Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5574
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:18

germie schreef:
Ik heb een behoorlijke overcapaciteit aan panelen. De reden is dat ik op advies voor een gezin heb laten installeren, terwijl ik alleenstaand ben. Heb dus 7 panelen die rond de 2000-2500 per jaar op kunnen wekken.
Ik lever dus bijna dagelijks nu meer terug dan ik verbruik (behalve in de winter, dan verbruik ik meer dan ik teruglever).
Ik voel me ergens wel genaaid ja.
als je over het jaar gemeten goed uitkomt is het toch OK…of mis ik iets? Vind 2000-2500 per jaar voor 1 pers niet extreem veel hoor?

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:27

paars schreef:
germie schreef:
Ik heb een behoorlijke overcapaciteit aan panelen. De reden is dat ik op advies voor een gezin heb laten installeren, terwijl ik alleenstaand ben. Heb dus 7 panelen die rond de 2000-2500 per jaar op kunnen wekken.
Ik lever dus bijna dagelijks nu meer terug dan ik verbruik (behalve in de winter, dan verbruik ik meer dan ik teruglever).
Ik voel me ergens wel genaaid ja.
als je over het jaar gemeten goed uitkomt is het toch OK…of mis ik iets? Vind 2000-2500 per jaar voor 1 pers niet extreem veel hoor?

Ik gebruik nog geen 1000. Dus heb echt een enorme overcapaciteit.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:49

germie schreef:
paars schreef:
als je over het jaar gemeten goed uitkomt is het toch OK…of mis ik iets? Vind 2000-2500 per jaar voor 1 pers niet extreem veel hoor?

Ik gebruik nog geen 1000. Dus heb echt een enorme overcapaciteit.


Hoe verwarm je je huis en warm water?

Want Zolang de salderingsregeling nog blijft bestaan, kan je de overtollige stroom van de zomer, verbruiken in de winter.

Als je wil investeren kan je gelijk voor airco's gaan, maar een goedkopere manier is om met "gewone" elektrische kachels te gaan werken in combinatie met een boiler voor heet water voor douchen.

Even gekeken, een 80L boiler kost zn €250 en een goede elektrische kachel rond de €100. Dan kan je voor een relatief klein bedrag je overtollige elektriciteit op maken.

Dan verbruik je veel minder gas en/ of kan je misschien volledig van het gas af.

Of je levert 1500kwh per jaar extra terug en met een terugleververgoeding van rond de €0,05 krijg je daar nog z'n €75 per jaar voor.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 37 min geleden

https://www.ad.nl/economie/iedere-kwh-z ... ~a3de4836/

Arme eneco klanten met een zonnepaneel. Ik zit daar niet en lever echt niet heel veel terug maar het zou mij een beste bak geld gaan kosten toch. Eigenlijk best erg, eneco krijgt dus geld voor niet door hun opgewekte stroom om dat vervolgens weer te verkopen met toffe winst voor ze -O-

Winged

Berichten: 33039
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 36 min geleden

karuna schreef:
https://www.ad.nl/economie/iedere-kwh-z ... ~a3de4836/

Arme eneco klanten met een zonnepaneel. Ik zit daar niet en lever echt niet heel veel terug maar het zou mij een beste bak geld gaan kosten toch. Eigenlijk best erg, eneco krijgt dus geld voor niet door hun opgewekte stroom om dat vervolgens weer te verkopen met toffe winst voor ze -O-

Ja, ik heb nu nog een contract bij hen. Ik ga dus ook wel weer shoppen :+ Daaaaggg Eneco.

Nu lever ik eigenlijk niet meer terug dankzij mijn airco, maar ik zoek dus een leverancier waar ik bij kan wegstrepen aan het einde van de rit. Wie heeft de beste tip waar ik heen kan?

Lughnassadh

Berichten: 1806
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Vast contract bij hen tot en met mei 2026 en dan kijk ik wel weer verder. Voor nu, gelukkig, dus nog geen last van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31 min geleden

En het is ook niet een klein bedragje ook schandalig.

Ik zat al vast aan een 1 cent per dag hogere leveringstarief vanwege de zonnepanelen maar wel de komende twee jaar vast maar verder niks zolang ik onder de 1500 kwh teruglevering blijf. En dat lukt goed. Maar ik was er niet echt blij mee hoewel nette tarieven.

Maar ik ben een beetje bang dat je nu bijna overal wel aan betalen gaat toe komen met zonnepanelen, ellende is uitzetten is ook kostbaar. En dan zie je zonnepark na zonnepark en die komen overal mee weg -O-

manonutjuh

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Heb je het hele artikel wel gelezen:

Citaat:
Eneco-klanten die meer stroom aan het net terugleveren dan zij op jaarbasis verbruiken, krijgen daarvoor 14,5 cent per kWh. Minus de 11,5 cent terugleverkosten levert die stroom dan nog maar 3 cent op. Dat was 5 cent.


Scheelt dus wel 2 cent.

DuoPenotti

Berichten: 29567
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25 min geleden

Gestoord land zijn we...
Drukken de groene stroom door de strot en ipv dat het een beetje voordeel oplevert kost het geld.

Gaan we toch lekker milieuonvriendelijk de airco als het zover is non stop laten draaien...
Lampen achter je kont uitdoen zoals mij is geleerd, nee hoor laat maar aan staan...ergens nog wat gloeilampen te koop?

Nederland wil helemaal niet groen, nederland wil graaien, is het niet linksom dan wel rechtsom.

Suzanne F.

Berichten: 49238
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

DuoPenotti schreef:
Gestoord land zijn we...
Drukken de groene stroom door de strot en ipv dat het een beetje voordeel oplevert kost het geld.

Gaan we toch lekker milieuonvriendelijk de airco als het zover is non stop laten draaien...
Lampen achter je kont uitdoen zoals mij is geleerd, nee hoor laat maar aan staan...ergens nog wat gloeilampen te koop?

Nederland wil helemaal niet groen, nederland wil graaien, is het niet linksom dan wel rechtsom.


Ja dit dus. Bizar dit, echt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Ik heb daar ook moeite mee, spaarlampen, weinig water gebruiken, kachel uit als je er niet bent. En nu veel mensen gaan nu al meer stroom verbruiken om maar zo min mogelijk te hoeven terugleveren. En zetten de verwarming alvast aan een uur voor ze thuiskomen. Warmtepompen, aircos, electrische autos allemaal groot stroomverbruikers

DuoPenotti

Berichten: 29567
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 8 min geleden

Dat vind ik ook Karuna
Altijd geleerd spaarzaam om te gaan met alles en nu moet je gaan verkwisten.
Wij zitten met alles onder gemiddelde van andere 2 persoons huishoudens, ondanks de 2 paarden.

Idioot, echt idioot...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Hier ook flink onder het gemiddelde, met deels electrisch verwarmen beneden en in de zomer een beperkt aanstaan mobiele airco als ik het echt te warm krijg en een scootmobiel die continue aan de lader hangt.