Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:50

Ik ben van huis uit echt verwend met eten. Wij hoefden echt niet te eten wat de pot schaft. Zelfs mijn moeder van 78 hoefde dat thuis niet en ook bij mijn tante en oma kwam altijd goed en vers eten op tafel en voor ieder wat wils.
Maar mijn moeder en oma vonden de Chinees wel lekker en dat is prima.

Ik vind dat je prima een eigen smaak en mening mag hebben, maar zoals hier wordt gesproken over AYCE restaurants vind ik gewoon laag en zegt me dan meer over die mensen. Je hoeft er niet naartoe en mag er iets van vinden, maar hoeft dat niet op die manier te uitten als anderen er wel veel plezier in hebben.

Daarbij is echt niet elk AYCE restaurant hetzelfde. Ik werkte dan in een buffetrestaurant ( ook dus ayce ) en daar kwamen echt allerlei soorten mensen. Mensen die er misschien krom voor lagen en het fijn vonden toch ergens te kunnen gaan eten. Maar ook zeker mensen die hun zakenrelaties meenamen, hele keurige families, nette stelletjes etc. Heb echt alles en iedereen voorbij zien komen.
En heel eerlijk................Zijn de zogenaamd nette mensen niet altijd de mensen die het netst zijn, hoe ze naar ons personeel waren, hoe ze zich gedroegen etc.

Wat ik weleens mee heb gekregen, ook van mn zoon, is dat dames vooral mannen beoordelen op naar wat voor restaurant ze worden meegenomen. Waar een jongen soms weinig ervaring heeft, een beetje rondvraagt waar hij een dame mee naartoe kan nemen en dan ook voor bijv een 1e date niet gelijk failliet wil gaan.

En een keurig restaurant zegt ook niet altijd alles. Wij kwamen bijv met een rolstoel, belden vooraf , dus waren ze op de hoogte. Maar dan nog chagerijnige gezichten of als we vroegen dat de biefstuk zonder saus kon, trok men een scheef gezicht.

Kwamen we bij een kleiner mooi restaurant, kon altijd alles, kwam de kok nog even langs, kwam de bediening zelf met ideeën en zijn we vaker terug gegaan. Dan kijken we ook echt niet wat het kost en maken ons meer druk of de fooi wel hoog genoeg is.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:16

Fitzroy schreef:
Onbeperkt kleine hapjes de hele avond door. Per ronde 2 gerechtjes pp. Er zit ook een Zusje bij het Kurhaus.

Wij zijn er een keer geweest, maar bleek niet onbeperkt te zijn. Zodra de kaart vol is stoppen ze met serveren.. Ik weet niet meer hoe veel rondes dat waren.. 5 dacht ik? We hebben 's avonds in ieder geval thuis nog maar een boterham gemaakt want hadden nog honger na afloop :=

Winged

Berichten: 33069
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:28

fohadie schreef:
Dan willen ze ineens de minder hard gaande dingen toch hebben en blijven klagen tot ze het hebben. Mensen zijn ook veeleisender geworden, valt me op. Ik moet veel betalen, dus ik mag 100 eisen hebben!

Als bakker zijnde snap ik het helemaal. Ben dan wel nieuwsgierig: stel dat mensen het bestellen, doen jullie het dan wel? Dan kun je namelijk specifiek inspringen op de vraag zonder dat je het met product blijft zitten.

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:33

Wat mij irriteert aan AYCE is de verspilling. Daar kan ik dus echt niet tegen!
Mensen die overvolle borden laten staan..
Zo zonde van het eten!

Nog even terugkomen op de Chinees..

Echt Chinees eten vind ik lekker, echt Indisch eten ook maar wat veel mensen Chinees noemen dan met weer niet. :+

Lughnassadh

Berichten: 1813
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:37

8nnemiek schreef:
Fitzroy schreef:
Onbeperkt kleine hapjes de hele avond door. Per ronde 2 gerechtjes pp. Er zit ook een Zusje bij het Kurhaus.

Wij zijn er een keer geweest, maar bleek niet onbeperkt te zijn. Zodra de kaart vol is stoppen ze met serveren.. Ik weet niet meer hoe veel rondes dat waren.. 5 dacht ik? We hebben 's avonds in ieder geval thuis nog maar een boterham gemaakt want hadden nog honger na afloop :=

Huh? Dat hebben wij daar nog nooit gehad en ik eet toch echt meer dan 5 rondjes.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:46

Ik lees redelijk wat slechte ervaringen over de vestiging waar wij zijn geweest. Goed te horen dat dat bij andere locaties beter geregeld is. Het duurde daar ook een paar keer meer dan een uur voordat ze de volgende ronde kwamen brengen :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:50

fransje23 schreef:
Wat mij irriteert aan AYCE is de verspilling. Daar kan ik dus echt niet tegen!
Mensen die overvolle borden laten staan..
Zo zonde van het eten!

Nog even terugkomen op de Chinees..

Echt Chinees eten vind ik lekker, echt Indisch eten ook maar wat veel mensen Chinees noemen dan met weer niet. :+


Dat is inderdaad echt heel erg. Er werd bij ons ontzettend veel weggegooid.

Maar ooit een rondleiding gehad bij mc donalds en die gooiden ook ontzettend veel weg. Of het nou goed of slecht eten is, weggooien is altijd zonde. Volgens mij hebben die dat ook wat meer aangepast naar maken op bestelling. Heb je wel weer ontevreden mensen die even moeten wachten.......

Mijn zoon werkte bij een Chinees en die aten zelf echt wat anders dan wat ze voor ons, Nederlanders klaar maakten.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:02

Ik neem bij de Chinees altijd Lo Han Chai, een autentiek boeddhistisch gerecht, en dat is wel echt lekker.

DuoPenotti

Berichten: 29863
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:59

8nnemiek schreef:
Ik lees redelijk wat slechte ervaringen over de vestiging waar wij zijn geweest. Goed te horen dat dat bij andere locaties beter geregeld is. Het duurde daar ook een paar keer meer dan een uur voordat ze de volgende ronde kwamen brengen :=

ook nog niet gehad, wij zijn een paar keer in Helmond geweest. Snel in nieuwe ronden en gewoon zoveel als iemand zin heeft.
In Weert zit er ook 1, weet niet of je daar ben geweest want als dat zo is weet ik dat we die over kunnen slaan :)

Fitzroy

Berichten: 25153
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:02

Nu krijg ik dus onwijs zin in het Zusje maar dat is dus echt een restaurant waar je niet alleen naar toe gaat.

meggiemeg

Berichten: 12243
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:12

Ik ben bij verschillende vestigingen geweest van het zusje ( meer dan 8 inmiddels wel) en heb nog nooit meegemaakt dat we lang moesten wachten, dat het niet vers was, dat er een max aantal zit aan het inleveren van de kaartjes. Ben overal even netjes en vriendelijk geholpen geweest. Bijzonder dat er dus toch uitzonderingen lijken te zijn.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:15

DuoPenotti schreef:
ook nog niet gehad, wij zijn een paar keer in Helmond geweest. Snel in nieuwe ronden en gewoon zoveel als iemand zin heeft.
In Weert zit er ook 1, weet niet of je daar ben geweest want als dat zo is weet ik dat we die over kunnen slaan :)

Dat was in Roermond. Ik heb nog een cadeaubon liggen waarmee ik inderdaad volgende keer naar Weert wil gaan.

meggiemeg

Berichten: 12243
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:16

superpony schreef:
En heel eerlijk................Zijn de zogenaamd nette mensen niet altijd de mensen die het netst zijn, hoe ze naar ons personeel waren, hoe ze zich gedroegen etc.


Mijn ervaring is dat dat vaak de meest vol eisende zijn met het minste begrip. Krijg ze ook wel eens aan de telefoon, als ze dan niet het gewenste resultaat krijgen bij mij zeggen ze: weet je wel wie ik ben? Of: weet je wel dat ik arts ben? Of: ik ben wel directeur.... Zulke dooddoeners vind ik dat, alsof je dan ineens belangrijker bent. Van vriendelijk doen of even geduld tonen is nog geen mens minder geworden.

Bloodymary
Berichten: 4554
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:39

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:
Ik lees redelijk wat slechte ervaringen over de vestiging waar wij zijn geweest. Goed te horen dat dat bij andere locaties beter geregeld is. Het duurde daar ook een paar keer meer dan een uur voordat ze de volgende ronde kwamen brengen :=

ook nog niet gehad, wij zijn een paar keer in Helmond geweest. Snel in nieuwe ronden en gewoon zoveel als iemand zin heeft.
In Weert zit er ook 1, weet niet of je daar ben geweest want als dat zo is weet ik dat we die over kunnen slaan :)

In Roermond ook, die is erg gezellig en goed ook!

Bloodymary
Berichten: 4554
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:41

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
ook nog niet gehad, wij zijn een paar keer in Helmond geweest. Snel in nieuwe ronden en gewoon zoveel als iemand zin heeft.
In Weert zit er ook 1, weet niet of je daar ben geweest want als dat zo is weet ik dat we die over kunnen slaan :)

Dat was in Roermond. Ik heb nog een cadeaubon liggen waarmee ik inderdaad volgende keer naar Weert wil gaan.

Weet niet hoe lang geleden dat was, maar anders probeer het toch nog eens. Zitten sinds kort (augustus of zo) nieuwe managers in. Denk omdat het inderdaad niet goed was. Ben er pas geweest, was nog nooit bij een Zusje geweest en ben erg culinair aangelegd. Maar het was echt top daar!

purny

Berichten: 27540
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:57

Fitzroy schreef:
Nu krijg ik dus onwijs zin in het Zusje maar dat is dus echt een restaurant waar je niet alleen naar toe gaat.

Boktmeeting? :D

Fitzroy

Berichten: 25153
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:59

Kurhaus is een ‘beetje’ uit de richting voor mij, purny. Anders was het zeker een optie.

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:01

meggiemeg schreef:
germie schreef:
Het zusje ken ik niet, zit niet in het noorden zo te zien. Prijzen kan ik zo niet vinden online. Wat kost daar dan een avondje eten?

Bij het zusje moet je er wel rekening mee houden dat het drinken er over heen komt. Je hebt een tafel voor de hele avond dat dan weer wel, kwalitatief goed eten, fijne bediening. Kosten voor het eten zijn € 33.80.


Wij hebben hier "De broertjes"! 38 euro, tafel voor de hele avond, fijne bediening, lekker en kwalitatief eten.
Mijn favo restaurant, echt een aanrader :D Twee weken geleden mijn record daar gebroken - 14 bordjes! De appelstrudel heeft me de das om gedaan haha, die was echt te zwaar :')

Sure_lee

Berichten: 10422
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:04

purny schreef:
Fitzroy schreef:
Nu krijg ik dus onwijs zin in het Zusje maar dat is dus echt een restaurant waar je niet alleen naar toe gaat.

Boktmeeting? :D


Ik denk dat als je het hier vraagt dat er best mensen mee willen!

[BM] Het grote ga gezellig met bokkers uit eten topic!
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 16-11-22 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:04

Bloodymary schreef:
Weet niet hoe lang geleden dat was, maar anders probeer het toch nog eens. Zitten sinds kort (augustus of zo) nieuwe managers in. Denk omdat het inderdaad niet goed was. Ben er pas geweest, was nog nooit bij een Zusje geweest en ben erg culinair aangelegd. Maar het was echt top daar!

Ik ben er in het voorjaar of begin zomer geweest. Ik las achteraf bij de reviews op oa google dat er veel klachten waren over de langzame service en dat er meer mensen te horen kregen dat er een maximum aan het aantal rondes zat. Goed te horen dat er nu nieuw management is!
Het eten zelf was erg lekker trouwens. Veel keus in vegetarisch ook.

fohadie
Berichten: 4310
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:26

Winged schreef:
fohadie schreef:
Dan willen ze ineens de minder hard gaande dingen toch hebben en blijven klagen tot ze het hebben. Mensen zijn ook veeleisender geworden, valt me op. Ik moet veel betalen, dus ik mag 100 eisen hebben!

Als bakker zijnde snap ik het helemaal. Ben dan wel nieuwsgierig: stel dat mensen het bestellen, doen jullie het dan wel? Dan kun je namelijk specifiek inspringen op de vraag zonder dat je het met product blijft zitten.



Als er tijd en bakkers genoeg zijn zeker wel! Maar zoals nu zijn ze in de bakkerij druk bezig met decemberlekkers, is er 1 bakker overspannen, 1 winkelmedewerker al maanden ziek waardoor er een bakker in een winkel moet staan en is er dasrnaast geen personeel te vinden die in de bakkerij wilt werken. Dat is natuurlijk niet het probleem vd klant, maar als er te weinig medewerkers zijn, maken ze de dingen die enorm tijdrovend zijn en waar weinig marge op zit (zoals bijvoorbeeld krackers waarvan er 10 in een pakje zitten) niet.

Maar alle broden, taarten en koeken kunnen besteld worden en dan wordt het dezelfde nacht nog gemaakt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:17

@superpony: wat is er laag aan je mening hebben over een AYCE? Draai het eens om. Als het over dure restaurants gaat, lees je vaak dingen als “belachelijk, die prijzen”, “dat je daar geld aan uitgeeft”, “veel te kleine porties” of zelfs “oplichterij”. Dan staat er niemand op die zegt “dit kan niet hoor”. Ik heb zelf een hekel aan massale dingen waarbij het credo vaak is “zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk “. Dat heb ik met AYCE, met all inclusive-dingen. Ik kijk daarmee op niemand neer (waarom zou ik?), het past alleen niet bij mij. Dat kan toch?
Ik hou ook niet echt van chinees. We halen het wel eens, uit gemakzucht. Maar echt lekker, nee.
Als ik iemand heb gekwetst (wat ik eigenlijk raar zou vinden), excuses dan. Maar het massale, gecombineerd met het graaien van sommigen: verschrikkelijk.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:19

purny schreef:
Fitzroy schreef:
Nu krijg ik dus onwijs zin in het Zusje maar dat is dus echt een restaurant waar je niet alleen naar toe gaat.

Boktmeeting? :D


Er is hier ook een Zusje, maar z-vl is vast te ver uit de buurt voor de meesten?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:25

Ik weet niet of het hier past en mag. Maar ik bestel wekelijks Hello Fresh. Dan mag je ook boxen weggeven. Als er hier mensen zijn die graag een gratis proefbox van HF willen, laat maar weten. Het is geen rare constructie dat ik er beter van word, hoor. Maar ik koop daar voor een fors bedrag en het is zonde om die gratis boxen te laten verlopen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:02

germie schreef:
Van der Valk is ook echt duur geworden. Ik vind 20 euro voor een hoofdgerecht genoeg en dan zou ik vol moeten zitten vind ik.

Je hebt het hier een paar keer over, 'vol' zitten, ik pik deze er even tussenuit. Dat mochten wij vroeger aan tafel dus nooit zeggen, dat werd verbeterd naar 'ik heb genoeg gegeten'. Weet niet of het door die opvoeding komt maar ik vind het ook een beetje vies klinken eerlijk gezegd