Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
Gitana schreef:Ook het controleren zal nog een puntje zijn. In stockholm wordt dat mbv camera's in de stad gedaan, maar dat is maar één stad dus nog te overzien om dat op die manier te doen.
Er moet nog veel aan het concept rekeningrijden gebeuren, dus het zal nog wel wat veranderen.
Het is wel zo dat het concept in verschillende plekken al met succes is toegepast. Het is wel fijn dat er dus al een voorbeeld is. Het is helaas gewoon zo dat als we met zijn allen willen leven en wat aan het klimaat willen doen, wat een must is, dat er dan wat op luxe ingeleverd moet worden.. Een aantal decennia terug, toen nog niet iedereen een auto had, leefden mensen veel meer in hun eigen regio. Nu iedereen een auto heeft is dat heel anders geworden. Veel mensen werken in een andere provincie dan waar ze wonen, vroeger zou je daarvoor gaan verhuizen. Niet dat we daar naar 'terug' moeten, maar het is natuurlijk wel handiger en opzich beter.. gelukkig zijn we tegenwoordig oké met thuiswerken waar mogelijk.
Het zou fijn zijn als mensen dan gewoon wat beter gaan nadenken over wanneer zij de auto pakken en waarvoor. Ik pak ook veel te vaak de auto
verootjoo schreef:Met deze regering duurt het eeuwen. Ik zou zeker niet gaan stressen om iets wat ze nu voor 2030 bedenken. Ze zijn zo traag met alles.
Cer schreef:Toch kan je niet je eigen situatie over andere mensen heen leggen. Dat het jou lukt, wil niet zeggen dat anderen dat ook moeten kunnen (dan diskwalificeer je meteen andere mensen)
Ik hoop dat het meevalt, maar ik denk dat het voor mensen die 5 hoog achter wonen (geen EV op de oprijlaan kunnen parkeren naast hun oplaadpaal die aan hun eigen zonnepanelen hangt) en wel naar een plek zonder OV moeten reizen, best lastig kan worden?
Ik ben nog steeds benieuwd of ze een goede oplossing hebben voor kapotte accu's en de recycling daarvan (maar dat is een ander onderwerp)
Ik was toch geinteresseerd, maar onder de 7000 kan ik geen EV vinden (alleen zonder accu), maar het kan aan het moment liggen
Rond 7000 zijn ze wel al 11 jaar gemiddeld, en ik weet niet hoe lang die accu's meegaan, en wat de kosten worden op die leeftijd..
kiki1976 schreef:En heel eerlijk hoeveel personen blijven er vanaf 2025 nog een elektrische auto rijden als ze dan wegenbelasting moeten gaan betalen?
In 2025 krijgen ze nog 75% korting maar vanaf 2026 betalen ze de volle mep
Ook de overheid weet dit, dat als je ca 15.000 per jaar rijdt dan met een elektrische auto dat je duurder uit bent dan met een vergelijkbare benzine auto. Maar hopen dat de mensen het blijven doen voor het milieu.
Maar hoeveel hebben het nu echt daadwerkelijk gedaan voor het milieu en niet voor alle voordelen/kortingen?
Dagahra schreef:Vraag mij ook af hoe ze het willen opvangen met opladen van de ev's. Stroomnet is nu al telkens overbelast
MyWishMax schreef:Ik werk niet, ik schrijf juist dat ik niet naar werk hoef te rijden dus die kilometers heb ik gelukkig al niet. Als ik dat wel zou kunnen zou ik nog meer kilometers rijden en er dus nog veel meer op achteruitgaan met rekeningrijden. Maar dit heeft ook niks te maken met mijn vraag aan jou of dat ik al vaker uitgelegd heb dat er meer mensen juist duurder uit zijn met rekeningrijden zelfs met weinig kilometers. Terwijl jij volhoudt dat ze er op vooruitgaan, maar voor mij geld dat dus al niet en dan heb ik niet eens de laagste wegenbelasting tarieven. Laagste inkomens heb ik het ook over minimumloon en daaronder.
8nnemiek schreef:5000 euro is veel geld ja, maar over 5 jaar kun je diezelfde auto wellicht voor 500 of 1000 euro kopen. En zonnepanelen zijn niet nodig, al is het natuurlijk altijd fijn als je je auto thuis helemaal gratis kan laden.
Ga er maar van uit dat de meeste bedrijven tegen die tijd ruim genoeg laadpalen op hun terrein hebben staan, en je thuis ook op elke hoek van de straat voor een normaal tarief kan laden.
Als je weinig km rijdt dan zou rekeningrijden juist goedkoper moeten uitvallen. Je wegenbelasting valt weg, dus dat scheelt al gauw honderden euro’s per jaar.
Met de verwachte 7 cent per kilometer zit je met 5000 km per jaar op 350 euro. Dat is gelijk aan een wegenbelasting van 30 euro per maand. Er zijn heel veel mensen die minder rijden dan dat, en meer wegenbelasting betalen. Zo stimuleer je dat mensen voor korte stukjes eens de fiets pakken bijvoorbeeld.
Er is nu ook al een soort rekeningrijden trouwens. Voor elke liter brandstof en dus voor elke kilometer betaal je belasting. En dat is niet eerlijk, want EV’s betalen dat niet. Dus hoe meer EV’s er komen, hoe minder er in de staatskas binnen komt. Dat is ook de reden dat het rekeningrijden wordt ingevoerd.
karuna schreef:Purny nee dat klopt niet wat je zegt. Geen idee waarom je dat er steeds bijsleept. Ik blijf gewoon aan nederland verbonden met mijn bus en dus het rekeningrijden. En nee ik ben niet de enige met dezelfde problemen, ik kan er zo zeker 10 aanwijzen in een straal van 3 km die met exact dezelfde sjit komen te zitten als dit doorgaat. Ik denk niet alleen aan mijn eigen ikje maar ook aan andere mensen met dezelfde sjit of andere sjit
Kaitlyn schreef:Je kunt nu al amper auto's voor 500/1000 kopen.
Dezelfde auto die ik 4 jaar geleden kocht, is een vervangend model 4 jaar jonger dan de mijne nu minimaal €1.000 duurder (met circa zelfde kilometerstand als de mijne toen had). Tweedehands auto's zijn schreeuwend duur geworden.
Wellicht dat de accu's van de auto's waar jij het over hebt over 7 jaar niet zo denderend meer zijn en zul je misschien de accu moeten vervangen om nog een beetje kilometers te kunnen rijden.
Overigens maak ik mij hier verder niet druk om, kans is zeer groot dat ik dan in Duitsland woon.
En anders ben ik maar de grote vervuiler, ik ga echt niet 5 kwartier met het OV reizen als ik met 20/25 minuten met de auto op mijn werk of op stal ben.
OV is zo ongelofelijk poedersuiker geregeld vaak, daar ga ik echt niet afhankelijk van worden.
BaileyMix schreef:Maar verandering daarin hoort dus óók bij de veranderingen de komende jaren. Nogmaals, lees de plannen van je gemeente. De meesten zijn er as we speak over aan het vergaderen, voor de regelingen in 2027 en 2030. Ga naar een raadsvergadering, spreek in als je je zorgen maakt, schrijf naar je gemeenteraadsleden.
Citaat:Het is echt niet zo dat ze je in de stront gaan laten zakken en je maar moet kijken hoe je ergens komt. Die kans is groter met bepaalde partijen in je college (waar je zelf voor gekozen hebt), maar ook dan zijn er talloze regelingen en eisen vanuit het Rijk waaraan ook de meest rechtse en boerengemeentes gewoon aan gaan moeten voldoen, en die gewoon bij die bewoners terecht gaan komen.
8nnemiek schreef:Kaitlyn schreef:Je kunt nu al amper auto's voor 500/1000 kopen.
Dezelfde auto die ik 4 jaar geleden kocht, is een vervangend model 4 jaar jonger dan de mijne nu minimaal €1.000 duurder (met circa zelfde kilometerstand als de mijne toen had). Tweedehands auto's zijn schreeuwend duur geworden.
Wellicht dat de accu's van de auto's waar jij het over hebt over 7 jaar niet zo denderend meer zijn en zul je misschien de accu moeten vervangen om nog een beetje kilometers te kunnen rijden.
Overigens maak ik mij hier verder niet druk om, kans is zeer groot dat ik dan in Duitsland woon.
En anders ben ik maar de grote vervuiler, ik ga echt niet 5 kwartier met het OV reizen als ik met 20/25 minuten met de auto op mijn werk of op stal ben.
OV is zo ongelofelijk poedersuiker geregeld vaak, daar ga ik echt niet afhankelijk van worden.
Tweedehands auto's zijn echt flink duur geworden inderdaad Voor mij vorig jaar wel gunstig, want ik kreeg voor mijn autootje dat ik bijna 10 jaar heb gereden nog ruim meer dan de helft terug van wat ik betaald had! Zelfs gewoon bij een handelaar. Maar om te kopen is het wel lastig inderdaad.
Accu's degraderen, dat klopt, en het is nog niet te voorspellen hoe lang ze uiteindelijk mee gaan, maar de cijfers laten tot nu toe zien dat accu's na een bepaald punt nauwelijks nog slechter worden, en (mits goed behandeld) langer mee gaan dan de auto.
Zelf verwacht ik dat we uiteindelijk met gemak en miljoen kilometer met een simpele EV kunnen rijden. Er zijn al accu's uit die garantie hebben tot anderhalf miljoen kilometer. Wat de kosten van autorijden ook flink omlaag brengt natuurlijk.
BaileyMix schreef:Het is echt niet zo dat ze je in de stront gaan laten zakken en je maar moet kijken hoe je ergens komt. Die kans is groter met bepaalde partijen in je college (waar je zelf voor gekozen hebt), maar ook dan zijn er talloze regelingen en eisen vanuit het Rijk waaraan ook de meest rechtse en boerengemeentes gewoon aan gaan moeten voldoen, en die gewoon bij die bewoners terecht gaan komen.
Kaitlyn schreef:Misschien ook dat ik er overheen gelezen heb. Maar hoe zit het met hybride auto's? Die zoveel kilometer elektrisch kunnen rijden en dan overgaan op benzine/diesel?
Een tweedehands benzine auto met 2.5 ton op de teller koop ik liever al niet, maar bij een elektrische auto stelt dat dus al niet zoveel voor? Hoe zit dat dan bij een hybride auto?
8nnemiek schreef:Kaitlyn schreef:Misschien ook dat ik er overheen gelezen heb. Maar hoe zit het met hybride auto's? Die zoveel kilometer elektrisch kunnen rijden en dan overgaan op benzine/diesel?
Een tweedehands benzine auto met 2.5 ton op de teller koop ik liever al niet, maar bij een elektrische auto stelt dat dus al niet zoveel voor? Hoe zit dat dan bij een hybride auto?
Goede vraag!
Voor zover ik weet hebben hybrides een vrij kleine accu, die niet heel erg optimaal wordt geladen. Dus ik kan me voorstellen dat die iets sneller degradeert. Een accu houdt er niet zo van om helemaal vol of helemaal leeg te zijn.
Bij een EV zit hier altijd een veiligheidsmarge in; als de auto aangeeft dat de accu 100% vol is, dan is die eigenlijk bijvoorbeeld pas 90% vol om te voorkomen dat de accu overladen wordt. Zelfs geldt voor een lege accu, daar kun je altijd nog minstens 10 kilometer mee doorrijden en daarna is hij ook nog niet helemaal leeg.
Bij een hybride zal die marge kleiner zijn, en als je die accu elke rit helemaal leeg rijdt en dan op brandstof overschakelt dan vindt zo'n accu dat niet heel fijn.
Verder zal de brandstofmotor natuurlijk ook gewoon blijven slijten. Hoe veel die slijt zal van de accucapaciteit afhangen, en hoe vaak je die accu aan de laadpaal hangt. Als je 50% elektrisch en 50% brandstof rijdt dan gok ik dat de auto wel langer mee zal gaan dan een auto die volledig op benzine loopt?
Dat geldt trouwens niet voor een hybride die je niet kan inpluggen. Die motor moet gewoon harder werken om de accu te laden, dus zal ook wat sneller slijten.
Janneke2 schreef:... en wie haar leven heeft ingericht rond deze trieste gang van zaken komt nu met argumenten die op zich volstrekt waar zijn.
KNIP
Ik ken veel mensen die vrolijk 'op een half uur autorijden' van hun werk GAAN wonen.
Om allerlei redenen.
... en dan kom je in de knoei met rekeningrijden.
Janneke2 schreef:Driekwart van de discussie vind ik (met dertig jaar ervaring rond rekeningrijden)
'antwoord geven op de verkeerde vraag'.
Op zich: vervoer is te vervuilend
EN te goedkoop.
... en wie haar leven heeft ingericht rond deze trieste gang van zaken komt nu met argumenten die op zich volstrekt waar zijn.
Het openbaar vervoer in Drenthe is een schaduw van 50 jaar geleden.
Ik ben import, en Klaas en ik zijn dus expres niet in een lief klein dorpje gaan wonen
"want we hebben toch een auto".
Ik ken veel mensen die vrolijk 'op een half uur autorijden' van hun werk GAAN wonen.
Om allerlei redenen.
... en dan kom je in de knoei met rekeningrijden.
Terwijl de GEMIDDELDE autorit iets van vijf kilometer is.
Ik snap dat een paardenarts daar gigantisch overheen gaat.
In het kader van 'geef geen antwoord op de verkeerde vraag'
de goede aanpak is het hele systeem aanpakken.
Vervoer is te goedkoop
de klimaatverandering te duur,
dus moeten er een hele serie zaken worden aangepakt,
waarbij ik vind dat openbaar electrisch vervoer (de bussen in Limburg - en uiteraard Arnhem) de boventoon moet voeren.
En het OV dus op oude sterkte, niet dat schamele krakkemikkige beetje van nu.
En ja, betalen voor asfaltgebruik etc hoort daar ook bij.