Vermiste onderzeeër

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:46

dat wilde ik idd toevoegen. Een leeg bekertje ondersteboven water duwen (naar een aantal meter diep) (zodat de lucht dus niet weg kan), zal indeuken. Duw je het met de opening naar boven onder water blijft het heel. Het gaat dus om het drukverschil.

(erg versimpeld weergegeven) en met de kanttekening dat de lucht wordt samengeperst bovenin het bekertje

Winged

Berichten: 33040
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:52

pmarena schreef:
Maar aan de andere kant, als je beelden bekijkt zoals van dat wrak van de Titanic.... dan drijft er ook vanalles rond. Er staan ramen open. Allerlei kastjes en dingetjes zijn nog heel. Borden staan nog in een kast. Er hangt zelfs nog een soort lamp aan een snoertje op de plek van de Grand Staircase. Hoe kan dat dan allemaal intact zijn nog, dat is toch ook allemaal niet gebouwd op zo'n enorme druk :?

Ondanks dat ik de theorie snap, vind ik het moeilijk te bevatten weet je wel, hoe dat dan precies werkt met die druk.

De voorkant van de titanic is gevuld met water toen het zonk. Die stond al een hele tijd onder water voordat alles naar beneden werd getrokken. Het water gaf al de druk. De beelden van de boeg kennen we. De achterzijde is echter wél compleet in stukken. Die is wel deels geïmplodeerd want die zat niet vol met water. Kwam er laatst een filmpje over tegen met complete uitleg. Beelden van het achtersteven zijn er ook vrijwel niet. zie ook hier onder het kopje 'wrak' https://nl.wikipedia.org/wiki/Titanic_(schip,_1912)

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:51

Alles wat massief is zal niet imploderen. Dus een bord zal in principe heel kunnen blijven, mits goed massief en zonder luchtbellen gebakken. Glas idem.
Luchthoudende dingen imploderen.
Op 10m diepte is de druk al verdubbeld, 2 bar. Op 100m is de druk 11 bar. het is wel lineair, maar verdubbelen duurt verhoudingsgewijs steeds langer. Hoe kleiner de luchthoudende ruimte, hoe meer druk deze kan hebben. Daarom is het ook eenvoudiger om een onderwaterhuis voor een gopro te maken dan voor een grote spiegelreflexcamera. En dan maakt de vorm nog uit hoeveel druk iets kan hebben. Een bol is natuurkundig gezien het meest gunstig. Gevolgd door een cylinder. Een vierkant zal sneller imploderen.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:45

Dat snap ik natuurlijk allemaal wel :j Maar als je dan zo'n lamp nog aan een snoertje ziet hangen bijvoorbeeld, dan kijk je toch wel even raar op dat die hele lading water die er ook bovenop ligt, daar geen korte metten mee heeft gemaakt :=

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:59

pmarena schreef:
dan kijk je toch wel even raar op dat die hele lading water die er ook bovenop ligt, daar geen korte metten mee heeft gemaakt :=


Dat komt omdat er geen 'lading water bovenop' ligt. Het is niet alsof er 10 ton puin van een ingestort flatgebouw bovenop ligt.
Alles druk rondom die lamp is even groot. Onder, boven, links, rechts.

Alleen de druk binnenin was oorspronkelijk landniveau. Vermoedelijk is die lamp gewoon tijdens het zinken volgezogen met water (druk binnenin is geleidelijk lager dan de omgeving geworden, dus krijg je aanzuiging door de kleinste kiertjes, bv daar waar het snoertje naar binnen gaat). En hoe kleiner de holle ruimte, hoe makkelijker zoiets wordt volgezogen voordat de druk zo hoog wordt dat je een implosie krijgt.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:12

Zoals ik al zei: ik snap het principe wel :j
Maar toch "voelt" het een beetje raar ofzo :?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:42


Avalanche

Berichten: 16019
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:01

pmarena schreef:
Zoals ik al zei: ik snap het principe wel :j
Maar toch "voelt" het een beetje raar ofzo :?

Dat snap ik wel, dat heb ik ook :j

Lijkt me nog raarder als je het echt ziet :)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:27


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:32

Er zijn mogelijk menselijke resten aangetroffen tussen de wrakstukken van de Titan.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:59

ik heb net geleerd dat ze niet eens een raam hadden (behalve in de wc? ) maar op een scherm moesten kijken? WAAROM moet je dan onder water gaan?

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:02

Ze hadden ook geen WC maar moesten in een zakje piesen, las ik ergens.

Maar idd, als er sowieso op een scherm gekeken moet worden, laat dan een robot naar beneden, huur een zaal af, vraag 1000 dollar toegang en stop 1000 man in die zaal. Heb je datzelfde miljoen binnen...

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:05

Nouja je wil natuurlijk wel zelf kunnen sturen, dat is wel leuk :j

Ik zou zeggen verhuur van die onderwater camera's. Die mensen dan zelf mogen besturen.
Heb je vast nog meer mogelijkheden ook van gangetjes en dingen door gaan.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die het een heel speciaal idee vinden dat ze daar beneden, op de bodem van de oceaan, bij de Titanic zijn geweest.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:07

Er zijn plaatjes te vinden van hoe het eruit zag
Ze hadden een soort camping wctje, en er zat een viewwindow. Als ze naar de wc gaan, konden ze een doekje dichtschuiven..

Afbeelding

Je kan dat gewoon googlen :j

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:14

Ik vermoed, aangezien het wrak op de Unesco lijst van 'underseas heritage' staat, dat jan en alleman daar niet zomaar met cameraatjes mogen gaan spelen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:15

Hang je daar een beetje in de file, als dat al lukt op 4km diep..

Misschien dat een 3d expercience wat is.. Dat je met een 3D bril op door het wrak kan lopen?
(maar dat is voor sommigen niet echt genoeg denk)

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:17

Sowieso heeft Jan en Alleman natuurlijk geen geschikte camera's daarvoor, op die diepte, inclusief boot die er boven water nog wel het 1 en ander bij nodig zal hebben denk ik :=

En dat kan in principe natuurlijk op een vergelijkbare manier geregeld worden als nu met zo'n subje.
Het zou me niet verbazen als er ook al de mogelijkheid is om met zo'n diepzee camera te spelen.... voor een riante vergoeding :=

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:39

Cer schreef:
Er zijn plaatjes te vinden van hoe het eruit zag
Ze hadden een soort camping wctje, en er zat een viewwindow. Als ze naar de wc gaan, konden ze een doekje dichtschuiven..

[ [url=m/h5eJdo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan dat gewoon googlen :j


Ik heb me er steeds over verbaasd dat je op de WC het beste uitzicht hebt. Konden ze de poepdoos niet aan de andere kant zetten?

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:03

Ja grappig hè, degene die zit te stinken wordt er nog voor beloond ook :))
Maar ik vraag me af hoeveel uitzicht je eigenlijk hebt in die houding :=

Het lijkt me eigenlijk vooral best wel lüllig....wat gebeurt er met die "poepdoos" als er niemand op zit....?
Blijft dat daar staan :? En als je dan uit het raampje wilt kijken met je hoofd er goed voor, hang je dus..... met je hoofd... precies...boven..?

8nnemiek

Berichten: 43399
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:08

Maar het had een reisje moeten zijn van minder dan een dag. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat die wc nog nooit gebruikt was.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:25

En mensen hebben fors betaald voor het privilege in dat sardineblikje gestopt te worden.... %)

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:31

Ik kan me ook wel voorstellen dat je het liever ophoudt om dan 's avonds tijdens wat meer privacy de boel te laten gaan :=

Aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat je 7 kleuren scheit als je die diepte in gaat en geen kant op kan :=

Fly_high

Berichten: 3305
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:38

pmarena schreef:
Ja grappig hè, degene die zit te stinken wordt er nog voor beloond ook :))
Maar ik vraag me af hoeveel uitzicht je eigenlijk hebt in die houding :=

Het lijkt me eigenlijk vooral best wel lüllig....wat gebeurt er met die "poepdoos" als er niemand op zit....?
Blijft dat daar staan :? En als je dan uit het raampje wilt kijken met je hoofd er goed voor, hang je dus..... met je hoofd... precies...boven..?


Dat is slechts een nood WC geweest als alternatief voor het schijten op de vloer als het écht niet anders kon he ;) Gezien het een reisje van nog geen halve dag had moeten zijn (6-8 uur) was het de bedoeling dat mensen hun behoeftes op een normale WC zouden doen voor en na de duik.

Ik snap trouwens wel waarom mensen zoiets opzoeken, alleen de manier waarop was in dit geval wat minder.

8nnemiek

Berichten: 43399
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:42


Fly_high

Berichten: 3305
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:47

Dat is het probleem he, het was eigenlijk veel te goedkoop om een fatsoenlijke sub te bekostigen en alsnog winst te maken.

Niet dat ik 250K heb liggen := maar voor de rijken van deze wereld stelt het geen drol voor