu als mensen moeten lijden voor onze luxe en welvaart, zeker aangezien er intussen ook al hernieuwbare energiebronnen bestaan.

Qua corruptie speelt dat overal in zekere mate, met het verschil dat er hier iets meer juridische ruimte & qua wil / veiligheid mogelijk is tot aanpak en de samenleving er minder klappen van krijgt. Stroomnet in Zuid-Afrika draait op meestal gecontroleerde rolling blackouts en qua geld is het een bodemloze put. Hele systeem is veel beter geweest toen de apartheid net exit was.

Onze hernieuwbare bronnen zijn meer aanvulling dan vervanging en kunnen veelal geen baseload draaien m.a.w. geen stabiliteit op de nauwe 50khz bandbreedte handhaven om stroomnet correct te laten werken zonder dat er electronica stuk gaat door pieken/dalen of geheel plat gaan. De betrouwbaarheid van ons electriciteitsnet is zo groot dat we geen veerkracht hebben om met storingen om te gaan. Komt bij dat mocht de boel grootschalig uitvallen het opnieuw opstarten een flinke uitdaging wordt incl. tijdfactor ivm koelen splijtstofstaven kernreactoren (nee die kunnen niet zichzelf van stroom voorzien dan zonder dieselgenerator). Zgn. blackstart kunnen uitvoeren en dus basis zijn voor op zijn minst eiland met stabiel stroomnet zat/zit niet in het standaard pakket voor die dingen |o _-:( 8)7
Vergis je niet hoe fragiel die luxe en welvaart eigenlijk zijn als je kijkt naar de aannames die gedaan werden & worden over risico's. Kansen laag = geen maatregelen, want kosten preventie zijn te hoog. Gaat het mis, dan zijn de kosten makkelijk een factor 10-100 hoger. En dat is buiten de al nodige uitbreidingen en onderhoud wat hier en daar achter loopt omdat de uitgangspunten bij opzet uitgingen van fors minder gebruikers en heel veel minder verbruik.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:45

@hwn, nou jij bent dus wel in de regio geweest maar heel duidelijk "aan de andere kant" en inderdaad als dat te zien is aan stempels in je paspoort of op andere wijze dan kom je Israel niet in.Logisch want ze zijn terecht bang om mensen met terroristische plannen binnen te laten. Andersom is dat misschien ook zo? Toen ik in Israel was ben ik gewaarschuwd om niet naar Oost-Jeruzalem te gaan, wat ik uit eigenwijsheid toch deed en kwam meteen in een aanslag terecht.

hwn
Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:35

Is al een tijd geleden, ik kan me niet herinneren of er mensen mee waren die al in Israël geweest waren, ik vermoed eigenlijk van wel (we waren met bijna 120 mensen van een 19tal nationaliteiten). Maar we hadden o.a. een veteraan mee die in 1991 in de Golfoorlog gevochten had tegen Irak, die was zelfs welkom. En de Noorse arts Mads Gilbert, die jaren in het Al Shifa ziekenhuis werkte, mag ook niet meer binnen in Gaza van Israël. Hij zou ook "te gevaarlijk" zijn. 8)7