Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:56

Thioro schreef:
Langs de andere kant, ze zijn ook niet untouchable.
In Frankrijk zit evidensia bvb in een machtsstrijd met de orde der dierenartsen (geen voorstander van uitbundige ketenvorming).
Het gaat om administratief geneuzel, maar de orde heeft juridisch gelijk gekregen dus is nu bij machte om de evidensia-klinieken te verplichten hun aandelen voor de meerderheid terug te verkopen aan de klinieken (in short, evidensia-bestuur mag niet meer dan 49% aandelen van een kliniek hebben) en indien ze dat niet doen is de orde ook bij machte om de klinieken te sluiten (en dat ook serieus van zin).
Geen idee hoe het verder zal verlopen maar de franse evidensia-tak heeft het wel heet onder de voeten.

In Nederland (of daarvoor Engeland) werden de ketens weinig tot niet tegengehouden. Maar niet alle landen zijn blij met hun komst en sommigen bieden weerwoord.


Maar goed, de Franse mentaliteit is dan ook veel meer om je niet de kaas van het brood te laten eten. In Nederland laat men makkelijk over zich heen lopen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:00

In Frankrijk wordt er net zo goed massaal aan groepen verkocht.
Voor dezelfde redenen als in Nederland.
Alleen heeft de orde besloten wat stokken in de wielen te gooien.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:56

Overigens, over kosten gesproken:
Jaren geleden had e KNMvD (de beroepsvereniging voor dierenartsen in NL) een soort van advies-tarievenlijst opgesteld, waaraan heel veel dierenartsen zich conformeerden.
Echter, de mededingings autoriteit (ACM) heeft die lijst verboden, want het zou de vrije marktwerking tegengaan en het zou illegale kartelvorming zijn.

Sindsdien zijn prijzen van dierenartsen dus veel meer uiteen gaan lopen, omdat iedereen zijn eigen tarieven ging bepalen.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:41

Dier_en_arts schreef:
En wat ketenvorming betreft: ik kan na 10+ jaar niet meer veilig alleen in een spreekkamer staan in de dienst. Er is zoveel agressie, verbaal en fysiek geweld en onveiligheid, dat ik geen andere keus heb dan mijzelf en collega’s in veiligheid brengen en grote klinieken de dienst te laten doen. Ook voor prijsverhogingen was dit al zo. Bovendien wordt de spoeddienst op grote schaal gebruikt voor niet-spoedeisende dingen, draaien wij daardoor rustig >16 uur per dag en willen klanten ook midden in de nacht maximale zorg. Het spijt mij zeer, maar dit heeft ook in handen van diereigenaren gelegen, en wat ik ook heb geprobeerd, dit is het gevolg.


Ik begrijp dit heel goed hoor! Maar zo'n keten gaat wel over de ruggen van ons eigenaren heen (even heel dramatisch uitgedrukt). Er wordt goed gebruik (misbruik misschien zelfs) gemaakt van de gedachte dat iedere eigenaar het beste voor zijn/haar dier wil, en daarnaast logischerwijs niet de benodigde kennis heeft om te kunnen beoordelen wat in een bepaalde situatie juist of realistisch is. Ik heb in de afgelopen week ook al van 2 dierenartsen gelezen die na overname van de praktijk waar ze werkten ofwel een eigen zelfstandige praktijk zijn begonnen, ofwel tijdelijk (ivm concurrentiebeding) zelfs helemaal gestopt zijn met de uitoefening van het vak, juist omdat zij zich niet kunnen vinden in de werkwijze van dergelijke maatschappijen.

Misschien kun jij me vertellen hoe een eigenaar zelf enigszins invloed kan uitoefenen op mogelijk onnodige visites/behandelingen/middelen op de rekening? Ik kom qua paard van een zelfstandige dierenarts, en ook voor onze hond heb ik (heel bewust) een zelfstandige arts. Het rusthuis maakt zo weet ik nu gebruik van de diensten van een onder Evidensia vallende kliniek, eerste keer dat ik daarmee te maken had, en ook als onze hond ooit een spoedgeval wordt buiten de openingsuren van mijn eigen DA kom ik bij een keten terecht. Mijn dieren zijn alles, ik begrijp ook heel goed dat net als overal ook de prijzen bij de DA stijgen maar ik ben ook al heb ik er niet voor gestudeerd ook niet helemaal onwetend en ik wil me niet genaaid voelen op zijn hollands gezegd. Maar ik wil ook weer geen zeur zijn, dus dat is iets waar ik nog niet helemaal uit kom.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:20

Nou, lekker dan. We krijgen vandaag een mail van de dierenartsenpraktijk die overgenomen is door Evidensia dat we voortaan voor kleine huisdieren in de avond tot 22 uur terecht kunnen in Vorden (half uur rijden, rekenen enorme prijzen) en in de nacht in Arnhem (1 uur rijden).
Voor de paarden blijft het zoals het was.
Ik ben pissig, de enige reden voor mij om buiten kantooruren een dierenarts te bellen voor mijn kat is als hij met spoed ingeslapen moet worden. De rest doe je eventueel af met pijnstillers, of je wacht tot de ochtend.
Het wordt alsnog tijd voor een andere dierenartsenpraktijk. Wat een poedersuiker.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:04

Welke kliniek hebben ze nu weer opgeslokt?

Door deze ellende blijf ik trouw aan mijn oude dierenartsenpraktijk. Ook helaas een heel eind weg maar ze hebben zelf spoedzorg en rekenen nog aardig redelijke tarieven. Maar dan ben ik in ieder geval niet overgeleverd aan willekeurige dierenartsen. Het enige mag ik hopen dat er inderdaad geen extreme spoed inslaping nodig is buiten kantoortijden Dan moet ik alsnognog een eind rijden, naar ja de dichtbijzijnde klinieken leveren die zorg ook niet meer, dan maar 15 minuten verder dan de dichtbijzijnde maar mijn vertrouwde kliniek

Maar als mijn oudje woefje aan het eind van haar leven is is deze hele ontwikkeling wel een van de belangrijkste redenen geen huisdieren meer te willen die dierenartszorg nodig kunnen hebben :n

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:51

Achterom schreef:
Nou, lekker dan. We krijgen vandaag een mail van de dierenartsenpraktijk die overgenomen is door Evidensia dat we voortaan voor kleine huisdieren in de avond tot 22 uur terecht kunnen in Vorden (half uur rijden, rekenen enorme prijzen) en in de nacht in Arnhem (1 uur rijden).
Voor de paarden blijft het zoals het was.
Ik ben pissig, de enige reden voor mij om buiten kantooruren een dierenarts te bellen voor mijn kat is als hij met spoed ingeslapen moet worden. De rest doe je eventueel af met pijnstillers, of je wacht tot de ochtend.
Het wordt alsnog tijd voor een andere dierenartsenpraktijk. Wat een poedersuiker.


Wij kregen dezelfde mail ook binnen... collega gaat voortaan met de hond en paarden naar Eibergen of beltrum, ik moet het nog eens rustig bekijken want was altijd zeer tevreden alleen vind dit wel een zeer kwalijke ontwikkeling!

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:30

Ik was ook altijd heel tevreden, daarom baal ik hier ook zo van :j
Fijne meedenkende dierenartsen en tot nu toe merkte je eigenlijk weinig van de overname, ook de tarieven waren nog steeds redelijk. Maar als je naar Vorden moet... mijn moeder woont in Vorden en die gaat er niet eens heen. Staat echt slecht bekend.

De enige keer dat ik in de avond een dierenarts voor mijn kat nodig is, was toen ik het dier met spoed moest laten inslapen. De rest kan over het algemeen echt wel wachten tot de volgende dag, of na het weekend.
Wel grappig dat er deze week bij de folders een flyer van DAP Beltrum zat :') en ik hoorde iets over een kleine praktijk in Hengevelde, dat is eventueel ook nog een optie. Is hier niet ver vandaan.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:51

Nou idd die folder kregen wij ook :o
Spelen ze mooi op in deze maand

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:56

Wil je de grote praktijken stoppen moet je er gewoon niet meer heengaan.
Je dwingt ze dan om alles op te kopen maar dan worden ze aangepakt voor markt manipulatie.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:25

SjonnieZ schreef:
Wil je de grote praktijken stoppen moet je er gewoon niet meer heengaan.
Je dwingt ze dan om alles op te kopen maar dan worden ze aangepakt voor markt manipulatie.

Makkelijk gezegd dan gedaan. Ben het helemaal eens met je, maar hier in de buurt, nemen alle praktijken geen nieuwe patiënten meer aan, wat betekent als mijn dier ziek is en mijn vaste da geen plek heeft of met vakantie is, ik vrijwel bij geen andere praktijk binnen kom voor een afspraak, of eventueel na 3 dagen pas. Dus dan wordt het of anicura of met een zieke kat blijven zitten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:27

En waar ik nu zit is echt alles inmiddels geloof ik evidensia in een kring van 15/20 km. De graafschap heeft eerst steeds weer meer klinieken overgenomen tot ze zo ongeveer alles bezaten en daarna zijn zij overgegaan in evidensia. Dus keuze is hier niet, tenzij je dus ver weg gaat rijden. Wat ik altijd ben blijven doen voor mijn honden. En paard is daarin gelukkig geen factor meer in ivm geen paarden meer

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:59

De magie van kapitalisme; de grote eet de kleintjes tot alle concurrentie is opgeslokt. En dán kun je de consument laten betalen wat je wil...

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:06

Onze praktijk heeft tijdelijk (een aantal maanden)vanwege personeelsgebrek de weekenddiensten over laten nemen door de Evidensia kliniek in Arnhem. Dat wisten wij niet en was een onaangename verrassing toen we in het weekend belde omdat onze hond ineens bloed poepte (bleek een acute darmontsteking). Wij moeten altijd al een tijdje rijden naar de dierenarts (20 km), maar nu werd het het dubbele.
Ze wilden onze hond opnemen want hij was er echt slecht aan toe. Maar hij heeft als pup 1 slechte ervaring bij de dierenarts gehad met als gevolg dat hij zich met heel veel moeite laat behandelen, als mijn man hem in de houtgreep neemt. Dus ik zei, je kunt hem wel opnemen maar dan moet je ons erbij nemen.
Resultaat was dat hij met ons erbij een snellopend infuus kreeg, zodat we hem eind van de dag weer mee naar huis konden nemen. Ik vond dat ze heel goed omgingen met zijn dierenartsangst, ze hebben niet alleen goed voor hem gezorgd maar ook voor ons. Ze hadden hem gezondheidstechnisch gezien liever daar gehouden en dan was het financieel ook een ander plaatje geworden, dat realiseer ik me echt wel. Maar nu betaalden we alleen één consult en de medicatie, terwijl we er een uur of zes zijn geweest. We gingen naar huis met het advies om bij hem te gaan slapen en bij enige twijfel gewoon te bellen voor overleg, al was het midden in de nacht. Ze zeiden, je belt niemand wakker, we zijn er gewoon. Wij hebben dat niet nodig gehad, maar het idee dat het kon vond ik wel fijn.

Ik deel trouwens absoluut de zorgen in dit forum, maar wilde toch ook even een positieve ervaring met Evidensia delen.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:39

2 zeer recente gevallen:
Avondvisite Evidensia voor behandeling koliek in de avond: 455 euro.
Kosten bij zelfstandige dierenarts: 175 euro

Medicijnen voor paard bij Evidensia: tussen 345 en 385 euro per 25 dagen (pillen of poeder).
Capsules met zelfde werkzame stof bij zelfstandige dierenarts: 115 euro voor 25 dagen.

Tsja...zeg het maar.
Die dierenarts zit helaas te ver weg om langs te komen op stal maar hij schrok gewoon van de bedragen die ze bij de kliniek rekenen voor de koliek en de medicijnen.
Gelukkig kunnen we voor alleen medicijnen wel bij hem terecht, anders is het echt niet op te brengen om je paard voor langere tijd op de medicijnen te zetten.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 23:15

eukje schreef:
2 zeer recente gevallen:
Avondvisite Evidensia voor behandeling koliek in de avond: 455 euro.
Kosten bij zelfstandige dierenarts: 175 euro

Medicijnen voor paard bij Evidensia: tussen 345 en 385 euro per 25 dagen (pillen of poeder).
Capsules met zelfde werkzame stof bij zelfstandige dierenarts: 115 euro voor 25 dagen.

Tsja...zeg het maar.
Die dierenarts zit helaas te ver weg om langs te komen op stal maar hij schrok gewoon van de bedragen die ze bij de kliniek rekenen voor de koliek en de medicijnen.
Gelukkig kunnen we voor alleen medicijnen wel bij hem terecht, anders is het echt niet op te brengen om je paard voor langere tijd op de medicijnen te zetten.

Tja dat verschil in visite hebben we hier al eens aan de hand gehad met dezelfde kliniek.

Woensdagochtend, paard verstopping koliek.
Opvoelen, darm ontspanner, pijnstilling en opgieten met paraffine
Consult, doordeweeks overdag.
Kosten €350

2 jaar later wederom een verstoppingskoliek.
Zaterdagavond.
Opvoelen, darm ontspanner, pijnstilling en opgieten met paraffine.
Zondagochtend vroeg ze wederom laten komen
Opnieuw Opvoelen, darm ontspanner en pijnstilling.
Beide consults werkend en avond/nacht tarief.
€300

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 06:30

Ik prijs me zo gelukkig dat mijn dierenarts 5 minuten verderop zit. Zij heeft een eensmans praktijk en alsnog 24/7 bereikbaar. Open van 9 tot 20 uur en daarbuiten voor spoed. Doet alles alleen.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 06:48

Ook bij ons is de da aangesloten bij Evidensia.
Laatst al medicijnen voor pony gehaald, in 4 maanden €40 duurder geworden. Vond ik al veel, maar goed, pony heeft het nodig dus moet maar.

Een maand geleden mijn kat in laten slapen. Toen de rekening kwam verrast. Thuisvisite op vrijdagmiddag om half 5, kostten €126! Alleen voor de visite he! Is nog geen 4km enkele reis!
Totale rekening kwam op €220.
Ik betaal het met liefde maar vind het wel erg duur hoor.
Er is wel een andere praktijk maar mijn ervaring daarmee en dan vooral de bereikbaarheid, is niet zo goed

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 07:55

Sterkte Siersma met het verlies van je kat Y;( .

Over het algemeen is een visite voor gezelschapsdieren duurder en dat is ook logisch. De praktijk is hierdoor een hele tijd zijn dierenarts kwijt. Een gezelschapsdierenarts zou theoretisch 4 consulten in 1 uur kunnen uitvoeren met de daarbij behorende handelingen. Moet deze dierenarts elders naartoe, heb je in dat uur maar 1 consult. Daarbij moet deze dierenarts zijn eigen auto gebruiken, waar het materiaal niet in ligt want het is een personen auto. Dus de dierenarts moet op de praktijk alle nodige materiaal bij elkaar halen. De kosten voor de gemiste tijd op de praktijk plus de rest om op locatie te komen moeten hierdoor dus dekkend zijn en daar kies je voor als je de luxe wil van thuis een afspraak hebben. De goedkopere optie op de praktijk/kliniek is er altijd.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:11

Ik wil toch even zeggen dat ik heel , HEEL blij ben dat er dierenartsen zijn.Door al dat gemopper zouden we dat bijna vergeten.
Dierenartsen zijn ook mensen met gevoel die een deel van hun leven geven voor het welzijn van (huis) dieren van een ander.
En ik kan me voorstellen dat iemand zijn dier in laten slapen ook niet iets is waar ze blij van worden.Of verantwoordelijk worden gehouden voor de zwakke gezondheid van een dier.Wat ik helaas ook al gehoord heb .Dat mensen boos zijn omdat de de dierenarts hun ernstig zieke dier niet beter konden maken .

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:49

Mijn dierenarts rekende in 2017 iets van €50,- voor een consult aan huis, was ±€100,- kwijt toen voor de euthanasie van mijn kat , mss een tientje of 2 meer.
Daarbij kwam de assistente dit keer niet mee maar werd er wel alle tijd voor uitgetrokken om afscheid te nemen etc.
Ook in de aanloop ernaartoe werd ik zeer fijn geholpen, de kat had op zich goede bloedwaarden maar de niermedicatie pakte niet goed uit en toen ik belde om aan te geven dat het klaar was heeft ze in de eerste instantie geweigerd een afspraak in te plannen omdat ik compleet overstuur was.
Ze heeft me een paar dagen later teruggebeld en toen ik aangaf dat ik er nog steeds vierkant achter stond heeft ze de afspraak alsnog ingepland maar ze wilde zeker weten dat ik het niet in een opwelling besliste en er spijt van zou krijgen.
Geen gedram over behandeling x en behandeling y, wel heel kort aangestipt dat er nog mogelijkheden waren maar toen ze de kat zag was ze het er volledig over eens: dit was niet meer de kat zoals wij haar kenden maar een broodmager (terwijl ze meer at dan ooit tevoren), chagrijnig, teruggetrokken wrakje. :knuffel:

Helaas is deze dierenarts inmiddels naar een andere regio verhuisd en daarmee naar een andere praktijk.
Ze was/is echt goud waard en ik baal nog steeds dat ze is vertrokken. :')

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:53

office schreef:
Ik wil toch even zeggen dat ik heel , HEEL blij ben dat er dierenartsen zijn.Door al dat gemopper zouden we dat bijna vergeten.
Dierenartsen zijn ook mensen met gevoel die een deel van hun leven geven voor het welzijn van (huis) dieren van een ander.
En ik kan me voorstellen dat iemand zijn dier in laten slapen ook niet iets is waar ze blij van worden.Of verantwoordelijk worden gehouden voor de zwakke gezondheid van een dier.Wat ik helaas ook al gehoord heb .Dat mensen boos zijn omdat de de dierenarts hun ernstig zieke dier niet beter konden maken .


Ik denk dat niemand dat is vergeten. Maar dit gaat natuurlijk niet om de dierenartsen zelf, maar om de buitenlandse investeringsmaatschappijen die grof geld willen verdienen. en dat niet alleen over onze rug, maar in feite ook over de ruggen van de dierenartsen die zich om verschillende redenen vaak bijna gedwongen zien om hun praktijk over te doen aan zo'n maatschappij.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:55

Vandaag was ik ±€80,- armer nadat de cavia en hond naar de dierenarts geweest zijn.
En dan staat de hond niet eens op de factuur. :+
Maar had al rekening gehouden met het dubbele aan kosten dus valt me eigenlijk nog wel mee.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:28

ik moest weer een flesje Propolin halen voor de hond, zit 100 ml in. De prijs is in 6 maanden van 43 naar 53 euro gegaan. Ik vond het heel vreemd, maar ik ben er nu achter dat onze DAP helaas bij Evidensia hoort :(

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:39

Achterom schreef:
Ik was ook altijd heel tevreden, daarom baal ik hier ook zo van :j
Fijne meedenkende dierenartsen en tot nu toe merkte je eigenlijk weinig van de overname, ook de tarieven waren nog steeds redelijk. Maar als je naar Vorden moet... mijn moeder woont in Vorden en die gaat er niet eens heen. Staat echt slecht bekend.

De enige keer dat ik in de avond een dierenarts voor mijn kat nodig is, was toen ik het dier met spoed moest laten inslapen. De rest kan over het algemeen echt wel wachten tot de volgende dag, of na het weekend.
Wel grappig dat er deze week bij de folders een flyer van DAP Beltrum zat :') en ik hoorde iets over een kleine praktijk in Hengevelde, dat is eventueel ook nog een optie. Is hier niet ver vandaan.

Vorige week kreeg ik een soortgelijke brief over de spoed voor de paarden. Ik had het nog even aangekeken, maar ben nu over naar de kleine praktijk in Hengevelde. En meteen moest ik natuurlijk gisteren meteen met mijn kat erheen, omdat hij een ontsteking in zijn bekje bleek te hebben.
Gelukkig goed geholpen daar, ook eerlijk verteld waarom ik overgestapt ben.

Ik had de oude praktijk ook een mail gestuurd om ze te bedanken voor al die jaren goede zorgen, vond het niet netjes om dat niet te doen. Maar hoor ondertussen meerdere klanten die zijn vertrokken en dat gun ik ze dan ook weer niet eigenlijk. Voor mijn gevoel zijn de dierenartsen ook slachtoffer in deze, heel jammer.