Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChantalAM

Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 09:30

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/432 ... l-spannend

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind het iig zeer dom om ze te gaan helpen om hun leefgebied te vergroten.
Over een paar jaar zal er in de krant staan: geen enkel klein vogeltje meer op de Strabrechtse heide waargenomen.
Wordt weer zo'n fiasco van het rewildering groepje.
Laatst bijgewerkt door ChantalAM op 10-08-23 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:41

Wel interessant denk ik, er staat in het artikel ook dat hij voornamelijk muizen eet. Ik denk dat die paar wilde katten op de heide geen schade gaan aanrichten in de algehele populatie. Wat ik ervan kan vinden houden ze een territorium aan en heb je dus geen massa's katten op een postzegel stukje die alle vogels uitmoorden.
Daarnaast is het niet altijd slecht om een roofdier te introduceren. Je hebt binnen elke diergroep zwakkere, vaak oudere, dieren die dan worden opgegeten ipv een langzame dood sterven.
Ook is er in sommige bieden een over populatie van bijvoorbeeld konijnen, als de wilde kat die baby konijnen eet zal er niet gejaagd hoeven worden. Ofja, minder gejaagd.

Als je je zorgen maakt om de vogels kunnen we beter alle huiskatten opsluiten, is een stuk beter voor alle vogels als je ziet wat die allemaal wel niet uitmoorden zonder het te eten. Maar ik denk niet dat dat een discussie is voor in dit topic.

Mungbean

Re: Wilde katten rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:51

Ben er laatst een tegengekomen savonds in het bos (niet in NL). Prachtig dier <3

Wel is het dan essentieel dat mensen die in de buurt van het bos wonen hun huiskatten castreren anders krijg je verwilderde mixen ipv wilde katten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:57

Ze hebben het alweer over wandelpaden afsluiten... tuurlijk... is dat voor de wolf ook al niet gedaan?
Mensen weren uit de natuur lijkt steeds belangrijker te worden.

Hopelijk komt de wilde kat GW1625m tegen, dat is pas re-wilding dan..

De rest van het verhaal lees ik met een korrel zout, want wat er waar van is weet ik niet.
Bij de wolf is gebleken niets waar...en kletsen ze het nog steeds....

Zoals altijd keelbeet, schuw, zie je niet overdag, blijft achter stroomraster, pakt geen andere weide dieren zoals pony, koe, hoogstens schaap. Goed voor de biodiversiteit.
Ook allemaal leugens, dus....

Avalanche

Re: Wilde kat rukt op in zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:41

Mensen worden niet uit de natuur geweerd hoor :) alleen de wereld is niet van ons he, er leven ook andere dieren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:41

Wat een fijn en positief bericht!

Eindelijk gaat de mens inzien dat er meer diersoorten op deze aarde rondlopen, en die (imo) net zo veel bestaansrecht hebben :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:43

Dit! Het lijkt mij een goed teken dat de biodiversiteit toeneemt :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:44

Ik vind het juist heel mooi dat de wilde kat weer terug komt. Laat maar komen hoor!
Een wilde kat heeft een vrij groot territorium en het is echt niet zo dat straks alle vogels en muizen verdwenen zijn.
Er is een onderzoek geweest waaruit bleek dat de wilde kat er voor zal gaan zorgen dat de huiskat minder in de bossen zal komen waardoor er juist meer vogels en andere dieren in de bossen voor komen aangezien de huiskat geen eigen groot territorium er op na houdt en er in verhouding dus veel meer huiskatten in een gebied zitten als een wilde kat.
Dus wat dat betreft lijkt het me ook een goede ontwikkeling.
Ik heb liever dat de huiskat minder op straat komt en schade aanricht. Dat lijkt me een veel betere ontwikkeling als nu ook nog eens de wilde kat gaan weren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:29

Tot ineens blijkt dat die wilde kat juist wel de laatste korhoentjes pakt of jonge haasjes en konijntjes die al op de rode lijst staat.

En dat onderzoek net zo achterhaald is als bij de wolf en zijn biodiversiteit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:50

@cayenne: die theorie klinkt super goed. Maar zou het ook echt zo werken? Want waarom zouden die huiskatten dan ineens daar weg blijven? Dat is een 'door mensen gecreëerd probleem' wat we al heel lang niet onder controle hebben. Dat die wilde kat hier nou naartoe komt lost dat probleem niet ineens op. En aangezien huiskatten beduidend minder problemen hebben met gezelschap in hun territorium lijkt het me net zo goed mogelijk dat je nu huiskatten +wilde kat krijgt in een gebied. Al dan niet door elkaar. Of juist de huiskatten nog geconcentreerder bij elkaar. Dat lijkt me niet perse een vooruitgang als we nu al moeten klagen over katten die te veel vogels vreten.

Overigens vind ik dat katten die in het buitengebied buiten lopen ook deels onterecht een slechte reputatie hebben. Want met het ontbreken van fatsoenlijke mogelijkheden om ratten te bestrijden hebben ze hun oude taak ineens weer helemaal terug. Maar dan heb ik het wel over een hoeveelheid katten die past bij het formaat van je erf. Niet ongeremd aantal nestjes bij gebrek aan steriliseren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:55

Ook katten kunnen niet lezen. Maakt mooie theorien vooral theoretisch.

Om huiskatten dichterbij huis te houden kan je beginnen met gratis castraties aan te bieden, dan zijn hormonen geen drijfveer meer voor ver weg gaan en er komen geen mixjes van (wat nogal funest zou zijn voor de wilde katten).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:56

DuoPenotti schreef:
Tot ineens blijkt dat die wilde kat juist wel de laatste korhoentjes pakt of jonge haasjes en konijntjes die al op de rode lijst staat.

Daar heb je de wilde kat niet voor nodig hoor. Daar hebben we oa ook al de vos voor :+

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:17

Jarenlang is de wilde kat juist afgeschoten op diverse gebieden. Ook tamme katten die vrij in de bossen los liepen zonder bandje etc. Mijn oom was daar boswachter en blijkbaar was het geen goed idee om de wilde kat zijn gang te laten gaan. Geen konijntje, fazantje etc. meer te vinden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:25

Er is wel een verschil tussen tamme (verwilderde) katten die in het bos rond lopen en de echte Europese wilde kat.
Er is in het verleden ook veel tussen deze soorten gekruisd helaas omdat er zoveel huiskatten vrij rondlopen en ze elkaar dus tegen kwamen.
De echte wilde kat is pas sinds begin 2000 weer in Nederland en het ging tot sinds kort maar om enkele exemplaren, dus dan ben ik wel benieuwd wanneer je oom op ze schoot? Want daar staat sowieso een verbod op :j
Weet je zeker dat het om de echte wilde kat ging of misschien toch om verwilderde huiskatten? Die richten namelijk veel meer schade aan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-08-23 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:29

DuoPenotti schreef:

Ja want dat zouden huiskatten nooit doen :')

Honden richten ook veel en veel meer schade aan dan de wolf.
De natuur is niet van ons. We zullen hem gewoon moeten delen met alle andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:31

DuoPenotti schreef:

Laat mensen dan eerst hun huiskatten maar eens binnenhouden als ze zich daar zo om bekommeren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:36

Avalanche schreef:
De natuur is niet van ons. We zullen hem gewoon moeten delen met alle andere dieren.

Het valt me steeds meer op dat de mens minder ruimte wil voor wilde dieren in Nederland, maar ondertussen zelf heel egoistisch alle ruimte in neemt en dan ook nog gaat klagen dat het hier zo vol is..
Zo doen hier in de buurt de bevers en dassen het ook heel goed, maar de bevers worden nu bijna als plaag gezien omdat ze slootwallen en dijken kunnen laten verzakken en de das is weer een gevaar voor het spoor :+
Ik denk dat we blij moeten zijn dat deze soorten het goed doen in Nederland en dat de wilde kat zich dus ook steeds beter hier gaat thuis voelen.
Dat is een teken dat een gebied het op ecologisch wijze goed doet. Dat wij met 17 miljoen mensen denken het eerste recht te hebben op de omgeving is pure egoisme.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:07

Cayenne schreef:
Avalanche schreef:

Het valt me steeds meer op dat de mens minder ruimte wil voor wilde dieren in Nederland, maar ondertussen zelf heel egoistisch alle ruimte in neemt en dan ook nog gaat klagen dat het hier zo vol is..
Zo doen hier in de buurt de bevers en dassen het ook heel goed, maar de bevers worden nu bijna als plaag gezien omdat ze slootwallen en dijken kunnen laten verzakken en de das is weer een gevaar voor het spoor :+
Ik denk dat we blij moeten zijn dat deze soorten het goed doen in Nederland en dat de wilde kat zich dus ook steeds beter hier gaat thuis voelen.
Dat is een teken dat een gebied het op ecologisch wijze goed doet. Dat wij met 17 miljoen mensen denken het eerste recht te hebben op de omgeving is pure egoisme.

Dan vergeet je even dat wij wonen op een oude rivierdelta / moeras wat vroeger sompig slecht begaanbaar land was, waar de zee nog wel eens huishield. Beetje de natuur zijn gang laten gaan betekent natte voeten/verdrinken van 10+ miljoen mensen + stuk voedselvoorziening weg. Die dieren komen hier omdat onze activiteiten voor een aantrekkelijk plekje gezorgd hebben. Als we dat samen moeten delen, dan zal er beperkingen moeten worden opgelegd aan dat wild, zodat dat aantrekkelijke plekje ook blijft bestaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:12

Ik begrijp dit gewoon echt niet. Waarom alles uit de kast halen om iets te herintroduceren? Als hij het interessant genoeg vindt komt hij vanzelf. Al dit geforceerde gedoe. Nog even en er wordt een beer uitgezet. Om er vervolgens achter te komen dat beren toch niet heel fijn zijn in zo’n dichtbevolkt land 8)7

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:24

Fitzroy schreef:
Ik begrijp dit gewoon echt niet. Waarom alles uit de kast halen om iets te herintroduceren? Als hij het interessant genoeg vindt komt hij vanzelf. Al dit geforceerde gedoe. Nog even en er wordt een beer uitgezet. Om er vervolgens achter te komen dat beren toch niet heel fijn zijn in zo’n dichtbevolkt land 8)7

Dat is het punt, dat men op kunstmatige wijze roofdieren wil gaan terugzetten waar helemaal geen plaats meer voor is.Ten koste van de dieren die hier al of nog zijn. Bij katten krijg je vast en zeker ook nog kruisingen met huiskatten.De asiels zitten al vol met kittens en die halfwilde zullen niet plaatsbaar zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:28

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:

Laat mensen dan eerst hun huiskatten maar eens binnenhouden als ze zich daar zo om bekommeren.

Dit. Huiskatten richten zo ontzettend veel schade aan, omdat ze in tegenstelling tot de Europese wilde kat niet inheems zijn.

Het probleem wordt ineens een stuk kleiner en veel beter te managen als we onze katten gewoon binnenhouden.
tamary schreef:
Dan vergeet je even dat wij wonen op een oude rivierdelta / moeras wat vroeger sompig slecht begaanbaar land was, waar de zee nog wel eens huishield. Beetje de natuur zijn gang laten gaan betekent natte voeten/verdrinken van 10+ miljoen mensen + stuk voedselvoorziening weg. Die dieren komen hier omdat onze activiteiten voor een aantrekkelijk plekje gezorgd hebben. Als we dat samen moeten delen, dan zal er beperkingen moeten worden opgelegd aan dat wild, zodat dat aantrekkelijke plekje ook blijft bestaan.

Of we doen allemaal een beetje water bij de wijn. Super Nederlands polderen zogezegd :+

Fitzroy schreef:

Hij komt ook zelf :j

hij krijgt een beetje hulp, dat is alles :)

anjali schreef:
Fitzroy schreef:

Dat is het punt, dat men op kunstmatige wijze roofdieren wil gaan terugzetten waar helemaal geen plaats meer voor is.Ten koste van de dieren die hier al of nog zijn. Bij katten krijg je vast en zeker ook nog kruisingen met huiskatten.De asiels zitten al vol met kittens en die halfwilde zullen niet plaatsbaar zijn.

Lezen jullie wel? Want je hebt nu een probleem met iets wat in de eerste plaats niet gebeurt :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:48

Ja maar avalache: je lost niet automatisch het probleem van zwerfkatten op door een nieuwe soort te verwelkomen. De katten die je nu als 'probleemkat' zou bestempelen komen nou vaak net van mensen die er beduidend minder mee bezig zijn met wat er van het dier terecht komt. Die gaan zich niet ineens anders gedragen. Dat zijn volledig separate problemen met separate oplossingen.

Dus nu krijg je dan bedreiging 1: huiskatten + bedreiging 2 wilde katten. Ik ben benieuwd of dat vooruitgang is.

En nogmaals: huiskatten binnen houden vind ik niet standaard een goed oplossing in het buitengebied. Wel de hoeveelheid die je daar wil hebben lopen bekijken. We hebben hier een uitstekende balans tussen de huismus (op de rode lijst) en de kat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:05

Maar dan moet je mensen gaan aanpakken. Geen wild proberen tegen te houden, met potentiele schade voor lokaal wild. De Europese kat is in tegenstelling tot onze huiskatten wel inheems, dus ecologisch gezien lijkt me dat een betere keuze.

Een soort die niet inheems is, binnenhouden lijkt mij vrijwel altijd een betere keuze.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:09

Ik ben hier nog niemand tegen gekomen die zegt: geen wilde kat ómdat dat zielig is voor de huiskatten die buiten lopen.
Wel mensen die zeggen: lijkt me niet zo handig om problemen te gaan stapelen en dan er achter te komen dat dat geen gewenste uitkomst heeft.

Verder maakt het voor de mus en de rat op mijn erf niet zo gek veel uit of het een huiskat is die hem verdrijft/ opvreet of dat dat een wilde kat is.
En mijn huiskat kan ik tenminste nog binnen houden als ik zie dat de koolmeesjes uit willen vliegen. Dat kan bij een wilde kat niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:10

Cayenne schreef:
DuoPenotti schreef:

Daar heb je de wilde kat niet voor nodig hoor. Daar hebben we oa ook al de vos voor :+

Dus dan wil je er nog een roofdier bij zodat deze vogels en dieren nog minder kans maken...logisch....