Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 19:18

https://www.ad.nl/auto/richting-aangeve ... kfqO919WOo

Als ik gelijk de 1e afslag moet hebben geef ik richting aan naar rechts, bij rechtdoor de rotonde verlaten geef ik pas richting aan als ik eraf moet. Maar als ik de 3e afslag moet hebben zet ik mijn knipper naar links aan als ik de rotonde oprijd. Zo weet men dat ik sowieso niet de eerste afslag moet hebben, ben ik voorbij de 2e afslag gaat mijn knipper naar rechts.

Maar zoals ik het lees hoef je dus pas richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Klinkt logisch maar ik doe het dus anders.

Wat doen jullie en waarom?

Fotoshoot boeken? Klik hier --> Marlies Trap Fotografie Instagram: @marliestrapfotografie
❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!

_Lorette_

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:20

Precies zoals jij, zo is het me geleerd tijdens de rijlessen.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:21

Ik alleen de richtingaanwijzer naar rechts, voor de afslag die ik neem. Nooit naar links. Is voor iedereen duidelijk.

Extremely rare and Beyond Compare

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:22

Ik geef richting aan bij het verlaten van de rotonde. Of dat nu de 1e, 2e of 3e afslag is. Je rijdt nl, zoals in dat artikel al gezegd, rechtuit tót je afslaat. Geen enkele reden dus om een knipperlicht naar links te gebruiken. Je slaat nergens linksaf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:24

Ik heb het geleerd tijdens mijn lessen zoals ts.
Alleen in Nederland wordt of werd inmiddels (?) het je op deze manier geleerd overigens.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 19:24

Ja, nu ik dat zo lees is dat ook wel zo maar het voelt anders. :+

Fotoshoot boeken? Klik hier --> Marlies Trap Fotografie Instagram: @marliestrapfotografie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:24

Hier ook altijd netjes zoals het geleerd werd op rijles; naar rechts en naar links knipper ik voordat ik de rotonde op rijd al, en rechtdoor alleen als ik van de rotonde af ga. Ik vind het altijd vreselijk irritant als mensen niet knipperen terwijl ze de derde afslag moeten hebben, moet regelmatig hard op de rem daardoor.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:25

Ik doe het net als jij
3e afslag = richtingaanwijzer naar links
2e of rechtdoor = niet (en bij de afslag wel rechts natuurlijk)
1e = gelijk rechts

Het hoeft inderdaad niet, maar ik vind het wel prettig, ook als anderen dat doen
Laatst bijgewerkt door Niobe op 28-03-23 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Ibbel schreef:
Ik geef richting aan bij het verlaten van de rotonde. Of dat nu de 1e, 2e of 3e afslag is. Je rijdt nl, zoals in dat artikel al gezegd, rechtuit tót je afslaat. Geen enkele reden dus om een knipperlicht naar links te gebruiken. Je slaat nergens linksaf.

Dit dus. Een rotonde is een rechte weg die toevallig rond loopt, je gaat helemaal niet naar links. Je doet je knipper toch ook niet voor iedere bocht aan?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Balou_k

Ik doe het zoals TS omschrijft.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Dakota 20-03-2014 + Grace 06-06-2018 + Bubbles 28-06-2013 +

Mizora

Ik heb tijdens de rijlessen geleerd om vooraf richting aan te geven, dus net als jij. Daarmee behandel je de rotonde vooraf als een kruispunt, eenmaal op de rotonde geef je aan wanneer je eraf gaat. Daarmee is het voor iedereen direct duidelijk waar ze rekening mee moeten houden.

Wie doet er mee! Applaus voor de zorg en andere hulpverleners. Dank jullie wel voor jullie inzet, ik sta achter jullie.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:26

Ik doe het ook zoals jij. Ook geleerd tijdens mijn rijlessen.

♥ ♥ღ

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 19:26

Zo te zien ben ik niet de enige die het op deze manier doet. Maar tijdens de rijlessen van nu leer je het dus anders?

Ibbel

Een rotonde is een doorgaande weg met 3 afslagen naar rechts. Knip 'm in gedachten maar eens open en strek 'm uit...

Niobe

Vjestagirl schreef:
Ibbel schreef:

Dit dus. Een rotonde is een rechte weg die toevallig rond loopt, je gaat helemaal niet naar links. Je doet je knipper toch ook niet voor iedere bocht aan?

Die discussie heb ik ook met mijn vriend gehad, maar op een rotonde wordt er toch ook niemand minder van als ik dat wel doe? :+
Ik gebruik het ook weleens per ongeluk bij een bocht := Maar ik denk dan beter teveel dan te weinig

Leo

Ik heb geleerd tijdens rijlessen dat het niet verplicht maar wél veilig is om als je driekwart rotonde neemt, je richting naar links aanzet en voor het verlaten van de rotonde richting naar rechts.

Ik kom op een aantal drukke rotondes waar rechtdoor de "meest gangbare" route is, maar ik ga driekwart. Veel automobilisten gaan er standaard vanuit dat je rechtdoor gaat en schieten de rotonde op. Die richting naar links waarschuwt dan dat ik nog op de rotonde blijf.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

gerpiegorp

Op rotondes waar ik van weet dat 99% van de mensen gewoon de 1e afslag neemt, geef ik wel altijd links aan als ik de 3e afslag neem om te voorkomen dat mensen hun auto voor die van mij knallen. Of als het erg druk is, doe ik ook optijd knipperen zodat mensen er tussen kunnen.

Verder inderdaad pas knipperen als ik de rotonde verlaat.

...
Ik ben gerpiegorp

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 19:26

Ibbel schreef:
Een rotonde is een doorgaande weg met 3 afslagen naar rechts. Knip 'm in gedachten maar eens open en strek 'm uit...

Ja, je hebt ook eigenlijk wel gelijk hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:27

Ik snap niet zo goed waarom je ( zeker regelmatig ) hard op de rem moet, omdat er geen knipper naar links aan staat. Dan moet je rustiger de rotonde naderen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:27

Het grote voordeel van je knipper naar links is dat iedereen weet dat je niet de 1e of 2e afslag neemt zonder richting aan te geven.

Spekkie

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:28

_Lorette_ schreef:
Precies zoals jij, zo is het me geleerd tijdens de rijlessen.

Idem.
En ik vind het knetterirritant als anderen op andere wijze richting aangeven (of gewoon niet aangeven), want je staat soms nodeloos te wachten op een ander.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:28

Niobe schreef:
Vjestagirl schreef:
uote="Ibbel"]

Die discussie heb ik ook met mijn vriend gehad, maar op een rotonde wordt er toch ook niemand minder van als ik dat wel doe? :+
Ik gebruik het ook weleens per ongeluk bij een bocht := Maar ik denk dan beter teveel dan te weinig[/quote]

Precies, niemand heeft last van jouw knipper en het is hooguit duidelijker en dus veiliger. :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:30

Ladygiroc schreef:
Het grote voordeel van je knipper naar links is dat iedereen weet dat je niet de 1e of 2e afslag neemt zonder richting aan te geven.

Je moet gewoon netjes wachten op verkeer op de rotonde en niet aannemen dat iemand die aan komt wel zónder richting aan te geven af zal slaan :D

De kans dat iemand zonder richting aan te geven afslaat is nog altijd véél kleiner dan dat iemand die geen richting aangeeft inderdaad van plan is door te rijden.

Maureen95
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:33

Ik heb momenteel rijlessen en Marlies precies zoals jij zegt in de OP moet ik het doen. Zo houd je rekening met de overige weggebruikers en weten ze vooraf gedeeltelijk wat je plan is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:35

Ibbel schreef:

Of een rotonde is een kruispunt met een rond blok in het midden om mensen gestuurder af te laten slaan.

Van kruispunt:
Afbeelding

Met een blok in het midden naar rotonde:
Afbeelding

Wie doet er mee! Applaus voor de zorg en andere hulpverleners. Dank jullie wel voor jullie inzet, ik sta achter jullie.