Rekening rijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:29

De meeste gemeentes zijn echt ontzettend hard bezig met een laadpalenstrategie, verdere verduurzamingsslag qua zonnepanelen (voor minima, ook voor anderen, er wordt zelfs niet naar NHG-grens gekeken vaak), uitgebreide deelmobiliteitsstrategie, uitgebreide klimaatadaptatiestrategie.

Er wordt echt heel veel geld voor uitgetrokken en gezorgd dat alle gelden gestapeld kunnen worden.

Er is echt geen reden tot paniek. De kans dat jij in 2030 nog steeds én geen elektrische auto kan betalen, én geen zonnepanelen, én geen laadpaal, én er is geen hoogwaardig deelvervoer of ov, is echt wel heul klein.

De kans op ellende wordt overigens groter als je de afgelopen jaren rechts of boer hebt gestemd, want die werken veel minder soepel mee aan deze strategieën.

Kortom: geen paniek, trek aan de bel bij je gemeente en zoek uit hoe hun plannen erbij liggen.

Autumnn

Berichten: 8081
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:32

Gitana schreef:
Ook het controleren zal nog een puntje zijn. In stockholm wordt dat mbv camera's in de stad gedaan, maar dat is maar één stad dus nog te overzien om dat op die manier te doen.

Er moet nog veel aan het concept rekeningrijden gebeuren, dus het zal nog wel wat veranderen.
Het is wel zo dat het concept in verschillende plekken al met succes is toegepast. Het is wel fijn dat er dus al een voorbeeld is. Het is helaas gewoon zo dat als we met zijn allen willen leven en wat aan het klimaat willen doen, wat een must is, dat er dan wat op luxe ingeleverd moet worden.. Een aantal decennia terug, toen nog niet iedereen een auto had, leefden mensen veel meer in hun eigen regio. Nu iedereen een auto heeft is dat heel anders geworden. Veel mensen werken in een andere provincie dan waar ze wonen, vroeger zou je daarvoor gaan verhuizen. Niet dat we daar naar 'terug' moeten, maar het is natuurlijk wel handiger en opzich beter.. gelukkig zijn we tegenwoordig oké met thuiswerken waar mogelijk.
Het zou fijn zijn als mensen dan gewoon wat beter gaan nadenken over wanneer zij de auto pakken en waarvoor. Ik pak ook veel te vaak de auto :=


Ze hadden het erover dat het bij garages gaat gebeuren bij reguliere controles.

En misschien toch maar weer met paard en wagen :Y)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37333
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:34

https://www.ad.nl/wonen/bijna-twee-milj ... ~a5ac80d0/

Vervolgens komt dit bericht ook naar buiten. Bijna 2 miljoen mensen wonen verder dan 15 minuten af van een aantal noodzakelijke voorzieningen. Waar ik hiervoor woonde huisarts op 7 km, dichterbij was er gewoon geen, supermarkt in het dorp sloot dus ook daarvoor minstens 5 tot 7 km rijden.

Dat samen met heel veel voorzieningen die weggaan. Als er inderdaad doorgedrukt gaat worden dat het streekziekenhuis hier op ongeveer 7 km nog verder wordt ontmanteld wordt de afstand van 7 naar 35 of 40 km voor noodzakelijke bezoeken daarheen, niet te bereiken met ov en mijn scootmobiel en mijn lijf vindt die afstand heen en terug geen goed idee. Niet met mooi weer, met slecht weer of kou gewoon niet te doen. Kilometers die ik en met mij heel veel mensen niet kunnen vermijden.

En nee ik weet echt heel zeker dat ik in 2030 geen electrische bestelbus kan betalen waar mijn rolstoel inpast. :+

Gitana vroeger had ieder dorp zijn eigen lagere school, de dokter kwam aan huis als nodig, de schooltandarts kwam langs, de melkboer of bakker als deze niet aanwezig waren kwamen wekelijks doorde dorpen rijden,

De lagere scholen worden steeds meer gesloten want "te klein" en worden ouders gedwongen hun kinderen dorpen verder op weg te brengen omdat fietsen soms gelijk staat aan zelfmoord soms op de 60 km racewegen zonder fietspad of de afstand domweg te ver is voor 4 of 6 jarigen. Helaas de keiharde realiteit in bijvoorbeeld de achterhoek waar echt niet iedereen in een boerderij woont.

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:39

Maar Karuna, jij gaat toch emigreren?
Het rekeningrijden is al iets dat er heel lang op de planning staat. Eerst nog maar eens zien of het daadwerkelijk gaat komen.
Ik heb zelf geen auto en die gaat er denk ik ook niet komen, puur omdat ik in mijn straat geen enkele mogelijkheid heb om te parkeren.
Maar ik snap dat het voor veel mensen onbetaalbaar word om nog een auto te hebben

ElCid

Berichten: 9246
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:42

verootjoo schreef:
Met deze regering duurt het eeuwen. Ik zou zeker niet gaan stressen om iets wat ze nu voor 2030 bedenken. Ze zijn zo traag met alles.


En daarbij; zijn ze al eeuwen bezig met dit idee en het is, simpelweg, onuitvoerbaar. Het elektriciteitsnet staat nu al op barsten dus elektrische koekblikken erbij kan helemaal niet, nu niet, nooit niet.

Het is weer een stukje bangmakerij en propaganda; in de hoop dat de laatste elektrische "auto's" nog even snel worden aangeschaft. Anders is het zo zonde van de nieuwe lithium mijnen die nu voor veel geld ontgint worden en o.a. een groot deel van Portugal gaan verwoesten en producenten van deze nep "milieu" vriendelijke "auto's" die geen geld meer verdienen.

Dus laat je niet bang maken, blijf rijden wat je nu rijdt; dan heb je grote kans dat je in 2030 nog steeds kan rijden................ :o

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37333
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:44

Purny nee dat klopt niet wat je zegt. :n Geen idee waarom je dat er steeds bijsleept. Ik blijf gewoon aan nederland verbonden met mijn bus en dus het rekeningrijden. En nee ik ben niet de enige met dezelfde problemen, ik kan er zo zeker 10 aanwijzen in een straal van 3 km die met exact dezelfde sjit komen te zitten als dit doorgaat. Ik denk niet alleen aan mijn eigen ikje maar ook aan andere mensen met dezelfde sjit of andere sjit

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:45

Cer schreef:
Toch kan je niet je eigen situatie over andere mensen heen leggen. Dat het jou lukt, wil niet zeggen dat anderen dat ook moeten kunnen (dan diskwalificeer je meteen andere mensen) :)

Ik hoop dat het meevalt, maar ik denk dat het voor mensen die 5 hoog achter wonen (geen EV op de oprijlaan kunnen parkeren naast hun oplaadpaal die aan hun eigen zonnepanelen hangt) en wel naar een plek zonder OV moeten reizen, best lastig kan worden?

Ik ben nog steeds benieuwd of ze een goede oplossing hebben voor kapotte accu's en de recycling daarvan (maar dat is een ander onderwerp)

Ik was toch geinteresseerd, maar onder de 7000 kan ik geen EV vinden (alleen zonder accu), maar het kan aan het moment liggen :j
Rond 7000 zijn ze wel al 11 jaar gemiddeld, en ik weet niet hoe lang die accu's meegaan, en wat de kosten worden op die leeftijd..

Klopt, voor iedereen is de situatie anders, maar ik wil maar zeggen dat er ook best veel mogelijk is als je geen dik betaalde baan hebt.

De laadinfrastructuur kan zeker nog beter. Maar er zijn bijvoorbeeld al plekken waar je in elke lantaarnpaal een stopcontact hebt. Het is nog een gloednieuwe techniek, maar de innovatie staat niet stil.
Voor kapotte accu's zijn al veel oplossingen inderdaad. Eerst worden alleen de kapotte cellen vervangen als een accu slecht begint te worden. Als de accu te slecht wordt voor de auto, of de auto total loss is, dan worden zo'n accu's eerst als thuisaccu gebruikt, of als opslag voor bedrijven of buurtaccu's. Als je nu een gebruikte accu moet kopen dan betaal je daar al snel een paar duizend euro voor, zelfs als ie al aardig gedegradeerd is. Ze zijn heel erg gewild, dus zullen voorlopig nog zeker niet gewoon weggegooid worden.
Er zijn inmiddels al een aantal bedrijven die de accu's voor 97% kunnen recyclen. De metalen worden vervolgens gebruikt voor nieuwe accu's. Het is nu nog niet rendabel om groots in te zetten op recycling omdat er gewoon nog zo enorm weinig accu's worden aangeboden ter recycling, maar in de toekomst zal zo'n proces helemaal automatisch verlopen zoals je dat nu bijvoorbeeld al bij iPhones ziet. Toevallig pas beelden van gezien, super gaaf!

De EV's die je voor €7000 ziet staan dat zijn waarschijnlijk de Renault ZOE's. Die hebben wij ook. Super fijne auto. Je krijgt er €2000 subsidie op, dus dan kost hij €5000. En de huuraccu kun je blijven huren als je bang bent dat hij ooit stuk gaat, want dan krijg je gratis een nieuwe, of kun je overkopen. Bij de oudere auto's kun je die overkopen voor prijzen tussen een euro tot 2000 euro afhankelijk van de leeftijd en kilometers.

kiki1976 schreef:
En heel eerlijk hoeveel personen blijven er vanaf 2025 nog een elektrische auto rijden als ze dan wegenbelasting moeten gaan betalen?
In 2025 krijgen ze nog 75% korting maar vanaf 2026 betalen ze de volle mep

Ook de overheid weet dit, dat als je ca 15.000 per jaar rijdt dan met een elektrische auto dat je duurder uit bent dan met een vergelijkbare benzine auto. Maar hopen dat de mensen het blijven doen voor het milieu.
Maar hoeveel hebben het nu echt daadwerkelijk gedaan voor het milieu en niet voor alle voordelen/kortingen?


Zelfs mét de volle klap aan wegenbelasting en een hoge stroomprijs is elektrisch rijden nog steeds goedkoper als je genoeg kilometers rijdt. Je betaalt immers nog steeds minder per kilometer aan stroom en nauwelijks onderhoud. Als je dan ook nog eens thuis kan laden, bv met zonnepanelen of een dynamisch contract, dan is het helemaal leuk haha.
Wegenbelasting betaal je sowieso, ook als je terug gaat naar benzine.

Verder is er nog niet genoeg bekend over de wegenbelasting in 2026. Voor diesel is het zo dat je meer betaalt omdat het meer vervuilt, dus de verwachting is dat elektrisch minder betaalt omdat het schoner is. Maar de exacte bedragen schijnen nog niet bekend te zijn.

Dagahra schreef:
Vraag mij ook af hoe ze het willen opvangen met opladen van de ev's. Stroomnet is nu al telkens overbelast :+


EV's kunnen het stroomnet juist balanceren, en als thuisaccu werken in de toekomst.
De meeste mensen met een EV die thuis kunnen laden hebben een dynamisch contract, zodat je juist op rustige momenten goedkoop (en soms zelfs gratis of met geld toe) kan laden. Als veel mensen dit doen dan kan dat heel positief zijn. Er wordt ook gekeken naar manieren om openbare laadpalen op deze manier te gaan benutten.

MyWishMax schreef:
Ik werk niet, ik schrijf juist dat ik niet naar werk hoef te rijden dus die kilometers heb ik gelukkig al niet. Als ik dat wel zou kunnen zou ik nog meer kilometers rijden en er dus nog veel meer op achteruitgaan met rekeningrijden. Maar dit heeft ook niks te maken met mijn vraag aan jou of dat ik al vaker uitgelegd heb dat er meer mensen juist duurder uit zijn met rekeningrijden zelfs met weinig kilometers. Terwijl jij volhoudt dat ze er op vooruitgaan, maar voor mij geld dat dus al niet en dan heb ik niet eens de laagste wegenbelasting tarieven. Laagste inkomens heb ik het ook over minimumloon en daaronder.

Ah sorry, verkeerd gelezen! Ik dacht dat je voor je werk zo ver moest rijden.
In het artikel dat de TS geplaatst heeft staat dat de helft erop achteruit gaat, dus ook de helft erop vooruit. Dat is toch een enorme groep! En het zullen niet de mensen zijn die veel rijden.

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:46

Ja er is de laatste tijd inderdaad gefocust op efficiëntie karuna, waarbij in het achterhoofd werd gehouden dat mensen er toch wel naartoe kunnen rijden als het iets verder is, want iedereen heeft een auto. Dat bedoel ik ook inderdaad. Die focus zal misschien wel weer even bijgesteld moeten worden, of er moet geïnvesteerd worden in schooltaxi's, peddelecs, dat soort oplossingen. Dat is misschien de kortste klap.
Ik schiet hiermee vast veel mensen in de knie maar mensen met kleine kids die 25 km van een school af wonen, dan weet je toch dat dat niet handig is? Afgezien van rekeningrijden? Mijn ouders gingen vroeger verder van de basisschool wonen en brachten mij en m'n zusje altijd met de auto. Superonhandig. Terwijl er wel een basisschool in de straat was, maar wij gingen dan huilen want ojee verandering :') Ik snap dat mensen soms niet anders kunnen, maar een deel van de mensen kan wel anders.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37333
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:47

Je zult maar bij de achteruit ga groep horen terwijl je nu al bijna niet je keven kunt betalen door alle gestegen kosten. Dat is pech mobiliteit weg -O-

Kwa scholen, waar ik woonde een buurtschap verderop. Goed werkende lagere school die zelfs vernieuwend onderwijs bood. Helaas een leerling te weinig geloof ik en moest dus dicht. Gevolg de kinderen moeten twee dorpen verderop vanaf komend schooljaar op eigenlijk net niet meer fietsafstand.

Als je ergens woont waar de voorzieningen zijn en deze worden stuk voor stuk afgebroken en verdwijnen, inclusief geldautomaten, scholen, ov, ziekenhuizen en andere zorg. Dan kun je dat op voorhand niet echt bedenken. Dorp waar ik heb gewoond, ruim 1000 inwoners en groeiende, niet echt een gehucht geen voorzieningen meer behalve de fysio gelukkig nog. Ov beperkt maar verder alles minstens 5 tot 7 km verderop.

DuoPenotti

Berichten: 30069
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:52

Wij gaan er waarschijnlijk op vooruit, nu.
Toch ben ik tegen.

Mijn vriend woont nu op fietsafstand, maar dat bedrijf gaat in de toekomst misschien gesloten worden.
Het hoofdbedrijf waar hij dan wellicht aan de slag kan ligt echt niet op fietsafstand.
En OV, in die uren, hier in Limburg, wat is dat?

Nu werk ik niet meer, maar voorheen reed ik in 25 minuten naar mijn werk, OV was 2 uur en 3 kwartier.
Geen optie dus.
Bij een ander werk wisselende diensttijden, dan reed er niets.

Ziekenhuis dichtstbijzijnde ligt op 12 km, dat willen ze al jaren sluiten.
Dan is dichtstbijzijnde op 25 minuten met de auto, OV loopt daar niet heen.

Er is een dure dorpswinkel, Jumbo en AH zitten op 7 kilometer.


Dus leuk al die regeltjes bedacht voor mensen in de stad.
In de dorpen buiten de randstad kun je niet zonder auto.
En de veel verbruiker betaald al lang meer, de aczijns op de brandstof is niet mals, dus ze vangen genoeg.
Maar het enige s idd dat ze niet vangen voor de elektrische rijder. Laat die dan maar rekening rijden en de rest niet.
Wij kunnen elektrisch niet betalen. En die dat wel kunnen hebben in het verleden genoeg subsidie gevangen Die zijn het probleem van het inkomensverlies, laat die dat zelf ook weer betalen, niet de rest die dat al steeds gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 27-06-23 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26075
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:53

DAt van dokters en ziekenhuizen, ik heb ook even zitten rekenen, een dokterspost in het weekend of avond is ook minstens 15km.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:53

8nnemiek schreef:
5000 euro is veel geld ja, maar over 5 jaar kun je diezelfde auto wellicht voor 500 of 1000 euro kopen. En zonnepanelen zijn niet nodig, al is het natuurlijk altijd fijn als je je auto thuis helemaal gratis kan laden.
Ga er maar van uit dat de meeste bedrijven tegen die tijd ruim genoeg laadpalen op hun terrein hebben staan, en je thuis ook op elke hoek van de straat voor een normaal tarief kan laden.

Als je weinig km rijdt dan zou rekeningrijden juist goedkoper moeten uitvallen. Je wegenbelasting valt weg, dus dat scheelt al gauw honderden euro’s per jaar.
Met de verwachte 7 cent per kilometer zit je met 5000 km per jaar op 350 euro. Dat is gelijk aan een wegenbelasting van 30 euro per maand. Er zijn heel veel mensen die minder rijden dan dat, en meer wegenbelasting betalen. Zo stimuleer je dat mensen voor korte stukjes eens de fiets pakken bijvoorbeeld.

Er is nu ook al een soort rekeningrijden trouwens. Voor elke liter brandstof en dus voor elke kilometer betaal je belasting. En dat is niet eerlijk, want EV’s betalen dat niet. Dus hoe meer EV’s er komen, hoe minder er in de staatskas binnen komt. Dat is ook de reden dat het rekeningrijden wordt ingevoerd.


Je kunt nu al amper auto's voor 500/1000 kopen. :')
Dezelfde auto die ik 4 jaar geleden kocht, is een vervangend model 4 jaar jonger dan de mijne nu minimaal €1.000 duurder (met circa zelfde kilometerstand als de mijne toen had). Tweedehands auto's zijn schreeuwend duur geworden.
Wellicht dat de accu's van de auto's waar jij het over hebt over 7 jaar niet zo denderend meer zijn en zul je misschien de accu moeten vervangen om nog een beetje kilometers te kunnen rijden.

Overigens maak ik mij hier verder niet druk om, kans is zeer groot dat ik dan in Duitsland woon. :+
En anders ben ik maar de grote vervuiler, ik ga echt niet 5 kwartier met het OV reizen als ik met 20/25 minuten met de auto op mijn werk of op stal ben.
OV is zo ongelofelijk poedersuiker geregeld vaak, daar ga ik echt niet afhankelijk van worden.

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:56

karuna schreef:
Purny nee dat klopt niet wat je zegt. :n Geen idee waarom je dat er steeds bijsleept. Ik blijf gewoon aan nederland verbonden met mijn bus en dus het rekeningrijden. En nee ik ben niet de enige met dezelfde problemen, ik kan er zo zeker 10 aanwijzen in een straal van 3 km die met exact dezelfde sjit komen te zitten als dit doorgaat. Ik denk niet alleen aan mijn eigen ikje maar ook aan andere mensen met dezelfde sjit of andere sjit

Je hebt een topic met dat je naar Frankrijk vertrekt dus ga ik er van uit dat je gaat emigreren.
Bovendien is dit pas de eerste keer dat ik het zeg.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:57

Maar verandering daarin hoort dus óók bij de veranderingen de komende jaren. Nogmaals, lees de plannen van je gemeente. De meesten zijn er as we speak over aan het vergaderen, voor de regelingen in 2027 en 2030. Ga naar een raadsvergadering, spreek in als je je zorgen maakt, schrijf naar je gemeenteraadsleden.

Het is echt niet zo dat ze je in de stront gaan laten zakken en je maar moet kijken hoe je ergens komt. Die kans is groter met bepaalde partijen in je college (waar je zelf voor gekozen hebt), maar ook dan zijn er talloze regelingen en eisen vanuit het Rijk waaraan ook de meest rechtse en boerengemeentes gewoon aan gaan moeten voldoen, en die gewoon bij die bewoners terecht gaan komen.

En het is niet gebonden aan stad versus platteland, platteland moet wel een grotere inhaalslag gaan maken.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:04

Kaitlyn schreef:
Je kunt nu al amper auto's voor 500/1000 kopen. :')
Dezelfde auto die ik 4 jaar geleden kocht, is een vervangend model 4 jaar jonger dan de mijne nu minimaal €1.000 duurder (met circa zelfde kilometerstand als de mijne toen had). Tweedehands auto's zijn schreeuwend duur geworden.
Wellicht dat de accu's van de auto's waar jij het over hebt over 7 jaar niet zo denderend meer zijn en zul je misschien de accu moeten vervangen om nog een beetje kilometers te kunnen rijden.

Overigens maak ik mij hier verder niet druk om, kans is zeer groot dat ik dan in Duitsland woon. :+
En anders ben ik maar de grote vervuiler, ik ga echt niet 5 kwartier met het OV reizen als ik met 20/25 minuten met de auto op mijn werk of op stal ben.
OV is zo ongelofelijk poedersuiker geregeld vaak, daar ga ik echt niet afhankelijk van worden.

Tweedehands auto's zijn echt flink duur geworden inderdaad := Voor mij vorig jaar wel gunstig, want ik kreeg voor mijn autootje dat ik bijna 10 jaar heb gereden nog ruim meer dan de helft terug van wat ik betaald had! Zelfs gewoon bij een handelaar. Maar om te kopen is het wel lastig inderdaad.

Accu's degraderen, dat klopt, en het is nog niet te voorspellen hoe lang ze uiteindelijk mee gaan, maar de cijfers laten tot nu toe zien dat accu's na een bepaald punt nauwelijks nog slechter worden, en (mits goed behandeld) langer mee gaan dan de auto.
Zelf verwacht ik dat we uiteindelijk met gemak en miljoen kilometer met een simpele EV kunnen rijden. Er zijn al accu's uit die garantie hebben tot anderhalf miljoen kilometer. Wat de kosten van autorijden ook flink omlaag brengt natuurlijk.

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:05

Auto's zijn best duur tegenwoordig. Rijden de mensen die zich zorgen maken dan allemaal in een oude clio of seicento? Een renault zoë bijvoorbeeld is nieteens zoveel duurder als de gemiddelde benzine auto. Ik ken ook genoeg mensen die via hun werk elektrisch rijden. Die zouden zelf ook niet een tesla kunnen aftikken, maar toch rijden ze erin. Ik rij zelf niet elektrisch hoor. Ik ga mijn lease inleveren en koop straks waarschijnlijk een corsa'tje van 2006. Maar opzich zie ik genoeg mogelijkheden voor elektrisch, als je even zoekt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:06

BaileyMix schreef:
Maar verandering daarin hoort dus óók bij de veranderingen de komende jaren. Nogmaals, lees de plannen van je gemeente. De meesten zijn er as we speak over aan het vergaderen, voor de regelingen in 2027 en 2030. Ga naar een raadsvergadering, spreek in als je je zorgen maakt, schrijf naar je gemeenteraadsleden.

Dat is wel makkelijk gezegd. Ik denk dat er best wat mensen zijn voor wie dit niet haalbaar is.. Ga bijv maar bij een raadsvergadering zitten als NLs niet perse je beste taal is. Of als je wat ouder bent.
Alsof iedereen weet hoe dat werkt..

Citaat:
Het is echt niet zo dat ze je in de stront gaan laten zakken en je maar moet kijken hoe je ergens komt. Die kans is groter met bepaalde partijen in je college (waar je zelf voor gekozen hebt), maar ook dan zijn er talloze regelingen en eisen vanuit het Rijk waaraan ook de meest rechtse en boerengemeentes gewoon aan gaan moeten voldoen, en die gewoon bij die bewoners terecht gaan komen.

Dat vind ik een lastige.. het gebeurt nl wel vaker dat er iets niet helemaal goed geregeld wordt...

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:09

8nnemiek schreef:
Kaitlyn schreef:
Je kunt nu al amper auto's voor 500/1000 kopen. :')
Dezelfde auto die ik 4 jaar geleden kocht, is een vervangend model 4 jaar jonger dan de mijne nu minimaal €1.000 duurder (met circa zelfde kilometerstand als de mijne toen had). Tweedehands auto's zijn schreeuwend duur geworden.
Wellicht dat de accu's van de auto's waar jij het over hebt over 7 jaar niet zo denderend meer zijn en zul je misschien de accu moeten vervangen om nog een beetje kilometers te kunnen rijden.

Overigens maak ik mij hier verder niet druk om, kans is zeer groot dat ik dan in Duitsland woon. :+
En anders ben ik maar de grote vervuiler, ik ga echt niet 5 kwartier met het OV reizen als ik met 20/25 minuten met de auto op mijn werk of op stal ben.
OV is zo ongelofelijk poedersuiker geregeld vaak, daar ga ik echt niet afhankelijk van worden.

Tweedehands auto's zijn echt flink duur geworden inderdaad := Voor mij vorig jaar wel gunstig, want ik kreeg voor mijn autootje dat ik bijna 10 jaar heb gereden nog ruim meer dan de helft terug van wat ik betaald had! Zelfs gewoon bij een handelaar. Maar om te kopen is het wel lastig inderdaad.

Accu's degraderen, dat klopt, en het is nog niet te voorspellen hoe lang ze uiteindelijk mee gaan, maar de cijfers laten tot nu toe zien dat accu's na een bepaald punt nauwelijks nog slechter worden, en (mits goed behandeld) langer mee gaan dan de auto.
Zelf verwacht ik dat we uiteindelijk met gemak en miljoen kilometer met een simpele EV kunnen rijden. Er zijn al accu's uit die garantie hebben tot anderhalf miljoen kilometer. Wat de kosten van autorijden ook flink omlaag brengt natuurlijk.


Misschien ook dat ik er overheen gelezen heb. Maar hoe zit het met hybride auto's? Die zoveel kilometer elektrisch kunnen rijden en dan overgaan op benzine/diesel?
Een tweedehands benzine auto met 2.5 ton op de teller koop ik liever al niet, maar bij een elektrische auto stelt dat dus al niet zoveel voor? Hoe zit dat dan bij een hybride auto?

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:11

BaileyMix schreef:
Het is echt niet zo dat ze je in de stront gaan laten zakken en je maar moet kijken hoe je ergens komt. Die kans is groter met bepaalde partijen in je college (waar je zelf voor gekozen hebt), maar ook dan zijn er talloze regelingen en eisen vanuit het Rijk waaraan ook de meest rechtse en boerengemeentes gewoon aan gaan moeten voldoen, en die gewoon bij die bewoners terecht gaan komen.

Nou dit is dus echt wel een probleem wat geregeld voor komt. Schoolvervoer dat niet of nauwelijks op komt dagen en zelfs te laat komt. Steden die buslijnen laten verdwijnen.
Het kan het kabinet aan je reet roesten hoe je er komt.

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:11

Ik vind het ook een eng idee en dat terwijl ik niet eens met de auto naar het werk ga.
Maar tegen 2030 hoop ik landelijker te wonen en paarden aan huis te hebben dus dan gebruik ik normaliter ook vaker de auto. Dat wordt dus een dure bedoeling, maar gezien wij vlakbij de Belgische grens wonen gaan we misschien toch ook maar aan die kant van de grens kijken naar huizen :Y)

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:22

Kaitlyn schreef:
Misschien ook dat ik er overheen gelezen heb. Maar hoe zit het met hybride auto's? Die zoveel kilometer elektrisch kunnen rijden en dan overgaan op benzine/diesel?
Een tweedehands benzine auto met 2.5 ton op de teller koop ik liever al niet, maar bij een elektrische auto stelt dat dus al niet zoveel voor? Hoe zit dat dan bij een hybride auto?

Goede vraag!
Voor zover ik weet hebben hybrides een vrij kleine accu, die niet heel erg optimaal wordt geladen. Dus ik kan me voorstellen dat die iets sneller degradeert. Een accu houdt er niet zo van om helemaal vol of helemaal leeg te zijn.
Bij een EV zit hier altijd een veiligheidsmarge in; als de auto aangeeft dat de accu 100% vol is, dan is die eigenlijk bijvoorbeeld pas 90% vol om te voorkomen dat de accu overladen wordt. Zelfs geldt voor een lege accu, daar kun je altijd nog minstens 10 kilometer mee doorrijden en daarna is hij ook nog niet helemaal leeg.
Bij een hybride zal die marge kleiner zijn, en als je die accu elke rit helemaal leeg rijdt en dan op brandstof overschakelt dan vindt zo'n accu dat niet heel fijn.
Verder zal de brandstofmotor natuurlijk ook gewoon blijven slijten. Hoe veel die slijt zal van de accucapaciteit afhangen, en hoe vaak je die accu aan de laadpaal hangt. Als je 50% elektrisch en 50% brandstof rijdt dan gok ik dat de auto wel langer mee zal gaan dan een auto die volledig op benzine loopt?
Dat geldt trouwens niet voor een hybride die je niet kan inpluggen. Die motor moet gewoon harder werken om de accu te laden, dus zal ook wat sneller slijten.

mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:43

Hier een minima met uitkering, Fiat Panda van €3500. Laatst auto flink kapot, reparatie kosten €3500. Toen in overleg met m'n ouders besloten de Panda gewoon te laten repareren, want voor €3500 koop je absoluut geen fatsoenlijke kleine stadsauto meer tegenwoordig. En al helemaal geen EV....en al absoluut geen EV met trekhaak! Dat heeft mijn Panda nu wél en is onmisbaar voor vervoer step/fiets en de aanhanger.

Ik zou in 2030 dolgraag EV rijden, maar ik acht de kans dat je tegen die tijd een EV voor €3000-€3500 kan kopen met een actieradius van 150km is echt nihil. Van mijn huis naar de randstad, waar alle familie en vrienden wonen is 100km, dus een actieradius van 150heb je dan minimaal nodig, wil jein de winter niet halverwege moeten gaan laden. Normaal een uurtje rijden, dan is een half uur moeten laden tussendoor gewoon geen optie.

Ik betaal nu €65 per kwartaal, iets meer dan €20 per maand aan wegenbelasting. Dat zou gelijk komen te staan met 250km bij een km prijs van €0,08 per km. Dat is dus één keer heen en weer naar het Westland en misschien 5x boodschappen doen / hond uit laten in het dorp verderop.

Heb sinds kort een goede kennis in Vlaardingen, afgelopen maand al zeker een keer of 10 heen en weer gereden tussen Bergen op zoom en Vlaardingen, dus een goede 1000km... dat is straks gewoon absoluut niet meer te betalen als er een km prijs komt....

Janneke2

Berichten: 22900
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:45

Driekwart van de discussie vind ik (met dertig jaar ervaring rond rekeningrijden)
'antwoord geven op de verkeerde vraag'.

Op zich: vervoer is te vervuilend
EN te goedkoop.

... en wie haar leven heeft ingericht rond deze trieste gang van zaken komt nu met argumenten die op zich volstrekt waar zijn.

Het openbaar vervoer in Drenthe is een schaduw van 50 jaar geleden.
Ik ben import, en Klaas en ik zijn dus expres niet in een lief klein dorpje gaan wonen
"want we hebben toch een auto".

Ik ken veel mensen die vrolijk 'op een half uur autorijden' van hun werk GAAN wonen.
Om allerlei redenen.

... en dan kom je in de knoei met rekeningrijden.

Terwijl de GEMIDDELDE autorit iets van vijf kilometer is.
Ik snap dat een paardenarts daar gigantisch overheen gaat.

In het kader van 'geef geen antwoord op de verkeerde vraag'
de goede aanpak is het hele systeem aanpakken.
Vervoer is te goedkoop
de klimaatverandering te duur,
dus moeten er een hele serie zaken worden aangepakt,
waarbij ik vind dat openbaar electrisch vervoer (de bussen in Limburg - en uiteraard Arnhem) de boventoon moet voeren.
En het OV dus op oude sterkte, niet dat schamele krakkemikkige beetje van nu.

En ja, betalen voor asfaltgebruik etc hoort daar ook bij.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:51

8nnemiek schreef:
Kaitlyn schreef:
Misschien ook dat ik er overheen gelezen heb. Maar hoe zit het met hybride auto's? Die zoveel kilometer elektrisch kunnen rijden en dan overgaan op benzine/diesel?
Een tweedehands benzine auto met 2.5 ton op de teller koop ik liever al niet, maar bij een elektrische auto stelt dat dus al niet zoveel voor? Hoe zit dat dan bij een hybride auto?

Goede vraag!
Voor zover ik weet hebben hybrides een vrij kleine accu, die niet heel erg optimaal wordt geladen. Dus ik kan me voorstellen dat die iets sneller degradeert. Een accu houdt er niet zo van om helemaal vol of helemaal leeg te zijn.
Bij een EV zit hier altijd een veiligheidsmarge in; als de auto aangeeft dat de accu 100% vol is, dan is die eigenlijk bijvoorbeeld pas 90% vol om te voorkomen dat de accu overladen wordt. Zelfs geldt voor een lege accu, daar kun je altijd nog minstens 10 kilometer mee doorrijden en daarna is hij ook nog niet helemaal leeg.
Bij een hybride zal die marge kleiner zijn, en als je die accu elke rit helemaal leeg rijdt en dan op brandstof overschakelt dan vindt zo'n accu dat niet heel fijn.
Verder zal de brandstofmotor natuurlijk ook gewoon blijven slijten. Hoe veel die slijt zal van de accucapaciteit afhangen, en hoe vaak je die accu aan de laadpaal hangt. Als je 50% elektrisch en 50% brandstof rijdt dan gok ik dat de auto wel langer mee zal gaan dan een auto die volledig op benzine loopt?
Dat geldt trouwens niet voor een hybride die je niet kan inpluggen. Die motor moet gewoon harder werken om de accu te laden, dus zal ook wat sneller slijten.


Maar gaat (over het algemeen) een elektrische auto meer kilometers mee dan een benzine/diesel auto?
Ik ben absoluut niet tegen elektrisch, maar de prijzen van deze auto's, in combinatie met de actieradius en dat ik ook een trailer moet kunnen trekken maakt het nu nog heel onaantrekkelijk voor mij.


Janneke2 schreef:
... en wie haar leven heeft ingericht rond deze trieste gang van zaken komt nu met argumenten die op zich volstrekt waar zijn.

KNIP

Ik ken veel mensen die vrolijk 'op een half uur autorijden' van hun werk GAAN wonen.
Om allerlei redenen.

... en dan kom je in de knoei met rekeningrijden.


Ik ben dus zo iemand die is verhuisd voor de liefde ja, en mijn paard is gewoon op haar oude plekje gebleven omdat ik hier in de buurt geen betere optie voor haar kan vinden en ik ga geen ontslag nemen om wat dichterbij te werken.
Zo goedkoop vind ik het autorijden anders niet hoor, het is niet alsof ze de benzine gratis weggeven. Daarnaast nog wegenbelasting en verzekering, alles bij elkaar kost mijn auto toch echt honderden euro's per maand. :+

Lau07
Moderator

Berichten: 1596
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:51

Janneke2 schreef:
Driekwart van de discussie vind ik (met dertig jaar ervaring rond rekeningrijden)
'antwoord geven op de verkeerde vraag'.

Op zich: vervoer is te vervuilend
EN te goedkoop.

... en wie haar leven heeft ingericht rond deze trieste gang van zaken komt nu met argumenten die op zich volstrekt waar zijn.

Het openbaar vervoer in Drenthe is een schaduw van 50 jaar geleden.
Ik ben import, en Klaas en ik zijn dus expres niet in een lief klein dorpje gaan wonen
"want we hebben toch een auto".

Ik ken veel mensen die vrolijk 'op een half uur autorijden' van hun werk GAAN wonen.
Om allerlei redenen.

... en dan kom je in de knoei met rekeningrijden.

Terwijl de GEMIDDELDE autorit iets van vijf kilometer is.
Ik snap dat een paardenarts daar gigantisch overheen gaat.

In het kader van 'geef geen antwoord op de verkeerde vraag'
de goede aanpak is het hele systeem aanpakken.
Vervoer is te goedkoop
de klimaatverandering te duur,
dus moeten er een hele serie zaken worden aangepakt,
waarbij ik vind dat openbaar electrisch vervoer (de bussen in Limburg - en uiteraard Arnhem) de boventoon moet voeren.
En het OV dus op oude sterkte, niet dat schamele krakkemikkige beetje van nu.

En ja, betalen voor asfaltgebruik etc hoort daar ook bij.


Je moet niet vergeten dat de huidige woningnood en steeds hogere rentes ervoor zorgen dat veel mensen niet dichtbij hun werk kunnen gaan wonen. Ik ken zat mensen die dolgraag in de randstad/ dichter bij hun werk willen wonen, maar het gewoon niet kunnen betalen door extreem hoge huren of hoge huizenprijzen. En dan heb ik het niet over minima, maar over gewone gezinnen die ieder minimaal een modaal inkomen hebben.