Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:21

Citaat:
Maar dezelfde mensen die zo gezellig nieuwe roofdieren hier willen willen zijn altijd dezelfde die een voller worden met mensen ook toejuichen .
Raar hoe dan? Kan iemand dat uitleggen?

Off topic.

We hebben het hier over de wilde kat.

Die hoort hier gewoon thuis - maar om allerlei redenen is het dier verdwenen
(... het is de afgelopen honderd jaar niet best gesteld met de natuur...).

En deze beesten wordt nu het leven makkelijker gemaakt om TERUG te komen.



Citaat:
En met deze kat zit niemand ook de schapen houder niet . Behalve de weide vogels. Die zijn de l.l.
En een hobby houder van kipjes en vogeltjes misschien.


... paniek ofzo?
Weidevogels leven niet op de rand van bos en open gebied. (En sterven vaak vanwege kalkgebrek: eerst breken de eierschalen te vroeg, en daarna zakken de kuikens door hun poten.)

Citaat:
Ik woon dan wel in Frankrijk maar hier zou zo'n dier ook ruimte genoeg hebben.
Nederland is gewoon te vol voor die rare experimenten.


Citaat:
Wees zuinig op wat er nog is en zorg daar maar eerst eens goed voor, voordat er diersoorten weer geïntroduceerd worden die al een lange periode weg zijn.

???
'Wees zuinig op de Nederlandse natuur.'
Prima.
... om het ¥®¢%*€&@<{¥ van de diersoort mens wat tegenwicht te geven wordt de oorspronkelijk natuur
weer een beetje hersteld -
en dat wordt afgedaan als een mal experiment.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16173
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:24

Omdat dit topic beter op Nieuws en maatschappij past wordt hij daarheen verplaatst.

Kimddddd

Berichten: 463
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 02:43

Mensen die vinden dat de bevolking maar moet stoppen met groeien of de mens maar dood moet...begin aub met jezelf. Mensen die vinden dat alle tamme katten maar binnen moeten blijven....er is een reden dat deze wilde dieren blijkbaar terug komen. Ja de natuur is dus deels hersteld en het barst dus nu blijkbaar van de vogels of andere kleine dieren in het bos. Dus de biodiversiteit is blijkbaar toegenomen.
In mijn vorige woonplaats en in de steden barst het van de muizen en rattenplagen die met gif niet goed te bestrijden is. Dan is het toch goed dat de katten er rondlopen, want je wilt echt geen muizen of ratten in je huis of op stal. Niet omdat ze niet lief zijn....maar omdat ze alles aan je huis slopen. Electra, de vloer en een ongelovelijke stank. Hier op de boerderij in Zweden ook ontzettend blij met onze katten die ervoor zorgen dat de ratten en muizen zich hier niet laten zien in onze schuur...of heel even en dan echt wel met haar en huid opgegeten worden...mjam. Ja helaas hebben ze ook een keer een zwaluwjong gepakt, maar er zijn er meer dan genoeg over om de mugjes te vangen en de zwaluwen vechten ook terug. Van de 2 nesten in de schuur zijn er zeker jonkies groot geworden want er vliegen er nu iets van 10.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 06:34

Ik lees dat de grootste bedreiging voor de wilde kat de vermenging met de huiskat is.
Dus dan zullen ze daar toch eerst iets aan moeten doen..?
Want anders is er straks echt niks meer over van de wilde kat denk?

En ik weet niet of 100 jaar geleden een goed ijkpunt is voor onze natuur: "Maar let wel: in 1850 bestond Nederland slechts voor 1 procent uit bos."
dat schijnt nu 11 procent te zijn, dus soms gaat er wel iets een beetje goed ook :)

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 06:44

Wat gaaf, de wilde kat!
Vorig jaar heb ik er eentje in de Hoge Venen gezien (België). Prachtig dier.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:23

Cayenne schreef:
Nu op HvN het bestrijden/verjagen van bevers. Zo zonde..
Eindelijk doen ze het goed en dan gaan mensen klagen.
Uiteindelijk komen we hier toch nooit uit, maar het is jammer dat we Nederland zo enorm vol hebben gebouwd en de natuur nu zo weinig en versnipperd is.


In de basis ben ik het wel mee eens hoor.

Maar hoe gaan we dat doen dan?

Als een boer verongelukt omdat zijn trekker in een gat zakt? Als dijken aangetast worden en er huizen gaan overstromen. Als treinen weken niet kunnen rijden omdat beesten het spoor ondergraven?
Dat zijn toch wel serieus ontwrichtende zaken waarvan ik de consequenties ook niet echt wil aanvaarden.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:25

pol013 schreef:
Als treinen weken niet kunnen rijden omdat beesten het spoor ondergraven?
Dat zijn toch wel serieus ontwrichtende zaken waarvan ik de consequenties ook niet echt wil aanvaarden.


Ik vraag me ook af hoe dat dan opgelost moet worden?

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:27

Bestrijden van de bever mag toch niet door zijn beschermde status?
Die mag toch ook alleen maar verjaagd, geweerd worden?
Of hebben we dan een gevalletje 2 maten in vergelijk met de wolf?

Ik vind het heel goed dat dieren die zeldzaam zijn beschermt worden.
Maar op het moment dat ze niet meer zeldzaam zijn, zoals een wolf, das en bever, en ze komen op plekken waar ze zwaar overlast/gevaar geven dan moet bestrijden gewoon mogelijk zijn.
Dan kunnen ze blijven op plaatsen waar ze geen gevaar vormen.
En ja in een overbevolkt Nederland, wat voller en voller word.
Meer huizen, meer industrie, dan is dat helaas meer dan we misschien willen.

Maar Nederland is een stadspark en dat word het meer en meer.
En genocide plegen is ook niet netjes...de dijken doorbreken, de Flevopolder weer de oorspronkelijke natuur laten zijn zullen toch veel mensen geen top idee vinden...
Want als men roept men moet de natuur de gang laten gaan is dat ook alleen maar tot het eigen straatje

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 10:33

Heerlijk al die bommen en granaten van de voorstanders en dood verwensingen.
Dat er teveel mensen zijn dat kunnen we toch niet tegen spreken.. en nee stoppen met voortplanten is niet verstandig want dan zouden we uitsterven.
Maar kwa experimenten heeft Nederland al regelmatig laten zien dat dat niet goed gaat.
Oostvaardersplassen... mislukt (daar hadden ze de wolf in moeten zetten)
Wolven... staat op het punt om te mislukken (waarvan de vraag is of ze wel zelf gekomen zijn of dat ze niet een handje geholpen zijn.)
Elke keer als ik een wolf door een bewoond gebied zie rennen zie ik een dier wat daar niet hoort. Ze vertonen onnatuurlijk gedrag en ik vind het vooral sneu om ze zo te zien.
Daarom vrees ik dat dit ook gaat gebeuren met de wilde kat. En zolang er malloten rondlopen die hun hond de schaapsherder hond aan laten vallen zie ik ook geen fijne omgeving voor de wilde kat.
Moet de natuur afgesloten worden voor de mens.. nee dat niet maar meer respect ervoor kan geen kwaad.
En mensen die zich niet gedragen die eens flink aanpakken met boetes of dergelijke.
En ja je wilt geen muizen en ratten in je huis. Dus het huis onaangenaam maken met een kat daar komt bij dat er maar weinig katten zijn die een rat aandurven aangezien deze krengen terug vechten. Daar zijn weer terriers beter voor.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:22

DuoPenotti schreef:
Bestrijden van de bever mag toch niet door zijn beschermde status?
Die mag toch ook alleen maar verjaagd, geweerd worden?
Of hebben we dan een gevalletje 2 maten in vergelijk met de wolf?

https://edepot.wur.nl/498082

De bever vervult een ecologische sleutelrol in de natuur en dat is de reden dat die niet bestreden mag worden. Dus hoezo meten met 2 maten? Het is toch een heel ander dier?
DuoPenotti schreef:
Ik vind het heel goed dat dieren die zeldzaam zijn beschermt worden.
Maar op het moment dat ze niet meer zeldzaam zijn, zoals een wolf, das en bever, en ze komen op plekken waar ze zwaar overlast/gevaar geven dan moet bestrijden gewoon mogelijk zijn.

En weer, nee dus, want ecologische sleutelrol.
DuoPenotti schreef:
Want als men roept men moet de natuur de gang laten gaan is dat ook alleen maar tot het eigen straatje

Dat is dus ook niet wat er gezegd wordt. Wat er gezegd wordt is leren samenleven met de natuur. Dat is iets totaal anders. Jij doet net of er maar 2 opties zijn: of bestrijden, of de natuur zijn gang laten gaan, maar er zit grijs tussen zwart en wit he :D
ChantalAM schreef:
Elke keer als ik een wolf door een bewoond gebied zie rennen zie ik een dier wat daar niet hoort. Ze vertonen onnatuurlijk gedrag en ik vind het vooral sneu om ze zo te zien.

Een wolf vertoont onnatuurlijk gedrag? Wat?

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:15

Ik vraag me vooral af tot in hoeverre de wilde kat zal kruisen met de gedomesticeerde kat. Daar zullen vast wat bronnen vanuit Frankrijk/Spanje zijn, maar het zal ook wel een iets andere situatie zijn omdat de natuurgebieden hier toch een stuk kleiner zijn.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 12:21

Avalanche schreef:
ChantalAM schreef:
Elke keer als ik een wolf door een bewoond gebied zie rennen zie ik een dier wat daar niet hoort. Ze vertonen onnatuurlijk gedrag en ik vind het vooral sneu om ze zo te zien.

Een wolf vertoont onnatuurlijk gedrag? Wat?


Ze zouden toch bang zijn van mensen? Maar toch steeds meer ontmoetingen tussen mens en wolf. Geen natuurlijk gedrag omdat ze niet anders kunnen in dichtbevolkt Nederland.
En al meerdere filmpjes gezien van wolven in bewoond gebied.
Het is gewoon sneu om ze zo te zien. Ze weten ook niet waar ze belandt zijn. En voelen zich opgejaagd door al die auto's.
Ze horen lekker door de natuur te struinen en niet over asfalt.
Als mensen dat natuur vinden -O-

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:26

Beste Avalanche.
Wat begrijp je niet aan vraagtekens?

Cayenne heeft het over bestrijden van.
Ik heb daarbij vragen.
Want waar ik me verdiept heb in de wolf heb ik dat niet bij de bever en de das.

Waarbij ik wel bij de mening blijf. Niet meer zeldzaam dan beheren bij overlast en gevaar.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:37

Het leest voor mij meer als je mening geven in de vorm van een vraag. Vooral omdat je het met 2 maten meten erbij noemt. Overigens heb ik hem gewoon beantwoord met bron erbij. Dus een uitgelezen kans om je erin te verdiepen zou ik zeggen :D

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:42

Dat jij het zo leest wil niet zeggen dat het zo is. Dan kun jij ook vragen hoe bedoel je dat.

Ja was dus echt een vraag. Ook de 2 maten. Als een beschermd dier als bever wel bejaagd mag worden dan de vraag waarom 2 maten.
Maar mag die ook niet bejaagd worden is dat het antwoord. Er zijn geen 2 maten want mag ook niet.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:48

Ok, sorry.
De bever mag niet bejaagd worden omdat die, juist in een land als Nederland essentieel is voor de ecologische balans. Er zijn altijd een paar diersoorten die een sleutelrol hebben, en die dieren mogen dus niet bestreden of bejaagd worden. Omdat die balans al zo fragiel is, is de bever best heel kwetsbaar, en daarom moeten we er ook heel zuinig op zijn.

De wolf is voor de ecologische balans (nog) niet heel belangrijk. Dat kan natuurlijk veranderen in de toekomst, als de balans en de biodiversiteit verandert.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:52

Avalanche schreef:
Dat is dus ook niet wat er gezegd wordt. Wat er gezegd wordt is leren samenleven met de natuur. Dat is iets totaal anders. Jij doet net of er maar 2 opties zijn: of bestrijden, of de natuur zijn gang laten gaan, maar er zit grijs tussen zwart en wit he :D

Ik ben heel benieuwd hoe ze van de spoorwegen en van het dijkonderhoud gaan samenleven met de bever, want ik denk dat die partijen gewoon tegenstrijdige belangen hebben?
Is dat ecologisch belang dan in te weven met het heelhouden van dijken en sporen? Is daar iets over bekend?

Citaat:
Een wolf vertoont onnatuurlijk gedrag? Wat?

Nou ja, het kan bij zn natuurlijk gedrag gaan horen... de wolven die de autos weten te ontwijken, die overleven..
Dat lukt bijv met beren ook al best goed. De beren (in amerika) die de vuilcontainers leeghalen, die zjn mooi aan het adapten :)

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:53

Excuses aanvaard :j

En bedankt voor je antwoorden :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:49

Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb. Mijn fout!
De bever mag je idd niet bestrijden, wel verjagen!
Excuses voor de verwarring! Y;(

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:04

Lees hier meer over de problemen die oa bevers nu veroorzaken.
https://www.gld.nl/nieuws/7573078/enorm ... -problemen

Zo krijg je vanzelf dat NL altijd een veel meer natuur'beheerd' land blijft.
We verwelkomen de bever. OKe
Maar we willen ook water kunnen beheersen en dan botsen onze belangen: “Bevers vinden dijken aantrekkelijk om daar holen in te graven. Dat verzwakt de dijk en vergroot de kans op een overstroming”

Blijkbaar hebben ze dan nu de aanpak om de bever plaatselijk te verjagen. We bepalen dus noodgedwongen behoorlijk minitieus waar die natuur zijn gang mag gaan en waar niet.
Maar in hetzelfde artikel staat dat de populatie zich nu iedere 4 jaar verdubbeld. Dus hoe lang kun je dat dan volhouden?

'In 2020 was het waterschap 25.000 euro kwijt aan het herstellen en voorkomen van schade door bevers. Doordat het aantal plekken met schade toeneemt, zullen deze kosten de komende jaren alleen maar toenemen, verwacht het waterschap.'

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ove ... ke-aanpak/
En ik dit artikel hebben ze het over miljoenen aan herstel van schade.
En van woonwijken die er schade van ondervinden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-08-23 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:08

Dit vind ik dan weer fascinerend:

'Het knaagdier was [u]150 jaar afwezig, maar in de jaren negentig werden de eerste bevers hier weer uitgezet. "De natuur was voldoende hersteld voor het leefgebied van de bever", vertelt Henne Ticheler, adviseur water en ruimte bij Waterschap Rivierenland. “Bevers worden ook wel de natuurlijke wateringenieurs genoemd. Ze knagen bomen om, graven geulen en bouwen dammen.”

ZUILICHEM - Bevers veroorzaken steeds vaker schade in Gelderland. Vooral in het Rivierengebied zijn op steeds meer locaties problemen. Zo vinden de dieren dijken aantrekkelijk om holen in te graven en dat verhoogt de kans op een overstroming."


en niemand kon dat vantevoren bedenken? :+
wel super dat de bever het zo goed doet :j maar, wat nu?

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:10

Nou in dat laatste filmpje hebben ze het over polen die rollend van het lachen over de grond gingen omdat wij die lastpakken actief hierheen gehaald hebben.
Dus die hadden daar wel een mening en vooruitblik op.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat de enige juiste mening is hoor. Maar wel 'grappig' dat we dat dan blijkbaar niet voorzien en op vooruit werken. Je had dan toch bij de intro al kunnen bedenken: tot hier is het leuk/goed/handig en wanneer je daar uitkomt, komt er en kantel punt.
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of ze bij de intro rekening gehouden hebben met de extra kosten die dit met zich meebrengt.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-08-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:10

Bevers maken meer moerasachtig gebied. In grote delen van Europa zijn de moerasgebieden destijds droog gelegd niet alleen omdat er landbouwgrond nodig was, maar ook ter bestrijding van noordelijke malaria. Ook niet iets wat je terug moet willen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:40

Ilse_123 schreef:
Ik vraag me vooral af tot in hoeverre de wilde kat zal kruisen met de gedomesticeerde kat. Daar zullen vast wat bronnen vanuit Frankrijk/Spanje zijn, maar het zal ook wel een iets andere situatie zijn omdat de natuurgebieden hier toch een stuk kleiner zijn.


Dat hoef je je niet af te vragen. Dat gebeurd.
In Zwitserland doen steeds weer oproepen ze niet te benaderen of te vangen en huiskatten te castreren aangezien bekend is dat dit tot ingewenste inmenging leidt.