Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9710
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 05:45

maralyn schreef:
En er worden nog steeds weilanden vol gegooid met panelen. Hectare na hectare
..


Hier in de buurt lopen er schapen tussen. Die voorkomen ook dat alles dichtgroeit.

germie

Berichten: 26063
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:04

Zoolgangster schreef:
maralyn schreef:
En er worden nog steeds weilanden vol gegooid met panelen. Hectare na hectare
..


Hier in de buurt lopen er schapen tussen. Die voorkomen ook dat alles dichtgroeit.

En dan zeggen ze dat dat de middenspanning is en wij leveren als particulier terug via de lage spanning. Dus dat daarom de particulieren het probleem zijn.
Maar in mijn ogen is het zo dat het enorm gemotiveerd werd om panelen te nemen en nu word je gewoon gestrafd.

Ook Essent gaat geld vragen voor terugleveren (en ze zijn al duurder per kwh bij aanschaf en per kuub gas als je zonnepanelen hebt. Dus hoe dat straks dan eerlijk gaat worden?)
Ik heb nog maar net zonnepanelen, sinds november, maar heb er echt behoorlijk spijt van. Op advies heb ik voor een gezin op het dak gelegd (7 panelen), terwijl ik alleenstaand ben. Dus zelfs in de winter produceer ik per dag meer dan ik verbruik (alleen met sneeuw op de panelen moet ik zeg maar 'kopen'. ). Wordt dat straks voor mij simpelweg de schakelaar omzetten zodat ik niets meer teruglever?
Moet ik straks verplicht maar een airco (moet ik dan nog aanschaffen en kost ook geld wat er niet is) de hele dag laten werken omdat ik een overschot van 12-15 kwh per dag heb nu met dit soort dagen?
Koken op stroom kan hier niet.

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:12

Vanaf 2025 wordt het voor iedere energieleverancier verplicht om ook een dynamisch contract aan te bieden las ik. Top!

Gisteren heb ik voor het eerst de panelen even uit gezet toen de prijzen tussen 1 en 3 negatief waren. Dat werkt perfect :D
Afbeelding

nikkel
Berichten: 2547
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:22

Ik ben ook aan het denken over een thuisbatterij met een slim systeem. Alleen als er heel veel mensen met een slim systeem komen, zal dat voordeel ook wel weer weg gestreept worden. Onze investering in zonnepanelen hebben zich net aan terug verdiend. Maar ben wel aan het denken hoe een aanpassing te doen i.v.m. de terug lever heffing.

nikkel
Berichten: 2547
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

Lekker dan, het nieuwe regeeraccoord. Salderingsregeling wordt afgeschaft in 2027.

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Volgens mij kunnen ze dat niet zomaar doen. Kunnen ze wel willen natuurlijk, maar de eerste kamer heeft pas nog het plan voor het afbouwen van de salderingsregeling afgeschoten.

En dan nog, ik gok op nieuwe verkiezingen binnen een paar maanden :')

Suzanne F.

Berichten: 49375
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

En wat zijn dan de gevolgen? Je kan dan nog steeds je eigen stroom gebruiken toch? En je betaalt gewoon voor afgenomen stroom. Je krijgt dan alleen niks meer voor teruggeleverde stroom, begrijp ik dat goed?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37318
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Warmtepompen in de winter verbruiken heel veel en die moet je dan draaiende houden met peperduur ingekochte stroom

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Suzanne F. schreef:
En wat zijn dan de gevolgen? Je kan dan nog steeds je eigen stroom gebruiken toch? En je betaalt gewoon voor afgenomen stroom. Je krijgt dan alleen niks meer voor teruggeleverde stroom, begrijp ik dat goed?

Je krijgt minder terug voor teruggeleverde stroom. Een paar cent per kWh.
Het nadeel is dat de terugverdientijd van zonnepanelen dan flink stijgt, en dan is het veel minder gunstig voor huiseigenaren om te investeren in zonnepanelen op het dak.
En je wil juist zo veel mogelijk zonnepanelen op daken, want het alternatief is zonnepanelen op weilanden en dan is zonde voor de natuur en ruimte.

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

nikkel schreef:
Lekker dan, het nieuwe regeeraccoord. Salderingsregeling wordt afgeschaft in 2027.


Goed balen. En zeker omdat PVV juist tegen de afschaffing salderingsregeling was.....

Daarnaast lees ik werkelijk NIETS over de minima, alleen lastenverlichting voor de "werkende middeninkomens"

Dat terwijl de PVV in hun verkiezingsprogramma juist wél oog had voor de minima in de samenleving.

Ben er nu al helemaal klaar mee!

Godzijdank in maart een 3 jarig vast contract afgesloten voor stroom, dus tenminste tot de afschaffing salderingsregeling géén terugleverboete, maar vanaf 1 januari 2027 weet ik echt niet of ik dan nog zo blij ben met de zonnepanelen. Alle voordelen zijn in één keer compleet verdwenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41758
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Helemaal prima dat er naar lastenverlichting voor de middeninkomens gekeken wordt +:)+.

Zou wel jammer zijn dat de salderingsregeling eraf gaat, mits dat ook doorgaat. Zou voor ons een reden zijn geen zonnepanelen te leggen voorlopig.

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Als je twijfelt over zonnepanelen dat zou ik dat júist nu nog snel doen. Dan heb je ze voor een groot deel terugverdiend tegen de tijd dat de salderingsregeling stopt (als ze dat inderdaad voor elkaar zouden krijgen).

Ik hoop vooral dat we weer snel naar de stembus mogen en mensen dan met hun verstand stemmen :+ Het is niet echt een verrassing dat Wilders het ene belooft en het tegenovergestelde doet.

DuoPenotti

Berichten: 29949
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Er is juist met verstand gestemd... Met de voetjes in de klei.

Echt zulke uitspraken zijn gewoon niet netjes. Mag bokt best tegen optreden.

En water bij de wijn moet elke partij. Zo simpel is het.

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Nee, er is gestemd op een populist die alles roept wat mensen graag horen om stemmen binnen te harken.
Om het even ontopic te houden; wat vind jij er dan van, dat ze eerst beloven de salderingsregeling te willen behouden, en het volgende moment hem op heel korte termijn willen afschaffen?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Gisteren, 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41758
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

8nnemiek schreef:
Als je twijfelt over zonnepanelen dat zou ik dat júist nu nog snel doen. Dan heb je ze voor een groot deel terugverdiend tegen de tijd dat de salderingsregeling stopt (als ze dat inderdaad voor elkaar zouden krijgen).

Ik hoop vooral dat we weer snel naar de stembus mogen en mensen dan met hun verstand stemmen :+ Het is niet echt een verrassing dat Wilders het ene belooft en het tegenovergestelde doet.

Past nu niet in het budget. Dus dat zou sowiewo pas volgend jaar ergens kunnen. In twee jaar is die investering niet terugbetaald.

En Wilders is niet de enige die meewerkte aan het regeerakkoord.

DuoPenotti

Berichten: 29949
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Vind jij...

Laten we gewoon afwachten wat er gaat komen ipv lelijk sneren naar de stemmers. Dat maakt jou (en elk die dat doet) niet beter.

En daar laat ik het bij. Ga voor zulke uitspraken wel naar het algemene politieke topic.

8nnemiek schreef:
Nee, er is gestemd op een populist die alles roept wat mensen graag horen om stemmen binnen te harken.

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Nee, geen politiek topic hiervan maken :n

Dat energiemaatschappijen geld vragen voor teruglevering komt omdat ze mensen zonder zonnepanelen niet willen laten opdraaien voor de hogere kosten. En imo terecht. Niet iedereen kan investeren in zonnepanelen.

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Dat was inderdaad offtopic, sorry!

De enige partij die voor het afschaffen van de salderingsregeling was, dat was de VVD. Dus het is me echt een raadsel waarom dat nu in het regeerakkoord moet komen, en dan ook nog sneller dan de VVD eerder wilde :=
Wij zijn al een tijdje aan het kijken voor een thuisaccu, maar er zijn zat mensen die daar het geld niet voor hebben. Ik denk dat veel mensen flink balen als ze het afschaffen van de regeling inderdaad voor elkaar krijgen.

DuoPenotti

Berichten: 29949
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Om op je edit terug te komen.
Dat schreef ik al;
Citaat:
En water bij de wijn moet elke partij. Zo simpel is het

Uiteraard vind ik het jammer, want we hebben zonnepanelen. En accu's zijn er nog niet betaalbaar.
Hopenlijk gaat die markt nu wel snel.

Betalen voor levering vind ik idioot.
Men wil groen, oh nee toch niet.
Ze moeten blij zijn dat er mensen hebben geïnvesteerd en zo juist heel Nederland, ook die dat niet kan, gebruik kan gaan maken van groene energie.

Suzanne F.

Berichten: 49375
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Maar kan iemand me heel simpel uitleggen wat het gevolg gaat zijn? Want ik snap het nog steeds niet.
Je wekt zelf stroom op, die mag je gewoon meteen verbruiken. Alle stroom die je niet zelf gebruikt maar teruglevert aan het net, wat is daarmee? Moet je daarvoor gaan betalen? Of levert het gewoon niks meer op? En je saldeert per jaar toch? Is dat wat er verandert? Gaat dat vanaf 2027 per dag? Ik snap het gewoon niet zo goed.

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Salderen is het wegstrepen van verbruik en opbrengst. Stel je hebt over het hele jaar 2500kWh verbruikt, en je hebt 2000kWh teruggeleverd, dan kun je dat tegen elkaar wegstrepen. Dan blijft 500kWh verbruik over, en dan hoef je alleen die 500kWh te betalen.
Bij een dynamisch contract werkt dat iets anders, dan krijg je naast de beursprijs ook de belasting terug voor je teruggeleverde stroom.

Zonder die salderingsregeling krijg je nog maar een paar cent per kWh die je terug levert, in plaats van de 20 tot 40 cent die het nu oplevert (via salderen dus).

nikkel
Berichten: 2547
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

Het groene denken, dat hieraan (salderen) ten grondslag lag is hiermee direct onderuit geschoffeld. Wat je terug krijgt zijn 4 kerncentrales ( staande bommen) en alle opslagproblemen (kernafval) die daarmee gemoeid zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49375
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

8nnemiek schreef:
Salderen is het wegstrepen van verbruik en opbrengst. Stel je hebt over het hele jaar 2500kWh verbruikt, en je hebt 2000kWh teruggeleverd, dan kun je dat tegen elkaar wegstrepen. Dan blijft 500kWh verbruik over, en dan hoef je alleen die 500kWh te betalen.
Bij een dynamisch contract werkt dat iets anders, dan krijg je naast de beursprijs ook de belasting terug voor je teruggeleverde stroom.

Zonder die salderingsregeling krijg je nog maar een paar cent per kWh die je terug levert, in plaats van de 20 tot 40 cent die het nu oplevert (via salderen dus).


Oké dus je krijgt minder tot niks terug voor de stroom die je teruglevert aan het net vanaf 2027?
Nu krijg je de prijs die je ook betaalt omdat je het tegen elkaar mag wegstrepen. En dan koop je duur en krijg je niks terug. Dus je moet eigenlijk gewoon direct je eigen stroom gebruiken. Of opslaan.

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Suzanne F. schreef:
8nnemiek schreef:
Salderen is het wegstrepen van verbruik en opbrengst. Stel je hebt over het hele jaar 2500kWh verbruikt, en je hebt 2000kWh teruggeleverd, dan kun je dat tegen elkaar wegstrepen. Dan blijft 500kWh verbruik over, en dan hoef je alleen die 500kWh te betalen.
Bij een dynamisch contract werkt dat iets anders, dan krijg je naast de beursprijs ook de belasting terug voor je teruggeleverde stroom.

Zonder die salderingsregeling krijg je nog maar een paar cent per kWh die je terug levert, in plaats van de 20 tot 40 cent die het nu oplevert (via salderen dus).


Oké dus je krijgt minder tot niks terug voor de stroom die je teruglevert aan het net vanaf 2027?
Nu krijg je de prijs die je ook betaalt omdat je het tegen elkaar mag wegstrepen. En dan koop je duur en krijg je niks terug. Dus je moet eigenlijk gewoon direct je eigen stroom gebruiken. Of opslaan.


Ja....

Dus iedereen die nu aan een warmtepomp of airco is begonnen voor verwarming in de winter, heeft pech. Want voor je opgewekte stroom in de zomer krijg je héél weinig tot niets en in de winter mag je straks dure stroom inkopen. En een warmtepomp of airco vreet stroom als het buiten koud is.


En in de zomer tijdens een zonnige dag kan je maar tot een bepaalde hoogte je eigen stroom op maken. Wasmachine en vaatwasser aan overdag, maar daar houdt het dan ook een beetje op voor de huishoudens zonder elektrische auto en/ of thuisbatterij.

In mijn geval betekent het dat ik die panelen bijna voor Jan Joker op mijn dak heb liggen. Vaatwasser gaat hier 1x per week aan, Wasmachine 2x per week een wasje en droger in de zomer misschien 1x per week. Rest van de stroom wat opgewekt wordt, kan ik dus niets mee en zal tegen weinig/ geen vergoeding in het stroomnet vloeien.

nikkel
Berichten: 2547
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

En in de zomer tijdens een zonnige dag kan je maar tot een bepaalde hoogte je eigen stroom op maken. Wasmachine en vaatwasser aan overdag, maar daar houdt het dan ook een beetje op voor de huishoudens zonder elektrische auto en/ of thuisbatterij.

In mijn geval betekent het dat ik die panelen bijna voor Jan Joker op mijn dak heb liggen. Vaatwasser gaat hier 1x per week aan, Wasmachine 2x per week een wasje en droger in de zomer misschien 1x per week. Rest van de stroom wat opgewekt wordt, kan ik dus niets mee en zal tegen weinig/ geen vergoeding in het stroomnet vloeien. Dat is ook bij ons zo. Wij gebruiken maximaal 5 kw op 1 dag in de week, maar wekken 18 kw op bij een zonnige dag. Investeren in een electrische auto bij een jaargebruik van 3000 km, zie ik niet als redelijk.