Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 18:34

Tv tip!


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:26

Zwangere paarden ook echt, really? :')

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 00:41

Ik vond het wel heel ironisch om te zien hoe een van de journalisten de vrouw bij de paarden interviewde, waar je zag dat de Ijslandse paarden een super grootte weide tot hun beschikking hadden, en daar helemaal verontwaardigd deed over het bloed. Daarna switchte het naar een scene met een Nederlandse varkensboer en daar zaten alle varkens in zo'n klein hok dat ze enkel konden staan of liggen, en maar dáár werd helemaal niet gek over gedaan.

Ik zou liever een bloedmerrie zijn dan zo'n varken in dit geval hoor.

_Mir
Berichten: 1359
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 01:01

Lestrange01 schreef:
Ik vond het wel heel ironisch om te zien hoe een van de journalisten de vrouw bij de paarden interviewde, waar je zag dat de Ijslandse paarden een super grootte weide tot hun beschikking hadden, en daar helemaal verontwaardigd deed over het bloed. Daarna switchte het naar een scene met een Nederlandse varkensboer en daar zaten alle varkens in zo'n klein hok dat ze enkel konden staan of liggen, en maar dáár werd helemaal niet gek over gedaan.

Ik zou liever een bloedmerrie zijn dan zo'n varken in dit geval hoor.


Vreemde opmerking dit... Elk levend wezen hoort gewoon met respect behandeld te worden

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 01:04

Oh, ik dacht dat dit wel algemeen bekend was.

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 01:07

_Mir schreef:
Lestrange01 schreef:
Ik vond het wel heel ironisch om te zien hoe een van de journalisten de vrouw bij de paarden interviewde, waar je zag dat de Ijslandse paarden een super grootte weide tot hun beschikking hadden, en daar helemaal verontwaardigd deed over het bloed. Daarna switchte het naar een scene met een Nederlandse varkensboer en daar zaten alle varkens in zo'n klein hok dat ze enkel konden staan of liggen, en maar dáár werd helemaal niet gek over gedaan.

Ik zou liever een bloedmerrie zijn dan zo'n varken in dit geval hoor.


Vreemde opmerking dit... Elk levend wezen hoort gewoon met respect behandeld te worden


Wat is er vreemd aan? Waar zeg ik dat het ene goed is en het ander niet? Dat is dus wel wat het programma liet zien in deze scenes.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 01:40

Wat een achterlijke introductie.
Alsof het om één of ander duister mysterie gaat. Als die journalisten dit topic hebben 'ontdekt' door een "onwaarschijnlijk bloederig gerucht", dan zijn ze nogal incompetent.

Dit is gewoon bekend, het is hier op bokt bijvoorbeeld al een flinke tijd terug beproken [VN] Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen en ja het is controversieel.
Maar m.i. met name vanwege het onethische gebruiksdoel van het gewonnen hormoon, niet het management van de bloedmerries.

Dat intro doet me het ergste vrezen voor de kwaliteit van deze reportage.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 02:31

Jammer, het was in de begintijd echt een goed journalistiek programma, maar intussen is het meer sensatiezoekerij voor de kijkcijfers.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:58

Tis inderdaad jammer dat de drang naar sensatie zorgvuldig journalistiek onderzoek in de weg zit. De prijs van advertenties is belangrijker dan kennis en/of de waarheid.

Afijn, het staat natuurlijk niet op de voorpagina's maar ik zou bijna zeggen dat ik niet beter weet dat dit gebeurd. Heel vroegen nog wel paarden geprobeerd die verzameld werden om naar " Italie" te gaan. Vaak te goed voor de slacht maar toch eigenaren die er maar graag vanaf wilde. Kan het zijn dat er in de afgelopen decennia ook iets veranderd is in de europese regelgeving? Het gebeurt nu toch minder in de EU?

Het onderwerp is trouwens wel groter dan alleen de Pregnant Mare serum gonadotrophin ( PSMG ). Wij mensen offeren ook graag geiten/schapen en/of paarden op om antigif te maken voor slangen- en spinnenbeten. Als je dus met die ogen kijkt naar de TV programma waar een volgende "slangendeskundige" zich veilig voelt omdat er antigif beschikbaar is. Misschien Premarin ook niet vergeten

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:00

Ik vond het nogal choquerend en ja, ook die manier van varkenshouden. In de vorige eeuw werd dat bloedtappen ook in nederland gedaan. Bij New Forestponies maar de veulens daarvan werden toch vaak als rijpony verkocht, die waren best gewild toen. Voor zover als ik weet of liever gezegd gehoord heb in elk geval niet vrijwel allemaal naar de slacht zoals daar in Ijsland. En urine van zwangere menselijke vrouwen werd vroeger verzameld zogenaamd om andere vrouwen te helpen ook zwanger te worden- dat dit dan gebruikt werd in de bioindustrie kwam uit en toen werd de animo voor het opvangen van je urine wel minder. Overigens werd van merries ook wel urine opgevangen voor dat doel. Die stonden dan in stands met een zak onder hun achterwerk gebonden. Wel minder schadelijk dan 5 liter bloed aftappen per keer.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:03

senna21 schreef:
Jammer, het was in de begintijd echt een goed journalistiek programma, maar intussen is het meer sensatiezoekerij voor de kijkcijfers.

Ze laten toch gewoon de waarheid zien.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:05

anjali schreef:
senna21 schreef:
Jammer, het was in de begintijd echt een goed journalistiek programma, maar intussen is het meer sensatiezoekerij voor de kijkcijfers.

Ze laten toch gewoon de waarheid zien.

Maar het is geen duister geheim of zo. Het is al lang bekend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:05

Heb gekeken. Ze geven geen oordeel puur de feiten, het hoe en wat.

fransje23

Berichten: 15371
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:07

Ik denk dat heel erg veel mensen hier echt totaal niet van op de hoogte waren.
Het is niet zou dat als jij weet dat het bestaat het ook meteen algemeen bekend is.
Een persbericht van Dier& Recht veranderd daar niets aan.

De uitzending op zich was gewoon ook gewoon zoals het is en je kunt zelf je oordeel vormen.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:08

fransje23 schreef:
Ik denk dat heel erg veel mensen hier echt totaal niet van op de hoogte waren.
Het is niet zou dat als jij weet dat het bestaat het ook meteen algemeen bekend is.
Een persbericht van Dier& Recht veranderd daar niets aan.

De uitzending op zich was gewoon ook gewoon zoals het is en je kunt zelf je oordeel vormen.

Zeker, dat is zo. Maar ik dacht echt dat dit -zeker in de paarden wereld- bekend was.

fransje23

Berichten: 15371
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:09

rien10 schreef:
Maar het is geen duister geheim of zo. Het is al lang bekend.


Misschien moet je voor de lol eens aan 10 willekeurige voorbijgangers vragen of ze er van op de hoogte zijn. :)

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:17

fransje23 schreef:
rien10 schreef:
Maar het is geen duister geheim of zo. Het is al lang bekend.


Misschien moet je voor de lol eens aan 10 willekeurige voorbijgangers vragen of ze er van op de hoogte zijn. :)

Zoals ik al zei, ik dacht dat het algemeen bekend was. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:04

Ik verbaasde mij wel over het feit dat er zo geheimzinnig over gedaan werd. Het is legaal en bekend, waarom dan zo duister. En dat die veulens allemaal naar de slacht gaan vond ik ook apart. Hier zijn de ijslanders niet te betalen.

Morganlefay

Berichten: 8703
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:11


Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:12

Waar ik mij over verbaas is dat in het product voor de varkens dus ook menselijk hormoon wordt gebruikt, ik weet dat zwangere vrouwen urine doneren voor andere vrouwen die zwanger willen worden en ben benieuwd of die ook weten dat het dus ook voor landbouwhuisdieren wordt gebruikt?

En wat mij dan wel tegen de borst stuit van die IJslandse bloedtapperijen dat, wat was het 90%, van de veulens naar de slacht gaan, net zo vreselijk als die varkens in hun kleine "hokken".

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:17

Mijn maag draait om van veulens fokken om ze vervolgens naar de slacht te laten gaan..en tegelijktijd besef ik dat ik hypocriet ben want dit gebeurd met varkens, koeien en kippen ook.

Mij waren de bloedboerderijen al wel langer bekend maar ik kan hier niet achter staan. Bloed geven is niet het ergste (mits het niet teveel is en het dier niet verzwakt) maar de hele gang van zaken. Merries continu drachtig houden, alles wat niet drachtig (meer) kan worden naar de slacht etc. Nee bah.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:41

Dat merries die niet meer drachtig worden naar de slacht gaan gebeurd bij iedere fokker. Egbert Schep zal dat ongetwijfeld ook doen.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:43

Steppe schreef:
Waar ik mij over verbaas is dat in het product voor de varkens dus ook menselijk hormoon wordt gebruikt, ik weet dat zwangere vrouwen urine doneren voor andere vrouwen die zwanger willen worden en ben benieuwd of die ook weten dat het dus ook voor landbouwhuisdieren wordt gebruikt?

En wat mij dan wel tegen de borst stuit van die IJslandse bloedtapperijen dat, wat was het 90%, van de veulens naar de slacht gaan, net zo vreselijk als die varkens in hun kleine "hokken".

En andersom is het ook zo dat varkenshormonen gebruikt worden in de anticonceptiepil voor mensen. Volgens mijn vroegere veearts is mens biologisch gezien gelijk aan varken.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tv tip: Keuringsdienst van waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:48

Urine van zwangere vrouwen wordt ook gebruikt , zogenaamd voor andere vrouwen die zwanger willen worden . Klopt gedeeltelijk maar Moeders voor Moeders is gewoon een commercieel bedrijf die HGC pillen/injecties produceert.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:00

Elisa2 schreef:
Mijn maag draait om van veulens fokken om ze vervolgens naar de slacht te laten gaan..en tegelijktijd besef ik dat ik hypocriet ben want dit gebeurd met varkens, koeien en kippen ook.

Mij waren de bloedboerderijen al wel langer bekend maar ik kan hier niet achter staan. Bloed geven is niet het ergste (mits het niet teveel is en het dier niet verzwakt) maar de hele gang van zaken. Merries continu drachtig houden, alles wat niet drachtig (meer) kan worden naar de slacht etc. Nee bah.

Wij hebben jaren een pony op de manege gehad, die bloed pony was geweest. Levend en wel, hele leuke manege pony, veel kinderen hebben op haar leren rijden. Gezond, leuk en vrolijk dier wat oud geworden is.
Dus niet alles gaat naar de slacht.