De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije112

Berichten: 3395
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 08:14


Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:34

Wat bedoel met „wat denken jullie“?
Ik denk er niet echt iets over.
Het is volgens de onderzoekers een wederkerend natuurverschijnsel waarvan je het effect kunt onderzoeken. Lijkt me een tof vakgebied :j

Sommige klimaatontkenners zullen het in hun voordeel gebruiken dat er eigenlijk niets aan de hand is en de regenwouden rustig verder gekapt mogen worden.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:01

Interessant zeg!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:03

Daar heb ik ook weleens over nagedacht..dat Nederland dichter bij de evenaar komt te liggen en als je terug kijkt in de verre verre geschiedenis dan zie je ook dat continenten verschoven/ verdwenen etc. zijn dus in die zin is het een natuurlijk verschijnsel.

Ook dat de Aarde eerst opwarmt en er daarna een ijstijd komt (dat gebeurde ook voor de ijstijd)

Maar voor mij staat wel buiten kijf dat de mensheid de Aarde vervuilt en zorgt voor opwarming door alle industrieen en vervuiling plus bomenkap.

Ik kwam laatst een artikel tegen wat schreef over een kleine ijstijd die begon nadat in Amerika de natives bijna uitgeroeid waren. Omdat hun akkers weer bossen werden en er dus meer bossen ontstonden zette dat een kleine ijstijd in gang. Dat zet te denken en strookt in ieder geval met mijn idee dat meer groen en bomen enorm belangrijk zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:08

Misschien is een nieuwe ijstijd niet eens zo slecht voor de planeet.
Even de boel resetten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:09

Ik hoop nog mee te maken dat de polen wisselen (dat gebeurd in veeeeeeel langere perioden).
Daar is al zolang als ik nieuws kan lezen speculatie over dat het „bijna“ zou kunnen gaan gebeuren.
Dat lijkt me heel fascinerend om die effecten te zien.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:14


Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:59

Sizzle schreef:
Ik hoop nog mee te maken dat de polen wisselen (dat gebeurd in veeeeeeel langere perioden).
Daar is al zolang als ik nieuws kan lezen speculatie over dat het „bijna“ zou kunnen gaan gebeuren.
Dat lijkt me heel fascinerend om die effecten te zien.


Bijna is tussen nu en 4000 jaar. :')
Dat maak je niet meer mee hoor.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:38

Naja…. Nu is nu toch?
Tussen nu en 4000 jaar kan ook morgen zijn :P
_O-

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:56

Ik vind het ook een interessant verschijnsel. Niet zo zeer het 'stoppen' met draaien (eigenlijk is het geen stoppen maar gewoon net zo snel als de aarde draaien), maar juist het feit dat de kern soms sneller of langzamer dan de aarde draait. Als je een kippenei ronddraait dan wil de inhoud op dezelfde snelheid meedraaien, en dat geldt natuurlijk ook voor de aarde en haar kern.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:25

Mocht iemand het volledige artikel willen lezen, dan kan ik dat regelen :o Ik heb toegang via m'n universiteit.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:13

Lynnepinny schreef:
Mocht iemand het volledige artikel willen lezen, dan kan ik dat regelen :o Ik heb toegang via m'n universiteit.

Ik heb wel interesse.

We hadden in het pleioceen in Nederland walvishaaien rondzwemmen. En je vond hier koralen. Dat was eigenlijk wel een klimaat waar ik van hou, dus laat maar terugkomen. :P

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:56

Sizzle schreef:
Wat bedoel met „wat denken jullie“?
Ik denk er niet echt iets over.
Het is volgens de onderzoekers een wederkerend natuurverschijnsel waarvan je het effect kunt onderzoeken. Lijkt me een tof vakgebied :j

Sommige klimaatontkenners zullen het in hun voordeel gebruiken dat er eigenlijk niets aan de hand is en de regenwouden rustig verder gekapt mogen worden.


Klimaat is van heel veel factoren afhankelijk. Het zal beslist invloed hebben maar het is 1 uit hinderden (duizenden) factoren die invloed heeft. Klimaatontkenners zoeken altijd wel een reden. Iets met klok en klepel. Geen energie aan besteden.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:01

Als studente aardwetenschappen ben ik wel benieuwd wat bokt hier over te zeggen heeft :D

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:06

Prima2Donna schreef:
Als studente aardwetenschappen ben ik wel benieuwd wat bokt hier over te zeggen heeft :D

Onzin, onze platte aarde heeft helemaal geen draaiende kern maar een centraal gelegen kabouter die met een kabeltje de zon en de maan omhoog en omlaag takelt.

Mensen geloven ook alles.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:10

Snadrem schreef:
Prima2Donna schreef:
Als studente aardwetenschappen ben ik wel benieuwd wat bokt hier over te zeggen heeft :D

Onzin, onze platte aarde heeft helemaal geen draaiende kern maar een centraal gelegen kabouter die met een kabeltje de zon en de maan omhoog en omlaag takelt.

Mensen geloven ook alles.


:')

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:16

Snadrem schreef:
Prima2Donna schreef:
Als studente aardwetenschappen ben ik wel benieuwd wat bokt hier over te zeggen heeft :D

Onzin, onze platte aarde heeft helemaal geen draaiende kern maar een centraal gelegen kabouter die met een kabeltje de zon en de maan omhoog en omlaag takelt.

Mensen geloven ook alles.



Eindelijk iemand die wakker is

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:21

Niet spotten met the great A'tuin :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:41

Snadrem _/-\o_ :')

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:44

Ik zeg... NETFLIX The Core :D


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:13

Elisa2 schreef:
Daar heb ik ook weleens over nagedacht..dat Nederland dichter bij de evenaar komt te liggen en als je terug kijkt in de verre verre geschiedenis dan zie je ook dat continenten verschoven/ verdwenen etc. zijn dus in die zin is het een natuurlijk verschijnsel.

Ook dat de Aarde eerst opwarmt en er daarna een ijstijd komt (dat gebeurde ook voor de ijstijd)

Maar voor mij staat wel buiten kijf dat de mensheid de Aarde vervuilt en zorgt voor opwarming door alle industrieen en vervuiling plus bomenkap.

Ik kwam laatst een artikel tegen wat schreef over een kleine ijstijd die begon nadat in Amerika de natives bijna uitgeroeid waren. Omdat hun akkers weer bossen werden en er dus meer bossen ontstonden zette dat een kleine ijstijd in gang. Dat zet te denken en strookt in ieder geval met mijn idee dat meer groen en bomen enorm belangrijk zijn.

Als dat gebeurt is de aardas gekanteld, is iets heel anders dan dat het binnenste stilvalt of andersom gaat draaien.
Kleine IJstijd kan ook door een vulkaanuitbarsting.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:18

Wat ze al niet schrijven om de angsthazen bang te houden, man man :')

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:35

Interessant!
Sowieso: hoe weten ze dat! Midden IN de aarde en dan weten wat daar is en hoe het zich gedraagt. Wat ‘is’ het eigenlijk? Vaste stof, of magma of I don’t know?

Er wordt dus als eerste gedacht aan een effect op klimaat. Maar zou het ook effect op de mensen en dieren hebben, en op de zee, zoals de maan?
Of heeft het een balanceer functie tov de plaats van de aarde in het heelal?

Ik ben totaal geen aardwetenschapper dus ben benieuwd wat de wetenschap gaat onderzoeken en wat we nog gaan leren.

En scherp van de bokker die ‘staat stil’ corrigeerde naar ‘draait even snel als de aarde’. :D

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:37

Op zich wel interessant maar lastig te begrijpen. En ook wat de gevolgen zijn. Ik vind de magnetische polen al ingewikkeld en de aantrekkingskracht van de maan. Laat staan dit.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:07