Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:08

DuoPenotti schreef:
Ach welnee
Alsof vroegah B12 er in zat terwijl er dan niet gemest werd, nu ineens niet omdat de mest verkeerd is.
Gewoon durven toegeven, we hebben dierlijke producten nodig.
Nee geen kilo's zowat op een dag, wel grammen.
Wil je dat niet, ook prima, maar zwam dan niet van alles er omheen :D
De mens was vroeger een jager dat is niet voor niets zo. Anders aten we wel als een koe.

Hoe denk je dat planteneters aan hun B12 komen?
Paarden kunnen ook een B12 tekort krijgen bijvoorbeeld.
Alle planteneters krijgen die B12 gewoon binnen via gras en andere planten die gemest zijn of waar poep van wilde dieren bij heeft gelegen. En dat geldt ook voor mensen die plantaardig willen/moeten eten.
Zoals ik eerder al zei; die culturen die helemaal geen dierlijke producten eten zijn ook prima gezond. Dus nee, we hebben zeker geen vlees nodig, en zelfs geen supplementen als de aarde verder gezond zou zijn en we meer aan kringlooplandbouw zouden doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:15

DuoPenotti schreef:
Ach welnee
Alsof vroegah B12 er in zat terwijl er dan niet gemest werd, nu ineens niet omdat de mest verkeerd is.
.


Heb je ooit wel eens een koeienflats gezien? Dat is geen gezonde poep voor een koe. Dat is vast 1 ding. Het tweede ding is dat de bodem uitgeput is waardoor er geen b12 meer in de planten zit waardoor de koeien ook geen b12 meer binnenkrijgen en het dus ook kunstmatig toegevoegd wordt.

Beetje hetzelfde verhaal met de omega3; we "moeten" vis eten vanwege de omega3. Maar waar halen de vissen hun omega3 uit? Uit algen. Kunnen wij als mens ook rechtstreeks algen gaan eten.
Mochten er geen algen meer zijn wegens vervuiling, zullen de vissen ook kunstmatig omega3 toegediend krijgen..

Het is nou eenmaal zo dat de aarde vervuild waardoor wij mensen onze basis vitamines niet meer binnen kunnen krijgen uit planten.

Verder wel een zeer interessant topic. Triest om te lezen dt de vleesindustrie zo ver gaat. Blij dat ik er niet aan mee werk.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:25

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
Ach welnee
Alsof vroegah B12 er in zat terwijl er dan niet gemest werd, nu ineens niet omdat de mest verkeerd is.
Gewoon durven toegeven, we hebben dierlijke producten nodig.
Nee geen kilo's zowat op een dag, wel grammen.
Wil je dat niet, ook prima, maar zwam dan niet van alles er omheen :D
De mens was vroeger een jager dat is niet voor niets zo. Anders aten we wel als een koe.

Hoe denk je dat planteneters aan hun B12 komen?
Paarden kunnen ook een B12 tekort krijgen bijvoorbeeld.
Alle planteneters krijgen die B12 gewoon binnen via gras en andere planten die gemest zijn of waar poep van wilde dieren bij heeft gelegen. En dat geldt ook voor mensen die plantaardig willen/moeten eten.
Zoals ik eerder al zei; die culturen die helemaal geen dierlijke producten eten zijn ook prima gezond. Dus nee, we hebben zeker geen vlees nodig, en zelfs geen supplementen als de aarde verder gezond zou zijn en we meer aan kringlooplandbouw zouden doen.

Om B12 aan te maken is kobalt nodig. Als dat niet (genoeg) in de grond zit / door het gras kan worden opgenomen, zal paard inderdaad tekort hebben (uit zich nog wel eens door jeuk).

We wassen voedsel niet voor niets als mens zijnde, de B12 zou eerder in de planten moeten zitten, vitamines vervliegen makkelijk onder invloed van wind en zon. En dan blijft het dus de vraag of de mens die B12 uit planten kan opnemen of dat daar een tussengastheer in de vorm van een dier voor nodig is. Dier dat trouwens ook weer afhankelijk is van darmbacterien om voedingsstoffen beschikbaar te maken op een manier die dat dier kan gebruiken. En dan moet je je afvragen of er anders dan bacterien eigenlijk wel echt zuivere planteneters bestaan. Die grazer eet om zijn darmflora te voeden, zelf kan een herbivoor niks direct met het gras dat het eet, daar is hulp voor nodig.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:30

Klopt helemaal :j Daar zou wat mij betreft wel wat meer onderzoek naar gedaan mogen worden. Vooral die mensen die hun leven lang nooit dierlijke producten eten en toch ruim voldoende B12 in hun bloed hebben vind ik interessant. Want die kunnen het óf uit hun eigen darmen opnemen zodra het daar wordt aangemaakt, óf kunnen toch voldoende uit planten opnemen, en wat heeft zo’n plant dan nodig om genoeg voeding te kunnen opnemen. Super interessant, maar er wordt helaas te veel gekeken naar kwantiteit in plaats van kwaliteit als het gaat om de landbouw. Ik ben ook elke keer weer verbaasd als ik groente uit de supermarkt vergelijk met die uit de moestuin, dat is zo’n groot verschil!

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:45

Zoals ik al eerder zei,het gaat hier niet zozeer om het al of niet eten van vlees maar om dieren mishandeling. Als je dat geheel wilt voorkomen is het uiteraard het beste om vegetarier te worden en nog beter,veganist. Degenen die vinden dat ze wel dieren willen eten kunnen in elk geval ze fatsoenlijk behandelen.Hoe kan vlees van een mishandeld dier nu lekker smaken.Er zit toch ook een spirituele component aan eten.Mensen scheppen er toch over op dat ze een geestelijke kant zouden hebben die hen verheft boven dieren,nou eerlijk gezegd zie ik daar vaak weinig of niets van.Integendeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:04

Fitzroy schreef:
Omdat dat altijd later pas blijkt met bewerkte producten die niet natuurlijk zijn en geforceerd om het maar naar ‘iets’ te laten smaken. Maar bedankt dat je het een domme opmerking vindt. Be my guest, spreek je over 5 jaar.

“ Ingrediënten: 92% gehydrateerd plantaardig eiwit (water, 24%
SOJA-EIWIT), natuurlijke aroma’s, azijn, zout, aroma, rookaroma’s,
water, kleurstof (ijzeroxide), ijzer, vitamine B12.”

Ik sidder van angst. :') Dit is vast veel gevaarlijker dan die zware metalen die in vis zitten. Om nog maar te zwijgen over wat ik allemaal moest toevoegen aan tofu om het naar chorizo te laten smakenn, al die gemalen kruiden en specerijen, brrrrrr.

Dan zien deze spekjes er wel beter uit qua ingrediënten :j
“ Ingrediënten: 95% varkensvlees, natuurlijk aroma, zout, zuurteregelaar (kaliumlactaat [E326]), conserveermiddel (kaliumacetaat [E261], natriumnitriet [E250]), specerijenextract, antioxidant (natriumascorbaat [E301]), beukenhoutrook.”

Of deze rosbief:
“Ingrediënten: 99% rundvlees, specerijen, zout, kruiden, gedroogde ui, dextrose, gehydrolyseerd maïseiwit, geheel gehard palmvet, aroma.”

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:07

karuna schreef:
Misschien niet leuk om te lezen of een goede reden om geen kweekgarnalen uit een ver land te eten maar kijken of je ze benelux gekweekt kunt eten of wild gevangen kleintjes. Die zijn duurder maar wel veel diervriendelijker Of je ervan bewust zijn dat het gebeurd en je boeit het niet, dat kan ook.

Maar wie weet komt er voldoende protest tegen en gaat er ooit iets veranderen hierin.

Dp als het goed is is in veel landen verboden inmiddels om levend te koken gelukkig en moeten ze eerst gedood of verdoofd worden.

Aangezien de Hollandse garnalen de afgelopen maanden in prijs zijn verdubbeld lijkt me dat geen optie. Diepvries scampi is nog betaalbaar. Ik ben dol op scampi/gamba dus ik laat ze er niet om staan ook al wist ik dit ook niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:12

Citaat:
Wormen voelen geen pijn. Met die conclusie haalden Noorse onderzoekers begin dit jaar het nieuws. Slakken, mosselen en garnalen kunnen ook geen pijn ervaren. En zelfs een kreeft die schreeuwt als hij in kokend water wordt gegooid, voelt geen zier. Het zenuwstelsel van deze ongewervelde dieren is gewoonweg te simpel. Zo simpel dat ze geen benul hebben van wat er gebeurt. En als ze geen bewustzijn hebben, kunnen ze ook niet lijden, redeneren de onderzoekers.

Uit psychologiemagazine

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 18:24

https://nos.nl/artikel/2406794-krabben- ... vend-koken
Een stukje eruit gequote
Citaat:
Naar aanleiding van het literatuuronderzoek naar meer dan 300 wetenschappelijke studies worden de dieren nu opgenomen in de Britse dierenbeschermingswetgeving. Ze hebben complexe hersenen en zenuwstelsels, reageren vergelijkbaar met mensen op pijn en vermijden of minimaliseren schade aan hun lichaam, zeggen de onderzoekers.


Helaas klopt jou artikel uit een psychologie blad niet, betedeneerd vanuit het menselijke brein. ze kunnen wel degelijk pijn en ongemak ervaren, -O-

https://www.nu.nl/wetenschap/3006337/st ... oelen.html

https://www.vissenbescherming.nl/schaal ... pdieren-2/

https://www.vismagazine.nl/nieuws/kreef ... oelen-pijn

https://www.newscientist.nl/nieuws/krab-voelt-wel-pijn/

Met dat oog afknippen blijkt ook dat de beestjes daarna een flinke tijd gedesorienteerd rondzwemmen, met hun pootjes naar hun voorheen oog gaan ook. Oftewel ze ervaren ongemak en ellende. Geen garnalen eten is misschien ook een optie als het te duur is?
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-10-22 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:26

Nee zolang het nog beschikbaar en betaalbaar is eet ik garnalen. We moeten het er nu nog van nemen voor de voedselcrisis toeslaat en lekkere dingen alleen nog door de rijken te veroorloven zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 18:28

Voor mij niet ten koste van extreme wreedheid tegen andere levende wezens, ik ben daar kennelijk niet asociaal en egoistisch genoeg voor :n

Telpeva

Berichten: 14730
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:48

elnienjo schreef:
Citaat:
Wormen voelen geen pijn. Met die conclusie haalden Noorse onderzoekers begin dit jaar het nieuws. Slakken, mosselen en garnalen kunnen ook geen pijn ervaren. En zelfs een kreeft die schreeuwt als hij in kokend water wordt gegooid, voelt geen zier. Het zenuwstelsel van deze ongewervelde dieren is gewoonweg te simpel. Zo simpel dat ze geen benul hebben van wat er gebeurt. En als ze geen bewustzijn hebben, kunnen ze ook niet lijden, redeneren de onderzoekers.

Uit psychologiemagazine

Ik geloof veel wetenschappelijk onderzoek maar dit niet. Het zou best kunnen hoor dat het waar is en dat ik het vermenselijk, maar als ik naar de levende meelwormen en regenwormen op mijn werk kijk dat betwijfel ik het echt. Daar is echt wel reactie op schade (en de dreiging daarvan) aan het lijfje. Ze trekken terug, krullen zich op, vluchten. Die moet ik ook wel eens dood maken (ze zijn voeding voor de andere dieren :o) en dat doe ik ook echt zo snel en zo netjes mogelijk, want nee ik geloof niet dat ze geen pijn voelen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:55

Ik heb keuringsdienst van waarde ook gezien, de garnaal was rustig, totdat die man haar oog afknipte. Toen flapperde ze flink met haar staart. Ik neem aan, dat als ze geen pijn voelde, dat ze gewoon rustig zou blijven, toch?
En ik vond het heel naar om te zien dat ze met haar pootjes de plek bevoelde waar haar oogje eerst zat.
Zo sneu… :(
Laatst bijgewerkt door soesie op 08-10-22 18:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:56

elnienjo schreef:
Nee zolang het nog beschikbaar en betaalbaar is eet ik garnalen. We moeten het er nu nog van nemen voor de voedselcrisis toeslaat en lekkere dingen alleen nog door de rijken te veroorloven zijn.


Laat mij maar lekker elke week gewoon een pondje Hollandse garnalen halen. Die gekweekte rotzooi smaakt nergens naar.

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:39

Dit deed denken aan blinde vinken, mensen zijn zo wreed.

blinde vinken zijn gelukkig verboden.
Gekooide vinken werden vroeger vaak blind gemaakt, omdat men geloofde dat blinde vinken beter zouden zingen. Het blind maken gebeurde met behulp van een dunne ijzerdraad die gloeiend gemaakt werd en dicht bij de ogen van de vink werd gehouden. Als reactie kneep de vogel de ogen dicht waardoor de verschroeide randen van de ogen aan elkaar kleefden. Het hoornvlies werd in dit geval dus niet verminkt. Soms gingen vinkeniers ook driester te werk en werden de ogen volledig uitgebrand.

|( |(

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:42

ja echt zoveel erge dingen die gebeuren omdat we wat van dieren willen!
en het maakt gewoon niet uit of die garnalen nou pijn voelen of niet.

je gaat geen ogen afknippen zodat ze sneller eitjes loslaten.
belachelijk gewoon.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:51

Dat van die vinken is ook gruwelijk… en wat te denken van Ortolaan, zoals de Fransen hem bereiden?

Citaat:
De klus begint al tijdens het leven van de ortolaan. Het vogeltje wordt levend gevangen en krijgt in een kooitje tien dagen lang gierst gevoerd. Om het beestje zo vet mogelijk te mesten, blijft ook ’s nachts het licht in het kooitje branden. Dood door verdrinking is daarna het vonnis en wel in de Armagnac. Dat gebeurt ofwel via de bek tot hij ‘inslaapt’, ofwel door onderdompeling in een bad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:00

elnienjo schreef:
Nee zolang het nog beschikbaar en betaalbaar is eet ik garnalen. We moeten het er nu nog van nemen voor de voedselcrisis toeslaat en lekkere dingen alleen nog door de rijken te veroorloven zijn.
Want alleen als het goedkoop dood dier is, is het lekker? :')

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:02

Ooit gezien hoe ze ganzenlever maken voor de foie gras

Gruwelijk

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:55

Canon schreef:
Ik heb vijf levende garnaaltjes in een mini aquarium leven. Dan pas zie je wat een fantastische leuke en sociale diertjes het zijn. Het idee dat mensen zelfs zulke diertjes ongenadig kunnen verminken voor eigen succes, laat mij echt alle hoop verliezen in de mensheid.. ;(

Hoe ziek moet je zijn in je hoofd om dit te bedenken te doen.. %)



Mee eens!
Ik werd er misselijk van.
Zoiets ergs bij een weerloos diertje een oog afknippen! Afgrijselijk gewoon!

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:57

Dat geldt niet alleen voor de garnalen, maar alle dieren uit de 'bio industrie'.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:08

Ik vraag me altijd af wat voor mensen dat zijn, die dieren dit soort dingen aan kunnen doen. Wat voor karakter heb je dan, dat het je niets kan schelen of een ander wezen pijn of ongemak ervaart...

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:22

prompter schreef:
Ik vraag me altijd af wat voor mensen dat zijn, die dieren dit soort dingen aan kunnen doen. Wat voor karakter heb je dan, dat het je niets kan schelen of een ander wezen pijn of ongemak ervaart...

Het is hún werk, inkomen en dus brood op de plank.

Zó ziek is onze maatschappij.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:28

Bedankt voor het posten Karuna, ik wist dit niet.

Heb het even gegoogled en de meeste bio kwekers doen het niet, dus als ik ze volgende keer wil kopen dan zal ik daar zeker naar kijken :j

Achterom
Berichten: 23035
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:53

prompter schreef:
Ik vraag me altijd af wat voor mensen dat zijn, die dieren dit soort dingen aan kunnen doen. Wat voor karakter heb je dan, dat het je niets kan schelen of een ander wezen pijn of ongemak ervaart...

Ik vraag me af of ze er zo bewust mee bezig zijn, het is hun inkomen en dit is hoe je dat doet blijkbaar.
Niet dat ik het hiermee goed wil praten, maar het is natuurlijk wel heel makkelijk om hier als rijke westerling een beetje moreel verheven te doen, terwijl het werk in landen gebeurt waar de leefomstandigheden voor de mensen (en dieren!) toch echt wel wat anders zijn dan hier.
Zoals je in de aflevering ziet is het ook prima mogelijk om hier een garnalenkwekerij op te zetten, die het nog netjes doet ook. Maar die garnalen zullen "we" wel weer te duur vinden.

Met andere woorden: wij als consument, die graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit, lokt dit soort dingen uit. Maar we wensen er liever niet over na te denken waar die goedkope garnalen vandaan komen, of waarom ze zo goedkoop zijn. Daarom is o.a. dit programma zo goed.