Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:15

Ik ben heel benieuwd wat voor straffen deze mensen gaan krijgen.
Mooiste is levenslang tbs

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:22

Dit zijn nogmaals echt uitersten, maar mensen hebben echt geen idee wat voor een moeilijk wereldje hjet is om tegen te "vechten".

Het verbaasd me ook niks dat er nu meer naar boven komt en ik denk dat veel mensen blij zijn dat er nu eindelijk naar ze geluisterd gaat worden.

Zelfs mensen in de gehandicapten zorg die niet dit doen, vinden hun cliënten vaak nog "dingen" en dat ze maar tevreden moeten zijn met wat ze voor hun doen. Ze worden ook in goede of betere omstandigheden nog lang niet als medemens gezien en behandeld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:47

Ik vraag me af wat deze sadisten ervan zouden vinden wanneer ze deze mishandelingen van hun eigen familieleden of vrienden onder ogen zouden krijgen?

Anoniem

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:57

Net gekeken... heb stukjes overgeslagen, ik kon er niet tegen. Mijn god, wat erg dit. Onvoorstelbaar dat zulke praktijken plaatsvinden in de zorg. Wat een laffe honden die eigenaren. Te triest!!!! |(

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:45

superpony schreef:
Dit zijn nogmaals echt uitersten, maar mensen hebben echt geen idee wat voor een moeilijk wereldje hjet is om tegen te "vechten".

Het verbaasd me ook niks dat er nu meer naar boven komt en ik denk dat veel mensen blij zijn dat er nu eindelijk naar ze geluisterd gaat worden.

Zelfs mensen in de gehandicapten zorg die niet dit doen, vinden hun cliënten vaak nog "dingen" en dat ze maar tevreden moeten zijn met wat ze voor hun doen. Ze worden ook in goede of betere omstandigheden nog lang niet als medemens gezien en behandeld.


Jammer genoeg kan ik dat alleen maar beamen. Klachten waar gewoon niks mee gedaan wordt. Onduidelijke of gewoon geen klachtenprocedure,… en ga je hogerop: bewijs dan maar wat er daar gebeurt.
De term “mindervalide” is verleden tijd, maar mensen met een beperking worden wel nog vaak behandeld als mindervalide.

(Gelukkig zijn er ook plekken waar wel goede, menselijke zorg geboden wordt)

Nientsje

Berichten: 5247
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:54

Ik heb het net terug gekeken. Ik ben gewoon geschokt... die arme mensen :n

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:35

Wat als er geen Alberto bestond? Hoelang was dit doorgegaan? Zo triest dat instanties gefaald hebben en nog steeds doen. Eén van de betrokken medewerksters was gewoon alweer met een goedgekeurde v.o g bij een andere zorgboerderij in de buurt aan het werk deze hadden geen weet van wat er allemaal in Wedde is gebeurd... gelukkig is ze zondag gelijk na de aflevering ontslagen.Maar hoe kunnen de verdachten nu nog gewoon met kwetsbare doelgroepen werken? Ze moeten niet aan de bak maar in de bak.
https://www.oldambtnu.nl/2023/04/25/zor ... kneemster/

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:40

Ik heb gisteravond met open mond en tranen in de ogen zitten kijken…. Hoe kán dit… Hoe kan je zo met je medemens omgaan en hoe kan het systeem zo falen dat dit al die jaren door heeft kunnen gaan :n

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8338
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:53


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 23:00

Edit: Huh, wat raar! Ik zie hem nog wel?

Edit: Pagina even gerefreshed en het is idd weg! :?

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 00:14

Ninette schreef:
Wat als er geen Alberto bestond? Hoelang was dit doorgegaan? Zo triest dat instanties gefaald hebben en nog steeds doen. Eén van de betrokken medewerksters was gewoon alweer met een goedgekeurde v.o g bij een andere zorgboerderij in de buurt aan het werk deze hadden geen weet van wat er allemaal in Wedde is gebeurd... gelukkig is ze zondag gelijk na de aflevering ontslagen.Maar hoe kunnen de verdachten nu nog gewoon met kwetsbare doelgroepen werken? Ze moeten niet aan de bak maar in de bak.
https://www.oldambtnu.nl/2023/04/25/zor ... kneemster/

Zou me niet verbazen als de rest ook weer gewoon aan het werk is… wel goed dat de nieuwe werkgever de medewerkster per direct ontslagen heeft.
En het erge is, vind ik, dat zulke mensen waarschijnlijk een relatief lichte straf krijgen onder het mom: ze moeten een tweede kans krijgen. En dat terwijl die cliënten voor het leven getekend zijn. Zij krijgen geen “tweede kans”. Hopelijk worden ze wel passend begeleid om wat ze meegemaakt hebben in de mate van het mogelijke een plekje te geven.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 01:44

Ik was geschokt bij het zien van de aflevering maar niet verbaasd.
Zelf ervaring op verschillende zorg boerderijen, dagbesteding, woongroepen en ggz. Voor mijzelf en in mijn omgeving.

Ik heb zelf ass en adhd en heb c-ptss overgehouden aan mijn laatste dagbesteding. En dan ben ik nog iemand die redelijk voor mijzelf kan communiceren en toch heb ik daar jaren gezeten.

Mijn zus heeft op verschillende woongroepen gezeten, en verschillende zorgboerderijen. De dingen die ze daar gezien heeft zijn echt idioot. Van zorgpersoneel dat medicijnen stal van patiënten, tot mensen die werden opgesloten in de voorraad kast als ze zich niet aan de regels hielden.

Elke dagbesteding waar ik geweest ben werd ik uitgebuit en had het soms niet eens door. Ik had het geluk van oplettende familieleden en een therapeut die de juiste vragen stelde.

Wij zelf hebben verschillende meldingen gedaan en met geen een is iets gedaan. Soms werden medewerkers ontslagen maar die gingen dan gewoon ergens anders aan het werk. Vaker nog werden we niet geloofd of aan de kant geschoven.

Dat Alberto's email vol zit met klachten is niet gek. Dit is oprecht het topje van de ijsberg die je hier ziet. Niet overal zal het zo heftig zijn, maar in mijn ogen zijn er teveel plekken waar de meest vreselijke dingen gebeuren, dat je nog kan spreken van een paar rotte appels.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 01:50

alice0cullen, vreselijk! Maar helaas is het heel herkenbaar inderdaad.

En ik merk vaak dat het voor veel mensen een ver van hun bed show is en ze geen idee hebben hoe erg en slecht het kan zijn in de gehandicapten/bejaardenzorg etc.

En het gebeurt ook op kleine schaal en dan hebben mensen het niet eens door. Als een jongen met down stalwerk mag doen op een stal en heel enthousiast, hard en serieus werkt, maar ondertussen 100x in de zeik wordt genomen door mensen. Maar zo een jongen lacht en denkt dat hij samen lol heeft en iedereen lacht maar dom mee. Heb dat niet 1x, maar meerdere keren meegemaakt.
Of iemand met een andere beperking die alleen werd gecommandeerd ook voor stalwerk.

Dat vinden mensen dan niet zo erg en valt allemaal wel mee, maar zo beginnen die dingen.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:28

Cayenne schreef:
Edit: Huh, wat raar! Ik zie hem nog wel?

Edit: Pagina even gerefreshed en het is idd weg! :?



Als je via zoeken de woonplaats Wedde invoert komt hij tevoorschijn. Dat was maandag zo.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:15

De mensen die het gemeld hebben, hartstikke goed. De mensen die er gewerkt hebben en pas nu hun mond opentrekken, daar vind ik wel iets van. Onherkenbaar in beeld zijn omdat je bang bent voor de eigenaren van de zorglocatie. Denk je dan niet verder hoe extreem bang de mensen moeten zijn die daar wonen? Ik kan niet zo goed tegen mensen die áchteraf zeggen dat ze het allemaal zo erg vonden, maar "niks konden doen". Je hebt áltijd een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:27

chevax schreef:
De mensen die het gemeld hebben, hartstikke goed. De mensen die er gewerkt hebben en pas nu hun mond opentrekken, daar vind ik wel iets van. Onherkenbaar in beeld zijn omdat je bang bent voor de eigenaren van de zorglocatie. Denk je dan niet verder hoe extreem bang de mensen moeten zijn die daar wonen? Ik kan niet zo goed tegen mensen die áchteraf zeggen dat ze het allemaal zo erg vonden, maar "niks konden doen". Je hebt áltijd een keuze.



Er was een oud-medewerker die wel melding gedaan had, maar waar door betreffende instantie niks mee gedaan was. Snapte echter niet dat ze niet nog aangifte gedaan heeft ook. Maar ja, zonder bewijs sta je ook zwak, denk ik. Neemt niet weg, dat er meer werk van gemaakt had kunnen worden.

Vind het echt verschrikkelijk dat dit soort praktijken plaatsvinden in een zorginstelling (of waar dan ook).

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:33

Cayenne schreef:
kimmie261 schreef:
Nou ja, als het nieuwe eigenaren zijn, die de boel wel op orde hebben snap ik dat wel, dan heb je natuurlijk niets te maken met wat je voorganger daar deed, het is naar wat ik zie een prachtige plek wel, en kan een mooie plek voor mensen met zorgbehoefte zijn.


In dat geval snap ik het idd, maar er staat niet dat het om nieuwe eigenaren gaat.
In ieder geval zijn er gisteravond boze groepen mensen naar de locatie geweest om verhaal te halen, maar er zit inmiddels wel een nieuwe organisatie.


En dat vind ik dus het gevaarlijke. Er huist inmiddels een nieuwe organisatie. Wat mij betreft mag meer (op voorhand) worden benadrukt dat dit het geval is. Dus echt een disclaimer voordat de aflevering begint. Alberto zat ook in de aflevering bij Beau en vertelde dit pas later in het verhaal. Dat zou eerder/direct moeten. Nieuwe organisatie is er ook voor kwetsbare mensen, die wil je niet de stuipen op het lijf jagen door met groepen mensen daar boos voor de deur te gaan staan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 12:37

Ik denk vooral dat mensen gewoon eerst even rustig moeten nadenken voordat ze zulke capriolen uithalen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:39

Cayenne schreef:
Ik denk vooral dat mensen gewoon eerst even rustig moeten nadenken voordat ze zulke capriolen uithalen.


Maar we weten inmiddels wel dat er een groep is waarbij het niet zo werkt :D

Verder eens hoor! Eerst denken, dan doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 12:41

Helemaal mee eens! :D

Ik ben benieuwd naar de uitzending van zondag.
Volgens Alberto gaat het nog heftiger worden, maar dat kan toch bijna niet? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:44

Cayenne schreef:
Helemaal mee eens! :D

Ik ben benieuwd naar de uitzending van zondag.
Volgens Alberto gaat het nog heftiger worden, maar dat kan toch bijna niet? :


Dan durf ik niet te kijken.
Kan er echt niet tegen.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:46


pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:58

Olympia schreef:
De nieuwe zorgboerderij op die locatie is zelfs door een oud medewerker opgezet, dat las ik ergens. https://www.google.com/amp/s/www.rtvnoo ... s-in-wedde

Dat las ik ook. “Hij zou in die paar weken dat hij er gewerkt heeft, niks gemerkt hebben” en “heeft met zijn cliënten naar de aflevering gekeken”. Dat laatste vind ik overigens ook ongepast. En goh niets gemerkt…
Moest ik familie zijn van een van de nieuwe cliënten zou ik er toch echt niet gerust in zijn…

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:58

Ik las nu dat 1 van de oud medewerksters elders op non actief is gesteld, maar die zorgboerderij wordt ook gelijk afgebrand, dus er komt nu net als met The Voice, het NOS etc veel boven tafel gelijk.

Hier is gewoon het gezegde; als er 1 schaap over de dam is............ En dat zeg ik altijd; mensen zijn echt makke schapen. Ergens bij willen horen en braaf de kudde volgen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:06

Ik heb net de uitzending pas bekeken. Ongelooflijk gewoon.
Dat hele systeem van comerciele zorginstellingen is gewoon waardeloos.