Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:36

Maar als je met deze mensen gaat werken heb je toch een stuk basiskennis lijkt mij.
Hoe kun je dan werkelijk denken dat opsluiten in het donker of een wasmand over de kop trekken nut gaat hebben?
Mensen die niet anders kunnen dan geluiden maken ipv praten?

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:40

Kinke schreef:
Loretta schreef:
Indekken voor wat? Het is gewoon strafbaar.
Het is juist bizar dat ze hun eigen criminele feiten hebben bijgehouden in een logboek.

Ik vraag me echt af wat er in hun kop is mis gegaan.


Ik heb de uitzending niet gezien en door wat ik hier heb gelezen ga ik dat ook niet doen.
Ik las ook iets over waterboarden? Als dat zo is....daders opsluiten en niet meer loslaten. Dat is namelijk een echte marteltechniek. Dat gaat dus vele malen verder dan 'pesten'

In de 2e aflevering kwam nog een marteltechniek voorbij, eentje uit de middeleeuwen.

Je zult de uitzending denk ik niet voor niets niet hebben gezien dus misschien vind je het fijn als ik hun methode even in een spoiler zet, dan kan je zelf kiezen of je het wilt lezen.
Spoiler:
Water op iemand laten druppelen, langzaam. Zij deden het door de bewoner in het gras te leggen onder een boom, dan een tuinslang in de boom opgehangen, en die laten druppelen op de persoon.
Meer info hier (het groene antwoord):
https://www.startpagina.nl/v/maatschapp ... s-beroemd/

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:41

DuoPenotti schreef:
Maar als je met deze mensen gaat werken heb je toch een stuk basiskennis lijkt mij.
Hoe kun je dan werkelijk denken dat opsluiten in het donker of een wasmand over de kop trekken nut gaat hebben?
Mensen die niet anders kunnen dan geluiden maken ipv praten?
Dat denken ze niet (eens, helaas). Ze bedenken enkel hoe ze deze kwetsbare mensen kunnen martelen en extra ongemak bezorgen, tot op een heel ziek niveau, té triest voor woorden en oh wat maakt het mij boos.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:42

Wat die enge kerel in de eerste aflevering ook aan het dreigen was tegen een bewoner, dat hij die andere werknemer zou leren hem via elk gat uit te spoelen, net zoals hij zelf blijkbaar wel eens deed... dan ben je echt ziek in je hoofd -O-

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:46

Dat denk ik ook, hier heb je (in mijn optiek) te maken met psychopaten, van een heel sadistisch niveau.

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:02

Waterbak met zout om vocht uit het lichaam te halen zo dat hij hoofdpijn zou krijgen. Dit vind ik ook zo erg, allemaal omdat ze dan zouden gaan luisteren.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:17

bizar. Dan is er echt specifiek onderzoek gedaan naar hoe je mensen kunt martelen, anders kun je toch al die trucjes niet weten. Dit gaat echt extreem ver. En dan vraag ik me af, hoe vind je zoveel gekken bij elkaar die anderen zonder problemen kunnen martelen

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:28

Kinke schreef:
bizar. Dan is er echt specifiek onderzoek gedaan naar hoe je mensen kunt martelen, anders kun je toch al die trucjes niet weten. Dit gaat echt extreem ver. En dan vraag ik me af, hoe vind je zoveel gekken bij elkaar die anderen zonder problemen kunnen martelen


Een saddist kan ook googlen.

In aflevering 1 vertelde hij trots dat hij op het idee kwam iemand een lasbril op te zetten toen hij eentje in een ijzerwarenwinkel tegen kwam. Trots dat hij zo creatief was.

Hij kocht gewoon van alles om mee te martelen. Het is gewoon te walgelijk voor woorden als je er over na denkt. Het zijn gewoon walgelijke sadisten.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:03

DuoPenotti schreef:
Maar als je met deze mensen gaat werken heb je toch een stuk basiskennis lijkt mij.
Hoe kun je dan werkelijk denken dat opsluiten in het donker of een wasmand over de kop trekken nut gaat hebben?
Mensen die niet anders kunnen dan geluiden maken ipv praten?

Dat zou je verwachten dat ze basiskennis hebben. Maar helaas is dat in de praktijk niet altijd het geval. Zelfs gewoon boerenverstand is soms al te veel gevraagd.
Ik ken nog plaatsen in de zorg waar ze dingen zoals jij noemt (opsluiten in donker enz) zouden doen. En als je de leidinggevenden (psycholoog / orthopedagoog) daar dan op wijst krijg je een antwoord zoals “voor ons gelden die regels voor isolatieruimten niet”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:04

Wat ik wel apart vind. Hoe kan je er maanden werken als je in 5 dagen tijd al zoveel narigheid mee krijgt. Na dag 1 ren je toch al weg!?. Idd jammer dat Alberto er niet met open vragen in ging. Door eerst aan te sluiten kom je zoveel meer te weten.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:09

Alberto is sterk in het in beeld brengen van misstanden maar in confrontaties vind ik hem zeer te kort schieten. Jammer, als hij een betere interviewer was had hij wellicht wel eea uit deze mensen gekregen. Dat de inspectie hier niet in beeld is geweest is natuurlijk ook te zot voor woorden, onbegrijpelijk. Om maar niet te spreken van de trauma's die de cliënten wellicht hebben maar niet kunnen uiten. :\

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 00:25

Vreselijk om de mishandelingen te zien! En helaas niet de eerste in 2009 waren er mishandelingen bij een zorgboerderij in de groeve.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... angehouden

Ik werk zelf in de zorg waar we het natuurlijk hebben over de afleveringen. En helaas is er veel herkenbaar (wel in minder mate gelukkig) invallers die bij verschillende organisatie werken en daar klachten hebben ingediend tegen personeel..

Ik heb ooit een collega laten ontslaan wegens onacceptabel gedrag en werd hierin gelukkig geloofd door mijn leidinggevende en zou het zo weer doen maar kan mij de angst en vernedering die je over je heen kan krijgen voorstellen en dat je daarom niet durft. Ik kreeg daarna toegefluisterd door collega ‘ga je ervoor zorgen dat ik wordt ontslagen? Ik heb volmondig ja gezegd (was vlak daarna ook weg wegens onacceptabel gedrag)

Tijdens mijn stage ontmoette ik een man die met mijn vader had gewerkt. Bleek nadat ik de naam noemde bij mijn vader die man was ontslagen wegens vermoeden seksueel grensoverschrijdend gedrag richting vrouwelijke bewoners… maar die man werkte dus weer ergens anders in de zorg.

Ik ben bang dat ‘mishandelingen’ blijven bestaan doordat het woord tegen woord is. Iemand niet zomaar op een lijst komt te staan wegens wangedrag en zo weer een vog kan aanvragen…

Ik vraag mij af waar zijn de wettelijk vertegenwoordigers in dit verhaal? Een mentor/ curator houdt toezicht op goede invulling van gezondheidszorg in het belang van de cliënt. Bij ons houdt dit in dat ze rapportages lezen, bij zorgoverleg zijn etc. En moet dit verantwoorden bij de kantonrechter.

NoGo

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 00:39

Ik heb 15 min kunnen kijken en hem toen afgezet :r
Hiermee is er een beerput open gegaan en ik geloof ook zeker dat Alberto zijn mail volledig vol raakt met veel meer instanties en meldingen dan alleen deze boerderij.

Toch wil ik een kanttekening maken bij de mensen in het topic die zeggen je doet toch als medewerker toch melding en als je alleen weggaat zonder melding dan kijk je ervoor weg.
Zo werkt het helaas niet in NL waarheidsbevinding zelfs vanuit de inspectie is echt schrijnend en word nagenoeg niet gedaan.
Het is veel te makkelijk om je rapportages, tevredenheidsonderzoeken enz enz te vervalsen helemaal als je met EMB clienten werkt, maar ook als clienten wel kunnen praten word er niet aan waarheidsbevinding gedaan :n
Een melding bij de inspectie lijd tot onderzoek maar als je die dan vooraf aankondigt is er genoeg tijd om alles tip top in orde te maken, je zet een paar medewerkers met een goed verhaal neer en ze zijn met 2 uurtjes en een afgevinkt blaadje weer weg :wave:
De medewerker die meld word niet gesproken en daar achteraf ook niet over geïnformeerd.

Daarnaast als medewerker werken in zo een Toxic omgeving is niet makkelijk zoniet onmogelijk, je gaat er vaak of uiteindelijk in mee of je vertrekt (al dan niet na het doen van een melding) maar zeker als je niet uit de zorg branche komt dan moet je zo sterk in je schoenen staan om hier enige verandering in te kunnen en durven brengen, kijk alleen al maar naar de medewerkers die eerder vertrokken zijn en die je (volgens mij in de uitzending zelf) niet gehoord hebt.
Daarnaast kan je als medewerker in de zorg bijna niet openbaar melden, je staat te boek als klokkenluider en komt daarna nergens meer aan werk als dit openbaar word.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 01:32

Daarom blijf ik erbij dat er een soort onafhankelijk meldpunt moet zijn / komen voor wangedrag in de zorg, waar mensen zonder angst dit soort dingen kunnen melden zonder daarbij zelf "in gevaar" te komen.

Zowel voor collega's als werknemers als patiënten / cliënten / familie. Voor verzorgingshuizen, ziekenhuizen, geboortezorg, tandarts, wat je maar kan bedenken voor zorg.

Binnen het bedrijf zelf "klagen" dat is of voelt gewoon niet veilig. En / of er wordt niet echt serieus op in gegaan. Je moet buiten de instantie je verhaal kunnen doen zodat je geen gezeik binnen de instantie krijgt. En degene waar je je verhaal kwijt kan, kan je dan wellicht meteen helpen om uit de nare situatie weg te komen en een andere zorgverlener voor je te vinden als je dat graag zou willen. Zou veel leed kunnen schelen :(:)

NoGo

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 02:13

In principe is de inspectie 'onafhankelijk'.
Het hele systeem is alleen een te grote wirwar van regels waar men (ook vanuit de inspectie) aan moet voldoen.
Toen ik met de inspectie personen sprak gaven ze aan vaak wel te weten/merken dat bepaalde zaken niet kloppen maar dat ze zich aan de eisen/regels moesten houden en die gaven dan weer dat het in 'orde' was, hun taak zat er dan op en dat voelt niet altijd bevredigend.

Als je kan melden zonder zelf in gevaar te komen dan zou dat alleen anoniem moeten kunnen, het grote nadeel daaraan is dat valse meldingen ook gemakkelijker gedaan kunnen worden.
Eigenlijk komen zaken alleen aan het licht als men dingen filmt en die anoniem zouden mogen inleveren zodat je net als in deze beeldmateriaal hebt waar men iets mee kan, al kom je dan o.a weer op de AVG wet uit als hulpverlener.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 02:58

Anoniem melden is imo helemaal niet nodig. Maar het moet dan wel "buitenskamers" gemeld worden zodat het bedrijf / de persoon waar je melding tegen doet, niet direct te horen krijgt dat het van jou komt. Echt een instantie er buiten die geen intieme banden heeft met de diverse zorg-organisaties waar ze meldingen over krijgen, maar die er werkelijk boven staan en ook wat ontzag inboezemen bij de diverse zorg-organisaties en hun werknemers.

Zodat er daadwerkelijk van gebaald wordt wanneer er meldingen binnenkomen over je organisatie en je deze niet binnenskamers lekker makkelijk weg kan moffelen / dood kan laten bloeden.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:03

Het zou moeten kunnen dat je klacht indient, maar het gebeurt echt niet gemakkelijk. Veel cliënten durven het niet uit angst dat ze dan geen zorg meer krijgen / geen plekje meer hebben.
In België ben je bovendien verplicht eerst klacht in te dienen bij de organisatie zelf. En ook dat is niet simpel want klachtenprocedures zijn vaak niet duidelijk, als die er al zijn.
En dan kan je uiteindelijk wel klacht indienen bij een “onafhankelijk orgaan” maar je hebt vaak geen bewijs en dan gaat het de doofpot in.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:33

Hier zou nog zoveel te winnen zijn...bij dit soort situaties zou je een vertrouwenspersoon moeten krijgen en rechtsbijstand om zowel de aangifte als een klacht in te dienen. Niks "eerst via de instelling." Dat is prima als het gaat over een meningsverschil, niet over iets waar je ernstige overtredingen wilt melden.

(Maar Inspecties/Toezichthouders zijn wel vaker raar. Het was niets ernstigs maar er was sprake van iets wat verdacht veel op fraude leek - niet in de zorg trouwens. Moest ik ook eerst aan de potentiele oplichter vragen of wat hij deed wel in de haak was. Eh.... wat denk je dat iemand die de boel aan het misleiden is gaat zeggen? Dat die de tijd gaat nemen om uit te leggen hoe de wet in elkaar zit en hoe hij die inderdaad aan het overtreden is?)

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:53

Dat is wel echt de omgekeerde wereld ja.

Maar eigenlijk is het met klachten in de zorg ook wel zo… als cliënt (of naaste van een cliënt of medewerker), moet jij maar met bewijzen komen die dan beoordeeld worden (zijn de feiten ernstig genoeg en de bewijzen voldoende / hard genoeg?). Gevolg: er wordt meestal niets ondernomen en het kan gewoon verder gaan.
Dat is ook wat mij best wel boos maakt.
Je moet echt verdomd sterk in je schoenen staan, mondig zijn, “de weg kennen” etc eer je überhaupt klacht kan indienen (en des te meer als je wil dat er iets mee gedaan wordt). Voor veel cliënten is dat gewoon niet haalbaar.
En als t dan te heet onder de voeten wordt (“teveel mensen moeilijk doen”,) wordt het nog moeilijker gemaakt om onrecht aan te kaarten).

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:55

Een medewerker had online een formulier ingevuld om de misstanden te melden, hadden ze nooit ontvangen werd er gezegd. Je kan toch ook anoniem bellen dan weet je zeker dat 1 persoon er van af weet.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:24

Dat medewerkers soms niets zeggen en zelfs mee gaan doen heeft er ook erg veel mee te maken hoe sterk de 'leider' is, die ermee begint en die leidend is in het starten van de martelingen. Een welbekend voorbeeld is de jodenvervolging en de martelingen uit de 2e wereldoorlog. Veel mensen deden eraan mee omdat dat hun werd opgedragen, maar velen hebben nadien zelfs zelfmoord gepleegd omdat ze niet met hun eigen daden konden leven, ondanks dat ze er misschien in het begin wel uit hebben kunnen stappen en er tijdens de martelingen actief aan meededen. Ik wil het absoluut niet goedpraten {:)-:( , maar vanuit de psychologie is dit wel een welbekend fenomeen (zoek maar eens op Zimbardo prison experiment).
Laatst bijgewerkt door Gitana op 02-05-23 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:32

Ik heb dit helemaal niet gekeken.
Ik kan dat echt niet handelen.
Mijn broertje zit op een zorgboerderij.

Gelukkig zijn ze daar heel goed met de cliënten.
En mijn broertje kan zich goed uiten en goed communiceren. Maar wat een hel als je daar je kind hebt zitten die niet of nauwelijks kan communiceren. En dan blijkt er dit aan de hand te zijn. Afschuwelijk.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:36

Ik heb ook gekeken, en eerst hier de reacties gevolgd
En ik weet niet zo goed wat te zeggen... Enerzijds vind alleen een melding doen als oud medewerker, waar je vervolgens niks meer van hoort, te zwak
Als het me echt zo dwars had gezeten was ik verder gegaan

Ook zou ik never, never nooit niet zo kunnen werken. NIEMAND zou het voor elkaar krijgen dat ik mensen zo behandel, hoe sterk de leider ook mag zijn

Maar ik denk dat de inspectie vooral faalt in dit hele verhaal, en dan vooral ook dat ze verklaren dat er x aantal personeelsleden FULLTIME zijn om inspecties te doen, en dat er per jaar maar 1770 uitgevoerd worden :?
Ik hoop dat Lucille Werner haar woorden waarmaakt en de tweede kamer wakker kan schudden

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:46

marleen_usar schreef:
Een medewerker had online een formulier ingevuld om de misstanden te melden, hadden ze nooit ontvangen werd er gezegd. Je kan toch ook anoniem bellen dan weet je zeker dat 1 persoon er van af weet.


desbetreffende medewerker had eerst gebeld om zo de melding door te geven. Ze heeft toen tijdens het bellen ook verteld wat er gaande was, maar kreeg te horen dat ze een formulier moest invullen.
Wat ze dus ook gedaan heeft...en vervolgens beweert de inspectie nooit melding te hebben gehad.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:53

Lekker makkelijk toch? Wij hebben niks mis gedaan want we weten van niks…. En dan is men verbaasd dat veel dingen niet gemeld worden. En oh kijk we zijn goed bezig want er zijn weinig meldingen…