Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuydie

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-09-22

Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 23:04

Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op LINKEDIN met bijbehorend filmpje.
Helaas ben ik niet handig genoeg om het filmpje mee te kopiëren. Misschien dat iemand anders dat wel lukt.
Het bericht is geplaatst door dierenarts JAN HOOIMEIJER.

Zoals Ghandi ooit al zei : de graad van beschaving van een samenleving is af te lezen aan de wijze waarop ze om gaan met hun dieren.
We hebben nog een lange weg te gaan in Nederland.....

Het is alweer enige tijd geleden dat ik met een vriend ging vogelen bij het Lauwersmeer. Daar werden we geconfronteerd met het transport van konikpaarden. De paarden waren bijeengebracht en werden vervolgens via een kar vervoerd. De manier waarop de paarden door medewerkers van Staatsbosbeheer werden geslagen wordt door mij als dierenarts beschouwd als dierenmishandeling. Er is door mij contact met degene die verantwoordelijk is voor het beheer van de konikpaarden. Besproken is dat er diervriendelijke methoden zijn die ook nog efficiënter zijn dan mishandeling. De toezegging om actie te ondernemen, de bevindingen naar mij terug te koppelen en te overleggen over een andere aanpak zijn niet nagekomen. Door mij is melding gemaakt van dierenmishandeling bij de NVWA. N.a.v. mijn melding heb ik van de NVWA nooit meer iets gehoord. Dan blijft er niets over om mijn ervaringen publiekelijk te delen d.m.v. beelden die door mij zijn gemaakt. Het zijn schokkende beelden.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:08

Ongelooflijk dat die paarden niet terugmeppen

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:24

Kun je de link plaatsen?

NVWA is misschien niet de juiste instantie om dierenmishandeling te melden.

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:34

https://nl.linkedin.com/posts/jan-hooim ... paign=copy

Als een boer dit zou doen zou de partij voor de dieren ze lynchen.
Maar het verhongeren van deze dieren door staatsbosbeheer staan ze toe. Mishandeling dus ook.

En dier en recht en al die enge clubjes meer?
Die wel mensen aanklagen nadat een wolf is doodgeschoten.
Waar zijn die?

Weet je toch ook meteen wat voor agenda die hebben.
Niet voor dieren. Dat is zeker.


Slaan met een tyleen slang. De zogenaamde holle buis. Dat doet ontiegelijk zeer.
En die hadden ze niet genoeg bij omdat prik paaltjes ook gebruikt worden?
Walgelijk

sterregoud
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:12

Ik durf niet te kijken. Word dan zo boos en verdrietig, hoe durven die onbenullen bij Staatsbosbeheer zich zo te gedragen ?
Monden vol over natuur, maar zelf geen vleugje menselijkheid of empathie…..

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:21

Gatverdamme. Dit kan echt niet! Wat zielig voor die paarden, ze snappen er niks van en krijgen gewoon stokken oid tegen zich aan. Echt wie verzint dat dit oké is..

Hannanasjuh
Berichten: 240
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:24

Onder het filmpje reageert staatsbosbeheer. Het zou gaan om een filmpje uit 2021 en zelf ook niet zo blij mee zijn. Begrijpelijk... want dit is natuurlijk slechte reclame.

Vreselijk wat mensen met dieren kunnen doen. Ik snap ook echt niet dat je als je daar staat en deze manier zou moeten toepassen, dat je dan niet weigert ofzo.

sterregoud
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:47

Hannanasjuh schreef:
Onder het filmpje reageert staatsbosbeheer. Het zou gaan om een filmpje uit 2021 en zelf ook niet zo blij mee zijn. Begrijpelijk... want dit is natuurlijk slechte reclame.

Vreselijk wat mensen met dieren kunnen doen. Ik snap ook echt niet dat je als je daar staat en deze manier zou moeten toepassen, dat je dan niet weigert ofzo.


Dat is toch aardig recent. En dan nog een geluk dat die dierenarts daar toevallig was, en het gefilmd heeft. En pas nadat hij geen terugkoppeling kreeg, heeft hij het online gezet.

Hannanasjuh
Berichten: 240
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:17

sterregoud schreef:
Hannanasjuh schreef:
Onder het filmpje reageert staatsbosbeheer. Het zou gaan om een filmpje uit 2021 en zelf ook niet zo blij mee zijn. Begrijpelijk... want dit is natuurlijk slechte reclame.

Vreselijk wat mensen met dieren kunnen doen. Ik snap ook echt niet dat je als je daar staat en deze manier zou moeten toepassen, dat je dan niet weigert ofzo.


Dat is toch aardig recent. En dan nog een geluk dat die dierenarts daar toevallig was, en het gefilmd heeft. En pas nadat hij geen terugkoppeling kreeg, heeft hij het online gezet.


Ik begrijp je aanvallende toon niet helemaal. Zeg ik ergens dat ik het goed keur en dat ik het oud nieuws en onzin vind?
Ik herhaal alleen de reactie van staatsbosbeheer. Ooit gehoord van dont shoot the messenger?

sterregoud
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:19

Ik val je helemaal niet aan. Ik heb het enkel over de reactie van Staatsbosbeheer.

Hannanasjuh
Berichten: 240
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:21

Dan zal ik het wel verkeerd opvatten

Gaabje
Berichten: 934
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:45

Het gaat er volgens mij meer om dat deze dierenarts al 2 jaar wacht op een reactie van staatsbosbeheer. Ze hadden dit ook 2 jaar geleden aan hem kunnen communiceren. Pas nu hij na 2 jaar denkt ik zal dan toch maar de video publiceren, voelen ze zich genoodzaakt een reactie te geven. Dat lijkt dan meer om de publieke opinie te gaan dan de daadwerkelijke behandeling van de dieren.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:49

... terwijl de medewerkers van Staatsbosbeheer prima Koniks kunnen laden.

Het kost wat tijd, maar daar stel je je gewoon op in.

Concentreer je op een familiegroep, zet er hekken omheen, zet de hekken kleiner, zet de vrachtwagen met de klep open 'in de hekken', voer hooi, klaar.
Twee of drie dagen 'laden', daarna asap naar Estland.

Wat een idioten anno 2021.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:34

Mensenlief. AUB verkoop die paarden uit die kudde en houd ermee op. Dit is het zoveelste drama met de Koniks. We kunnen het erover eens zijn dat Staatsbosbeheer niet in staat is paarden op een diervriendelijke manier te houden. |(

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:36

sevke schreef:
Mensenlief. AUB verkoop die paarden uit die kudde en houd ermee op. Dit is het zoveelste drama met de Koniks. We kunnen het erover eens zijn dat Staatsbosbeheer niet in staat is paarden op een diervriendelijke manier te houden. |(

+:)+
zo is het!

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:38

sevke schreef:
Mensenlief. AUB verkoop die paarden uit die kudde en houd ermee op. Dit is het zoveelste drama met de Koniks. We kunnen het erover eens zijn dat Staatsbosbeheer niet in staat is paarden op een diervriendelijke manier te houden. |(

Nee hoor.

Dat er nu een stel ### bezig zijn geweest wil niet zeggen dat het eerder ook zo was.

Ze hebben in alle rust dieren ingeladen en naar Estland gebracht.

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:37

Zijn deze paarden naar Estland gegaan? En niet naar de slacht?

Ja dit is geen fijne manier van laden, ze hadden ze ook bij een kunnen drijven met longeerlijnen/ touwen/ hekken etc.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:09

DuoPenotti schreef:
https://nl.linkedin.com/posts/jan-hooim ... paign=copy

Als een boer dit zou doen zou de partij voor de dieren ze lynchen.
Maar het verhongeren van deze dieren door staatsbosbeheer staan ze toe. Mishandeling dus ook.

En dier en recht en al die enge clubjes meer?
Die wel mensen aanklagen nadat een wolf is doodgeschoten.
Waar zijn die?

Weet je toch ook meteen wat voor agenda die hebben.
Niet voor dieren. Dat is zeker.


Slaan met een tyleen slang. De zogenaamde holle buis. Dat doet ontiegelijk zeer.
En die hadden ze niet genoeg bij omdat prik paaltjes ook gebruikt worden?
Walgelijk




Dan heb je toch behoorlijk last van selectief lezen en luisteren, want de PvdD ageert al jarenlang tegen de manier van omgang met Konikpaarden door Staatsbosbeheer. Heel bijzonder dat jij het weer zo weet te draaien dat zíj opeens de schuldigen zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:30

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
https://nl.linkedin.com/posts/jan-hooim ... paign=copy

Als een boer dit zou doen zou de partij voor de dieren ze lynchen.
Maar het verhongeren van deze dieren door staatsbosbeheer staan ze toe. Mishandeling dus ook.

En dier en recht en al die enge clubjes meer?
Die wel mensen aanklagen nadat een wolf is doodgeschoten.
Waar zijn die?

Weet je toch ook meteen wat voor agenda die hebben.
Niet voor dieren. Dat is zeker.


Slaan met een tyleen slang. De zogenaamde holle buis. Dat doet ontiegelijk zeer.
En die hadden ze niet genoeg bij omdat prik paaltjes ook gebruikt worden?
Walgelijk




Dan heb je toch behoorlijk last van selectief lezen en luisteren, want de PvdD ageert al jarenlang tegen de manier van omgang met Konikpaarden door Staatsbosbeheer. Heel bijzonder dat jij het weer zo weet te draaien dat zíj opeens de schuldigen zijn.

Je bent weer eens goed in verdraaien en op de man spelen. Dit krijgt nu van mij een tem.

Nee ik geef PvdD niet de schuld. Dat is wederom SBB.

Wel vind ik belachelijk dat PvdD dit dus niet in het nieuws heeft gebracht. Deze dierenarts dus niet heeft gesteund in wat hij heeft gezien.
Als ze zo tegen de misstanden zijn van SBB waar waren ze hier dan?

Ja als een boer zo zijn vee op de wagen zou slaan zouden zij samen met die andere clubjes geen gelegenheid voorbij laten gaan het filmpje te tonen.
Dat is geen verdraaien. Maar zoals het al jaren gaat.
Wat in deze zelfs dan terecht zou zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:34

DuoPenotti schreef:
Je bent weer eens goed in verdraaien en op de man spelen. Dit krijgt nu van mij een tem.

Nee ik geef PvdD niet de schuld. Dat is wederom SBB.

Wel vind ik belachelijk dat PvdD dit dus niet in het nieuws heeft gebracht. Deze dierenarts dus niet heeft gesteund in wat hij heeft gezien.
Als ze zo tegen de misstanden zijn van SBB waar waren ze hier dan?

Ja als een boer zo zijn vee op de wagen zou slaan zouden zij samen met die andere clubjes geen gelegenheid voorbij laten gaan het filmpje te tonen.
Dat is geen verdraaien. Maar zoals het al jaren gaat.
Wat in deze zelfs dan terecht zou zijn.



Hoe kom jij erbij dat PvdD hier van wist en er niks mee deed, en die dierenarts niet gesteund heeft? Zij zijn toch niet de NVWA?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70623
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Verplaatsing konik paarden op afschuwelijke wijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:04

Ik verplaats dit topic naar Nieuws en Maatschappij.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:01

Maar gloeiende....is er dan geen normale manier mogelijk om dat soort halftamme dieren met geduld en horsemanship op een correcte manier te behandelen.
Desnoods een dag later opnieuw proberen met geduld. Het gemep, de mishandeling, verhongering in de winter, uitbuiting van SBB met de dieren die ze 'in beheer hebben' ben ik wel zo ongelofelijk zat. En gatverdamme, via de belastingen betaal ik er ook nog eens aan mee.