Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:33

https://www.nu.nl/buitenland/6269114/zo ... loren.html

Het verbaasd me dat hier nog geen topic over is.
Ik heb de afgelopen dagen dit nieuws toch wel gevolgd, en het lijkt slecht af te lopen.

Maar dan op de sociale media heeft iedereen een mening. Moet je dit wel willen, dergelijke ondernemingen? Ik begreep dat zo diep gaan met een duikboot ongebruikelijk is. Het is ook natuurlijk alleen voor rijkere mensen, een plekje kost €250000.
Wat vind bokt?
"Ze vroegen erom" is een veelgehoorde.

Ik vind het eigenlijk heel erg. Het lijkt me doodeng opgesloten te zitten en te wéten dat je doodgaat als hulp niet tijdig komt.
Wel kunnen we ons afvragen of we dergelijke excursies (ook die naar de maan) wel moeten doen. Natuurlijk, eigen risico. Maar kijk nou naar de giga reddingsoperatie die hier is opgezet. Daar kunnen ook mensen bij omkomen.

Eigenlijk hoop ik dat we eens ophouden met dat extreme opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 22-06-23 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout eruit gehaald.

rien10

Re: Vermisde onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:34

Ze vroegen erom is de harde versie van mijn mening; oorzaak en gevolg. Je weet dat dit mis kan gaan als je in hieraan begint. En het gaat nu dus mis. Dat is heel zielig, maar niet een zaak die ze Out Of The Blue overkomt, de keuze (en daarmee het risico) was door hen zelf genomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:36

IK vind dit triest voor iedereen in zo'n situatie maar wat ik dan niet snap, ze doen dit bewust zonder een goedgekeurde duikboot te gebruiken. Het zijn niet de domste jongens daar aan boord.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:36

Zelfs al heb ik vaak nogal sterke meningen over mensen die dit soort bedragen als wisselgeld gebruiken, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om onmenselijk te zijn over de situatie. Het lijkt me zo'n nare dood. Dat gun ik dus zelfs mijn ergste vijand nog niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:37

Volgens mij hadden ze tot (NL tijd) het middag uur aan zuurstof.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:37

Ik heb het ook een beetje gevolgd, en hoop natuurlijk dat ze alsnog op tijd gevonden worden, maar die kans lijkt nu nihil.
De reacties op social media lees ik al niet meer, walgelijk -O-
Natuurlijk kiezen deze mensen er zelf voor om het risico te nemen, maar ik snap niet dat mensen er dan lacherig over doen als het toch mis gaat.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-06-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:39

Het is de ultieme vorm van ramptoerisme maar ik vind het wel vreselijk voor die mensen en hun eventuele nabestaanden. Ik hoop ontzettend dat ze op tijd gevonden worden.

Ik hoop ook dat dit soort excursies stoppen, wat een vreemd iets dat je naar de Titanic zou willen kijken. Aan de andere kant... Ik ga ook naar musea, dus wat is het verschil? Ik heb het bankje aangeraakt waar Multatuli is overleden.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:40

Vreselijk, deze dood gun je niemand. Toch sta ik hier heel dubbel in, De passagiers zijn goed op de hoogte gebracht van de risico's en hebben daar zelfs iets voor moeten ondertekenen. Dan zijn scenario's als dit natuurlijk geen grote verassingen denk ik. Toch hoop je altijd op het beste en een goede afloop maar dat zit er helaas niet in denk ik.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:41

rien10 schreef:
Volgens mij hadden ze tot (NL tijd) het middag uur aan zuurstof.

Tot 13u18 onze tijd heb ik ergens gelezen

Verschrikkelijk ...

Als ze de duikboot nu vinden ergens onderin het water, dan duurt het +- 2.5u om hem omhoog te krijgen (de regels volgend ivm stikstof in het bloed) + dan moet er nog een boot klaar staan die de duikboot kan openschroeven eens ze boven water zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:42

Dat mensen het geld hebben en dit graag willen doen boeit me niet zoveel. Ik moet er niet aan denken en wordt al dagen beroerd van het idee. Ze hadden mij ook allang vermoord, want ik zou de hele dag gillen geloof ik.
Het is links of rechts gewoon vreselijk naar en ik had gehoopt dat die mensen gered konden worden.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:42

Voorop gesteld dat ik het heel erg vind voor de vermisten en hun familie en vrienden, vind ik het bizar dat ze de trip gemaakt hebben.

De duikboot is maar ontworpen voor een duik van 1300 meter diep, de Titanic ligt bijna op 4000 meter diep geloof ik. Waarom zo'n risico nemen? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen, zelfs zonder knappe kop kan je redelijk inschatten dat zo'n risico te groot is lijkt mij?

Dat gezegd hebbende, hoop ik natuurlijk op een goede afloop, ook al wordt de kans met de minuut kleiner..

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... -van-leven
Laatst bijgewerkt door Goldwynn op 22-06-23 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:43

Tuurlijk, het is ramptoerisme, maar dat hoort denk ik bij de mens.

Hier bv zat mensen die die vulkaan en de lavavelden komen bezoeken, kijk naar concentratiekampen, martelkamers in oude kastelen, etc, etc. Alles druk bezocht ondanks dat het heel veel leed is.

Ik snap het bezoeken an sich wel. Maar niet met gevaar voor eigen leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:44

rien10 schreef:
Ze vroegen erom is de harde versie van mijn mening; oorzaak en gevolg. Je weet dat dit mis kan gaan als je in hieraan begint. En het gaat nu dus mis. Dat is heel zielig, maar niet een zaak die ze Out Of The Blue overkomt, de keuze (en daarmee het risico) was door hen zelf genomen.

Dit
Maar dat werd me in een ander topic niet ten harte genomen. :o

Als je zulke risicovolle dingen onderneemt weet je ook dat redden erg moeilijk is.
Er om vragen nee, want ze wilde vast gewoon boven komen. Maar weten dat het zeker een grote mogelijkheid is, ja.

Ik las elders ook dat ze daarvoor hebben getekend dat ze weten dat het een risicovolle tocht is.

Ik vind het vooral erg verdrietig voor de nabestaanden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:45

Er zit een jochie van 19 aan boord, die had ik een hoop andere levensfoutjes gegund. Ik vind het diep diep triest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:46

Nou, vooral die laatste zin DP. Ik hoorde dat er een vader en zoon aan boord zijn? Moeder is dan in één klap haar kind en haar echtgenoot kwijt. Man man man, dat heb je dan maar even op je bord gekregen van je echtgenoot die zo nodig naar de bodem van de zee moest.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:50

Tsja ik vind het erg dubbel.
Tuurlijk hoop ik dat ze die mensen kunnen redden en ze het er levend vanaf brengen.
Wat die mensen nu zullen doormaken is gewoon verschrikkelijk, dat gun je niemand.

Aan de andere kant vind ik het idioot om zo’n onverantwoorde en gevaarlijke tochten te willen doen en nog idioter dat er dan miljoenen aan reddingsoperaties moet uitgegeven worden als het mis gaat. Wie betaalt zoiets? En waarom moeten reddingswerkers hun tijd opofferen met gevaar voor eigen leven om 5 onnozelaars in een ongekeurd bootje te gaan halen? We kunnen die middelen zo veel beter inzetten denk ik dan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:51

Ik heb het idd gevolgd, ik vind het vooral heel heftig.
Wat ik van die mensen moet vinden weet ik niet goed. Wat ik begreep was er een onderdeel dat tot op 1500 meter diepte betrouwbaar was, daaronder niet meer. Ze wilden naar 4000 meter diepte.
Ergens hebben ze dus ook welbewust een groot risico genomen en nogal lacherig gedaan over veiligheid.
Maar zo'n manier van doodgaan gun je niemand.

Urbanus schreef:
Er zit een jochie van 19 aan boord, die had ik een hoop andere levensfoutjes gegund. Ik vind het diep diep triest.

Dit. Dat vind ik echt heel erg. Op die leeftijd besef je denk ik het risico ook niet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:51

Het is ook bizar dat de beste man van deze "onderzeeër" (als je het dat al kunt noemen) het bestuurde met een controller van 30 dollar die je op Amazon kunt kopen... Ik heb ook in een artikel gelezen (kan het eventueel nog terugzoeken) dat hij eerder een engineer had aangenomen die hem meerdere malen erop wees dat dit ding niet geschikt was voor de diepte die ze van plan waren te doen, en hij weigerde om aanpassingen te betalen die dat wel mogelijk zouden maken. De engineer heeft hem erop gewezen dat hij als het ware een "death trap" aan het bouwen was en werd daarna ook ontslagen.

In een ander artikel schreven journalisten die deze zelfde duik hadden genomen erover, maar lieten in het artikel lekker niet weten dat ze ook een aantal uren kwijt waren aan boord, en dat er geen beacon is om de onderzeeër te vinden. Dit schreven ze later pas in de comments nadat iemand hiernaar vroeg.

Ik snap niet dat zoiets nog een duik heeft kunnen maken. Bah. Wat een misselijke manier om ten einde van je leven te komen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:52

Ik ben weleens gaan parapenten. Uiteraard met fatsoenlijk bedrijf en piloot.
Ook daar laten ze je tekenen dat je bij je volle verstand zelf de keuze maakt.
Natuurlijk kan dat misgaan. Dat wil de piloot ook niet, want die is dan zelf ook de klos (net als die kapitein hier aan boord), ondanks het risico ging ik toch, en er gaan duizenden anderen op jaarbasis en dat gaat altijd goed.

Totdat die ene keer komt dat het nietgoed gaat. Ik heb daar niet aan gedacht. Deze mensen wellicht ook niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:53

Palmera schreef:
Natuurlijk kan dat misgaan. Dat wil de piloot ook niet, want die is dan zelf ook de klos (net als die kapitein hier aan boord), ondanks het risico ging ik toch, en er gaan duizenden anderen op jaarbasis en dat gaat altijd goed.

Totdat die ene keer komt dat het nietgoed gaat. Ik heb daar niet aan gedacht. Deze mensen wellicht ook niet.

Ik begreep dat ze daar wel op gewezen zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:53

Zo'n dood gun je inderdaad niemand Avalanche. Vandaar dat ook (bijna) niemand in een veredelde wastobbe 3 x de woordwaarde diep duikt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:55

Ik vind het bijzonder dat ze het ding niet kunnen vinden. Zou die onderzeeer geen baken of zoiets aan boord hebben?
Het lijkt me echt verschrikkelijk dat je dus moet gaan zitten wachten tot je dood gaat.

Urbanus

Palmera schreef:

Precies dat, het is toch mens-eigen om te denken, dat overkomt mij niet. Dus laat ik soms m'n cap lekker liggen, rijd ik met gympen, luister ik harde muziek als ik op de fiets zit.

Nee, dat zijn niet zulke grote risico's als met een onveilige duikboot op pad gaan, maar deze jongen heeft echt niet bewust zijn moeder voor het laatst gekust, hij dacht ook dat hij 's avonds aan de curry zou zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Palmera schreef:

Maar die dingen zijn ondertussen wel goed getest.
Maar dit ding niet, kreeg volgens media berichten geen groen licht voor deze diepte.
Dat is dan naar mijn idee wat anders dan iets waar al duizenden je voor zijn gegaan met ondertussen goed materiaal.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:56

Avalanche schreef:
Palmera schreef:

Ik begreep dat ze daar wel op gewezen zijn.

Net zoals ik ook gewezen ben op de eventuele risico's van mijn parapent ervaring. Ik gok dat parachutespringers ook zo'n riedeltje m.b.t gevaren te horen krijgen, net als dat er een waarschuwingsbord staat bij de zwarte piste.