Rekening rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:45

karuna schreef:
Als het goed is staat er al een tijdje een paal op het dorpsplein :j die verscheen opeens. Niet gemarkeerd met een bord dus iedereen mag er staan. Maar je kunt er ook laden. Moet je wel een ekectrische auto hebben en heb iker 1 keer een zien laden :')

Zo handig hè, welgeteld 1 openbare laadpaal. Iedere dag hopen dat ie vrij is als je terugkomt van je werk…
Sorry, ik ben echt voor elektrisch rijden, maar op dit moment voor ons niet praktisch/haalbaar/betaalbaar.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:45

Ik zie ook niet in dat een EV veel goedkoper is per km dan een benzine auto.
De Tucson Hybride van mijn vader loopt 1:25 .. dat is 7 cent per km.
De 208 van mijn man loopt bij gewoon rijden 1:18.. dat is 10 cent per km.
Een EV zonder panelen is echt niet (veel) goedkoper dan dat.

Stel een EV is wel goedkoper, dan nog zie ik niet in hoe je duizenden euro's per jaar goedkoper uit bent.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:47

Er zijn in Nederland gemeenten die het al jaren als beleid hebben dat zodra er 'drie' bewoners zo'n electrisch koekblik hebben, er een laadpaal in de straat komt.
(Aanhalingstekens omdat het ook wel eens om één of twee kan gaan.)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:53

Of 0 in een straal van 2 km. :)) echt een heel handige plek . Want op papier zou het zo mooi passen

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:38

Dorien, die laadpalen komen er vanzelf wel. Iedereen die geen eigen oprit heeft kan een laadpaal in de buurt aanvragen.
Je hoeft ook zeker niet dagelijks te laden in de meeste gevallen. Ik woon in een dorp met iets meer dan 1000 inwoners, en ik gok een stuk of 10 tot 20 EV’s. We hebben één openbare laadpaal. En die wordt gewoon netjes gedeeld door al die mensen. Als de plekken bezet zijn dan klik je het belletje aan er krijg je later op de avond een berichtje dat er een laadplek vrij is.

Brainless, ik wil best onze kosten voor je uitschrijven :j Het is echt flink goedkoper, en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het wordt.
Het is natuurlijk niet voor niks dat mensen die veel rijden veel vaker elektrisch rijden.
Wij betalen nu aan de dure paal (40ct/kWh, er zijn ook duurdere palen maar in de meeste regio’s zijn er wel 40ct palen te vinden), of met het energieplafond, 16 euro voor een volle accu van 300 kilometer. Dus iets meer dan 5 cent per kilometer. Verder betaal je momenteel alleen verzekering, maar geen wegenbelasting en ook nauwelijks onderhoud.
Kun je goedkoper laden, want veel openbare laadpalen kosten rond de 30 cent per kWh, dan zit je dus op 4 cent per kilometer.
Maar met thuisladen en een dynamisch contract en/of zonnepanelen laad je met gemak voor de helft, 2 cent per kilometer dus. Vaak nog lager.
Dan spaar je al 8ct per kilometer in vergelijking met die 208, dus heb je bij 12500km al 1000 euro bespaard, alleen al op de brandstof.
Wij rijden ruim 40000km per jaar, reken maar uit.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:09

8nnemiek, jouw situatie, maar ook jouw leefomgeving/gemeente zijn duidelijk anders dan de mijne. Dat is superfijn voor jou, maar doe nou niet net alsof het overal zo ideaal is of wordt (volgens jouw maatstaven).
Overigens heb ik nog geen mening over wetten die mogelijk over 7 jaar in werking treden. Ten eerste omdat ik al 30 jaar over dit soort plannen lees en ze eerst maar eens bewerkstelligd moeten worden, en ten tweede omdat ik niet kan inschatten hoe mijn eigen leefwereld er dan uitziet (bijvoorbeeld: ik werk dan waarschijnlijk niet meer, mijn autogebruik zal er anders uitzien).
Ik hou nu op met dit topic, het is me veel te veel wellus-nietus geworden.

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:30

8nnemiek schreef:
Dorien, die laadpalen komen er vanzelf wel. Iedereen die geen eigen oprit heeft kan een laadpaal in de buurt aanvragen.
Je hoeft ook zeker niet dagelijks te laden in de meeste gevallen. Ik woon in een dorp met iets meer dan 1000 inwoners, en ik gok een stuk of 10 tot 20 EV’s. We hebben één openbare laadpaal. En die wordt gewoon netjes gedeeld door al die mensen. Als de plekken bezet zijn dan klik je het belletje aan er krijg je later op de avond een berichtje dat er een laadplek vrij is.

Brainless, ik wil best onze kosten voor je uitschrijven :j Het is echt flink goedkoper, en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het wordt.
Het is natuurlijk niet voor niks dat mensen die veel rijden veel vaker elektrisch rijden.
Wij betalen nu aan de dure paal (40ct/kWh, er zijn ook duurdere palen maar in de meeste regio’s zijn er wel 40ct palen te vinden), of met het energieplafond, 16 euro voor een volle accu van 300 kilometer. Dus iets meer dan 5 cent per kilometer. Verder betaal je momenteel alleen verzekering, maar geen wegenbelasting en ook nauwelijks onderhoud.
Kun je goedkoper laden, want veel openbare laadpalen kosten rond de 30 cent per kWh, dan zit je dus op 4 cent per kilometer.
Maar met thuisladen en een dynamisch contract en/of zonnepanelen laad je met gemak voor de helft, 2 cent per kilometer dus. Vaak nog lager.
Dan spaar je al 8ct per kilometer in vergelijking met die 208, dus heb je bij 12500km al 1000 euro bespaard, alleen al op de brandstof.
Wij rijden ruim 40000km per jaar, reken maar uit.

En dan moet je later in de avond daar nog naartoe. Je bent dus min of meer aan huis gekluisterd om te kunnen laden, je kunt niet even wat anders doen, want dan is een ander je weer voor. Fijn hoor, thuiszitten en wachten op een vrije laadpaal.
Er moeten genoeg zijn zodat je op elk moment kunt laden, en dat in je eigen straat, want anders kost dat ook weer geld om er naartoe te rijden.
Zo ver zijn we helaas nog lang niet. Er moet nog behoorlijk wat veranderen wil je met een ev echt uit de voeten kunnen.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:38

Dorien, zoals ik al zei, die laadpalen komen uiteindelijk overal te staan, maar dat heeft nu eenmaal tijd nodig.
Ik werk regelmatig in de Achterhoek, en heb ook daar nooit problemen gehad met het vinden van een laadpaal.

Germie, nee, zo werkt het meestal niet. Je laadt je auto gewoon regelmatig even bij, die hoef je niet volledig leeg te rijden, en als er geen plek is dan steek je hem de volgende dag in.
En als je ‘s avonds nog weg moet met de auto, stel je gaat ergens op bezoek of uiteten of naar het café, dan laad je hem daar.. Niet te moeilijk denken.
Ik heb één keer meegemaakt dat de palen bezet waren en de auto iets te ver leeg was. Maar we moesten nog met de hond wandelen, dus zijn we naar een natuurgebied gereden voor een lange wandeling, daar de auto geladen en dan is het ook opgelost.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:48

Vergeet niet dat je vanaf 2025 ook wegen belasting moet gaan betalen voor een elektrische auto zoals ik eerder al aangaf.
In 2025 is dat 25% en vanaf 2026 de volle mep

Ook vervallen vanaf 2025 de subsidies voor elektrische auto´s en de bijtelling voordeel word ook steeds minder.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:53

Brainless schreef:
Ik zie ook niet in dat een EV veel goedkoper is per km dan een benzine auto.
De Tucson Hybride van mijn vader loopt 1:25 .. dat is 7 cent per km.
De 208 van mijn man loopt bij gewoon rijden 1:18.. dat is 10 cent per km.
Een EV zonder panelen is echt niet (veel) goedkoper dan dat.

Stel een EV is wel goedkoper, dan nog zie ik niet in hoe je duizenden euro's per jaar goedkoper uit bent.

mijn dieseltje loopt 1 op 23
Het is dat de roverheid de belasting duur maakt, maar zuiniger vind je ze niet snel.
Maar dat mogen we dan weer niet tellen, mijn autootje hebben ze liever in Afrika rond rijden :j

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:58

kiki1976 schreef:
Vergeet niet dat je vanaf 2025 ook wegen belasting moet gaan betalen voor een elektrische auto zoals ik eerder al aangaf.
In 2025 is dat 25% en vanaf 2026 de volle mep

Ook vervallen vanaf 2025 de subsidies voor elektrische auto´s en de bijtelling voordeel word ook steeds minder.

De hoogte van de wegenbelasting is nog niet bekend. Er is nu een verschil tussen diesel en benzine vanwege de uitstoot, dus wellicht zal er ook nog een verschil zijn tussen benzine en elektrisch vanwege uitstoot. Dat is afwachten.
Maar het blijft hoe dan ook flink goedkoper.
Wij zouden, als die belasting even hoog wordt als benzine, zo’n 80 euro per maand kwijt zijn.. Maar wel nog steeds 200 euro besparen op brandstof per maand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:00

kiki1976 schreef:
Vergeet niet dat je vanaf 2025 ook wegen belasting moet gaan betalen voor een elektrische auto zoals ik eerder al aangaf.
In 2025 is dat 25% en vanaf 2026 de volle mep

Ook vervallen vanaf 2025 de subsidies voor elektrische auto´s en de bijtelling voordeel word ook steeds minder.

Dat is weer jammer. Alleen de meer welgestelde mensen profiteren van voordeeltjes. Met zonnepanelen net zo.

Tegen de tijd dat Jan Modaal eraan kan, zijn de subsidies weg en worden de voordelen afgebouwd.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:04

De subsidies gelden gelukkig wel alleen voor goedkopere modellen. Als je een dikke Tesla wil rijden dan krijg je geen subsidie. En ook voor bedrijven geldt de subsidie regeling niet.
Koop je een tweedehands EV van €10.000, wat Jan Modaal meestal prima kan betalen, dan krijg je €2000 subsidie. Prima regeling vind ik.
Op nieuwe auto’s loopt de subsidie al jaren terug.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:06

8nnemiek schreef:
De subsidies gelden gelukkig wel alleen voor goedkopere modellen. Als je een dikke Tesla wil rijden dan krijg je geen subsidie. En ook voor bedrijven geldt de subsidie regeling niet.
Koop je een tweedehands EV van €10.000, wat Jan Modaal meestal prima kan betalen, dan krijg je €2000 subsidie. Prima regeling vind ik.
Op nieuwe auto’s loopt de subsidie al jaren terug.

Maar voor die dikke Tesla wordt al jaren geen wegenbelasting betaald.

Het punt dat ik wil maken is denk ik wel duidelijk, toch? Juist nu EV rijden meer bereikbaar wordt, gaan de voordelen eraf.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:10

Ben ik even blij met m’n 500+ km per week dat ik in België woon en in Nederland werk :+ gemiddeld rij ik per dag 5 km in België _O-
Maar ik denk dat mijn baas dan mooi het rekening rijden mag betalen mocht ik weer terug in nl wonen tegen die tijd. Die wil mij zo’n eind weg inzetten. Gelukkig kan ik nu een 2de hands EV financial leasen. Over een paar jaar is ie van mij. Ben ik iig toekomst bestendig.

Vind het wel apart dat je ook voor je zon vakantie kilometers moet gaan betalen. En tol en je kilometers op de meest slechte wegen van Europa. Zeker voor de mensen die net aan 1 keer per jaar in de auto naar Duitsland oid gaan en heel het jaar daarvoor sparen word het echt absurd. Ik zie het best gebeuren dat die mensen dan niet meer op vakantie kunnen met de kinderen. Dat kan toch niet?

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:13

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
De subsidies gelden gelukkig wel alleen voor goedkopere modellen. Als je een dikke Tesla wil rijden dan krijg je geen subsidie. En ook voor bedrijven geldt de subsidie regeling niet.
Koop je een tweedehands EV van €10.000, wat Jan Modaal meestal prima kan betalen, dan krijg je €2000 subsidie. Prima regeling vind ik.
Op nieuwe auto’s loopt de subsidie al jaren terug.

Maar voor die dikke Tesla wordt al jaren geen wegenbelasting betaald.

Het punt dat ik wil maken is denk ik wel duidelijk, toch? Juist nu EV rijden meer bereikbaar wordt, gaan de voordelen eraf.

Dat is zeker jammer inderdaad, ik ben het met je eens dat die voordelen moeten blijven om mensen meer te stimuleren EV te rijden :j
Maar de exacte details zijn dus nog helemaal niet bekend. Het is heel goed mogelijk dat EV’s alsnog minder wegenbelasting zullen betalen in 2026.
Maar je moet het natuurlijk ook van de andere kant bekijken; als straks iedereen EV rijdt en er te weinig geld binnen komt voor onderhoud aan de wegen dan krijg je zo’n wegen als in België. Dat willen we ook niet :=

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:13

Wij hebben nog nooit een auto van 10.000 gehad.... 5500 was de duurste
En daar rijden we jaren mee. Die van mij heb ik bijna 11 jaar.

En precies wat San zegt, komt het een beetje in de buurt dat er meer tweedehandse auto's zijn die voortaan ook wat leeftijd hebben dat de prijs in de buurt gaat komen schaffen ze het af

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:17

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Maar voor die dikke Tesla wordt al jaren geen wegenbelasting betaald.

Het punt dat ik wil maken is denk ik wel duidelijk, toch? Juist nu EV rijden meer bereikbaar wordt, gaan de voordelen eraf.

Dat is zeker jammer inderdaad, ik ben het met je eens dat die voordelen moeten blijven om mensen meer te stimuleren EV te rijden :j
Maar de exacte details zijn dus nog helemaal niet bekend. Het is heel goed mogelijk dat EV’s alsnog minder wegenbelasting zullen betalen in 2026.
Maar je moet het natuurlijk ook van de andere kant bekijken; als straks iedereen EV rijdt en er te weinig geld binnen komt voor onderhoud aan de wegen dan krijg je zo’n wegen als in België. Dat willen we ook niet :=

Het is gewoon jammer. De groep die subsidie eigenlijk niet per se nodig heeft, is de enige groep die er echt van profiteert.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:21

_San87_ schreef:
Het is gewoon jammer. De groep die subsidie eigenlijk niet per se nodig heeft, is de enige groep die er echt van profiteert.


Ja. |(
Als de neoliberalen gedwongen worden om eieieindeluk iets voor het milieu te gaan doen,
worden de rijken rijker gemaakt.

En het openbaar vervoer heeft nog steeds het nakijken.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:24

_San87_ schreef:
Het is gewoon jammer. De groep die subsidie eigenlijk niet per se nodig heeft, is de enige groep die er echt van profiteert.

Dat denk ik niet.. Zonder die subsidie had ik onze auto niet gekocht. En mijn ouders hebben er ook een, die hadden dat ook niet gedaan zonder subsidie.
Op een auto van 6000 scheelt dat dus al een derde van de prijs. Dan wordt het ineens wel betaalbaar.

Er komen overigens weer nieuwe subsidies voor tweedehands EV’s, om het ook voor armere mensen mogelijk te maken: https://nos.nl/artikel/2472910-600-milj ... -vanmiddag

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:30

Citaat:
Jetten wil verplichten om duurdere biobrandstof met gewone brandstoffen te mengen waardoor benzine en diesel zo'n 5 tot 10 cent per liter duurder worden. Dat moet leiden tot minder gereden kilometers. Deze maatregel kan al vanaf 2024 ingevoerd worden.

onder welkte steen leeft dit mens?

De meeste kilometers zijn gewoon woon-werk, dat word niet minder
En dat beetje prive is voor boodschappen en familiebezoek.

Daarnaast zie ik niet echt staan dat het voor mensen die minder aan de auto uit willen geven ook echt beter betaalbar word.
Alleen maar dat benzine en diesel duurder word

xPabloBokt

Berichten: 9438
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:34

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Jetten wil verplichten om duurdere biobrandstof met gewone brandstoffen te mengen waardoor benzine en diesel zo'n 5 tot 10 cent per liter duurder worden. Dat moet leiden tot minder gereden kilometers. Deze maatregel kan al vanaf 2024 ingevoerd worden.

onder welkte steen leeft dit mens?

De meeste kilometers zijn gewoon woon-werk, dat word niet minder
En dat beetje prive is voor boodschappen en familiebezoek.

Daarnaast zie ik niet echt staan dat het voor mensen die minder aan de auto uit willen geven ook echt beter betaalbar word.
Alleen maar dat benzine en diesel duurder word


Nu dit dus. Ik kom er net ook weer achter dat die accijns weer omhoog gaat waardoor ik weer bijna 2 euro per liter moet gaan betalen.

Mijn woon-werk verkeer wordt er niet ineens 10 kilometer korter van ofzo.

Ben echt klaar met de politiek in dit land. En Shell maar winst maken.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:36

“ Het kabinet trekt de komende jaren 600 miljoen euro uit om de aanschaf van een tweedehands elektrische auto voor meer mensen mogelijk te maken. ”
Eerste zin in het artikel dat ik plaatste.

Verder zou ik me echt niet druk maken over extreem hoge brandstofprijzen met de VVD aan het roer. Ze hebben niet voor niks juist de accijns verlaagd het afgelopen jaar.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-06-23 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:39

Ja, maar dat zegt nog steeds niets.
Zijn de auto's dan ineens zoveel goedkoper? Zeg 5000,-
Of alleen voor mensen die minimum verdienen, zodat de middenmoot er weer buiten valt, of?
Dat is weer typisch VVD belofte die niet gaat gebeuren

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:41

Die plannen moeten nog helemaal worden uitgewerkt en dan nog eens goedgekeurd, maar er wordt in ieder geval een hoop geld opzij gezet om elektrisch rijden betaalbaarder te maken. Hoe ze dat doen, dat is afwachten.