Rekening rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:32

DuoPenotti schreef:
Maar met hogere verkeer boetes heb ik dan weer geen probleem.
Die doe je nog altijd zelf.
En met mijn auto zonder snufjes betekent dat gewoon zelf goed opletten in wat je voet doet :D

Ik wel dat ze hoger worden om enkel het gat in de begroting te dichten :). Dan is veiligheid niet het uitgangspunt, maar geld verdienen.

Maar goed, dat is off topic :D.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:38

Janneke2 schreef:
Ehm, ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

Ik weet al veertig jaar dat vervoer te goedkoop is, en dat is hoe ik/Klaas en ik de boel altijd georganiseerd hebben.

Nou ja ik denk dat jij mij niet begrijpt..
Ik heb t niet over wat je nu doet, maar wat je vroeger deed :)

Niet perse jij, maar mensen die vroeger wel geleefd hebben en nu rustig kunnen zitten.. die mensen :j

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:43

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm, ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

Ik weet al veertig jaar dat vervoer te goedkoop is, en dat is hoe ik/Klaas en ik de boel altijd georganiseerd hebben.

Nou ja ik denk dat jij mij niet begrijpt..
Ik heb t niet over wat je nu doet, maar wat je vroeger deed :)

Niet perse jij, maar mensen die vroeger wel geleefd hebben en nu rustig kunnen zitten.. die mensen :j


Ehm - deze calviniste deed vroeger in grote lijnen precies hetzelfde als nu.

(En jij had het over laten we zeggen mensen die eerst lekker egoïstisch alles binnenhalen - en daarna anderen gaan zeggen 'dat de koek op is'.)

DuoPenotti

Berichten: 29696
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:45

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar met hogere verkeer boetes heb ik dan weer geen probleem.
Die doe je nog altijd zelf.
En met mijn auto zonder snufjes betekent dat gewoon zelf goed opletten in wat je voet doet :D

Ik wel dat ze hoger worden om enkel het gat in de begroting te dichten :). Dan is veiligheid niet het uitgangspunt, maar geld verdienen.

Maar goed, dat is off topic :D.

oh maar veiligheid is dat al heel lang niet meer op veel vlakken.

Mijn broer is eens aan de kant gezet door blik op de weg...dan weet je het wel.
Maar hij bleef heel correct en gaf toe dat hij te hard reed. Dat een bekeuring terecht was en hij die zonder morren aanvaarde.
Dat was op een 80 km weg zonder oversteek, geen fietspad, alleen maar weilanden en weilanden en weilanden.
Maar waar er dan na kilometers een kruising komt reed hij netjes 80 en daarna weer te hard.
Hij vroeg wel of ze hadden gezien dat hij op die kruising gas terug nam.
Jaja schoorvoetend gaven ze dat toe.
Ben ik dan onveilig, houden jullie mij nu aan omdat ik roekeloos rij gedrag had? was zijn vraag, eeu nee.

Het is nooit uitgezonden :D

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:11

Janneke2 schreef:
Ehm - deze calviniste deed vroeger in grote lijnen precies hetzelfde als nu.

(En jij had het over laten we zeggen mensen die eerst lekker egoïstisch alles binnenhalen - en daarna anderen gaan zeggen 'dat de koek op is'.)

Ja klopt :j

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:50

Maar opzich...

Als ik 1500 kilometer per maand rij gaat dat me dus €105 kosten.
Dat valt eigenlijk reuze mee. Aan mijn diesel auto betaalde ik destijds €130.
Nu met mijn oldtimer heb ik geen wegenbelasting maar daar rij ik dan ook maar 5 maanden per jaar mee. Daarna wordt het weer te slecht en gaat hij weer de stalling in.
In de winter pak ik de auto van mijn vriend, die heeft er toch 2.

Als er rekeningrijden komt kan ik zelf een leuke E34 kopen en daar de winter mee overbruggen.
Mocht ie dan 5 maand stil staan, dan kost het me die 5 maand ook geen wegenbelasting. Ideaal.
En als ik dan 7 maand in de wel wegenbelasting auto rij kost dat me 735 per jaar. Gemiddeld €61 per maand.

Of denk ik nu te makkelijk? :')

Brainless

Berichten: 29745
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:58

Klopt, maar ze denken er nog aan om mensen met een zwaardere auto meer te laten betalen en diesel auto's meer dan benzine auto's.

Mensen die juist nu een zuinige/lichte auto hebben gaan gemiddeld veel meer betalen.
Heb je een 108 die 25E belasting kost zal veel meer gaan kosten.
Voor die 25E kun je bij 7 cent 82km per week gaan rijden.
Dat is wel heel weinig.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:34

Brainless schreef:
Klopt, maar ze denken er nog aan om mensen met een zwaardere auto meer te laten betalen en diesel auto's meer dan benzine auto's.

Mensen die juist nu een zuinige/lichte auto hebben gaan gemiddeld veel meer betalen.
Heb je een 108 die 25E belasting kost zal veel meer gaan kosten.
Voor die 25E kun je bij 7 cent 82km per week gaan rijden.
Dat is wel heel weinig.

Ja, en juist daar zit een groep die zulke auto's rijdt om bv achterin het industrie terrein te kunnen komen voor (ploegen)dienst om 4:30. Samen met de hele categorie OV weg (bushalte is hier inmiddels opgeheven) of geen mogelijkheid door sociale activiteiten (oost-west reis met busroutes noord-zuid) of nodige boodschappen (want je bent niet welkom in de schone (bel)bus/taxi met een baaltje onverpakt hooi/stro nog afgezien van hoe onpractisch dat is, met hond was al moeilijk bij storing). De focus moet van individueel vervoer af, maar dat kan pas als het OV inderdaad een alternatief biedt. En ja graag trouwens, goed en gratis OV ben ik zeker voor.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:54

Eigenlijk komt het er op neer dat de mensen met een simpel klein autootje die niet thuis kunnen werken ivm soort werk of werktijden (zorg, ploegendienst enz) of een grotere auto nosig hebben voor hun gezondheid en veel km rijden ivm zorg nodig hebben meestal ook niet de dikst gevulde bankrekening hebben maar wel naar verhouding er meer op achteruit gaan met de invoering van rekeningrijden op deze manier.

En de mensen met een dikke zwaardere bak (meest ook een beter gevulde bankrekening) die vaak ook meer kunnen thuis werken of een baas hebben die de km vergoeding heeft er op vooruit gaan of minder op achteruit. Best scheef dan

xPabloBokt

Berichten: 9442
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:03

karuna schreef:
Eigenlijk komt het er op neer dat de mensen met een simpel klein autootje die niet thuis kunnen werken ivm soort werk of werktijden (zorg, ploegendienst enz) of een grotere auto nosig hebben voor hun gezondheid en veel km rijden ivm zorg nodig hebben meestal ook niet de dikst gevulde bankrekening hebben maar wel naar verhouding er meer op achteruit gaan met de invoering van rekeningrijden op deze manier.

En de mensen met een dikke zwaardere bak (meest ook een beter gevulde bankrekening) die vaak ook meer kunnen thuis werken of een baas hebben die de km vergoeding heeft er op vooruit gaan of minder op achteruit. Best scheef dan


Verbaast het je nog met de VVD aan het roer?

Mij namelijk niet -O-

Brainless

Berichten: 29745
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:06

xPabloBokt schreef:
Verbaast het je nog met de VVD aan het roer?

Mij namelijk niet -O-

VVD was juist 1 van de weinige partijen die rekeningrijden niet zo zag zitten...

xPabloBokt

Berichten: 9442
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:57

Brainless schreef:
xPabloBokt schreef:
Verbaast het je nog met de VVD aan het roer?

Mij namelijk niet -O-

VVD was juist 1 van de weinige partijen die rekeningrijden niet zo zag zitten...


Vooral tegen spitsrijden toch?

Ik zie op hun website namelijk staan dat ze er wel voor zijn. Maar ik lees ook in een oud nieuwsbericht dat Dijkhoff toen nog gezegd heeft dat elektrische rijders een eerlijk deel moesten meebetalen. Maar daar is nu ook alweer sprake van korting.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:02

Brainless schreef:
xPabloBokt schreef:
Verbaast het je nog met de VVD aan het roer?

Mij namelijk niet -O-

VVD was juist 1 van de weinige partijen die rekeningrijden niet zo zag zitten...

Inderdaad VVD is altijd tegen rekeningrijden geweest.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:05

Dus ik ga meer betalen. Ik rij een 108 met €21 wegenbelasting per maand en ik kan niet thuiswerken. Werk zit op 21 km maar is geen veilige weg om te fietsen/scooteren dus ik moet met de auto. -O-

Brainless

Berichten: 29745
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:15

Bellatrix schreef:
Dus ik ga meer betalen. Ik rij een 108 met €21 wegenbelasting per maand en ik kan niet thuiswerken. Werk zit op 21 km maar is geen veilige weg om te fietsen/scooteren dus ik moet met de auto. -O-

Bij 7 cent en 5 dagen per week kost dat 64E per maand mits je alle dagen werkt.

Maar dat is alleen woon/werk, voor elke andere km betaal je ook, dus ook als je een dagje verder weg gaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:20

Ja, ik werk 5 dagen. Maar ik doe ook fotoshoots en daarvoor moet ik ook wel eens 1.5 uur rijden. Lekker dan weer. Hopelijk zijn ze er in 2030 nog steeds niet over uit...

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:24

Tegen die tijd koop je een tweede hands EV Bellatrix, no prob

:+

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:30

Cer schreef:
Tegen die tijd koop je een tweede hands EV Bellatrix, no prob

:+

_O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:37

Als jij het zegt. :D

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:32

Bellatrix schreef:
Als jij het zegt. :D

Nou als jij t kan kan ik t hopelijk ook, dus ik preek voor eigen parochie gewoon :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:33

Het zou fijn zijn. Kan ik deze nog ff oprijden tot 2030.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:10

karuna schreef:
En de mensen met een dikke zwaardere bak (meest ook een beter gevulde bankrekening) die vaak ook meer kunnen thuis werken of een baas hebben die de km vergoeding heeft er op vooruit gaan of minder op achteruit. Best scheef dan


Ho, ho, Karuna. Ik werk 5 dagen per week, ik reis met de auto, vanuit mijn woonplaats kost het naast mijn werktijd 3 uur reistijd, met OV, heen-en-weer, met de auto 1 uur.
Tijd is ook geld, hè.

Het hele rekeningrijden speelt nu al jaren bij de regering, echt beslissingen worden niet genomen, en met dit huidige kabinet maak ik mij hier zeker geen zorgen meer om.
Maar, mocht dit ooit reëel gaan worden, het zal de middenklasse veel pakken, en die zorgen toch ook voor een leuke duit in het belasting-zakje. Waar jij dan ook weer profijt van hebt.

Niet dat ik je, en je lotgenoten, niet gun, maar besef je aub dat het niet alleen de groot-verdieners zijn.

En over dat thuis-werken, klinkt allemaal geweldig, maar daar is niet elk bedrijf geschikt voor.
Zeker niet in de situatie waar bedrijven zich nu in bevinden met o.a. zwaar personeelstekort..

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:33

Ik denk dat jan modaal, werkzaam als zorgverlener en door onregelmatige diensten te werken ook afhankelijk van vervoer per auto hiermee zwaarder de pineut is. Voor de gemiddelde mens zijn ook geen toeslagen of potjes zoals energietoeslagen. Dus de categorie rekeningrijden kan er vast ook nog wel bij..
Het zal allemaal niet zo snel gebeuren denk ik, maar als ze dit invoeren zal het werken niet nog aantrekkelijker worden..
Kan je wel meteen weer klaarstaan met een vergoeding via je werk, maar daar groeien de centen ook niet aan de boom en worden producten/diensten vast weer duurder van…

Dorien66

Berichten: 1654
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:26

8nnemiek schreef:
laadpalen zijn er inmiddels bijna overal, en bij nieuwe auto's kun je vaak al je accu binnen een kwartier tot 80% vol geladen hebben. Dat doe je af en toe op lange ritten, en verder laad je gewoon thuis terwijl je slaapt. Die innovatie gaat razendsnel.


8nnemiek schreef:
Dorien; ook zonder zonnepanelen is elektrisch rijden een stuk goedkoper dan brandstof. Wij besparen een paar duizend euro per jaar, en hebben afgelopen jaar alleen aan de openbare laadpaal geladen.
Nog even buiten beschouwing gelaten dat ik eerst de investering moet doen om zo’n auto aan te schaffen, tweedehands nog niet bepaald betaalbaar.
Maar je moet wel een openbare laadpaal in de buurt hebben… Voor ons geldt dat zowel in woon- als werksituatie niet. Wij zullen altijd minimaal 5 km moeten rijden om bij zo’n paal te komen. Hoe zie je dat dan voor je? Dat we na het werk onze auto bij zo’n paal zetten, waar dan onze fiets bij staat zodat we thuis kunnen komen? Als we weer weg willen met de auto moeten we eerst daarnaartoe fietsen.
You get my point, hoop ik.

Maar wie weet… over 7 jaar kan het allemaal anders zijn.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 28-06-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:43

Als het goed is staat er al een tijdje een paal op het dorpsplein :j die verscheen opeens. Niet gemarkeerd met een bord dus iedereen mag er staan. Maar je kunt er ook laden. Moet je wel een ekectrische auto hebben en heb iker 1 keer een zien laden :')

Hier nu naast het huis 2 palen een is al 1,5 jaar kapot. Niemand in de wijk heeft een electrische auto en er ook geen geld voor. Bijna de armste wijk van de plaats maar de gemeente leek het een volstrekt logische plaats op de toch al altijd volle parkeerplaats. Waar nu dus twee plekken leeg zijn 95% van de tijd. Een auto laad er en die meneer moet er 3 km voor wandelen. En heeft een prive laadpaal. :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-23 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt