Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:55

Van de stukjes die ik in dit topic lees, was het beter als er direct aangifte gedaan was bij de politie wegens mishandeling.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:57

Door de medewerkers?
Maar hoe bewijzen ze dat?
Daar loopt het al snel mis denk ik.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:00

Als het al gewoon in de dagverslagen staat?

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:01

Ja heb je ook weer een punt.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:15

ja achteraf was stiekem filmen niet eens nodig, aangezien ze het tot in detail in hun dagrapporten vermelden.

Maar extra bewijs is nooit verkeerd; nu kunnen ze niet meer zeggen dat die verslagen uit hun verband zijn gerukt, want ze worden ondersteund door camerabeelden.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:17

pateeke schreef:
Lekker makkelijk toch? Wij hebben niks mis gedaan want we weten van niks…. En dan is men verbaasd dat veel dingen niet gemeld worden. En oh kijk we zijn goed bezig want er zijn weinig meldingen…


nou idd, dat dus.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:13

Goof schreef:
Plukje schreef:
Ik ben dit zo met je eens! Ik vind het echt afbreuk doen aan zijn goede werk. Hetzelfde heb ik met Thijs Zeeman bij dat programma over stalkers. Echt snappen doe ik het ook niet. Wat bereik je nou met zo’n aanpak, behalve dat je je (terechte) frustraties ongegeneerd kunt uiten. Heeft echt niets met journalistiek te maken in mijn ogen.


Thijs doet hetzelfde ja. De enige die wel luistert naar de andere kant van een verhaal is Kees vd Spek.
Als Alberto hier echt tijd had genomen en echt het gesprek (met open vragen) aan had willen gaan, had hij echt een knaller van een uitzending gehad. Ik ben namelijk echt heel benieuwd naar de gedachtengang en motivatie van alle betrokkenen.


Helemaal eens, ze leken echt oprecht te geloven dat de bewoners leren door straf en beloning :=
Ik ben ook benieuwd wat ze hadden verteld als hij erover had doorgevraagd, ook omdat hij dingen noemde die neer kwamen op 'dat de bewoners anders een loopje met je nemen'. Getuigd echt van gebrek aan begrip van deze doelgroep (die gillen niet om jou te 'pesten' of uit te dagen), menselijk gedrag en hoe mensen leren. Ik was wel nieuwsgierig naar zijn gedachtegang en onderbouwing.
Ze passen een heel ouderwetse behavioristische visie toe die voor deze doelgroep niet opgaat, omdat veel meervoudig gehandicapte mensen op mentaal vlak op een niveau functioneren waarbij ze het concept straf en beloning niet begrijpen.
Dus dan ben je simpelweg je macht aan het misbruiken bij een zeer kwetsbare doelgroep die zich niet uit kan spreken... Echt geen woorden voor -O-

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:30

De baas zeg maar die had ook in drugs gehandeld en ook zelf gebruikt, dan mag je nooit een zorghuis beginnen. Dus hem hebben ze ook nooit gescreend.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:05

Ik vraag mij af of die Michel wel überhaupt enige medische scholing heeft gehad, hij had het erover dat hij ervaring had met rectaal waterklisma's te geven tegen uitdroging als cliënten niet wilde drinken, iets in mij zegt dat dit niet met enige kennis en rust gedaan is bij die mensen...

Echt ik ben er nog beduusd van wat deze mensen overkomen is, en dat jaren lang.... -O-

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:41

marleen_usar schreef:
De baas zeg maar die had ook in drugs gehandeld en ook zelf gebruikt, dan mag je nooit een zorghuis beginnen. Dus hem hebben ze ook nooit gescreend.

Ik kreeg uit zijn verhaal niet het idee dat hij daar toen op is betrapt, iemand die nooit gepakt is heeft ook geen strafblad.

NoGo

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:53

Shadow0 schreef:
Hier zou nog zoveel te winnen zijn...bij dit soort situaties zou je een vertrouwenspersoon moeten krijgen en rechtsbijstand om zowel de aangifte als een klacht in te dienen. Niks "eerst via de instelling." Dat is prima als het gaat over een meningsverschil, niet over iets waar je ernstige overtredingen wilt melden.

(Maar Inspecties/Toezichthouders zijn wel vaker raar. Het was niets ernstigs maar er was sprake van iets wat verdacht veel op fraude leek - niet in de zorg trouwens. Moest ik ook eerst aan de potentiele oplichter vragen of wat hij deed wel in de haak was. Eh.... wat denk je dat iemand die de boel aan het misleiden is gaat zeggen? Dat die de tijd gaat nemen om uit te leggen hoe de wet in elkaar zit en hoe hij die inderdaad aan het overtreden is?)


Niet helemaal mee eens.
Ik vind eerst melding aan de instelling namelijk juist wel een belangrijk punt, soms is een meerdere helemaal niet op de hoogte van hetgeen er op de werkvloer zich afspeelt.
Dat daarna/daarbij een vertrouwenspersoon en eventueel rechtsbijstand bij aanwezig cq betrokken worden dat zou zeker bij overtredingen eigenlijk zelfs verplicht moeten zijn.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 00:34

Mijn persoonlijke ervaring is dat er juist geen donder gedaan wordt met klachten.
In mijn geval werd de betreffende begeleider het handje boven het hoofd gehouden en de klachtencommissie zei gewoon doodleuk dat zij mij niet konden helpen omdat het een conflict tussen bewoner en begeleider betrof.
Dus dan sta je gelijk met 3-0 achter, want unit coördinator doet niets, klachtencommissie doet niets en de betreffende begeleider gaat vrolijk door. :roll:
Nu ben ik gelukkig behoorlijk mondig en heb gewoon luidkeels rondgetetterd wat er gebeurde, vonden ze niet zo grappig maar als er niet geluisterd wordt en nergens op wordt ingegrepen moet je toch iets.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 00:47

Zitten die Michel en Paul nog vast? Ik hoop zo dat ze iets van tbs krijgen en nooit meer vrij komen

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 01:32

Wat ik niet snap, die mishandelingen etc zijn dus gewoon gerapporteerd. Maar eerstelijns contactpersoon bijvoorbeeld een ouder oid kan deze rapportages inzien. Hoe kan dit nou gemist zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 04:23

Rivendell schreef:
Zitten die Michel en Paul nog vast? Ik hoop zo dat ze iets van tbs krijgen en nooit meer vrij komen


Nee, die lopen weer gewoon rond.
Michel had zelfs alweer een andere baan. Gelukkig niet meer in de zorg maar bij een soort installatiebedrijf.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 06:35

Cayenne schreef:
Rivendell schreef:
Zitten die Michel en Paul nog vast? Ik hoop zo dat ze iets van tbs krijgen en nooit meer vrij komen


Nee, die lopen weer gewoon rond.
Michel had zelfs alweer een andere baan. Gelukkig niet meer in de zorg maar bij een soort installatiebedrijf.


Wie zou zo iemand nog aan willen nemen? Ongeacht welk beroep.
Zou er geen strafzaak komen? Ze zijn in december gearresteerd, dan zou er nu toch wat gedaan moeten zijn?

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 06:55

cp112 schreef:
Wat ik niet snap, die mishandelingen etc zijn dus gewoon gerapporteerd. Maar eerstelijns contactpersoon bijvoorbeeld een ouder oid kan deze rapportages inzien. Hoe kan dit nou gemist zijn?

Ik vraag me dat ook wel af. Anderzijds, men mag de dossiers inkijken, maar sommige dingen moeten niet doorgegeven worden als men het dossier opvraagt. Plus ik denk ook dat er maar weinig mensen zijn die hun dossier of dat van hun kind echt opvragen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:08

Wij konden de rapportages van mijn opa gewoon online inzien, hoefden we niet speciaal op te vragen. Alle contactpersonen van de bewoners waren aangemeld bij dat programma, geen idee natuurlijk hoe vaak iemand daarnaar kijkt en of dit bij elke instelling is maar het kan dus wel

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:15

Ik snap iedereen he en misstanden moeten echt aangepakt worden... maar beseffen jullie je ook dat niet elke melding waar is? Dat er soms ook mensen onderling conflicten hebben en elkaar het leven willen zuur maken... of dat er mensen zijn met geestelijke problemen die dingen echt verkeerd zien.

Dat is in dit geval uiteraard niet, maar ik heb ook medewerkers gebroken aan mijn bureau gehad omdat ze zich met hart en ziel hebben ingezet en vals beschuldigd werden. Dat is ook heel erg heftig :o .

Het is dan echt lastig om als instelling je pad te bepalen, een goede instelling heeft een intern onderzoeksteam wat los staat van de betreffende locatie en schakelt zelf ook de inspectie in bij twijfel.

Ik denk echt dat de inspectie hier steken heeft laten vallen, als daar een melding heen gaat moet er gewoon gekeken worden. Daarnaast denk ik dat dit soort aanbieders ook meer gecontroleerd zouden moeten worden dan grotere organisaties.

Ik denk dat daar toch vaker via via wat geruchten in rond gaan waardoor iets opgepakt word( ook niet altijd hoor uiteraard) , maar dit soort eilandjes kunnen natuurlijk lang onder de radar blijven.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:55

In Oplichters opgepakt gaat het nu ook over een dominee met een zorgboerderij met 8 clienten. Dit verkoopt hij aan iemand die een droom heeft om een zorgboerderij te beginnen. De Dominee heeft in de maanden jan-april het hele PGB opgenomen voor het hele jaar voor de clienten oid. Dat is ook heel bizar. Ik ben net begonnen met kijken... het gaat om een woongroep met mensen met een licht verstandelijke beperking.

Edit : er zat ook geen vergunning op de zorgboerderij..

Ook weer zoiets bizars over de rug van een kwetsbare doelgroep.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:18

Olympia schreef:
In Oplichters opgepakt gaat het nu ook over een dominee met een zorgboerderij met 8 clienten. Dit verkoopt hij aan iemand die een droom heeft om een zorgboerderij te beginnen. De Dominee heeft in de maanden jan-april het hele PGB opgenomen voor het hele jaar voor de clienten oid. Dat is ook heel bizar. Ik ben net begonnen met kijken... het gaat om een woongroep met mensen met een licht verstandelijke beperking.

Edit : er zat ook geen vergunning op de zorgboerderij..

Ook weer zoiets bizars over de rug van een kwetsbare doelgroep.


Het systeem zoals het nu is trekt teveel mensen met slechte bedoelingen.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:25


pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:39

ruitje schreef:
Ik snap iedereen he en misstanden moeten echt aangepakt worden... maar beseffen jullie je ook dat niet elke melding waar is? Dat er soms ook mensen onderling conflicten hebben en elkaar het leven willen zuur maken... of dat er mensen zijn met geestelijke problemen die dingen echt verkeerd zien..


Ik besef dat. Heb het zelf ook meegemaakt dat er onterecht dingen gezegd werden. Maar daar speelde meer / iets anders.

Dat er mensen zijn met geestelijke problemen die dingen anders zien, vind ik wel een lastige / gevaarlijke. Ieder zijn beleving is anders, dat is zo. Maar het is niet omdat je dingen anders beleeft dan de ander dat het daarom minder “waar” is. Je kan moeilijk oordelen over iemand anders zijn beleving.
Ik ken plaatsen in de zorg waar nog vanuit dat idee gehandeld wordt: ja maar je hebt diagnose x dus je zal wel overdrijven, het zal wel niet kloppen wat je zegt etc etc. Iedereen die ik ken en daar geweest is (of familie heeft die daar geweest is), heeft daar zeer slechte herinneringen aan, is erdoor getraumatiseerd oid. In een geval heeft die houding zelfs onrechtstreeks geleid tot de dood van de cliënt omdat deze niet geloofd werd, want cliënt had diagnose x, dus wat ze vertelde was alleen maar aandacht zoeken enz enz.
Ik wil niet zeggen dat je als zorgmedewerkers maar over je heen moet laten lopen, maar je kan ook naar de mensen luisteren en op zoek gaan naar wat er onder zit ipv te stellen dat de cliënt geestelijke problemen heeft en het daarom niet klopt wat die persoon zegt.

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:41

Zitten die Michel en Paul nog vast? Ik hoop zo dat ze iets van tbs krijgen en nooit meer vrij komen
[/quote]

Nee, die lopen weer gewoon rond.
Michel had zelfs alweer een andere baan. Gelukkig niet meer in de zorg maar bij een soort installatiebedrijf.[/quote]

Wie zou zo iemand nog aan willen nemen? Ongeacht welk beroep.
Zou er geen strafzaak komen? Ze zijn in december gearresteerd, dan zou er nu toch wat gedaan moeten zijn?[/quote]

Ik las dat hij bij het installatiebedrijf van zijn neef is gaan werken. En ook dat hij vroeger al een ontzettende rotte appel was…

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:50

NoGo schreef:
Niet helemaal mee eens.
Ik vind eerst melding aan de instelling namelijk juist wel een belangrijk punt, soms is een meerdere helemaal niet op de hoogte van hetgeen er op de werkvloer zich afspeelt.


Dan kan de Inspectie meteen meekijken hoe dat zo voor kon komen, dat men niet op de hoogte was. Dat is niet de verantwoordelijkheid van slachtoffers of lagere medewerkers.