Bitcoinoplichters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Bitcoinoplichters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 18:13

Wie heeft er ervaring met telefonische bitcoinoplichtees? Net gebeld door een niet-afgeschermd 06-nummer. Een Engelssprekende man, die zeer agressief werd. Hij zei dat ik een kwart bitcoin heb en dat hij nú wil uitbetalen. Of ik nú een appje wil installeren. Tuurlijk, weet je wat, ik geef je m’n Paypal, BSN en rekeningnummers, dan zijn we ineens overal vanaf. Hij werd verbaal echt heel grof en eindigde met “ik zit toch al in je computer”. Ik wéét dat dat niet kan, maar toch twijfel je dan.
Wie heeft hier ook ervaring mee?

Anoniem

Re: Bitcoinoplichters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:17

Geen ervaring maar ik zou stante pede alle wachtwoorden aanpassen. Aangifte doen. Malware draaien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:18

Google het 06 nummer even dan weet je zeker dat het een oplichter is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:25

Morganlefay schreef:
Geen ervaring maar ik zou stante pede alle wachtwoorden aanpassen. Aangifte doen. Malware draaien.

Waarvan moet TS aangifte doen dan?
Is helemaal niet nodig. Ze wilde dat TS wat installeerde maar dat heeft TS niet gedaan.
Ik word regelmatig op mijn huisnummer gebeld door Microsoft enz, maar dan hang ik gewoon op.
Het telefoonnummer die je ziet is echt niet het nummer waarmee ze bellen, ze kunnen elk nummer laten zien.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 18:36

BigOne schreef:
Google het 06 nummer even dan weet je zeker dat het een oplichter is.

Gedaan, maar levert niks op.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 18:38

Brainless schreef:
Morganlefay schreef:

Waarvan moet TS aangifte doen dan?
Is helemaal niet nodig. Ze wilde dat TS wat installeerde maar dat heeft TS niet gedaan.
Ik word regelmatig op mijn huisnummer gebeld door Microsoft enz, maar dan hang ik gewoon op.
Het telefoonnummer die je ziet is echt niet het nummer waarmee ze bellen, ze kunnen elk nummer laten zien.

Toch wordt het wel geadviseerd om melding te maken. Aangifte kan indd niet. Maar er is niks gebeurd. Ik word ook vaak gebeld, maar dit was de eerste keer dat iemand zo echt woest werd. En dan heb je toch geen lekker gevoel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:36

Ik zou er niet eens op ingegaan zijn. Goodbye Sir, I’m not interested. Have a nice day. En ophangen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:51

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:13

Suzanne F. schreef:
Ik zou er niet eens op ingegaan zijn. Goodbye Sir, I’m not interested. Have a nice day. En ophangen.
Precies dit, no way dat ik daar naar ga luisteren :n

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 20:23

noviceh schreef:
Suzanne F. schreef:
Precies dit, no way dat ik daar naar ga luisteren :n

Tuurlijk. Dat zeg ik achteraf ook. Maar je luisert, omdat je eerst niet snapt wat iemand zegt. Maar goed, daar gaat het ook niet om. Bij elkaar duurde het ook niet lang, maar genoeg om dit te horen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:29

Als je het telefoonnummer nog heb misschien youtuber Morrog benaderen. Die vind dit soort gastjes pesten leuk

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 21:00

Prrrr schreef:

Ja, heb ik gedaan. Ik begreep dat er soms ook nummers worden gebruikt die gewoon door niksvermoedende mensen in gebruik zijn. Die nummers worden tijdelijk gebruikt. Snap ook niet hoe, maar dat werd gezegd door het meldpunt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:45

chevax schreef:
Ja, heb ik gedaan. Ik begreep dat er soms ook nummers worden gebruikt die gewoon door niksvermoedende mensen in gebruik zijn. Die nummers worden tijdelijk gebruikt. Snap ook niet hoe, maar dat werd gezegd door het meldpunt.

Dat heet spoofing en bestaat al langere tijd en is wettelijk niet verboden.
https://www.ad.nl/binnenland/bellen-met ... ~a1f043d9/
Ze geven hun nummer een andere nummer mee die bij jouw op het scherm zichtbaar wordt.
Dan kan het zijn dat er bv gewoon Rabobank in beeld komt te staan terwijl ze vanuit het buitenland bellen.
Ze doen dit omdat je denkt dat het een normaal persoon/bedrijf betreft en je daadroor sneller dingen vertrouwd.
Doorgeven heeft ook amper zin want ze wisselen die caller-id dagelijks en als het nummer als fraudeur wordt bestempeld heeft de officiële eigenaar van het nummer een probleem. Die kan zijn nummer niet meer gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:51

Brainless schreef:
Doorgeven heeft ook amper zin want ze wisselen die caller-id dagelijks en als het nummer als fraudeur wordt bestempeld heeft de officiële eigenaar van het nummer een probleem. Die kan zijn nummer niet meer gebruiken.

Yep. Heeft ons het vaste nummer gekost. Knettergek werden we ervan.

Het is lekker rustig met alleen mobiele telefoon nu. Enige wat ik nu nog aan oplichting binnen krijg zijn van die 'hoi mam, ik heb een nieuwe telefoon' - appjes.

Wat nogal eens wil helpen bij dit soort idioten is hardnekkig Nederlands blijven praten. Dan houden ze vanzelf op.