Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:30

Soepblik schreef:
Briljante actie van Pak de Macht, enkel jammer dat ze er nergens bij vermelden dat ze de actie niet zelf bedacht hebben maar dit wel zo doen lijken. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het fantastisch dat ze dit doen en dat een idee zo goed als dat wordt hergebruikt. Maar credits zijn wel op zijn plaats.

Actie is oorspronkelijk bedacht door een Duitse creatieve agency voor organisatie EXIT Deutschland, maar dan voor een neo-nazi mars.


Ze stellen toch ook niet dat ze zelf bedacht hebben?
Er zullen vast wereldwijd meer van dit soort initiatieven zijn.

:)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:41

Goede actie!

Over hierboven: het kan natuurlijk ook prima onafhankelijk van elkaar zijn bedacht. Zo'n innovatief en bijzonder idee is het nou ook weer niet.

Edit: ah blijkbaar wel inspiratie vanaf gehaald en dat netjes gecommuniceerd. I take it back :D.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-11-22 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:50

Toffe actie van Pak de Macht, en er is echt al veel meer opgehaald dan dat ik bij het zien van de actie had verwacht!

Soepblik schreef:
Briljante actie van Pak de Macht, enkel jammer dat ze er nergens bij vermelden dat ze de actie niet zelf bedacht hebben maar dit wel zo doen lijken. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het fantastisch dat ze dit doen en dat een idee zo goed als dat wordt hergebruikt. Maar credits zijn wel op zijn plaats.

Actie is oorspronkelijk bedacht door een Duitse creatieve agency voor organisatie EXIT Deutschland, maar dan voor een neo-nazi mars.

In de uitzending is dit zeker wel benoemd.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:52

Ik vind het een prachtig idee...!
En fantastisch dat er al zoveel geld is binnengekomen!!

Die malle Amerikaanse term ook 'pro life', mijn hoela. (Een vrouw dwingen een ongewenste zwangerschap uit te dienen - ga toch gauw!)

En just for fun:
het abortus standpunt van mijn dominee.
'Mens ben je in relatie, in verbinding met elkaar.'
Tot het moment dat zij leven voelt, beschouwt ze haar zwangerschappen 'als de gezonde ziekte', en bij heftige ellende bij de vroege screening zou ze voor abortus kiezen.
Ze is naar eigen zeggen nooit ongewenst zwanger geweest.
Nadat ze beweging heeft gevoeld vond ze dat ze echt een kindje droeg (ipv gezond ziek te zijn) en was abortus van de baan.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:56

Steeph schreef:
Toffe actie van Pak de Macht, en er is echt al veel meer opgehaald dan dat ik bij het zien van de actie had verwacht!

Soepblik schreef:
Briljante actie van Pak de Macht, enkel jammer dat ze er nergens bij vermelden dat ze de actie niet zelf bedacht hebben maar dit wel zo doen lijken. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het fantastisch dat ze dit doen en dat een idee zo goed als dat wordt hergebruikt. Maar credits zijn wel op zijn plaats.

Actie is oorspronkelijk bedacht door een Duitse creatieve agency voor organisatie EXIT Deutschland, maar dan voor een neo-nazi mars.

In de uitzending is dit zeker wel benoemd.



Die had ik even niet meegekregen! :) In dat geval heb ik niets gezegd.

En ik bedoelde het echt niet verkeerd: ik heb zelf ook gedoneerd. Het is én blijft briljant, en alles wat aan dit doel bijdraagt belangrijk.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 13:01


Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:04

Alderliesten is zo'n slappe banketstaaf.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:06

Die reactie, zijn ze echt zo blind? :=

"We worden in de radicale hoek neergezet, die van de vrouwenonderdrukking, terwijl je opkomt voor het leven." "Met de boodschap dat we uitkijken naar een samenleving waarin abortus ondenkbaar is"
En dat noemen ze dan niet radicaal 8)7

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:07

Mars schreef:
Op de site van Linda een korte reactie vanuit de hoek van demonstranten;
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... het-leven/


Citaat:
Alderliesten is verrast door de actie van BNN. “We worden in de radicale hoek neergezet, die van de vrouwenonderdrukking, terwijl je opkomt voor het leven. Dat vind ik onterecht. Het is goedkoop en doet geen recht aan de waarheid.”

Hij stelt dat de Stichting niet tegen vrouwenrechten is. “We willen er wel wat naast zetten en dat is de waarde van ongeboren leven. Dat is waar we met de Mars voor opkomen. Met de boodschap dat we uitkijken naar een samenleving waarin abortus ondenkbaar en onnodig is. En er zijn 10.000 mensen die hier een stem aan willen geven, in Den Haag, in het politieke centrum. ”


Hoe is het afnemen van het recht op eigenbeschikking niet een onderdrukking van de vrouw in deze?
Ik snap het sentiment echt wel, maar die twee kan je echt niet los van elkaar zien hierbij. Zodra het "redden" van dat leventje geen impact meer heeft op de rechten van de vrouw die het draagt hebben we een hele andere discussie, maar tot dan zal je toch iemands recht "af moeten nemen". Dan kies ik toch liever voor het ontwikkelde leven en niet een hoopje cellen wat niet levensvatbaar is in die tijd.

Als je volledig tegen abortus bent en van mening bent dat het verboden moet zijn, dan ben je het er gewoon mee eens dat er rechten worden afgenomen van de persoon die die foetus draagt. Heb dan ook ballen en kom daar dan voor uit :=.

Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:10

_Mir schreef:
Avalanche schreef:
Sorry meid, maar tot er een kind geboren is is het maar 1 leven, en dat is dat van de zwangere persoon. En dat leven en de lichamelijke integriteit van die persoon vind ik echt veel belangrijker dan een klomp cellen.


Excuus meiske, zo lezen heb jij nooit biologie les gehad.

Dat 'klompje cellen' is met 12 weken helemaal af en hoeft alleen nog maar verder te groeien.
Het leeft en het groeit.

In dat geval zeg ik met 12 weken dat het mag verhuizen. Wat..? Dat kan niet..? Hij is van mij afhankelijk?

En daar gaat het dus fout.

Ik mag niet als volgroeid mens eisen van mijn moeder dat ze een niet aan mij afstaat, maar een ongeboren foetus mag wel 9 maanden beslag leggen op mijn lichaam met alle (mogelijke) gevolgend van dien.

Dat is toch krom?

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:35

Dank iedereen :)


8nnemiek schreef:
Die reactie, zijn ze echt zo blind? :=

"We worden in de radicale hoek neergezet, die van de vrouwenonderdrukking, terwijl je opkomt voor het leven." "Met de boodschap dat we uitkijken naar een samenleving waarin abortus ondenkbaar is"
En dat noemen ze dan niet radicaal 8)7

Natuurlijk is het radicaal. De mensenrechten van de halve populatie willen afnemen is absurd radicaal.


Molfre schreef:
Ik mag niet als volgroeid mens eisen van mijn moeder dat ze een niet aan mij afstaat, maar een ongeboren foetus mag wel 9 maanden beslag leggen op mijn lichaam met alle (mogelijke) gevolgend van dien.


Dit is idd mijn centrale argument. De hele vraag wanneer het leven begint is niet relevant. Er is geen mens ter wereld die het lichaam van een ander mag gebruiken om in leven te blijven. Dus zelfs als we zeggen: het is een kind, dan nog mag dat kind niet het lichaam van een ouder gebruiken om in leven te blijven zonder toestemming.
En mensen dwingen om toestemming te geven....... is om meerdere redenen erg problematisch.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:38

dan blijft het een relevant argument.
Want een kind van 25 weken heeft ook nog steeds zijn moeder nodig om in leven te blijven. Echter, als je ze "uitzet" (om maar in die termen te blijven), kunnen ze in leven blijven met medische hulpmiddelen.

Stel dat je abortus toestaat na 25 weken (of dat het mogelijk wordt een kind van 16 weken in leven te houden, zelfde discussie), wat dan? Moeten we dan de medische hulp weigeren en het kind dus laten sterven door het geen beschikbare zorg te bieden? Dat is heel grijs...

Kijk, ik deel je mening dat niemand andermans lichaam mag gebruiken om in leven te blijven. Maar het probleem is daarna, als je ze dus uit dat lichaam haalt. Dan moet je ze dus medische zorg gaan ontnemen die we kunnen bieden, aan een wettelijk persoon (want dat zijn ze na die geboorte), daar zit het probleem van de toekomst wat mij betreft... Omdat het kind niet gewenst is krijgt het straks medische zorg niet, die een gewenst kind wel krijgt. Dat is niet oke.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:42

Maar abortus na 25 weken is niet toegestaan. Waarom zouden we daarover dan speculeren?

Veruit de meeste ongewenste zwangerschappen worden in een vroeg stadium afgebroken.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:46

_San87_ schreef:
Maar abortus na 25 weken is niet toegestaan. Waarom zouden we daarover dan speculeren?

Veruit de meeste ongewenste zwangerschappen worden in een vroeg stadium afgebroken.



Ten principale heeft Secricible een punt.

Qua medische techniek kan de grens wellicht opschuiven - en dan zijn zowel wetgeving,
als ook doordenking van zo'n grens van belang.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:48

Ik vind dat abortus toegestaan moet zijn op ieder moment van de zwangerschap, om reden dat levensvatbaarheid geen ijkpunt kan zijn. Dat is werkelijk een hellend vlak, en dus moet de beslissing van de zwangere persoon in alle gevallen leidend zijn.

Met 25 weken is daar overigens al een prima oplossing voor: de keizersnee en daarna de couveuse. Overigens worden die abortussen bijna uitsluitend om medische redenen gedaan, of omdat iemand (bijvoorbeeld uit Polen) niet eerder een abortus kon krijgen.
Ik ga niemand dwingen die zwangerschap uit te dragen. En je zou, in overleg met haar, het kind er levend uit kunnen halen, en kunnen uit adopteren, maar als zij dat niet wil, houdt het op.


_San87_ schreef:
Maar abortus na 25 weken is niet toegestaan. Waarom zouden we daarover dan speculeren?

Veruit de meeste ongewenste zwangerschappen worden in een vroeg stadium afgebroken.

En al was het wel toegestaan (waar ik voorstander van zou zijn, want de mensenrechten beperken van een zwanger persoon na 24 weken vind ik ook problematisch) dan nog is het zo dat een heel groot deel van de abortussen voor of rond de 12 weken wordt uitgevoerd, en de rest om medische redenen gedaan wordt, en ook dat moet je niet willen beperken.
Ik ga ervan uit dat een volwassen vrouw dat prima voor zichzelf kan overwegen, en dat de beslissing die zij daarin maakt de beste voor haar is.

Suliko

Berichten: 4320
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:50

Ik kan zo boos worden van pro-life uitspraken dat ik gewoon niet meer uit mijn woorden kom.

Waarde van het ongeboren leven. Staan ze überhaupt wel stil bij hoe dat leven er dan uit gaat zien? Als het verwerkt is tijdens eent traumatische gebeurtenis van de moeder? Als het ongewenst is? Als het niet de juiste zorg kan krijgen? Sinds we er steeds meer achterkomen hoeveel impact stress tijdens de zwangerschap heeft op de ontwikkeling van het kind en de invloed van veilige hechting.

En waar is de waarde voor het leven van de moeder dan?

Je hebt alle recht om tegen abortus te zijn, het niet te begrijpen, wat dan ook. Maar hou het verdorie bij jezelf. En als je je zo nodig in wilt zetten voor waardige levens, besteed dan je tijd (waar je duidelijk te veel aan hebt) aan het ontlasten van de jeugdzorg en wordt pleegouder.

Top actie dit.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:51

Avalanche schreef:
Ik vind dat abortus toegestaan moet zijn op ieder moment van de zwangerschap, om reden dat levensvatbaarheid geen ijkpunt kan zijn. Dat is werkelijk een hellend vlak, en dus moet de beslissing van de zwangere persoon in alle gevallen leidend zijn.

Met 25 weken is daar overigens al een prima oplossing voor: de keizersnee en daarna de couveuse. Overigens worden die abortussen bijna uitsluitend om medische redenen gedaan, of omdat iemand (bijvoorbeeld uit Polen) niet eerder een abortus kon krijgen.
Ik ga niemand dwingen die zwangerschap uit te dragen. En je zou, in overleg met haar, het kind er levend uit kunnen halen, en kunnen uit adopteren, maar als zij dat niet wil, houdt het op.


_San87_ schreef:
Maar abortus na 25 weken is niet toegestaan. Waarom zouden we daarover dan speculeren?

Veruit de meeste ongewenste zwangerschappen worden in een vroeg stadium afgebroken.

En al was het wel toegestaan (waar ik voorstander van zou zijn, want de mensenrechten beperken van een zwanger persoon na 24 weken vind ik ook problematisch) dan nog is het zo dat een heel groot deel van de abortussen voor of rond de 12 weken wordt uitgevoerd, en de rest om medische redenen gedaan wordt, en ook dat moet je niet willen beperken.
Ik ga ervan uit dat een volwassen vrouw dat prima voor zichzelf kan overwegen, en dat de beslissing die zij daarin maakt de beste voor haar is.


Maar dan heb je alsnog een levend kind.... Adoptie is wat anders dan abortus voor veel mensen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:58

Janneke2 schreef:
_San87_ schreef:
Maar abortus na 25 weken is niet toegestaan. Waarom zouden we daarover dan speculeren?

Veruit de meeste ongewenste zwangerschappen worden in een vroeg stadium afgebroken.



Ten principale heeft Secricible een punt.

Qua medische techniek kan de grens wellicht opschuiven - en dan zijn zowel wetgeving,
als ook doordenking van zo'n grens van belang.

Ik vind het lastig over een what-if te discussieren. Is het in de nabije toekomst een mogelijkheid een foetus van 12 weken buiten de baarmoeder op te laten groeien?

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:02

secricible schreef:
Maar dan heb je alsnog een levend kind.... Adoptie is wat anders dan abortus voor veel mensen

Is ook, en daarom moet het ten allen tijde de keuze zijn van de zwangere persoon.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:08

_San87_ schreef:
Ik vind het lastig over een what-if te discussieren. Is het in de nabije toekomst een mogelijkheid een foetus van 12 weken buiten de baarmoeder op te laten groeien?


Daar zijn ze nu mee bezig, in het belang van premature kindjes. Lastig, deze discussie.

Laurora

Berichten: 2642
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:12

Stel, je bent een zeer belangrijk persoon die dagelijks tientallen levens redt, en je moet een nieuw orgaan hebben, mag je iemand dwingen jou deze te geven? Nee.
Ook niet als je anders doodgaat en daarmee weet ik veel hoeveel levens niet kunt redden? Nee.
Mag je een orgaan uit een net overleden persoon halen die op zn donorcodicil heeft staan dat ie dat niet wil? Nee.

Dat is imo de hele discussie. Niemand op aarde heeft het recht om zonder duidelijke toestemming iemand anders zijn lichaam te gebruiken om in leven te blijven, laat staan een nog niet levensvatbare foetus.
Als een vrouw een zwangerschap niet mag afbreken heeft ze nog minder zeggenschap over haar lichaam dan een lijk.

Ik vind dit echt een prachtige actie, ik ben mn hele familie aan het optrommelen om te doneren.
Ik hoop ook echt dat abortus snel uit het wetboek van strafrecht word gehaald want dat is toch te absurd voor woorden, dat geeft alleen maar openingen om abortus net als in polen en amerika weer in te perken.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:16

Laurora schreef:
Stel, je bent een zeer belangrijk persoon die dagelijks tientallen levens redt, en je moet een nieuw orgaan hebben, mag je iemand dwingen jou deze te geven? Nee.
Ook niet als je anders doodgaat en daarmee weet ik veel hoeveel levens niet kunt redden? Nee.
Mag je een orgaan uit een net overleden persoon halen die op zn donorcodicil heeft staan dat ie dat niet wil? Nee.

Dat is imo de hele discussie. Niemand op aarde heeft het recht om zonder duidelijke toestemming iemand anders zijn lichaam te gebruiken om in leven te blijven, laat staan een nog niet levensvatbare foetus.
Als een vrouw een zwangerschap niet mag afbreken heeft ze nog minder zeggenschap over haar lichaam dan een lijk.


Precies. En dit is het hele argument.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:17

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het lastig over een what-if te discussieren. Is het in de nabije toekomst een mogelijkheid een foetus van 12 weken buiten de baarmoeder op te laten groeien?


Daar zijn ze nu mee bezig, in het belang van premature kindjes. Lastig, deze discussie.

Met 12 weken al? Want dat heeft hele grote implicaties voor zowel de vrouw als de foetus/het ongewenste kind :\.

Suliko

Berichten: 4320
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:24

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het lastig over een what-if te discussieren. Is het in de nabije toekomst een mogelijkheid een foetus van 12 weken buiten de baarmoeder op te laten groeien?


Daar zijn ze nu mee bezig, in het belang van premature kindjes. Lastig, deze discussie.


Hele lastige discussie inderdaad. Want de gevolgen van premature op de ontwikkeling zijn niet niets en daar komen ze nu pas steeds meer achter. Dus het is de vraag of het daadwerkelijk in het belang van het kind is.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:27

Ik vind het een leuke actie. Ik ben niet volledig tegen abortus, maar het gemak waarmee het nu gaat wel. Als ik besluit dat ik dood wil hoef ik niet bij een arts aan te kloppen. Dat is ook recht over mijn eigen lijf. Echter doet dit mensen "pijn". Die keuze mag ik dus wel maken voor een toekomstig leven.

En ook tijdens de zwangerschap is niet alleen de moeder betrokken. Even een voorbeeld uit mijn omgeving.
Man dacht dat hij geen kinderen kon krijgen. Nieuwe vriendin zwanger. Hij heeft een nieuw huis gekocht, helemaal aan het opknappen etc. Tot zij op een dag besluit ik zie het toch niet zitten het kind. Voor hem het geluk dat ze te ver in de zwangerschap zat. De gedachte dat zijn toekomstige kind er mogelijk niet was geweest heeft heel veel met hem gedaan.

Stel je mag tot het einde abortus doen.
Beeld je eens in hoe het voor een man moet zijn die helemaal in de wolken is met zijn toekomstige kind. Kind gezond levensvatbaar. Stel krijgt ruzie en vrouw besluit ik heb geen zin om mijn hele leven via dit kind aan jouw vast te zitten. Dus abortus. Ga je dan tegen de man zeggen, ja sorry joh had je kind maar eerder geboren moeten worden. Het zat nu nog in haar buik, dus haar keuze.

Voorlichting vindt ik top. Al kan ik mij bijna niet voorstellen dat er in Nederland mensen zijn die hier niks van af weten. Anticonceptie weer terug in het basispakket. Eventueel zelf anoniem te verkrijgen voor tieners met ouders die daar niet achter staan.