Pim Lammers en de kinderboekenweek

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pim Lammers en de kinderboekenweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:28

Bovendien, anjali, er ís helemaal geen verdenking van pedofilie. Juist dit soort berichten zijn zo ontzettend gevaarlijk tegenwoordig. De auteur heeft niets illegaals gedaan. Hij heeft geschreven over een gevoelig, emotioneel onderwerp en er zijn wat numpties die daar blijkbaar niet mee kunnen omgaan en volledig doorslaan, maar dat is niet de schuld van Pim Lammers zelf.

Lien_

Berichten: 2501
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:35

anjali schreef:
Hoe dan ook, ik ben voor gehele vrijheid van meningsuiting voor iedereen, persvrijheid etc, en tegen alle bedreigingen tegen wie dan ook, maar als je iemand kiest voor de KINDERboekenweek dan is het verstandig iemand te nemen waar geen enkele smet of verdenking t.o.v. pedofilie aan kleeft.Er zijn toch meer dan genoeg schrijvers en schrijfsters in Nederland om uit te kiezen.

'Verdenking van pedofilie' hij heeft een verhaal uit oogpunt van een jongen geschreven, voor volwassenen nota bene, wat bepaald geen advertentie voor pedofilie is. Hij is niet besmet met, of verdacht van, pedofilie.

Los daarvan kun je doorgaans niet de fictie als persoonlijke opinie van de auteur zien, denk ik. Maar dat is hier niet eens van toepassing.

Ik denk dat het 'probleem' eerder is dat hij heeft geschreven over lgbtqi+ themas voor kinderen, waar conservatief Nederland over valt. Onder andere de organisatie die eerder genoemd werd. Dan hebben ze hierin mooi een reden gevonden om hem te 'cancellen'.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:40

De huidige tijd is erg gevoelig wat betreft mogelijk misbruik. Daarom was het gewoon verstandig geweest en beter voor iedereen, ook voor de nu gewraakte auteur, om iemand anders te kiezen. Zo'n type als Astrid Lindgren (van Pippi Langkous) of Annie M.G.Schmidt of zoiets. Die zijn helaas al overleden maar er zijn vast wel anderen in die richting.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33859
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:41

anjali schreef:
De huidige tijd is erg gevoelig wat betreft mogelijk misbruik. Daarom was het gewoon verstandig geweest en beter voor iedereen, ook voor de nu gewraakte auteur, om iemand anders te kiezen. Zo'n type als Astrid Lindgren (van Pippi Langkous) of Annie M.G.Schmidt of zoiets. Die zijn helaas al overleden maar er zijn vast wel anderen in die richting.

Er is alleen geen mogelijk misbruik. Er is geen reden om hem niet te kiezen.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 19:48

anjali schreef:
De huidige tijd is erg gevoelig wat betreft mogelijk misbruik. Daarom was het gewoon verstandig geweest en beter voor iedereen, ook voor de nu gewraakte auteur, om iemand anders te kiezen. Zo'n type als Astrid Lindgren (van Pippi Langkous) of Annie M.G.Schmidt of zoiets. Die zijn helaas al overleden maar er zijn vast wel anderen in die richting.


Welk mogelijk misbruik?

mysa

Berichten: 10543
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:58

Poe, dat wordt een enorme toestand als we alle auteurs terecht moeten laten staan voor wat hun romanpersonages misdaan hebben.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:59

anjali schreef:
De huidige tijd is erg gevoelig wat betreft mogelijk misbruik. Daarom was het gewoon verstandig geweest en beter voor iedereen, ook voor de nu gewraakte auteur, om iemand anders te kiezen. Zo'n type als Astrid Lindgren (van Pippi Langkous) of Annie M.G.Schmidt of zoiets. Die zijn helaas al overleden maar er zijn vast wel anderen in die richting.


Astrid Lindgren van de negerkoning?

Nee, het ontbreekt een hoop mensen tegenwoordig aan gezond verstand en analytisch vermogen. Ik vind niet dat je daarom maar alles uit de weg moet gaan.

Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:07

Mkango schreef:
Bovendien, anjali, er ís helemaal geen verdenking van pedofilie. Juist dit soort berichten zijn zo ontzettend gevaarlijk tegenwoordig. De auteur heeft niets illegaals gedaan. Hij heeft geschreven over een gevoelig, emotioneel onderwerp en er zijn wat numpties die daar blijkbaar niet mee kunnen omgaan en volledig doorslaan, maar dat is niet de schuld van Pim Lammers zelf.


Nee precies, dat heeft hij niet gedaan. Maar het verhaal lezende (want ik was ook wel nieuwsgierig) vind ik toch dat er wel sprake is van enige verantwoordelijkheid. Ik denk dat het echt wel een verhaal is waar pedofielen zich aan verlekkeren. Wellicht heeft de schrijver het niet zo bedoeld, maar daar moet je je als schrijver wel bewust van zijn. Prima dat ze die vrijheid hebben om dat neer te pennen. Maar ook goed dat daarop gereageerd wordt. Want kindermisbruik moet nooit worden genormaliseerd. En dat doet dit verhaal wel (vind ik). Of er moet een uitleg bij. Ik snap dat kinderen die gevoelens kunnen hebben maar later raken ze ermee in de knoop. Dat komt hier niet tot uitdrukking. En dat is (vind ik) fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:13

Maar vind je dat dan van moordboeken ook? Of een serie als Law&Order: SVU? Of horrorfilms? Moet er dan echt overal een disclaimer bij dat het fictie betreft en dat de schrijver/uitgever/producer/regisseur/acteur geen pedofiel/moordenaar/serieverkrachter zijn?

Bovendien hebben pedofielen niet dit soort verhalen nodig om zich te verlekkeren. Dat is net zoiets als zeggen dat meisjes met korte rokjes erom vragen om aangerand te worden. Pedofilie bestond al lang voordat dit verhaal gepubliceerd werd, het normaliseert niks.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 20:14

Oké, is dat een maatstaf? Als pedofielen zich er aan kunnen verlekkeren? Dan kan ik mijn kinderen ook niet meer loslaten op het strand of in de speeltuin.

Cancel Adriaan van Dis dan ook maar.

Als er iets in dit verhaal naar voren komt, is het wel hoe (makkelijk) kinderen gegroomd worden. Trek daar je les uit. Ik vind het ook een bijzonder naar verhaal om te lezen, ik weet ook niet of het een passage is uit een boek of een op zichzelf staand los verhaal en ik ben ontzettend benieuwd waarom hij zoiets schrijft.

Maar de hetze en de paniek, nee.

Qerty
Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:16

Babootje schreef:
Nee precies, dat heeft hij niet gedaan. Maar het verhaal lezende (want ik was ook wel nieuwsgierig) vind ik toch dat er wel sprake is van enige verantwoordelijkheid. Ik denk dat het echt wel een verhaal is waar pedofielen zich aan verlekkeren. Wellicht heeft de schrijver het niet zo bedoeld, maar daar moet je je als schrijver wel bewust van zijn. Prima dat ze die vrijheid hebben om dat neer te pennen. Maar ook goed dat daarop gereageerd wordt. Want kindermisbruik moet nooit worden genormaliseerd. En dat doet dit verhaal wel (vind ik). Of er moet een uitleg bij. Ik snap dat kinderen die gevoelens kunnen hebben maar later raken ze ermee in de knoop. Dat komt hier niet tot uitdrukking. En dat is (vind ik) fout.


Ik zie dat anders.
Er zijn ook genoeg boeken geschreven en films gemaakt vanuit het perspectief van een moordenaar. Dat maakt nog niet dat iemand doden daarmee genormaliseerd wordt.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Pim Lammers en de kinderboekenweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 20:18


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:23

Wat mega, mega tokkie weer. Dezelfde types die gaan 'pedohunten' en denken dat ze een soort helden zijn. Te dom om te kakken.

En tja, of het vieze verhaaltjes zijn... Het is toch niet bepaald een nieuw onderwerp waar over geschreven wordt. En of pedo's zich eraan kunnen verlekkeren lijkt me al helemaal niet relevant, want dat doen die ook op op straat spelende kinderen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:26

Shadow0 schreef:
Ja, en hoe misbruik als je in de puberteit bent en zelf met je seksualiteit worstelt ook opwinding op kan roepen - dat is niet echt iets wat nooit eerder geschreven is. (Het halve oeuvre van Maarten 't Hart?) Ik zou het verhaal zelf geen kinderboekenweekgeschenk maken zeg maar... maar verder lijkt de ophef me toch een klein beetje opgeklopt.



En dit, helemaal eens. Ook dat mag meer belicht worden, juist om te begrijpen hoe zoiets kan gebeuren.

marleen_88

Berichten: 14107
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:29

Een auteur die literaire thrillers schrijft is toch ook niet meteen een seriemoordenaar?! Ik vind deze hele discussie en bedreigingen werkelijk onnodig. Hij schrijft prachtige gedichten waar kinderen zich in kunnen herkennen, wanneer zij zich anders voelen dan de grootste groep.

Had vandaag een schrijver en dichter in mijn klas op bezoek, hij heeft er ook wat over gepost op social media. Ook hij heeft hele lading oliebol over zich gekregen, echt heel erg.

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:32

Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde situatie van een kennis van hem. Wanneer je het echt, echt goed leest kun je het als één grote waarschuwing bekijken hoe volwassenen op sluwe wijze bij kinderen te ver gaan en hoe ze ze daar krijgen.
Grooming bestond al voor internet!!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Pim Lammers en de kinderboekenweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:42

Waar de hele hetze over ontstaan is is toch ook niet een kinderboek? Volgens mij staat dat over een boek voor volwassenen?

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:47

luxx schreef:
Waar de hele hetze over ontstaan is is toch ook niet een kinderboek? Volgens mij staat dat over een boek voor volwassenen?


Dat ja.
Je laat je kids ook geen boeken van Stephen King lezen.
Of naar Penoza kijken. Dat is trouwens ook echt een harde serie maar heeft nog nooit kritiek gekregen en de acteurs of mensen die ernaar keken zijn ook niet spontaan de drugshandel in gegaan.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pim Lammers en de kinderboekenweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:03

Wat ik nu denk te begrijpen is dat hij het kinderboeken week gedicht nog moest schrijven?

En dat mensen (weer eens) iets anders hebben opgegraven, uit context hebben getrokken om ergens iets van te vinden en op een barricade te springen die helemaal niet perse besprongen hoefde te worden maar anders konden ze geen goede sier maken?

Ik vind het lastig… ik vind veel kunst niet iets voor mij, ik vind Nederlandse schrijvers meestal niks maar de vrijheid van meningsuiting en het kunnen maken van kunst is toch echt wel van groot belang denk ik. Als je schrijvers (en andere kunstenaars) gaat beperken in wat ze mogen maken dan gaat het, denk ik, niet goed..

Het jammere is ook dat zo’n “tegengeluid” door de socials soms ineens grote aandacht krijgt en een groot aantal mensen “inhaken” en een hetze creëren terwijl ze niet eens precies weten waar het over gaat. Een beetje terug naar het pek/veren tijdperk misschien?

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:12

Urbanus schreef:
Ik heb eindelijk het stuk in z'n geheel gevonden. Ik vind het onderwerp schokkend, ja, maar ik lees hier echt geen pedofiele agenda in. Ik vond 'Dood in Venetië' heftiger.

https://www.deoptimist.net/2016/08/trainer/

Misschien ben ik gewoon verpest. Maar ik lees hier eerder een eenzame jongen in die niet beseft dat hij misbruikt wordt.

Dank je voor het delen van de link. Ik lees dus echt NIETS over verheerlijken van pedofilie. Ik lees wél over kindermisbruik, maar ik lees vooral een verhaal door de ogen van een onhandig, eenzaam jongetje. Ik word er verdrietig van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:34

Dit is compleet langs me heen gegaan. Wat ontzettend naar en verdrietig voor Pim, dit hele gebeuren :\

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:56

Dus kbw heeft dít gedicht gekozen? Niet Pim die dit heeft geschreven vóór deze week? Ik lees daar even overheen denk ik. Kwb kiest een boek\gedichten die ze aanraden kinderen te lezen? In het eerste geval snap ik niet hoe de schrijver aan word gevallen, ik lees iets wat gaat over een jongen die het erg moeilijk heeft, eenzaamheid en de puberteit; Niets nieuws en ook hier mag zeker aandacht voor komen maar dit gedicht gericht naar kinderen(jaar of 10?) vind ikzelf ook ver gaan. Dit is imo niet iets dat je kinderen aanraad, de ouders van de kinderen wel(het zou voor volwassenen zijn? Dus, logisch? ) zodat de ouders dit voor kunnen zijn en doorkrijgen hoe zoiets ook kan ontstaan bij het kind zelf.
Vind de commotie eromheen erg (erg!) ver gaan, uit kind perspectief vind ik dit juist 'mooi' geschreven, iets dat inderdaad gevoel losmaakt over hoe eenzaam kinderen kunnen worden\zijn en comfort zoeken bij iemand die er maar net gebruik van gaat maken. Het zet je aan het denken zoals dat ook met de ouders zou moeten doen ipv Pim aanvallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:58

Anastasia24 schreef:
Dus kbw heeft dít gedicht gekozen? Niet Pim die dit heeft geschreven vóór deze week? Ik lees daar even overheen denk ik. Kwb kiest een boek\gedichten die ze aanraden kinderen te lezen? In het eerste geval snap ik niet hoe de schrijver aan word gevallen, ik lees iets wat gaat over een jongen die het erg moeilijk heeft, eenzaamheid en de puberteit; Niets nieuws en ook hier mag zeker aandacht voor komen maar dit gedicht gericht naar kinderen(jaar of 10?) vind ikzelf ook ver gaan. Dit is imo niet iets dat je kinderen aanraad, de ouders van de kinderen wel(het zou voor volwassenen zijn? Dus, logisch? ) zodat de ouders dit voor kunnen zijn en doorkrijgen hoe zoiets ook kan ontstaan bij het kind zelf.
Vind de commotie eromheen erg (erg!) ver gaan, uit kind perspectief vind ik dit juist 'mooi' geschreven, iets dat inderdaad gevoel losmaakt over hoe eenzaam kinderen kunnen worden\zijn en comfort zoeken bij iemand die er maar net gebruik van gaat maken. Het zet je aan het denken zoals dat ook met de ouders zou moeten doen ipv Pim aanvallen.

Wat heb jij gelezen dat je dit concludeert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:01

Anastasia: nee, dit gedicht wordt helemaal niet gebruikt voor de Kinderboekenweek, het is een ouder werk van Pim bedoeld voor volwassenen. Voor de KBW zou hij een nieuw gedicht schrijven dat wel bedoeld is voor kinderen.

Daarom is de #ophef ook zo overtrokken, want het gedicht waar zo over gevallen wordt, staat volledig los van de Kinderboekenweek, wordt niet gebruikt voor de Kinderboekenweek of zelfs ook maar gepubliceerd in een kinderboek. De werken die Pim daadwerkelijk voor kinderen heeft geschreven, en waar hij veel om geprezen wordt, hoor je al die numpties niet over, want dat gaat hun hersencapaciteit te boven. :=

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:03

Mkango schreef:
De werken die Pim daadwerkelijk voor kinderen heeft geschreven, en waar hij veel om geprezen wordt, hoor je al die numpties niet over, want dat gaat hun hersencapaciteit te boven. :=

Of ..”dan hebben ze niks te doen”..
Ik heb steeds vaker het idee dat het het laatste is..
en dan ga je denk naar een hele steriele wereld toe ook