Oplichting met stem klonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:59

Avalanche schreef:
karuna schreef:
In normale omstandigheden ja, maar reageer je ook zo als je iemand die je lief is zo volledig overstuur hoort en daarna een agent uit een ander land hoort waar mogelijk andere wetten en regels gelden?

Ik denk dat de meeste mensen toch in eerste instantie instinctief reageren. Je moet wel een keiharde zijn als je daar niet op reageert

Die kans is wel groot ja. Ik heb namelijk geen kinderen :+


Hinnikt of mauwt er 1 snikkend op de achtergrond. :')

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:05

Hahahahaha dan is er wel iets fout gegaan, want het miauwende kind wilt nooit naar buiten :')

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:05

karuna schreef:
Ik denk dat de meeste mensen toch in eerste instantie instinctief reageren. Je moet wel een keiharde zijn als je daar niet op reageert


Iedereen zal instinctief en primair reageren, maar niet iedereen zal klakkeloos meteen geld overmaken.
Nadenken dus.

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:09

Alsof de familie ook a la minute na het ongeluk bezig is met de uitvaart

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:10

Ja plus hebben ze niet zoiets als verzekeringen?

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:11

Goof schreef:
Iedereen zal instinctief en primair reageren, maar niet iedereen zal klakkeloos meteen geld overmaken.
Nadenken dus.


Bovendien, dat doe je dan toch ook gewoon naar het bekende bankrekeningnummer?
'Kind' vraagt om geld, je tuint er in, OK. Maar dan ga je toch niet geld naar een onbekende rekening sturen? Dáár gaat dan toch op z'n minst een belletje rinkelen?

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:21

In het nieuwsbericht wordt vermeld dat de echtgenoot van de bijna opgelichte vrouw kort daarvoor overleden was.
Het kan best, dat ze daardoor niet helder kon nadenken.

Zeg niet te makkelijk dat het jezelf niet overkomt, iedereen kan door ziekte, drukte of dus een sterfgeval minder alert zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:23

Ik denk zelf niet dat ik erin zou trappen maar als ik twijfel dan zou ik controlevragen stellen die alleen zij kan weten.
Maar goed om te weten dat deze vorm van oplichting ook bestaat. Maar dan moeten ze wel ergens je stem van hebben. En informatie over jou hebben opgedaan ergens.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 23-05-23 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:24

Dammie schreef:
In het nieuwsbericht wordt vermeld dat de echtgenoot van de bijna opgelichte vrouw kort daarvoor overleden was.
Het kan best, dat ze daardoor niet helder kon nadenken.

Zeg niet te makkelijk dat het jezelf niet overkomt, iedereen kan door ziekte, drukte of dus een sterfgeval minder alert zijn.

Hebben die oplichters dan misschien de nodige info via de overlijdensadvertentie gevonden?

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:30

Nee tuurlijk niet. Dit gebeurt gewoon random bij mensen. Dat iemand is overleden is gewoon puur toeval.
Mijn werk is een aantal jaren geleden gehackt. Kort daarna begonnen de spooktelefoontjes van dat je bsn nummer misbruikt was. Ik kreeg toevallig zo'n telefoontje en schrok me dood.

Ook toen ik in Leiden was werd ik door zo'n spooktelefoontje gebeld waarbij het nummer afkomstig was uit jawel Leiden.

Het is dus gewoon toeval

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:54

Avalanche schreef:
Maar er zit nog wel wat tussen zoiets geloven en gelijk een hele begrafenis regelen, toch?

Ik bedoel, je kind overstuur aan de telefoon snap ik dat dat wat met je doet, anderzijds: hoe match je het juiste kind met de juiste persoon?

Mijn reactie als iemand overstuur is is overigens, schat ik kom naar je toe.

En dit:

Citaat:
Daarna vertelde hij dat mijn zoon een motorongeluk zou hebben gehad waarbij een jonge moeder was overleden. De familie van die persoon zou geen aangifte doen, als mijn zoon de uitvaartkosten zou betalen. Zou hij dat niet doen, zou hij zeker drie maanden worden opgepakt in afwachting van het onderzoek."

Natuurlijk vond Marion dit gek klinken: hoezo geen aangifte? Wat was er nou gebeurd? Maar Marion was zo geschokt door het telefoontje, haar hartslag was torenhoog en ze wist niet wat ze meemaakte.

'Je luistert naar zo'n agent'
"Ik probeerde met mijn mobiele telefoon mijn dochter te bellen. De 'agent' hoorde dat en vertelde dat ik absoluut niemand mocht bellen. Het zou het onderzoek in gevaar brengen.


gebeurt nooit. Aangifte over een ongeluk is niet echt een ding in Nederland, en iemand oppakken én 3 maanden vastzetten in afwachting van een onderzoek mag simpelweg niet. En op het moment dat je niemand mag bellen en de telefoon niet mag neerleggen zouden al je alarmen moeten afgaan.

Misschien dat ik nu twee artikelen door elkaar haal, maar speelde het zich niet zogezegd af in Duitsland?

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:16

purny schreef:
Nee tuurlijk niet. Dit gebeurt gewoon random bij mensen. Dat iemand is overleden is gewoon puur toeval.
Mijn werk is een aantal jaren geleden gehackt. Kort daarna begonnen de spooktelefoontjes van dat je bsn nummer misbruikt was. Ik kreeg toevallig zo'n telefoontje en schrok me dood.

Ook toen ik in Leiden was werd ik door zo'n spooktelefoontje gebeld waarbij het nummer afkomstig was uit jawel Leiden.

Het is dus gewoon toeval

Toen destijds mijn oma overleden was stonden er missie/bekeermensen aan de deur. Hadden ook de info uit de overlijdensadvertentie in de krant, deden ze kennelijk standaard napluizen.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:39

Ik kreeg jaren geleden al reclame van inboedelopkopers. Tante was overleden, had geen kinderen, dus alleen broers/neven/nichten op de advertentie. Wij stonden als correspondentieadres op de advertentie. Is idd een hele markt.

Uitvaartondernemingen adviseren overigens ook al jaren je eigen adres niet meer op de advertentie te zetten: inbrekers pluizen ze ook uit en plunderen je huis tijdens de begrafenis. Je weet zeker dat er niemand thuis is én wanneer ze weer thuis komen.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:54

Dammie schreef:
In het nieuwsbericht wordt vermeld dat de echtgenoot van de bijna opgelichte vrouw kort daarvoor overleden was.
Het kan best, dat ze daardoor niet helder kon nadenken.

Zeg niet te makkelijk dat het jezelf niet overkomt, iedereen kan door ziekte, drukte of dus een sterfgeval minder alert zijn.


Zelfs na een middagdutje kun je minder alert zijn, en sneller ergens intrappen. Is bekende van me overkomen, kreeg door colporteur een lidmaatschap aangesmeerd dat nogal rammelde, en waar ze spijt van kreeg zodra ze doorhad waar ze voor getekend had.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:58

Gelukkig is er de colportage-wet die je 14 dagen bedenktijd geeft.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:44

Ibbel schreef:
Maar, dit moet toch ook gewoon random zijn? In de trant van die 'hoi mam, met mij, mijn telefoon is kapot' appjes?

Geen oplichter gaat toch eerst kijken van: "uhm, dat lijkt me een rijk oud wijffie die te pakken is, even onderzoeken of die een zoon of dochter heeft én of ze uberhaupt geld heeft.
Yep, beide; OK, dan ga ik daar dan een telefoonnummer van zien te vinden.
Dat kind ga ik opbellen, stem opnemen, daarna stemkloon maken en het ouwe wijffie bellen?

Dit zal toch net zo goed op een random manier met 'generieke' stemmen automatisch nummers bellen zijn? Geen oplichter gaat toch eerst een profiel van z'n potentiele slachtoffer maken? Hoeveel werk moet zo iemand dan niet verzetten voor het een keer raak is?

Op zich ben ik dat met je eens, maar, om een stem van iemand te klonen moet je daar wel basis materiaal voor hebben. Dus in die trent moeten ze toch wel enige onderzoek hebben gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 12:45

En weten dat de zoon motorrijdt ook. En ze hadden hun huisgegevens ook. Dus echt random kan niet dan :n

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:54

Goof schreef:
karuna schreef:
Ik kan best begrijpen dat je hierdoor de mist ingaat. Toch een instinctieve reactie.

No offence, maar als je instinctieve reactie is dat je geld gaat overmaken gaat er ook iets niet goed.
Nooit instinctief handelen, eerst rust en nadenken.

Ligt misschien ook een beetje aan de persoon :)
Als iedereen overal altijd eerst rust en nadenken zou doen, zouden er een stuk minder mensen opgelicht worden.. maar ja, zo werkt het helaas niet ..

Ik denk bij dat soort dingen ook wel eens: als je dat kunt en je hebt er tijd voor, waarom werk je dan niet gewoon voor je centen? waarom ga je mensen dan een beetje in de marge op zitten lichten? (Laffe zak dat je er bent)..

Wat ik van het bericht gek vind is dat de mevrouw in het Nederlands werd opgelicht, en het nieuwsfilmpje zegt dat ze alleen nog engels en een paar andere grote talen hebben? En dat het nieuwsfilmpje lijkt aan te geven dat je opgenomen tekst kunt klonen, maar vanuit de oplichtingsverhalen lijkt het alsof ze realtime de stem kunnen gebruiken? maar misschien begreep ik dat niet goed..

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:05

princequillo schreef:
Op zich ben ik dat met je eens, maar, om een stem van iemand te klonen moet je daar wel basis materiaal voor hebben. Dus in die trent moeten ze toch wel enige onderzoek hebben gedaan.


Ja, dus denk ik dat er een paar 'generieke' stemmen worden gebruikt. Want anders moet je dus de stem hebben van het familielid van degene die je wilt oplichten. Dat is al meer dan 'enig onderzoek'. Hebben ze dan ook de naam en bv geboortedatum - om voorbereid te zijn op een 'controlevraag'?

Ik kan me niet voorstellen dat dat een 'business case' is die wat oplevert.

Ik denk meer dat er gereageerd wordt met 'ik moet mijn hand op de telefoon houden anders horen anderen me' / 'ik bel vanuit het buitenland' / 'komt door deze andere telefoon' - of, waarschijnlijker - 'sorry, ik ben helemaal over mijn toeren' oid op opmerkingen in de trant van 'wat klinkt je stem gek'.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:14

Ibbel schreef:
princequillo schreef:
Op zich ben ik dat met je eens, maar, om een stem van iemand te klonen moet je daar wel basis materiaal voor hebben. Dus in die trent moeten ze toch wel enige onderzoek hebben gedaan.


Ja, dus denk ik dat er een paar 'generieke' stemmen worden gebruikt. Want anders moet je dus de stem hebben van het familielid van degene die je wilt oplichten. Dat is al meer dan 'enig onderzoek'. Hebben ze dan ook de naam en bv geboortedatum - om voorbereid te zijn op een 'controlevraag'?

Ik kan me niet voorstellen dat dat een 'business case' is die wat oplevert.

Ik denk meer dat er gereageerd wordt met 'ik moet mijn hand op de telefoon houden anders horen anderen me' / 'ik bel vanuit het buitenland' / 'komt door deze andere telefoon' - of, waarschijnlijker - 'sorry, ik ben helemaal over mijn toeren' oid op opmerkingen in de trant van 'wat klinkt je stem gek'.


Nja, ik verwacht dat dit soort informatie achterhalen al niet zo ingewikkeld meer is als je ook handig bent met AI stemvervormers.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:19

princequillo schreef:
Nja, ik verwacht dat dit soort informatie achterhalen al niet zo ingewikkeld meer is als je ook handig bent met AI stemvervormers.

Dit denk ik ook.

En er staat toch van alles en nog wat op internet van mensen.. en met Instagram en TikTok zitten daar vast ook stemmen bij?

Ze zullen een keer verkeerd gokken, dat doen ze ook met de "pa mn telefoonscherm is kapot" apjes, maar blijkbaar gaat het vaak genoeg goed?

pien_2010

Berichten: 43427
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:59

Sinds ik gezien heb op TV dat een ex rabobankmedewerker die notabene bij de fraude helpdesk werkte en toen hij met pensioen was opgelicht was, toen wist ik dat het mij ook kan overkomen. Sindsdien ben ik zo gloeiend wantrouwend!
Want het kan iedereen overkomen. Ook mij.

Urbanus

Berichten: 44950
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:08

pien_2010 schreef:
Sinds ik gezien heb op TV dat een ex rabobankmedewerker die notabene bij de fraude helpdesk werkte en toen hij met pensioen was opgelicht was, toen wist ik dat het mij ook kan overkomen. Sindsdien ben ik zo gloeiend wantrouwend!
Want het kan iedereen overkomen. Ook mij.


Het helpt om een codewoord af te spreken. Ons codewoord is bijvoorbeeld mozzarella.

Maar ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:11

Urbanus schreef:
pien_2010 schreef:
Sinds ik gezien heb op TV dat een ex rabobankmedewerker die notabene bij de fraude helpdesk werkte en toen hij met pensioen was opgelicht was, toen wist ik dat het mij ook kan overkomen. Sindsdien ben ik zo gloeiend wantrouwend!
Want het kan iedereen overkomen. Ook mij.


Het helpt om een codewoord af te spreken. Ons codewoord is bijvoorbeeld mozzarella.

Maar ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd.


Het is zeker stiekem cheese cake