Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 19:49

Citaat:
Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op
Energiebedrijf Vandebron laat bezitters van zonnepanelen voortaan vaste kosten betalen voor het terugleveren van stroom aan het net. Vanwege de forse toename van zonnepanelen raakt het energienet namelijk steeds vaker overbelast en ontstaan er stroomoverschotten op de markt.

Vandenbron wil, naar eigen zeggen als eerste partij in Nederland, de kosten die het zelf hiervoor moet maken voortaan “evenredig” gaan verdelen. Deze zogenoemde onbalans- en profileringskosten werden tot nu toe doorberekend aan klanten met en zonder zonnepanelen.

Maar Vandebron kiest voor een nieuwe verdeling, waarbij mensen met zonnepanelen een vast bedrag per dag gaan betalen voor het terugleveren van stroom. Een gemiddeld huishouden met zonnepanelen zou door de nieuwe maatregel maandelijks zo’n 10 tot 20 euro minder voordelig uit zijn.


https://www.ad.nl/wonen/vandebron-legt- ... ~a3362127/

Gemiddelde huishoudens zijn straks door het hebben van zonnepanelen dus zo’n 10-20 euro per maand duurder uit. Nu nog Vandebron, maar Essent schijnt het ook te willen gaan doen.

Ik was wel benieuwd naar de mening van Bokt hierin :D. Goede regel, want de ‘veroorzakers’ betalen? Of slechte regel, want de overheid moet dit oplossen niet de burger? Of slechte regel, want wellicht minder incentive voor duurzame oplossingen zoals zonnepanelen?

Brand los :D

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:53

Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze deze ‘vaste kosten’ gaan bepalen.. ik heb 1 zonnepaneel in een huurhuis (iedereen heeft er 1, dak van appartementencomplex ligt vol), maar met 1 paneel lever ik ook terug. En als ik dan vaste kosten heb voor terugleveren, zeg een 10 euro per maand. Dan heb ik al dubbele kosten ten opzichte van nu. Dus dat wordt dan nog interessant :+ Kan dus ook zomaar zijn dat ik mijn contract op ga zeggen hierdoor.
Laatst bijgewerkt door xxPaige op 17-08-23 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:53

In ieder geval gaat dit de ombouw van fossiel naar iets anders niet helpen. Onze investering in zonnepanelen, hebben wij er financieel gezien net uit. Maar rendement haal je niet meer. Voorlopig zijn thuisbatterijen nog lang niet interessant qua prijs om daar mee aan de gang te gaan.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-08-23 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:55

Ik vind dit echt gigantische onzin. Eerst lopen stimuleren dat men aan de zonnepanelen gaat, en nu men dat doet en het net overbelast raakt, iets wat het netbeheer best aan kon zien komen, moet je betalen...

En Miep om de hoek betaalt zich scheel aan haar energierekening.

Bizar gewoon.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:56

Idioot. Iedereen wordt aangespoord om beter voor het milieu te zorgen, dus mensen kopen zonnepanelen. En nu worden ze ervoor gestraft?!!
Laten ze er maar voor zorgen dat het energienet het aan kan.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:58

Ik roep dit dus al jaren, niet verassend voor mij.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:04

Het kost zo,n 30 miljard ( meen ik ergens gelezen te hebben) om het totale net aan te passen. Het is niet alleen het hoogspanningsnet wat aangepakt moet worden. Geld dat er voorlopig niet is.

Voorlopig lijkt verstandig isoleren en ventileren het beste. Als er te goed geïsoleerd wordt, moet je weer aan een airco. Dat kost toch weer energie.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-08-23 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:05

Inderdaad dit zat eraan te komen net als dat elektrische rijden niet gunstig gaat worden.
Het verbaast me iig helemaal niet maar vind het wel echt belachelijk!

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:05

Bizar, ook als je bedenkt hoeveel miljarden(!) winst de energiebedrijven hadden vorig jaar. Heel Nederland armer en betalen zich scheel aan energie maar daar hebben ze zakken lopen vullen. Plus ik vind sowieso raar dat je je overgebleven energie goedkoper is dan energie die je van energiebedrijven koopt. In principe zou je heel zelfvoorzienend kunnen zijn en heb je die bedrijven niet nodig....@nikkel dat geld is er dus wel alleen in de zakken van de grote bedrijven.
Laatst bijgewerkt door Ninette op 17-08-23 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:08

Misschien denk ik te simpel, maar als er zoveel stroom teruggeleverd wordt, kan op zo'n moment een andere producent (windmolens, of biomassaverbranders bijv.) niet uitgezet worden?

Of is het probleem dat de energie op dat moment zowel gebruikt wordt, als teruggeleverd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:09

Ninette schreef:
Bizar, ook als je bedenkt hoeveel miljarden(!) winst de energiebedrijven hadden vorig jaar. Heel Nederland armer en betalen zich scheel aan energie maar daar hebben ze zakken lopen vullen. Plus ik vind sowieso raar dat je je overgebleven energie goedkoper is dan energie die je van energiebedrijven koopt. In principe zou je heel zelfvoorzienend kunnen zijn en heb je die bedrijven niet nodig....

Ze zitten idd al sinds de oorlog in Oekraïene winsten te maken met de stroom die door Jan met de Pet zijn zonnepanelen opgewekt worden :=.

Mjelleke
Berichten: 695
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:14


purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:17

Waarom moet ik die geen zonnepanelen heb omdat ik in een huurwoning woon betalen voor de huishoudens die wel zonnepanelen kunnen aanschaffen.
Ik vind dit wel een stuk eerlijker

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 20:20

xxPaige schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze deze ‘vaste kosten’ gaan bepalen.. ik heb 1 zonnepaneel in een huurhuis (iedereen heeft er 1, dak van appartementencomplex ligt vol), maar met 1 paneel lever ik ook terug. En als ik dan vaste kosten heb voor terugleveren, zeg een 10 euro per maand. Dan heb ik al dubbele kosten ten opzichte van nu. Dus dat wordt dan nog interessant :+ Kan dus ook zomaar zijn dat ik mijn contract op ga zeggen hierdoor.


Ja dit is ook mijn gedachte. Wij hebben een NOM woning gekocht dus ons dak ligt vol. Het voelt voor mij inderdaad ook een beetje als gestraft worden terwijl we heel bewust voor een duurzame woning zijn gegaan (en geïnvesteerd). We zouden nu opdraaien voor iets wat -in mijn optiek- overheid en energiemaatschappijen moeten oplossen maar het tot nu toe steeds hebben genegeerd / vooruit geschoven. Het is niet eens een belasting vanuit de overheid maar iets wat Vandebron zelf beslist om er zelf beter van te worden (ze berekenen de kosten die zij zelf moeten maken immers door).

Ik kan er op zich wel inkomen dat ze niet mensen zonder zonnepanelen willen benadelen (die hebben er nog minder mee te maken) maar dit is niet de oplossing.

Ik zit met een vast contract bij Vandebron maar afhankelijk van wat andere leveranciers doen ga ik toch nog eens hard nadenken of ik wel blijf zodra die afloopt volgend jaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:23

purny schreef:
Waarom moet ik die geen zonnepanelen heb omdat ik in een huurwoning woon betalen voor de huishoudens die wel zonnepanelen kunnen aanschaffen.
Ik vind dit wel een stuk eerlijker

Ik vind ook niet dat iemand zonder panelen moet betalen. Maar ik vind het ook niet eerlijk dat mensen die mee zijn gegaan in de stimulering van de overheid, nu gestraft worden. De teruggeleverde stroom leverde al minder op, de salderingsregeling gaat er helemaal af en nu moet je nog toeleggen ook wanneer je stroom levert.

Er gaat wat mis, hoor.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:25

_San87_ schreef:
Misschien denk ik te simpel, maar als er zoveel stroom teruggeleverd wordt, kan op zo'n moment een andere producent (windmolens, of biomassaverbranders bijv.) niet uitgezet worden?

Of is het probleem dat de energie op dat moment zowel gebruikt wordt, als teruggeleverd?


Een windmolen kan vrij makkelijk uitgezet worden, maar een biomassaverbrander of welke andere grote electriciteitscentrale dan ook zet je niet zomaar even uit.

MAAR er bestaat al een oplossing. In volgens mij Australie of Nieuw Zeeland wordt veel gebruik gemaakt van zonnepanelen op huizen. Het is erg dunbevolkt daar, dus dat stroomnet is niet denderend groot. Juist daarom is het best handig dat bewoners zelf hun stroom opwekken. Daar zit dus gewoon een apparaat tussen de zonnepanelen en het stroomnet die niet meer dan een bepaalde hoeveelheid aan stroom teruglevert aan het net. Produceren de zonnepanelen meer dan er wordt verbruikt en teruggeleverd mag worden, dan worden ze thuis bij die bewoners (gefaseerd) uitgeschakelt.

Dit geeft zonnepaneel eigenaren de luxe van "gratis" stroom, willen ze meer gratis stroom, moeten ze meer zonnepanelen kopen, en het zorgt ervoor dat het stroomnet niet overbelast wordt. In Nederland is dit systeem niet te krijgen bij mijn weten. Maar zonnepaneel eigenaren met een "boete" afstraffen voor vergroenen is natuurlijk absurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:27

tjaakje schreef:
_San87_ schreef:
Misschien denk ik te simpel, maar als er zoveel stroom teruggeleverd wordt, kan op zo'n moment een andere producent (windmolens, of biomassaverbranders bijv.) niet uitgezet worden?

Of is het probleem dat de energie op dat moment zowel gebruikt wordt, als teruggeleverd?


Een windmolen kan vrij makkelijk uitgezet worden, maar een biomassaverbrander of welke andere grote electriciteitscentrale dan ook zet je niet zomaar even uit.

MAAR er bestaat al een oplossing. In volgens mij Australie of Nieuw Zeeland wordt veel gebruik gemaakt van zonnepanelen op huizen. Het is erg dunbevolkt daar, dus dat stroomnet is niet denderend groot. Juist daarom is het best handig dat bewoners zelf hun stroom opwekken. Daar zit dus gewoon een apparaat tussen de zonnepanelen en het stroomnet die niet meer dan een bepaalde hoeveelheid aan stroom teruglevert aan het net. Produceren de zonnepanelen meer dan er wordt verbruikt en teruggeleverd mag worden, dan worden ze thuis bij die bewoners (gefaseerd) uitgeschakelt.

Dit geeft zonnepaneel eigenaren de luxe van "gratis" stroom, willen ze meer gratis stroom, moeten ze meer zonnepanelen kopen, en het zorgt ervoor dat het stroomnet niet overbelast wordt. In Nederland is dit systeem niet te krijgen bij mijn weten. Maar zonnepaneel eigenaren met een "boete" afstraffen voor vergroenen is natuurlijk absurd.

Volgens mij is dat systeem ook in NL beschikbaar? Zonnepanelen schakelen uit wanneer de druk op het net te groot wordt, dacht ik.

Wel een mooi systeem, inderdaad +:)+.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:28

Overstappen en vast zetten bij een andere leverancier simpel. Vandenbron is van Essent. Essent is voor zonnepaneelhouders ook totaal oninteressant.

Dit is een proefballonetje als mensen te suf zijn om over te stappen volgen er meer.

De stroom die je geleverd krijgt is echt van elke leverancier hetzelfde.
Vandebron is wat dat betreft een van de grootste misleiders die er tussen zit. Zowel financieel als op groen gebied gewoon een boevenbende.
Andere leveranciers werken ook met zonneparken en boeren het werkt echt overal hetzelfde. Alleen de marketing is goed dus trap er niet in.

Het probleem zit ook echt niet die bij particulieren. De grootste capaciteit komt van windmolenparken zonnepaneelparken en agrariërs en andere zakelijke opwekkers. Daar gaan echt enorme hoeveelheden doorheen.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 17-08-23 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 20:31

Dit is overigens wat Vandebron naar me mailde hierover:


Beste,

Samen zijn we volop bezig de energietransitie te versnellen. Zo kiezen we massaal voor groene stroom en komen er in Nederland steeds meer zonnepanelen op de daken te liggen. Het gevolg daarvan is dat er steeds meer zonne-energie wordt opgewekt. Dit is natuurlijk fantastisch nieuws, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee die effect hebben op de energierekening. Om deze uitdaging samen aan te gaan en de transitie voor iedereen eerlijk en transparant te houden, introduceren we een nieuw prijscomponent voor zonnepaneel-eigenaren: de vaste terugleveringskosten.

De uitdaging: overschot aan zonne-energie
Door de explosieve groei van zonnepanelen en daarmee de productie van zonne-energie, komt het steeds vaker voor dat er een overschot is aan zonne-energie. Op zonnige dagen is er dan fors meer aanbod dan vraag naar zonne-energie en dit zorgt ervoor dat ook de kosten voor het terugleveren flink zijn gestegen. Hoe dit kan leggen we je in deze korte video haarfijn uit:



De vaste terugleveringskosten
Voorheen werden de kosten voor teruglevering verwerkt in het stroomtarief. Alle klanten, met of zonder zonnepanelen, betaalden hieraan mee. Maar door de enorme toename van zonne-energie, nemen de kosten ook flink toe. Vandebron heeft daarom besloten om deze kosten eerlijker te verdelen door middel van de vaste terugleveringskosten voor zonnepaneel-eigenaren. Dit is een vast bedrag per dag dat je betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. Hoe dat precies zit leggen we je uit in deze video:



Wat betekent dit voor jou?

  • Gedurende je lopende vaste contract verandert er niets voor jou.
  • Vanaf het moment dat je vaste contract afloopt en je contract wordt verlengd, brengen we de vaste terugleveringskosten in rekening.
  • De hoogte van dit bedrag per dag bepalen we dan aan de hand van je totale jaarlijkse teruglevering. Meer hierover vind je in onze blog.
  • Je haalt vanaf dat moment iets minder voordeel uit je zonnepanelen, maar zonnepanelen blijven een goede en groene investering.

Link naar de blog

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:31

En er worden nog steeds weilanden vol gegooid met panelen. Hectare na hectare
..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:33

maralyn schreef:
En er worden nog steeds weilanden vol gegooid met panelen. Hectare na hectare
..

Dat vind ik echt zo vreselijk ;(.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:33

tjaakje schreef:
_San87_ schreef:

Een windmolen kan vrij makkelijk uitgezet worden, maar een biomassaverbrander of welke andere grote electriciteitscentrale dan ook zet je niet zomaar even uit.

MAAR er bestaat al een oplossing. In volgens mij Australie of Nieuw Zeeland wordt veel gebruik gemaakt van zonnepanelen op huizen. Het is erg dunbevolkt daar, dus dat stroomnet is niet denderend groot. Juist daarom is het best handig dat bewoners zelf hun stroom opwekken. Daar zit dus gewoon een apparaat tussen de zonnepanelen en het stroomnet die niet meer dan een bepaalde hoeveelheid aan stroom teruglevert aan het net. Produceren de zonnepanelen meer dan er wordt verbruikt en teruggeleverd mag worden, dan worden ze thuis bij die bewoners (gefaseerd) uitgeschakelt.

Dit geeft zonnepaneel eigenaren de luxe van "gratis" stroom, willen ze meer gratis stroom, moeten ze meer zonnepanelen kopen, en het zorgt ervoor dat het stroomnet niet overbelast wordt. In Nederland is dit systeem niet te krijgen bij mijn weten. Maar zonnepaneel eigenaren met een "boete" afstraffen voor vergroenen is natuurlijk absurd.

Volgens mij is dat systeem ook in NL beschikbaar? Zonnepanelen schakelen uit wanneer de druk op het net te groot wordt, dacht ik.

Wel een mooi systeem, inderdaad +:)+.


Wel voor de grote zonneparken, maar niet voor particulieren volgens mij. Als ik het mis heb, hoor ik het graag!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 20:34

_San87_ schreef:
tjaakje schreef:

Een windmolen kan vrij makkelijk uitgezet worden, maar een biomassaverbrander of welke andere grote electriciteitscentrale dan ook zet je niet zomaar even uit.

MAAR er bestaat al een oplossing. In volgens mij Australie of Nieuw Zeeland wordt veel gebruik gemaakt van zonnepanelen op huizen. Het is erg dunbevolkt daar, dus dat stroomnet is niet denderend groot. Juist daarom is het best handig dat bewoners zelf hun stroom opwekken. Daar zit dus gewoon een apparaat tussen de zonnepanelen en het stroomnet die niet meer dan een bepaalde hoeveelheid aan stroom teruglevert aan het net. Produceren de zonnepanelen meer dan er wordt verbruikt en teruggeleverd mag worden, dan worden ze thuis bij die bewoners (gefaseerd) uitgeschakelt.

Dit geeft zonnepaneel eigenaren de luxe van "gratis" stroom, willen ze meer gratis stroom, moeten ze meer zonnepanelen kopen, en het zorgt ervoor dat het stroomnet niet overbelast wordt. In Nederland is dit systeem niet te krijgen bij mijn weten. Maar zonnepaneel eigenaren met een "boete" afstraffen voor vergroenen is natuurlijk absurd.

Volgens mij is dat systeem ook in NL beschikbaar? Zonnepanelen schakelen uit wanneer de druk op het net te groot wordt, dacht ik.

Wel een mooi systeem, inderdaad +:)+.


Die van ons schakelen ook uit volgens mij :j
Dan is het eigenlijk wel ook oneerlijk dat ik het moet betalen want dan draag ik niet bij aan de overbelasting toch :))?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:36

Goede reden om na mijn vast contract over te stappen.
Ik kan echt 100 redenen noemen om het hier niet mee eens te zijn.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:36

Ok! Dan is het inderdaad heel erg oneerlijk!