Dorien, die laadpalen komen er vanzelf wel. Iedereen die geen eigen oprit heeft kan een laadpaal in de buurt aanvragen.
Je hoeft ook zeker niet dagelijks te laden in de meeste gevallen. Ik woon in een dorp met iets meer dan 1000 inwoners, en ik gok een stuk of 10 tot 20 EV’s. We hebben één openbare laadpaal. En die wordt gewoon netjes gedeeld door al die mensen. Als de plekken bezet zijn dan klik je het belletje aan er krijg je later op de avond een berichtje dat er een laadplek vrij is.
Brainless, ik wil best onze kosten voor je uitschrijven
Het is echt flink goedkoper, en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het wordt.
Het is natuurlijk niet voor niks dat mensen die veel rijden veel vaker elektrisch rijden.
Wij betalen nu aan de dure paal (40ct/kWh, er zijn ook duurdere palen maar in de meeste regio’s zijn er wel 40ct palen te vinden), of met het energieplafond, 16 euro voor een volle accu van 300 kilometer. Dus iets meer dan 5 cent per kilometer. Verder betaal je momenteel alleen verzekering, maar geen wegenbelasting en ook nauwelijks onderhoud.
Kun je goedkoper laden, want veel openbare laadpalen kosten rond de 30 cent per kWh, dan zit je dus op 4 cent per kilometer.
Maar met thuisladen en een dynamisch contract en/of zonnepanelen laad je met gemak voor de helft, 2 cent per kilometer dus. Vaak nog lager.
Dan spaar je al 8ct per kilometer in vergelijking met die 208, dus heb je bij 12500km al 1000 euro bespaard, alleen al op de brandstof.
Wij rijden ruim 40000km per jaar, reken maar uit.