Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 13:08

Het valt me op dat ik regelmatig topics zie waarin foto’s worden geplaatst van (hele) jonge kinderen, met een paard of pony erbij.
Iedereen moet natuurlijk zelf de afweging maken voor zijn/haar kind en ik begrijp ook dat mensen trots en vertederd zijn. Een foto in de familiewhatsapp is dan ook hartstikke leuk. Maar ik vraag me ook wel eens af waarom foto’s van jonge kinderen voor onbekenden op een openbaar internetforum worden geplaatst.
Ik vind dat eigenlijk best een beetje zorgelijk. Zijn mensen zich ervan bewust dat zulk beeldmateriaal door werkelijk iedereen online te vinden, gebruiken en te misbruiken is? En dat het kind zelf later ook te maken krijgt met een online ‘identiteit’ waar het geen keuze of zeggenschap over heeft gehad? Het lijkt me eigenlijk wel goed als daar iets meer bewustwording over zou zijn. :)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:50

Is dit iets voor forumzaken? Lijkt mij meer een maatschappelijk onderwerp.

Ik ben zelf moeder van een meisje van 8 maanden en post sporadisch een foto online van mijn dochter. Ik zorg dat ik geen foto's post van houdingen/momenten die ik van mezelf ook niet online zou zetten. Heel krampachtig proberen te voorkomen dat er foto's van je kind online komen heeft imo geen zin, linksom of rechtsom gebeurt dat toch wel. Feit is gewoon dat de samenleving steeds meer digitaliseert en daar hoort verstandig omgaan met dit soort dingen ook bij.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:51

Ik vind het vooral krom dat mijn generatie met opkomst van het internet constant werd verteld niets te delen met onbekenden. Tegenwoordig wordt alles op internet gegooid. Prima als het om jezelf gaat, maar je kinderen hebben er niet on gevraagd en het internet is nou eenmaal voor altijd.

Daarnaast wordt het regelmatig uitgelicht dat die accounts die mensen maken van/over hun kinderen extreem veel (vooral) volwassen mannen trekken, die doorgaans aangesloten zijn bij doorluiken naar het darkweb.

Wees voorzichtig wat je plaatst en scherm je social media accounts af als je plaatst over je kinderen.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:54

Ik heb geen kinderen.
Maar een foto van een kindje dat een paard knuffelt of er op zit. Zonder veel bloot of anders rare pose.
Wat kan men daar mee doen dan?

Ook voor later, hey zat jij als 5 jarige op een pony?
Hoe is dat belemmerend in je school of werk carrière?

Dat is een oprechte vraag overigens :j

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:55

Ik snap je punt helemaal hoor. Van mijn kind ook niks op openbare social media. Maar is dat niet de beslissing van iedere ouder zelf? Er is tot nu toe nog geen wetgeving of iets dergelijks die dat zou verbieden. Mensen gooien ook hun babies op Instagram en dergelijke... Vind ik ook vanalles van, maar denk dat je er weinig tegen kan beginnen.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:59

DuoPenotti schreef:
Ik heb geen kinderen.
Maar een foto van een kindje dat een paard knuffelt of er op zit. Zonder veel bloot of anders rare pose.
Wat kan men daar mee doen dan?

Ook voor later, hey zat jij als 5 jarige op een pony?
Hoe is dat belemmerend in je school of werk carrière?

Dat is een oprechte vraag overigens :j


+1

Hier ook geen kinderen, maar vraag me dit eigenlijk ook oprecht af. Als het af en toe een normale foto is waar niemand zich voor zou schamen of iets vreemds in zou kunnen zien...

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:05

Om maar iets te noemen: de paardensport ligt onder vuur. Misschien is het over 15 jaar wel veel minder geaccepteerd dat je dat deed.

Ik ben iig extreem terughoudend met foto's plaatsen en begrijp ook niet goed ouders die alles van hun kinderen online delen.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:57

Sport, in de zin van wedstrijden geloof ik nog wel, maar rijden in het algemeen.
Dat clubje schreeuwt heel hard maar het zover uitbannen, nee geloof ik niet in op zo'n korte termijn.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:03

Waar het om gaat is dat opvattingen kunnen veranderen.

Mijn ouders geloofden misschien niet dat roken zo ongeaccepteerd zou worden als het nu is en zagen misschien geen kwaad in een foto van een peuter met een paar sigaretten in de hand. Terwijl die foto nu not done zou zijn.

Misschien wordt dat kind bij die pony over 15 jaar wel extreem dierenrechtenactivist en schaamt zich rot voor die foto.

Is het nodig je kind op het net te gooien, zichtbaar voor de hele wereld zonder dat het daar iets over te zeggen heeft of dat überhaupt kan overzien, puur voor je eigen vermaak en (meestal voor) schouderklopjes hoe leuk je kind is?

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:05

Ik begrijp wat je zegt.
Maar dan is het toch net als met dat roken dat je dan zegt: wow dat was toen echt normaal zo, kun je je nu niet meer voorstellen.
Het kind komt daarmee niet in een slecht daglicht.

Nee nodig is niks als ademen, eten en belasting betalen :+

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2465
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:11

Een foto of video van een kind hier en daar met een pony vind ik nog wel kunnen.

Ik vind echter wel dat sommige ouders echt zorgelijk veel foto's en video's van hun kinderen publiceren in het algemeen, wat soms nog veel verder gaat dan gewoon een foto met een paard. Iemand op Facebook plaatst bijvoorbeeld regelmatig foto's van haar kinderen, hartstikke leuk, maar ook foto's van dat ze in bad gaan (peuter leeftijd ongeveer), etc. Dat soort dingen vind ik dan echt wel te ver gaan, want waarom is zoiets ook iets wat je zou delen met het internet? Mijn moeder heeft ook foto's van mij in bad als klein kind, maar dan in een fysiek foto album en de enige die dat openen zijn ikzelf of mijn moeder dan. :')

Ik zou dat dus ook echt niet op internet willen zien van mijzelf :'). En dan nog maar niet te spreken over het feit dat er vaak mensen meekijken waar je eigenlijk niet zoveel van weet... Of mogelijk mensen met slechte bedoelingen.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:17

Met je eens princequillo
Naakt of bovenlijfje ontbloot, ook al is het onschuldig in bad of op het strand, ook al is er niets te zien omdat het er nog niet is, vind ik ook te ver gaan om te plaatsen.
Trek even een shirtje aan.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:24

DuoPenotti schreef:
Met je eens princequillo
Naakt of bovenlijfje ontbloot, ook al is het onschuldig in bad of op het strand, ook al is er niets te zien omdat het er nog niet is, vind ik ook te ver gaan om te plaatsen.
Trek even een shirtje aan.


Ik vind dit soort uitspraken ergens ook schokkend. Die ene viezerik aan de andere kant van het land moet maar lekker doen waar hij zin in heeft, maar ik ga hier niet moeilijk over doen. Ze gaan gewoon naast je zitten op het strand hoor, en echt niet bokt oid afstruinen naar blote kinderbuikjes. Ik vind het belachelijk om hier rekening mee te houden, het is de wereld ondersteboven.

DuoPenotti

Berichten: 29744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:26

Dat is ook de wereld op zijn kop.
Maar dat vind ik eigenlijk ook als ik mijn achterdeur moet sluiten en mijn fiets met 2 sloten vast moet zetten....

Iets met het ze niet te gemakkelijk maken :j

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:34

Mijn kinderen staan niet online, op de aankondiging van hun geboorte na. Niet bij het kdv op Facebook, niet op onze eigen socials, niet op school op de socials en ook niet bij familie op bijv bij de fotograaf van onze familieshoot op social media. Dat kun je krampachtig vinden, maar ik vind het gewoon verstandig. Ken ook eigenlijk niemand (behalve bn'ers en een paar moeders op het kdv die ik toch al niet zo hoog heb zitten) die dat wel doen.

Soms is het wel lastig trouwens, want de peutergym of het dansoptreden of de zwemles wil ook weleens foto's posten. Maar daar geef ik geen toestemming voor. De oplossing is simpel: zet maar een smiley ofzo over het hoofd van mijn kind. Kleine moeite en voor mij belangrijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:52

Ik kom echt uit een andere tijd en heb totaal geen moeite met foto's van kinderen. Maar ik zeg ook eerlijk dat ik het kwaad er gewoon niet van in zie.

Je bent als ouder trots en we leven gewoon in een tijd dat je altijd foto's kan maken en ook kan delen. Het is toch erg dat je rekening moet houden met gestoorde gekken en niet spontaan een trotste foto kan plaatsen ergens?

En ik zie echt niet in hoe ene kind dat later vervelend zal vinden. Ze groeien op in deze tijd en het gaat vaak om hele schattige, leuke foto's vol trots.

Er komt vaak wel een leeftijd waarop ze dat even niet willen en dan doe je het gewoon niet als ze dat aangeven of vragen.

Als ik in mijn foto albums kijk, zie ik ook foto's waarvan ik denk; hoe konden jullie me dat aantrekken bijv. Die foto albums gingen ook rond bij elke verjaardag. Ja, kleiner publiek, maar denk qua gevoel echt niet zo anders.

En ja, als een mafketel er gekke dingen mee doet omdat het nu online staat, moet je dat soort mensen meer aanpakken en niet mensen bang maken om leuke foto's te plaatsen. Of zelfs iets aan te praten, dat het niet meer kan of mag.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2465
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:01

denice schreef:
DuoPenotti schreef:
Met je eens princequillo
Naakt of bovenlijfje ontbloot, ook al is het onschuldig in bad of op het strand, ook al is er niets te zien omdat het er nog niet is, vind ik ook te ver gaan om te plaatsen.
Trek even een shirtje aan.


Ik vind dit soort uitspraken ergens ook schokkend. Die ene viezerik aan de andere kant van het land moet maar lekker doen waar hij zin in heeft, maar ik ga hier niet moeilijk over doen. Ze gaan gewoon naast je zitten op het strand hoor, en echt niet bokt oid afstruinen naar blote kinderbuikjes. Ik vind het belachelijk om hier rekening mee te houden, het is de wereld ondersteboven.


Tja, voor mij is het breder dan alleen maar voor de viezerikken, want ik zou dit als kind gewoon niet op het internet willen hebben voor iedereen om te zien. Waarom zou de buurvrouw van mijn moeder's vriendin bijvoorbeeld foto's moeten zien van kleine mij die in bad zit?

Maar daar ook bij: dat doen viezerikken dus echt wel. Daar is al heel veel materiaal over. Vaak worden onschuldige foto's van het internet geplukt en gedeeld. Ja, ze komen er ook aan via andere wegen, en ja, sommige zullen ook naast je zitten op het strand. Maar dat het dus niet gebeurd is gewoon niet waar.

@superpony, waarom zou een kind dat niet vervelend kunnen vinden? Veel "kinderen" (lees: oudere "kinderen", die een leeftijd hebben waarop ze zich bewust zijn van dit soort dingen) vinden het gewoon niet leuk om hun foto zomaar te delen met mama's hele Facebook. Voor sommige van ons is het gewoon schaamte. Voor anderen weer iets anders. Er zullen ook kinderen zijn die het niet erg vinden. Dat is prima. Maar ik vind dat toestemming nog altijd moet worden gegeven ook al is het je kind. Het gevoel is wel degelijk anders dan een foto-album die een ronde doet. Het staat namelijk permanent op internet en iedereen kan het zien, ook al ken je die persoon niet (en nee, ik heb het niet per se over publieke posts, maar meer over dat ik bijvoorbeeld de helft van de mensen in mijn moeder's vriendenlijst al niet eens ken).

Daarnaast, natuurlijk moeten engerds aangepakt worden. Wie heeft gezegd dat dat niet zo is? Maar je kunt wel je kind verder beschermen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:01

Ik zie het niet als rekening houden met gestoorde gekken. Maar als rekening houden met de privacy van een persoon, in dit geval je kind die er niks over te zeggen heeft. Maar mogelijk wel kan gaan lijden onder de gevolgen.

Ik moet er niet aan denken dat er foto's van mij als kind in bad online staan. Hoe normaal het ook is, ik vind het niet prettig wanneer deze voor iedereen te zien zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:08

Bijna alle kinderen krijgen zo een leeftijd dat ze het niet leuk vinden. Daarom zeg ik ook; dan gewoon niks plaatsen en daar respect voor hebben.
Dat er dan al beelden van eerder staan, staat vaak al iets verder terug en zonder aandacht daaraan zakt dat ook een tijdje weg normaal gesproken.

Ja, een foto album gaat niet wereldwijd rond, maar het is nu een andere tijd. Ik kom dan niet uit deze tijd, maar het is wel anders dan vroeger en het foto's delen hoort daar tegenwoordig bij.

En ik vind het wel te gek dat ouders geen foto's mogen plaatsen tot ze toestemming hebben. Hoe lang is dat? Tot ze 12 zijn? Kunnen ze dan beslissen? 16? 18? 21? Onze zoon is 25 en denkt nu echt weer anders dan 5jr geleden.

En ook met hem hou ik rekening. Hij lag met warm weer in ons zwembad en dat deelde ik wel prive met 3 mensen en dat wist hij. Maar ik zet dat niet online nee. Hij had het geen ramp gevonden, maar ook niet echt heel leuk.
Maar andere foto's met kleding aan en de dieren bijv heb ik echt geen toestemming gevraagd en ook geen gezeur om gehad.

Op fb heb ik zelfs meeste foto's ook openbaar. Ik maak er gewoon niet mijn probleem van als anderen problemen hebben. En zo belangrijk vind ik ons niet en anders succes ermee.

Maar nooit iets mogen plaatsen of de moeder maffia tegenwoordig over je heen krijgen gaat me echt te ver. Als iemand het zelf niet wil en doet, prima. Maar niet bemoeien met wat een ander doet. Mensen mogen het zelf weten en ze moeten het later ook zelf met hun kinderen bespreken en oplossen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2465
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:10

Agree to disagree. Ik kom toevallig wel uit deze tijd en vind het gewoon niet oké als een product ván die tijd. Gelukkig behoor ik niet tot de Moeder Maffia, want ik wil geen kinderen. :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:19

Je hoeft ook echt niet allemaal hetzelfde te denken. Ik vind het prima dat mensen het niet willen, dus die moeten het niet doen.

Maar laat de rest met rust die het wel doen. Is hun keus, hun probleem.

En ik denk oprecht dat maar weinig kinderen er later ECHT problemen mee hebben. Zeker als je ziet wat de oudere jeugd zelf plaatst.

prompter

Berichten: 11161
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:21

_San87_ schreef:
Ik moet er niet aan denken dat er foto's van mij als kind in bad online staan. Hoe normaal het ook is, ik vind het niet prettig wanneer deze voor iedereen te zien zijn.


Dit. Als puber zou ik het niet erg gewaardeerd hebben als er kinderfoto's van mij te vinden zouden zijn geweest. Pesters heb je overal, die zouden er iets negatiefs van hebben kunnen maken. Ik hoop dat ouders daar rekening mee houden.

Kikka

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:24

Mijn kinderen staan niet op internet, simpelweg omdat ik vind dat ze ook recht hebben op hun privacy. Ik ben heel blij dat mijn hele jeugd veilig in fotoboeken in de kast staat, en niet online :+

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:25

Om heel eerlijk te zijn, hoe groot is de kans dat je herkent wordt. Ik ben dan nu 20 maar als ik mij vergelijk met foto's toen ik onder de 10 was, pik ik mezelf er echt niet snel uit hoor. Ik zou het alleen wel vervelend vinden als blijkt dat mijn moeder foto's van mij heeft gepost die later op een vieze-mannetjes-site rond spoken...

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:32

Ik heb ooit eens een grappig informatief filmpje gezien waarin iemand met een fotoalbum van zijn kinderen bij wildvreemde mensen aanbelde of wildvreemden op straat aansprak om de foto's te laten zien. Hij werd - eigenlijk vanzelfsprekend - als zeer opdringerig gezien en voor gek verklaard. Zo grappig om op deze manier een spiegel voor te worden houden.

Ik begrijp wat je zegt, ts. Ik ben ook niet voor alles op het net gooien als het niet enkel om jezelf gaat (ook dan niet trouwens). Het gaat er voor mij niet alleen om hoe ik erin sta. Mijn kind mag dat later zelf bepalen zonder dat er al van alles te vinden is.

Ik ben daarnaast ook opgegroeid in een tijd zonder dat er altijd camera's in de aanslag waren en zonder internet. Het was geen gemis. Ik ben zeer trots op mijn kind. Maar voel niet de behoefte om dat (ver) naar buiten toe te ventileren. Mijn kind is vooral uniek voor mij en dat realiseer ik mij.

Iedereen moet het zelf weten, maar zo sta ik er dus in. Dat gezegd hebbende...

Een beetje anders, maar toch ook weer in het verlengde:

toevallig waren we afgelopen week in een groot zwembad van een bungalowpark. Er was gelegenheid om vanachter grote ramen op een verdieping hoger naar de mensen beneden in het zwembad te kijken. Ik keek toevallig een keer die kant op naar boven. Staat daar een man met echte fotocamera met een behoorlijke lens mensen in het zwembad te fotograferen. Of hij nu inzoomde op zijn eventuele kleinkinderen of wat anders aan het doen was, ik weet het niet.

Ik weet wel van waarschuwingen die de politie heeft verspreid. Dat er nare types zijn die foto's maken van mensen die zich onbespied wanen. Dat er veel foto's van kinderen met of zonder badkleding in de donkere krochten van het internet binnen pedonetwerken circuleren. Al dan niet gefotoshopt. Men plaatst het hoofdje van een aantrekkelijk kind met kleren aan gewoon op het naakte lichaam van een ander kindje. Men schijnt hierin erg creatief te zijn :r De politie waarschuwt hier al jaren voor.
Sinds ik dit heb meegekregen, ben ik me nog bewuster gaan gedragen.

Ik heb het zwembadpersoneel gewaarschuwd in de hoop dat er beleid voor is. Ze hebben de persoon aangesproken, nadat ze me verzekerden dat het niet mocht omdat hun zwembad een veilige plek moet zijn. Maar een tijd later was hij weer aan de gang met zijn camera zonder dat het personeel dat in de gaten had.
Laatst bijgewerkt door Boras op 21-02-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt