Rekening rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 23:06


Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:10

Ja, en in 2030 is je werk nog steeds op 45 km afstand én heb je nog steeds geen geld voor een E-auto?
Relax, adem in, adem uit.
En de wegenbelasting valt dan weg hè...

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:13

2030 is nog een eindje weg en men is nog volop bezig met alle rekenmodellen. Zoals het nu gepresenteerd wordt, ben ik ook geen fan. Ik heb maar een ieniemienie autootje in de goedkoopste categorie wegenbelasting, dus het zou voor mij waarschijnlijk ook duurder gaan uitpakken. Maar ik ga er vanuit dat hier de komende jaren nog flink kritisch naar gekeken gaat worden. Voorlopig maak ik me dus nog geen zorgen.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 23:25

Bij mij ook dat koekblik... Dat maakt wel een verschil Ibbel, 65,- per kwartaal versus dik 200,- per maand... Maar hoop dat jullie gelijk hebben, en ik stress voor weinig maak...

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:53

En dit idee stamt al uit de 80's geloof ik :') het wordt continue de toekomst in geschoven. Dit gaat niet veel vaart lopen. No stress

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 00:00

Voor mij en iedereen met een rolstoelbus gaat het drama worden. ;( De zeer beperkte wegenbelasting (speciaal tarief van 28 euro per maand) vervalt en daar komt een peperdure kilometer prijs voor terug. Die rolstoelbussen hebben dat lage tarief omdat je anders niet mee kunt nemen wat je moet meenemen om ergens te komen. En het zijn meest ook niet de goedkoopste en zuinigste bussen.

En wat ik nog het ergste vind, de kilometers buiten nederland tellen ook mee. En de dure electrische leasebak komt er goedkoper mee weg. Mensen met geld betalen dan minder dan de minder gefortuneerden die afhankelijk zijn van de auto die ze zelf hebben moeten aanschaffen, de mensen niet in de stad zijn de pineut ivm het ontbreken of steeds minder wordende ov buiten de stad.

Ik heb even gerekend dat mijn normale niet extreem hoge rijafstand per jaar me bijna 900 euro per jaar meer gaat kosten door deze maatregel. Kosten die ik op geen enkele manier kan ontlopen. Met een toch al lage wao. %)

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 02:00

Ik lees het gewoon niet, dan kan ik er ook niet om stressen (35k per jaar in een koekblik), en als het dan écht gaat gebeuren dan gaan we het zien. :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:06

Stomme vraag hoor (heb het artikel wel globaal gelezen) maar geld dit voor alle wegen of alleen snelwegen?

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:18

Dit is voor al je gereden kilometers (zoals het plan er nu ligt). Het maakt niet uit hoe wat waar.

Praktische uitvoerbaarheid is lastig. Kilometerregistratie via een kastje in de auto ligt te gevoelig en controle via het rdw is te fraude gevoeligheid.

Ik verwacht dat 2030 niet haalbaar is althans niet zoals het er nu ligt. Voor een plan wat al zo oud is lijkt het erg slecht doordacht.
Met weinig kilometers per jaar en kleine lichte auto zit je al snel op hoge kosten. Dus nu lijkt het gewoon een ordinair verdienmodel.

De hamvraag hoe ga je meten en welke uitzonderingen zijn er.

En waarom is goedkoper openbaar vervoer zo moeilijk. Als het milieu echt een belangrijke pijler is in het beleid (en niet geld) kijk je daar . Dan is rekeningrijden een mogelijkheid om het te stimuleren en bekostigen. Daarnaast ontmoedig je onnodig auto bezit/gereden kilometers.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 27-06-23 06:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:20

Bellatrix schreef:
Stomme vraag hoor (heb het artikel wel globaal gelezen) maar geld dit voor alle wegen of alleen snelwegen?

Dit geld voor alle wegen.
Anders was het eerder een soort snelweg-tol.

Als km in het buitenland ook meetellen kan het zomaar zijn dat buitenlandse autoverhuurders een stuk meer nl klanten krijgen :+ afhankelijk van de bijdrage kan een auto huren dan nog wel eens goedkoper zijn als met eigen auto rijden :x :evaw:

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:21

Met deze regering duurt het eeuwen. Ik zou zeker niet gaan stressen om iets wat ze nu voor 2030 bedenken. Ze zijn zo traag met alles. Deden ze maar eens wat aan die klimaatcrisis.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:27

Leuk die tool in het artikel, bij mij staat alleen de uitleg er, maar de tool niet? :=

Ik ben erg bang voor de kosten. Rolstoelbus kon ik sowieso al niet betalen, die zijn echt vele malen duurder in aanschaf, dus heb een normale auto waar stoel met moeite inpast en ik eigenlijk hulp bij nodig heb. Daardoor een wat zwaardere /grotere auto als wat ik anders zou kiezen, net als automaat ipv schakel.
Maar als ik voorbeelden zie zal ik ook duurder uit zijn. Ik rijd heel weinig km, zit in minima groep en ben afhankelijk van auto, kan niet fietsen of lang lopen. Maar zelfs met een lage km prijs en dus heel weinig kilometers(waarvan een groot deel voor medische dingen is) kom ik per maand al hoger uit als de wegenbelasting? Dat wordt echt een groot probleem en dan is de kans groot dat ik auto weg moet doen en dus vrijheid en onafhankelijkheid kwijt raak.

Het is nu al niet leuk qua kosten allemaal en elektrische auto ga ik nooit kunnen betalen. :+

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:30

Iemand moet de belastingvoordelen voor electrische rijders toch betalen? Ik kan geen electrische auto betalen maar mag wel de vrijstelling van de rijken betalen die dat wel kunnen. Typisch VVD beleid die houden hun achterban uit de wind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:34

Hier zullen we ook flink duurder uit gaan zijn met 35.000 km per jaar. Helaas zit mijn werk 57 km verder en is het met het ov niet te doen. Ik moet om 08:00 beginnen en er is geen enkele mogelijkheid om om 08:00 op mijn werk te verschijnen als ik met het ov ga. De enige optie waarin ik op tijd zou kunnen komen is door om 23:00 de dag van te voren te vertrekken :D

Mijn vriend werkt in ploegendiensten op een plek die niet met het ov te bereiken is. En helemaal niet op de tijdstippen die hij werkt. Dat gaat dus leuk worden. Gelukkig duurt het nog even.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:39

Ik heb het artikel niet gelezen. Ze waren hier minstens 20 jaar geleden ook al mee bezig. Het is er nog steeds niet en ik zie dat ook echt niet in 2030 er wel zijn. Is in praktische zin niet uitvoerbaar zoals het plan er nu ligt.

Ben het wel met Billy eens dat het weer typisch VVD beleid is…

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:43

Ik vind het een goede zet. De vervuiler betaalt en hopelijk stimuleert het om vaker het openbaar vervoer te nemen en buiten de spitsuren te rijden.
De helft gaat erop achteruit, dat betekent ook dat de helft erop vooruit gaat. Het wordt imo eerlijker voor mensen die minder vaak met de auto gaan.
Verder zou ik me er nu nog niet te druk om maken. De plannen zullen best nog wat veranderen.
Tegen die tijd zullen elektrische auto’s trouwens een stuk goedkoper zijn. En zelfs nu heb je al prima elektrische auto’s voor €5000 met 150km range, wat meestal genoeg is voor woon-werkverkeer. Mijn ouders hebben er toevallig zo een.
Wij rijden ook flinke afstanden, en betalen nu helemaal geen wegenbelasting, dus wij zullen er ook flink op achteruit gaan, maar dat is dan maar zo.

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:44

Paniek had ik ook even, tot ik zag dat het pas voor 2030 was en al een plan is van de jaren 90 :+

Ik zou met mijn koekblik ook flink duurder uitkomen... en even vanuit drenthe naar familie in de randstad wordt dan een nog duurdere onderneming....

Maar niet over iets druk maken wat pas over 7 jaar is.
En anders weer terug naar paard en wagen :D

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:47

Billy schreef:
Iemand moet de belastingvoordelen voor electrische rijders toch betalen? Ik kan geen electrische auto betalen maar mag wel de vrijstelling van de rijken betalen die dat wel kunnen. Typisch VVD beleid die houden hun achterban uit de wind

Welke belastingvoordelen? De wegenbelasting komt te vervallen en de subsidie is er dan ook al lang niet meer.
En ook jij kan dan een elektrische auto betalen.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:49

8nnemiek schreef:
Ik vind het een goede zet. De vervuiler betaalt en hopelijk stimuleert het om vaker het openbaar vervoer te nemen en buiten de spitsuren te rijden.
De helft gaat erop achteruit, dat betekent ook dat de helft erop vooruit gaat. Het wordt imo eerlijker voor mensen die minder vaak met de auto gaan.
Verder zou ik me er nu nog niet te druk om maken. De plannen zullen best nog wat veranderen.
Tegen die tijd zullen elektrische auto’s trouwens een stuk goedkoper zijn. En zelfs nu heb je al prima elektrische auto’s voor €5000 met 150km range, wat meestal genoeg is voor woon-werkverkeer. Mijn ouders hebben er toevallig zo een.
Wij rijden ook flinke afstanden, en betalen nu helemaal geen wegenbelasting, dus wij zullen er ook flink op achteruit gaan, maar dat is dan maar zo.


De vervuiler betaalt helemaal niet. Als ze dat principe eens door zouden voeren en stoppen met die 17 miljard die ze jaarlijks aan de vervuilers weggeven, dat levert pas geld op die ze kunnen inzetten om werkelijk de klimaatcrisis aan te pakken.
De staat betaalt de vervuiling en de burgers mogen dat betalen.

Nu aan de allergrootste vervuilers 17 miljard spenderen en de gewone burger het laten oplossen vind ik idioot.
Los van het feit dat ik groot voorstander ben van de hele energietransitie vind ik dit een buitengewoon idioot plan zolang de echte vervuiling en vergiftiging van de lucht en omwonenden gewoon maar door mag gaan.

Maar goed, daar kan iedereen die wil 9 september weer voor op de A12 gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-06-23 06:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:50

Oja het OV stimuleren daar zijn ze ook al jaren mee bezig. Gaat niet gebeuren als dat ook maar duurder en slechter wordt zoals nu het geval is Annemieke.
In de randstad heb je nog redelijk OV. Daarbuiten echt niet.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:55

Helema prima dat rekening rijden. Maar dan ook voor elektrische auto's. Zijn namelijk zwaarder dan de gemiddelde fossiele brandstof auto en wegenbelasting is gebaseerd op het gewicht van je auto toch, niet op de uitstoot. (Alhoewel ik daar ook een mening over heb maar dat is een ander topic.)

Ik weet niet wat mijn vriend en ik kwijt gaan zijn.

Ik weet wel dat we meer auto's gaan kopen (als het berekend wordt hoe mijn vriend zegt) aangezien het dus niet uit maakt wanneer je amper rijd met de auto. Auto's is een hobby van ons.

En voor zover ik heb gelezen blijft de oldtimer regeling wel.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:56

Ik ga het wel zien, eerst maar rustig afwachten.
Het lijkt mij een oneerlijke regeling inderdaad. Wie thuis kan werken is veel voordeliger uit dan mensen die per se naar hun werk moeten bv.
En dat je kilometers in het buitenland tellen vind ik ook van de zotte. Iedereen weer het vliegtuig in, dat willen ze toch ook niet.

@annemiek, het maakt ook helemaal niet uit wanneer je rijdt, spits of niet. Je moet betalen.

OV is idd slecht geregeld, ik kan nu niet auto rijden en als ik dan zie hoe lang ik overal over doe. Ik wilde bv naar iemand toe, een rit van normaal gesproken 1 uur en 45 minuten. Met het OV zou ik er van deur tot deur 4 uur enkele reis over doen. Sorry, dat is geen alternatief.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 27-06-23 07:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:56

8nnemiek schreef:
. Het wordt imo eerlijker voor mensen die minder vaak met de auto gaan.
Verder zou ik me er nu nog niet te druk om maken. De plannen zullen best nog wat veranderen.
Tegen die tijd zullen elektrische auto’s trouwens een stuk goedkoper zijn. En zelfs nu heb je al prima elektrische auto’s voor €5000 met 150km range, wat meestal genoeg is voor woon-werkverkeer.


5000 euro is een hoop geld voor een grote groep. Plus dat het leuk is met zonnepanelen, maar ook die moet je maar hebben en is weer geld voor nodig.

En zoals ik schreef, ik rijd heel weinig km en zou er al op achteruit gaan met de voorbeelden en de laagste km prijs van die voorbeelden. Dus ik geloof er niet zoveel in dat de mensen die weinig rijden erop vooruitgaan. Ik haal de 10.000 per jaar niet.

Ik woon in de randstad maar met ov kom ik niet eens bij medische afspraken. :+ Ik kan amper tot niet bij de haltes of station komen, tenzij ik alsnog de auto pak of het komt niet bij de locaties waar ik moet zijn. Om maar te zwijgen over de reistijd en andere bezwaren waardoor het voor mij te lastig / zwaar is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-06-23 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:57

Wij wonen buitenaf, dus veel afhankelijk van de auto. Ov is ruk en winkels net te ver weg om het even op de fiets doen.

Leuk dat wonen op de plattenland...

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:01

8nnemiek schreef:
Billy schreef:
Iemand moet de belastingvoordelen voor electrische rijders toch betalen? Ik kan geen electrische auto betalen maar mag wel de vrijstelling van de rijken betalen die dat wel kunnen. Typisch VVD beleid die houden hun achterban uit de wind

Welke belastingvoordelen? De wegenbelasting komt te vervallen en de subsidie is er dan ook al lang niet meer.
En ook jij kan dan een elektrische auto betalen.

Hahahaha, alsof wegenbelasting het enige is wat mij weerhoudt van het kopen van een electrische auto :')

Je kan niet in andermans portemonnee kijken.